Gå til innhold

Syns du at man skal klippe plen, utføre snekkerarbeid osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, ser ikke problemet med det så lenge det ikke lager unødvendig mye støy! Har du en plen som klippes på under en halvtime er det null problem for meg om du er naboen min i allefall. Hadde nok irritert meg litt om naboen her begynte snekkerarbeid med mye bråk fra 08 på Søndagsmorgen og holdt det gående utover kvelden. Men skittentøy som flagrer, gjerder som males og busker og gress som klippes, planter som plantes og lukes og et par timer midt på dagen med litt bråkete arbeid plager ikke meg! Skjønner godt folk bruker fritida si til å få gjort ting. Hverdagen er hektisk for mange! Søndagsfri er en lov, men det har nok en del bakgrunn i kristendommen. Og jeg personlig er ikke særlig religiøs, så her kan naboene jobbe i vei innen rimelighetens grenser 😊

Fortsetter under...

Skrevet

Da synes jeg at alle dere som ikke har noe forhold til søndager og helligdag fri kan pelle dere på jobb. Nå vil de jo ha alt av butikker åpent på søndag, supert da kan dere få søndags jobb der hvis dere har så stort problem med å holde hviledagen. Så kan de av oss som setter pris på og tvi holder på de kristne tradisjonene som hellig søndag, jul, påske, kristi himmelfartsdag, og pinse få nyte dagene i fred og ro. Dere kan ikke sitte å nyte goder av det kristendommen har bygd opp på den ene siden og så mene at det er greit å bryte norsk lov på disse dagene på den andre siden.

Anonymous poster hash: 1816f...438

Skrevet

Så lenge det bare er litt og ikke hele dagen hver søndag er det greit for meg. Synes man i størst mulig kan prøve å være stille på søndager, men skjønner at det ikke er mulig for enkelte.

Skrevet

Eg er vel ganske romsleg, eg let meg ikkje irritere av det. Med mindre nabolagets søndagspoliti driv demonstrativt hagearbeid 1.mai.

Sjølv overheld eg reglane, med mindre søndagen er einaste dagen der veret tillet plenklipping. Då kan det nok skje at vi bryt søndagsfreden.

Skrevet

Det ser jeg ikke problemet med så lenge man ikk starter tidlig på morgenen og/eller holder på sent på kveld.

Skrevet

Jeg velger å følge norsk lov og da er sånn arbeid forbudt. Vi kan ikke bare bøye og tøye lover og regler for å tilpasse de vårt liv. Vi kan heller ikke kun velge ut ett fåtall av lovene som passe oss å leve etter.

Eller synes dere Kansje det er helt i orden at jeg tøyer promille loven til å passe og kjører drita full hjem fra fest en tidlig morgen mens barnet ditt er på vei til skolen? Er jo sjelden kontroll på den tiden her jeg bor, så sjansen for å bli tatt før jeg rekker å kjøre i hjel barne ditt er liten.

En anelse forskjell på fyllekjøring som kan skade eller drepe både deg selv og andre, og å utføre vedlikehold på huset som ikke er til fare for noen, og til nytte for en selv? Hvis man jobber hele uka, må man bruke helgene til slikt. Og hvis man skal både handle og klippe plen i løpet av helgen, og butikkene er stengt på søndager, må man gjerne ta i bruk begge dagene for å få ting gjort.

Loven er foreldet, og tull og tøys i det moderne samfunn. Hvis ingen reagerer på det og bare følger den som pliktoppfyllende små sauer/borgere, vil den aldri bli oppdatert.

Annonse

Skrevet

Jeg velger å følge norsk lov og da er sånn arbeid forbudt. Vi kan ikke bare bøye og tøye lover og regler for å tilpasse de vårt liv. Vi kan heller ikke kun velge ut ett fåtall av lovene som passe oss å leve etter.

Eller synes dere Kansje det er helt i orden at jeg tøyer promille loven til å passe og kjører drita full hjem fra fest en tidlig morgen mens barnet ditt er på vei til skolen? Er jo sjelden kontroll på den tiden her jeg bor, så sjansen for å bli tatt før jeg rekker å kjøre i hjel barne ditt er liten.

En anelse forskjell på fyllekjøring som kan skade eller drepe både deg selv og andre, og å utføre vedlikehold på huset som ikke er til fare for noen, og til nytte for en selv? Hvis man jobber hele uka, må man bruke helgene til slikt. Og hvis man skal både handle og klippe plen i løpet av helgen, og butikkene er stengt på søndager, må man gjerne ta i bruk begge dagene for å få ting gjort.

Loven er foreldet, og tull og tøys i det moderne samfunn. Hvis ingen reagerer på det og bare følger den som pliktoppfyllende små sauer/borgere, vil den aldri bli oppdatert.

Det er faktisk veldig mange som setter pris på at det er roligere på søndager. Mange har selvfølgelig av og til noe de selv skulle gjort selv om det bråker på en søndag. Akkurat da dropper man det kanskje fordi det er forbudt. Lkevell kan man være glad for loven som gir ro andre ganger.

Jeg tror ikke denne loven er foreldet. Faktisk tror jeg den er mye viktigere nå enn den har vært noen ganger før. Mange mennesker har behov for litt ro i hvertfall en dag i uka, samtidig som folk bor tett sammen og "alle" har tilgang på et arsenal av bråkete verktøy og rdskaper.

Anonymous poster hash: 83203...303

Skrevet

Vel, her har hele sommeren blitt ødelagt pga en nabo som bygger.

Han/de har kjøpt et nabohus nedi gaten. Nesten revet det ned og leid inn et

team med polakker som har kjørt på fra kl 07.00 til 23 hver dag hele uken.

Det har gått i gravemaskin, motorsag, sag til å skjære i mur, snekring og full musikk på radioen.

Ikke har det gått ann å si ifra heller for aner ikke hvem som har kjøpt huset.

La en lapp i postkassen men det hjalp ikke.

Ikke noe hyggelig å sitte ute å grille og nyte fine dager når man ikke kan prate med hverandre pga

bråk.

En annen nabo nevnte at de skulle ringe politiet, men de holder på ennå.

Anonymous poster hash: dbbbc...d47
Skrevet

Det gjør meg ingenting.

Hender seg jeg må klippe gress søndager,men venter jeg som regel til jeg hører at noen har begynt før meg🙈

Skrevet

Da synes jeg at alle dere som ikke har noe forhold til søndager og helligdag fri kan pelle dere på jobb. Nå vil de jo ha alt av butikker åpent på søndag, supert da kan dere få søndags jobb der hvis dere har så stort problem med å holde hviledagen. Så kan de av oss som setter pris på og tvi holder på de kristne tradisjonene som hellig søndag, jul, påske, kristi himmelfartsdag, og pinse få nyte dagene i fred og ro. Dere kan ikke sitte å nyte goder av det kristendommen har bygd opp på den ene siden og så mene at det er greit å bryte norsk lov på disse dagene på den andre siden.

Jeg er lærer, så sitter ofte på Søndager med et eller annet... Ikke uvanlig det! Syns derimot butikker kan være stengt, av den grunn at de som jobber der skal ha hvertfall en dag i uka fri med mulighet for planlegging lenge i forveien! Jeg klarer meg fint uten butikk på Søndag, og syns det er noe tull... Skjønner heller ikke hvorfor den er åpen julaften og liknende dager. Enklere om mest mulig er stengt så folk får fri. Da ville vi kanskje fått mer forhold til det som hvildag(er)...
Skrevet

Prøver å unngå det, men hender at vi må. Senest i går måtte vi bruke vinkelsliper for å kutte stein og blander til sement. Men det tok maks 30 minutter til sammen med bråk, og vi unngår kirketid da vi bor nærme kirken. Elektrikeren kommer så vi MÅTTE bare få støpt på hellene.

Anonymous poster hash: a7038...d5a
Skrevet

Vel, her har hele sommeren blitt ødelagt pga en nabo som bygger.

Han/de har kjøpt et nabohus nedi gaten. Nesten revet det ned og leid inn et

team med polakker som har kjørt på fra kl 07.00 til 23 hver dag hele uken.

Det har gått i gravemaskin, motorsag, sag til å skjære i mur, snekring og full musikk på radioen.

Ikke har det gått ann å si ifra heller for aner ikke hvem som har kjøpt huset.

La en lapp i postkassen men det hjalp ikke.

Ikke noe hyggelig å sitte ute å grille og nyte fine dager når man ikke kan prate med hverandre pga

bråk.

En annen nabo nevnte at de skulle ringe politiet, men de holder på ennå.

Og bare legger til at her inne så bør man flytte langt ut i skogen hvis ikke man tåler det.

Skrevet

Helt greit, men jeg tenker:

Jeg planlegger og klippe plenen idag, (uansett dag). Så hører jeg naboen har begynt med sin plen. Da tar jeg min med det samme, så tar bråket omsider slutt engang.

Hos oss virker det som en stafett.

"FERDIG! NESTE!!!"

Noen som er enig?

Anonymous poster hash: e8058...269

Annonse

Skrevet

Vi bor heldigvis på landet, omringa av naboer som tenker som oss. Vi gjør ting når vi har mulighet til det.

Og dessuten så bråker gressklipperen vår langt mindre enn traktoren som ofte driver og suser rundt på et av jordene som ligger inntil tomta 😉

Anonymous poster hash: d9b14...139

Skrevet

Jeg prøver å unngå å drepe noen også, men av og til så hender det jeg må. Jeg vet jo at det ikke er lov, men om folk hele tiden skal blande seg inn i hva jeg gjør, så har de ikke mye å finne på!

Jeg dreper når det passer meg, men jeg unngår kirketiden da...

Anonymous poster hash: 9590a...6fc

Skrevet

Jeg prøver å unngå å drepe noen også, men av og til så hender det jeg må. Jeg vet jo at det ikke er lov, men om folk hele tiden skal blande seg inn i hva jeg gjør, så har de ikke mye å finne på!

Satser på at auto-cor slo seg vrang når du skrev her, hehe :)

Skrevet

Satser på at auto-cor slo seg vrang når du skrev her, hehe :)

Neida:) ironien som slo seg vrang:)

Skrevet

Haha, typisk at det er late Norge som har en lov som forplikter folk til å sitte på ræva en gang i uka. "Utilbørlig" og "unødvendig" støy skal unngås. Hvis man jobber hele uka og ikke kan klippe gress, er gressklipping etter kirketid og før middagstid ikke unødvendig vel? Det er jo nødvendig arbeid man ikke kan få gjort ellers i uka. Tror hele verden hadde ledd hvis folk i utlandet visste at vi hadde en lov som foreskrev oss å sitte på ræva på søndager, mens resten av verden jobber uka rundt.

Anonymous poster hash: 65349...841
Skrevet

Haha, typisk at det er late Norge som har en lov som forplikter folk til å sitte på ræva en gang i uka. "Utilbørlig" og "unødvendig" støy skal unngås. Hvis man jobber hele uka og ikke kan klippe gress, er gressklipping etter kirketid og før middagstid ikke unødvendig vel? Det er jo nødvendig arbeid man ikke kan få gjort ellers i uka. Tror hele verden hadde ledd hvis folk i utlandet visste at vi hadde en lov som foreskrev oss å sitte på ræva på søndager, mens resten av verden jobber uka rundt.

Klarer du ikke gjøre noe på en søndag om du ikke får bråke? Det er også veldig mange andre land enn Norge du ikke får bråke på helligdager/ søndager.

Anonymous poster hash: 09323...155

Skrevet

Klarer du ikke gjøre noe på en søndag om du ikke får bråke? Det er også veldig mange andre land enn Norge du ikke får bråke på helligdager/ søndager.

Joda, men enkelte plasser er klesvask også bannlyst, altså å henge opp eller å ta ned. Ellers er vel hagearbeid, gressklipping osv det  man gjerne ikke rekker på hverdager. Her i nord hadde det ikke fungert å praktisere loven, for eksempel ved snøfall der man MÅ måke hver dag. Og vi som har prolaps i ryggen kan ikke bruke spade, så må bruke snefreser.

Skrevet

Joda, men enkelte plasser er klesvask også bannlyst, altså å henge opp eller å ta ned. Ellers er vel hagearbeid, gressklipping osv det man gjerne ikke rekker på hverdager. Her i nord hadde det ikke fungert å praktisere loven, for eksempel ved snøfall der man MÅ måke hver dag. Og vi som har prolaps i ryggen kan ikke bruke spade, så må bruke snefreser.

Haha! Finnes det liksom ikke flere dagers snøfall andre steder enn i nord? Loven handler om unødvendig arbeid. Tviler på at noe. Anser snømåking som unødvendig. Klesvask har man vel tid til hver dag? Det tar jo 10 min maks. Bare ikke heng den ute på søndager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...