Leeloo76 Skrevet 31. august 2015 #1 Skrevet 31. august 2015 Datteren min kom kjørende hjem fra en venninne i går på en slik (venninnen som eier den, datteren min satt bakpå), de er 9. Ingen av dem hadde hjelm. De kjørte nok på sykkelsti hele veien, men tror de måtte krysse en bilvei. Jeg vet at familien til venninnen ikke er veldig nøye med sikring hverken på sykkel eller i bil. Jeg lot være å ta det opp ettersom "skaden" allerede var skjedd, men insisterte på at datteren min brukte hjelm når de skulle kjøre rundt på området (er det i det hele tatt lov når det er innkjøring til bilparkering der?). Hun ble kjempefornærmet, og de andre jentene mente det var helt unødvendig, (men ingen av de andre hadde jo heller foreldrene i nærheten). Hun tok den av så snart jeg ikke fulgte med, da beordret jeg henne inn. Jeg vet det ikke går fort, og det er lavt og fire hjul, så rimelig stabilt, men det hjelper jo lite om de krasjer mot en bil i fart. Jeg lar henne under tvil bruke sparkesykkelen uten hjelm, det er ingen andre som bruker rundt det av det jeg kan se (bare barnehagebarna, inkl. min treåring) men her tenker jeg litt prevantivt for fremtiden også, vil ikke at hun plutselig tenker det er ok å f.eks. sette seg bakpå en moped uten hjelm når hun blir større. Jeg forklarte henne at det er min jobb å passe på hodet hennes til hun blir voksen, og at hun nok ville blitt sintere på meg om jeg ikke fikk henne til å bruke hjelm og hun ender opp med hjerneskade, men vet ikke om det gikk inn. Jeg kjenner litt på at det å være forelder er å kjøre konstante risikovurderinger, hvor galt kan det gå, hva er sannsynligheten for at det går galt osv. Jeg er rimelig laid back, unger skal få skrubbsår og selv et brukket ben må være akseptabelt, men hodet og ryggen er jeg redd for, de er ikke så enkle å fikse igjen. Hun har alltid vært kjempeflink til å bruke hjelp når hun sykler, bilbelte i bil osv., men det skremmer meg at det allerede betyr så mye hva de andre gjør/sier, da kan jeg jo ikke lenger stole på henne hvis jeg ikke er der og passer på (tenker da i situasjoner der hun er eneste som har hjelm, bilbelte etc., som faktisk kan skje i enkelte tilfeller). Hva er dommen, hysterisk mamma, eller bare forsiktig?
Leeloo76 Skrevet 31. august 2015 Forfatter #2 Skrevet 31. august 2015 Dette er forresten Oslo, om det har noe å si, utkanten, men nok trafikk.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #3 Skrevet 31. august 2015 Min 9-åring må bruke hjelm når hun står på sparkesykkel..Så at hun hadde fått sittet på noe sånt uten hjelm hadde vært uaktuelt. Anonymous poster hash: fb4dc...ab7
Mamma til 2 søte Skrevet 31. august 2015 #4 Skrevet 31. august 2015 (endret) Regner med du har fått med deg alle dødsulykkene med atv og ulykkene med har skadde de siste årene? Du er IKKE hysterisk! Uansett, det er jo påbudt med hjelm så det er jo egentlig en ikke-sak. Og at hun ikke bruker hjelm på sparkesykkel hjelper sikkert ikke. Da har du jo allerede slakket mye på tøylene. Endret 31. august 2015 av Mamma til 2 søte
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #5 Skrevet 31. august 2015 Du er absolutt ikke hysterisk! De andre foreldrene er veldig uansvarlige! Anonymous poster hash: dc430...10a
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #6 Skrevet 31. august 2015 Enig med de andre. Vis din datter resultatet av en ATV-ulykke, så kan du se hun endrer holdning. Anonymous poster hash: f8a29...6af
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #7 Skrevet 31. august 2015 Du er ikke hysterisk, og jeg mener du kan ta en telefon til foreldrene til denne jenta og spørre om hun ikke pleier å måtte ha hjelm. Kan hende hun lurer seg unna, og det bør de isåfall vite. Barna her kjører atv, det er ikke i nærheten av bilveier,og de kan ikke kjøre fort, men de får ALDRI lov å kjøre uten å ha på hjelm. Og sykkelhjelm er ikke godt nok altså, de har begge "motorsykkelhjelmer" (altså, ordentlige hjelmer), kjempeviktig! Anonymous poster hash: e2763...637
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #8 Skrevet 31. august 2015 Begge barne her må bruke hjelm om de skal bruke både sykkel og sparkesykkel ( 7 og 10 år). Nå er det heldigvis ingen med slik barne atv her, men regner med vi hadde satt ned forbud mot å låne eller sitte på om det hadde blitt aktuelt. Syns atv burde vært forbudt for både barn og voksne. Anonymous poster hash: abef1...b79
Leeloo76 Skrevet 31. august 2015 Forfatter #9 Skrevet 31. august 2015 OK, da vet jeg litt hvor jeg står, jeg er ikke så vant til disse nye lekene og hva som er vanlig av sikring At hun får bruke sparkesykkel uten hjelm har aldri fått henne til å prøve seg på å få sykle uten (jeg forstår at mange synes jeg er uforsiktig, men det er virkelig ingen andre som bruker det her, prøver å ikke være så kjip mamma at hun ender opp med å bli utenfor), så det virker ikke som det er der det ligger. Hun har spurt om trikse-sparkesykkel, da vet hun at hun i tilfelle må på med hjelm, samme med rulleskøytene, hun tar alltid på hjelm. Jeg får ta den telefonen, for jeg vet at det ikke vil bli brukt hjelm om de får bruke denne ATV hjemme hos venninnen. Dessverre skulle det ikke forundre meg om de likevel lar henne slippe, og at hun lyver om det hjemme, ser allerede tendensen til å prøve å lyve seg unna trøbbel (heldigvis er hun en elendig løgner foreløpig).
