Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #1 Skrevet 30. august 2015 Jeg vet at jeg kan google opp, men jeg lurer på om noen her har noen god erfaring med type frokoster, middager, snakcs osv som er barnevennlig og greie og rike på jern? Vi har en 6-åring med jernmangel, men som blir veldig dårlig av jerntilskudd (vi har prøvd 7-8 ulike typer) og legen rådet oss til å prøve å heller få inn mer jern naturlig i kosten. Anonymous poster hash: 73fdb...b44
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #3 Skrevet 30. august 2015 http://www.bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/54-jernfattig-ikke-spis-spinat http://www.klikk.no/foreldre/article759710.ece Anonymous poster hash: 3b5db...d03
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #4 Skrevet 30. august 2015 Leverpostei og brunost Brunost(og prim) er ikke tilsatt jern lenger, så det er ikke noen god kilde til jern. Men Litago Prim er tilsatt jern. Anonymous poster hash: 3b5db...d03
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #5 Skrevet 30. august 2015 Leverpostei og brunost De var visst ikke så mye jern i sa legen, i hvert fall ikke brunosten. De hadde sluttet å tilsette jern for en del år siden. Men leverpostei er jo greit da HI Anonymous poster hash: 73fdb...b44
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #6 Skrevet 30. august 2015 Å lage maten i jerngryte/stekepanne bidrar også til å øke jerninnholdet. Spesielt tomat får ut jern av grytene. Anonymous poster hash: d398a...b01
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 30. august 2015 #7 Skrevet 30. august 2015 Leverpostei, korn, spinat, rødt kjøtt osv har jern i seg. Viktig at han ikke drikker melk ved siden av f.eks brødskiver med leverpostei da melkeprodukter hemmer opptak av jern. Appelsinjuice er fint ved siden av Tilskudd av c vitamin er også lurt. Sliter med jernmangel selv, og for meg er ikke mat nok for å holde jernlagere i sjakk. Er han utredet for hvorfor han er lav på jern? Har man normalt variert kosthold skal det egentlig ikke mangle på noe, så vær obs på å få sjekket grunnen til det
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #8 Skrevet 30. august 2015 Leverpostei, korn, spinat, rødt kjøtt osv har jern i seg. Viktig at han ikke drikker melk ved siden av f.eks brødskiver med leverpostei da melkeprodukter hemmer opptak av jern. Appelsinjuice er fint ved siden av Tilskudd av c vitamin er også lurt. Sliter med jernmangel selv, og for meg er ikke mat nok for å holde jernlagere i sjakk. Er han utredet for hvorfor han er lav på jern? Har man normalt variert kosthold skal det egentlig ikke mangle på noe, så vær obs på å få sjekket grunnen til det Hun har tatt utvidet blodprøve ja, og alle andre verdier er normale. Hun hadde et jernlager på 8 i februar. Da fikk hun tilskudd og kom opp i rundt 60. Så tok vi ny blodprøve nå, og hun var nede igjen i 9 Og hun nekter plent å ta noen form for tilskudd fordi hun husker hvor dårlig hun ble av det sist. Vi har egentlig et veldig variert kosthold, og jeg vet dette med melk og egg, at det hemmer opptaket. Jeg har også fått med meg at det er forskjell på animalsk jern og jern fra planteriket. På en vanlig dag spiser hun f.eks: En skive med leverpostei og agurk til frokost med ett glass appelsinjuice til. Til skolelunsjen spiser hun en skive med hvitost, drikker skolemelken og spiser et eple. Til SFO-lunsjen en skive med skinke og tomat med gulrot og brokkoli til (og vann). Middagen vil jo variere en del, men hun er veldig glad i både salat og grønnsaker, kjøtt og fisk og spiser gjerne heller laks med brokkoli til enn poteter med saus. Eller kyllingen og salaten enn risen. Kveldsmaten varierer litt. HI Anonymous poster hash: 73fdb...b44
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #9 Skrevet 30. august 2015 Å lage maten i jerngryte/stekepanne bidrar også til å øke jerninnholdet. Spesielt tomat får ut jern av grytene.Anonymous poster hash: d398a...b01 alt med syre som fx tomat er gull å lage i jerngryte Anonymous poster hash: 63721...b4b
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #10 Skrevet 30. august 2015 Å lage maten i jerngryte/stekepanne bidrar også til å øke jerninnholdet. Spesielt tomat får ut jern av grytene. Anonymous poster hash: d398a...b01 Får man jerngryter som går til induksjon? Og er de grei å rengjøre? HI Anonymous poster hash: 73fdb...b44
Pobie Skrevet 30. august 2015 #11 Skrevet 30. august 2015 Man får kjøpt to forskjellige typer jerntabletter - de som er laget for folk med jernmangel, og de som er laget for folk som ikke får i seg nok jern i kosten. Sistnevnte har mye lavere jerninnhold og de fleste kan ta dem uten magetrøbbel. Kan evt kun ta en tablett annenhver dag og.
