Gå til innhold

Smerter i kne - gutt 10 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 10 år klager over vondt i det ene kneet. Smerten er verst når han bøyer/strekker beinet, eller når han vrir det, for eksempel når han skal ut av bilen. Gå i trapper gjør også vondt. Ellers blir ikke smerten verre av å legge vekt på beinet. Når han peker på hvor det gjør vondt, peker han i overkant av kneskålen. Han har ikke skadet eller slått seg som vi vet om.

Har bestilt time hos lege, men det tar noen dager å komme inn. Så kanskje noen her kan ha vært borti det samme, og har koen ideer om hva dette kan være? Han har forresten tidvis vært plaget med voksesmerter, men det er en helt annen type smerte enn dette.

Skrevet

Spiller gutten din fotball? Min sønn på 12 har hatt vondt i kneet slik som du beskriver. På det verste hadde han vondt i begge. Det oppsto plutselig, vi kunne være ute og gå eller han varmet opp før kamp da disse vonde smertene kom. Han sa det var på siden av kneskålen og vridning gjorde det verre<br /><br />Vi oppsøkte lege og han sa det bare var å hvile knærne mye, da det var muskelfibre som var skadet og det tar lang til å lege. Sønnen min skulle prøve å ta det med ro, han droppet løpetreninger når det var på det verste og fikk en lang sommerferie der vi hørte lite om smertene.<br /><br />Men så tok det seg opp igjen under Norway cup, da trente og spilte de mange kamper på kort tid. Da dro vi til fysioterapeut som gav råd om øvelser han skal gjøre. Vi kjøpte balansebrett og nå skal han gjøre ett sett øvelser omtrent hver dag for å styrke musklaturen rundt kneet. Vi skal til MR om en måned bare for å utelukek at det er noe annet.<br />Men både lege og fysio antyder at det er fotball på kunstgress som er årsaken til problemene. Min sønn har flere på laget som sliter med det samme og andre typer vondter allerede, og de er bare 12 år.<br /><br />

Anonymous poster hash: 04c04...f32

Skrevet

Jeg tenkte voksesmerter, men ser du allerede har tenkt på det. Hjelper det med smertestillende? Ville prøvd før jeg dro til legen, hva som hjelper best av ibux og paracet? Vær klar over at betennelsesdempende smertestillende som voltaren og lignende, kan være veldig harde for magen. 

Anonymous poster hash: dcfec...777
Skrevet

Får bare håpe det ikke er barnerevmatisme, det begynte i knærne hos meg😕

Anonymous poster hash: 1ae27...ca1

Skrevet

Ikke stopp hos legen, spør om å bli henvist til en fysio. Min erfaring som idrettsutøver er at legen oftest sier at jeg må hvile. Smertene slutter men når jeg starter trene igjen så kommer de tilbake, jeg må bygge opp kroppen min for å tåle trening igjen. Det kan en fysio hjelpe med.

Skrevet

Tusen takk, alle sammen!

Han spiller ikke fotball, og den perioden han har klaget medt over smertene (sommerferien) har han ikke drevet noen form for idrett. Men han er en svært aktiv gutt som stort sett er ute og "henger i trærne". Tenkte litt på om det kan komme av trampolinebruk, men i så fall har det kommet mer snikende enn som et enkelt traume mot kneet.

Smertestillende har hatt litt usikker effekt, mulig det tar de verste smertene. Men helt borte blir det ikke. Ikke alltid så lett å si. Voksesmerter er jeg ganske sikker på at det ikke er, han har hatt dette en del fra han var liten, og han både oppfører seg og beskriver den smerten annerledes. Dette han sliter med nå, er mer spesifiset til ett bestemt område av kneet (oversiden) istedet for å være verking i hele kneet.

Skrevet

Jeg tenker også voksesmerter. Det behøver ikke å bety at han blir så himla høy, men det kan være en del slark i kneet.

Sørg for rekvisisjon til fysioterapeut. Få øvelser - vær nazi på at de skal gjennomføres også utenom timene.

Jeg har slik "slark" i kneleddene selv, men holder det i sjakk ved hjelp av trening (fikk det tidlig i tenårene og slet veldig med det til jeg var 20)

Det går sikkert fint!

Anonymous poster hash: 5464a...6c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...