Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk positiv test i helga, da jeg skulle hatt mensen. Hadde siste mens 26.juli, men eggløsning 16.aug, altså 5 ukers syklus. Har prøvd forskjellige terminkalkulatorer på nett nå, og får mange forskjellige datoer. Går man alltid ut fra siste mens, uavhengig av når befruktningen fant sted? Da vil jo babyen min egentlig være en uke for "ung" ved termin, og jeg har større sjanse for å gå over og bli satt i gang.

Noen som har peiling på dette? Skal selvsagt spørre legen, men hadde ikke tenkt å gå dit enda, siden det er så tidlig...

Endret av TPK
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144233841-n%C3%A5r-har-jeg-egentlig-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I første omgang regnes alltid fra siste mens. Denne terminen kalles menstermin. Den tar ikke hensyn til ulike sykluslengder eller når eggløsning fant sted. 

Det er ultralyd-terminen du skal forholde deg til. Dvs den ordinære ultralyden du får mellom uke 17-20. Det er denne termindatoen som vil avgjøre når du eventuelt blir satt i gang på overtid.

Hvorfor du får så mange ulike termindatoer vet jeg ikke, men ulike steder beregner svangerskapslengden i 280 dager, 282 eller 283 dager. Min fastlege bruker med 280 dager. Ul-termin (sykehuset) bruker 282 eller 282 dager. Husker ikke hvilken av dem.  

Anonymous poster hash: 4ba59...7ef

I første omgang regnes alltid fra siste mens. Denne terminen kalles menstermin. Den tar ikke hensyn til ulike sykluslengder eller når eggløsning fant sted. 

Det er ultralyd-terminen du skal forholde deg til. Dvs den ordinære ultralyden du får mellom uke 17-20. Det er denne termindatoen som vil avgjøre når du eventuelt blir satt i gang på overtid.

Hvorfor du får så mange ulike termindatoer vet jeg ikke, men ulike steder beregner svangerskapslengden i 280 dager, 282 eller 283 dager. Min fastlege bruker med 280 dager. Ul-termin (sykehuset) bruker 282 eller 282 dager. Husker ikke hvilken av dem.  

*283 dager

På noen terminkalkulatorer kan du endre lengden på syklusen din :) På blant annet babyverden sin terminkalkulator kan du gjøre dette og da får du riktig menstermin.

Anonymous poster hash: 9b93b...32a

Ja, jeg har gjort dette, men får fortsatt ma ge forskjellige datoer. Jeg får vel bare vente og se hva legen sier...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...