Leeloo76 Skrevet 31. august 2015 Forfatter #10 Skrevet 31. august 2015 Må presisere at dette er en bitteliten barneversjon, ATV var muligens feil benevnelse, sannsynligvis slik man får kjøpe på Toys'r us, ikke mulig å kjøre off road med den, tipper maksfart er 8 km/t, bare så jeg ikke villeder dere som svarer. http://www.toysrus.no/serier/peg-perego/polaris-outlaw-elektrisk-firehjuling?id=886056&vid=591381#.VeRRccocR7c
TinaK 1990 Skrevet 31. august 2015 #11 Skrevet 31. august 2015 Her må alle bruke hjelm på sparkesykkeltur h is de skal ha den på skolen. For 2 år siden lå min onkel på nevrologisk intensiv på Ullevål. Der lå det også en 11 åring som svevde mellom liv og døde pga en ulykke på sparkesykkel uten hjelm. Vet ikke hvordan det gikk med han.
Leeloo76 Skrevet 31. august 2015 Forfatter #12 Skrevet 31. august 2015 OK, kanskje jeg burde sjekke med foreldrene på foreldremøte denne uka, de har ikke fått ha med sparkesykkel på skolen før nå i 4. kl. Enklere hvis alle blir kjipe samtidig. Jeg merker jo at jeg har problemer med å argumentere for meg selv om hvorfor det er greit å ikke ha hjelm på sparkesykkel når det ikke er greit ellers. For meg har det litt med høyde i fra bakken og stabilitet jfr skateboard og rulleskøyter/skøyter der man ikke har noe å holde seg i om hjul/skøyter sklir unna og man faller bakover, som er den mest ukontrollerte måten å falle på jeg ser for meg. Ulykker kan skje hvor som helst, og de kan jo ikke ha på hjelm hele tiden, så det er ikke alltid like enkelt å avgjøre når man skal følge strømmen og ikke (nå tenker jeg på klatring i trær, krysse gata, kjøre akebrett etc.).
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #13 Skrevet 31. august 2015 Må presisere at dette er en bitteliten barneversjon, ATV var muligens feil benevnelse, sannsynligvis slik man får kjøpe på Toys'r us, ikke mulig å kjøre off road med den, tipper maksfart er 8 km/t, bare så jeg ikke villeder dere som svarer. http://www.toysrus.no/serier/peg-perego/polaris-outlaw-elektrisk-firehjuling?id=886056&vid=591381#.VeRRccocR7c Nå får jeg sikkert tyn her, men jeg hadde ikke vært så stresset med bruk av hjelm på denne - maksfart 4-8 km? Dvs at de aller fleste av oss går fortere enn denne kjører og jeg går ikke rundt med hjelm. Sparkesykkel hadde jeg derimot vært mer påpasselig med, men nå er barna mine litt yngre da. Anonymous poster hash: eadf0...489
Ziva Skrevet 31. august 2015 #14 Skrevet 31. august 2015 Nå er vel dette en atv som det ikke er lov å sitte 2 på, ei heller lov til å kjøre på offentlig grunn. Hjelm når man sykler og kjører sparkesykkel er et must her i huset.
Miss Chocolate Skrevet 1. september 2015 #15 Skrevet 1. september 2015 (endret) Sønnen min kjører barne-atv hos en kamerat. Den går sakte og har vi ikke med hjelm får han lov å kjøre fordet. Skal mye til at det skjer noe der, tenker jeg. Han er 7 år. Når han sykler, bruker sparkesykkel eller sitter på ordentlig ATV har han alltid hjelm. Han får mye større fart med sykkel enn med barne-ATV. Endret 1. september 2015 av chocolate
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå