Gå til innhold

Raspeballer, det er jo så mange varianter!

Anbefalte innlegg

Jeg har barelaget det en gang før og de ble sånn passe. Nå skal jeg lage i dag, men synes det er vanskelig medoppskrift. Når jeg googler opp, dukker det jo opp et utall med varianter! Og så står det ikke noe om konsistens og smak.

Derfor håper jeg at noen her kan hjelpe meg :) Jeg liker at raspeballene skal være en anelse seige, ikke alt for mørke, litt "saftige" og ikke inneholde noe annet enn selve raspeballen. Vi kan heller ha saltmat til ;)

Er det noen som har en oppskrift som passer til 3-4 personer som gir slike raspeballer? :)

Anonymous poster hash: dbcbc...59b

Fortsetter under...

Har ikke laget disse på veeeldig mange år, men her er oppskriften jeg fikk på skolekjøkkenet på ungdomsskolen. For nesten 30 år siden ;)

2 poteter pr person

Til 8 poteter:

2 ss havregryn

ca 3-4 ss hvetemel

ca 2 ss byggmel

litt salt

1/4 ts pepper

Har ikke skrevet ned fremgangsmåte, men mener jeg rasper potetene og blander med de andre ingrediensene til en "deig".

Trekkes i 2 liter vann som er tilsatt 1 ts salt og 1 ts buljong. Har dessverre ikke notert hvor lang tid de skal trekkes, det kommer nok an på hvor store du lager potetballene.

Serveres med gulrøtter, kålrot, ev. potet, saltkjøtt og ev. pølse.

Og sirup over til slutt ;)

Jeg ville laget litt større porsjon enn det som står her, alle jeg vet spiser mye potetball de gangene de spiser.

Og blir det noe til overs er de gode å steke i smør dagen etter også sammen med noen pølse/kjøtt-biter.

Anonymous poster hash: eb53f...530

Konsistensen kan avhenge av potetsorten(og om det er gamle eller nye poteter) og koketiden, så her må man nesten bare prøve seg fram. Resultatet kan også variere fra gang til gang, med tanke på poteten.

Har dessverre ikke oppskrift å komme med, for jeg lager bare på en slump. Men har ikke havregryn og pepper i slik som oppskriften over.

Har dog laget med havremel i stedet for byggmel en gang, og det funka fint det også.

Anonymous poster hash: 5ce2d...080

Synes Stangeland Mølle Raspeball (mel) som kun skal blandes ut i vann er de beste raspeballene, eller komle som vi sier :)

Anonymous poster hash: fc5ee...a0b

Vi og liker disse. Særlig kokt i pinnekjøttkraft!

Anonymous poster hash: 17750...6b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...