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 30. august 2015 #12 Skrevet 30. august 2015 Leverpostei, korn, spinat, rødt kjøtt osv har jern i seg. Viktig at han ikke drikker melk ved siden av f.eks brødskiver med leverpostei da melkeprodukter hemmer opptak av jern. Appelsinjuice er fint ved siden av Tilskudd av c vitamin er også lurt. Sliter med jernmangel selv, og for meg er ikke mat nok for å holde jernlagere i sjakk. Er han utredet for hvorfor han er lav på jern? Har man normalt variert kosthold skal det egentlig ikke mangle på noe, så vær obs på å få sjekket grunnen til det Hun har tatt utvidet blodprøve ja, og alle andre verdier er normale. Hun hadde et jernlager på 8 i februar. Da fikk hun tilskudd og kom opp i rundt 60. Så tok vi ny blodprøve nå, og hun var nede igjen i 9 Og hun nekter plent å ta noen form for tilskudd fordi hun husker hvor dårlig hun ble av det sist. Vi har egentlig et veldig variert kosthold, og jeg vet dette med melk og egg, at det hemmer opptaket. Jeg har også fått med meg at det er forskjell på animalsk jern og jern fra planteriket. På en vanlig dag spiser hun f.eks: En skive med leverpostei og agurk til frokost med ett glass appelsinjuice til. Til skolelunsjen spiser hun en skive med hvitost, drikker skolemelken og spiser et eple. Til SFO-lunsjen en skive med skinke og tomat med gulrot og brokkoli til (og vann). Middagen vil jo variere en del, men hun er veldig glad i både salat og grønnsaker, kjøtt og fisk og spiser gjerne heller laks med brokkoli til enn poteter med saus. Eller kyllingen og salaten enn risen. Kveldsmaten varierer litt. HI Anonymous poster hash: 73fdb...b44 Da ville jeg krevd en second opinion! Med et så godt og variert kosthold skal ikke nivåene være så lave. Med så lave verdier vil det også være nærmest umulig å komme seg opp med bare mat. Jern kan også gis intravenøst (noen legekontor gir også sprøyter, men de fleste har sluttet med det). Ikke så greit når barna har dårlige erfaringer med medisiner og tilskudd, man kan jo ikke trykke det ned i halsen på dem heller.. Ville snakket med legen igjen og fått mer hjelp. Ikke noe godt for verken stor eller liten å gå rundt og vøre så sliten som man blir av nesten tomme jernlager! :/
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #13 Skrevet 30. august 2015 Man får kjøpt to forskjellige typer jerntabletter - de som er laget for folk med jernmangel, og de som er laget for folk som ikke får i seg nok jern i kosten. Sistnevnte har mye lavere jerninnhold og de fleste kan ta dem uten magetrøbbel. Kan evt kun ta en tablett annenhver dag og. Ja, jeg vet, men hun tåler ikke de milde typene heller. Som nevnt i HI, har vi prøvd mange ulike varianter, men hun blir dårlig av alt. Hun tåler bedre de milde (de sterke ble hun så dårlig av at hun kastet opp og lå i timesvis og gråt pga magekramper, så dem måtte vi kutte ut etter bare noen få dager), men hun blir uvel av de også. HI Anonymous poster hash: 73fdb...b44
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #14 Skrevet 30. august 2015 Innmat og grønne grønnsaker. Velg alltid grovbrød og vær nøye med c-vitaminer! alltid juice til brødskiva for eksempel. Og paprika på leverposteien. Nb, selvom spinat inneholder jern, inneholder det også opptakthemmere. Vinninga går fort opp i spinninga! Anonymous poster hash: a26b1...daa
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #15 Skrevet 30. august 2015 Leverpostei, korn, spinat, rødt kjøtt osv har jern i seg. Viktig at han ikke drikker melk ved siden av f.eks brødskiver med leverpostei da melkeprodukter hemmer opptak av jern. Appelsinjuice er fint ved siden av Tilskudd av c vitamin er også lurt. Sliter med jernmangel selv, og for meg er ikke mat nok for å holde jernlagere i sjakk. Er han utredet for hvorfor han er lav på jern? Har man normalt variert kosthold skal det egentlig ikke mangle på noe, så vær obs på å få sjekket grunnen til det Hun har tatt utvidet blodprøve ja, og alle andre verdier er normale. Hun hadde et jernlager på 8 i februar. Da fikk hun tilskudd og kom opp i rundt 60. Så tok vi ny blodprøve nå, og hun var nede igjen i 9 Og hun nekter plent å ta noen form for tilskudd fordi hun husker hvor dårlig hun ble av det sist. Vi har egentlig et veldig variert kosthold, og jeg vet dette med melk og egg, at det hemmer opptaket. Jeg har også fått med meg at det er forskjell på animalsk jern og jern fra planteriket. På en vanlig dag spiser hun f.eks: En skive med leverpostei og agurk til frokost med ett glass appelsinjuice til. Til skolelunsjen spiser hun en skive med hvitost, drikker skolemelken og spiser et eple. Til SFO-lunsjen en skive med skinke og tomat med gulrot og brokkoli til (og vann). Middagen vil jo variere en del, men hun er veldig glad i både salat og grønnsaker, kjøtt og fisk og spiser gjerne heller laks med brokkoli til enn poteter med saus. Eller kyllingen og salaten enn risen. Kveldsmaten varierer litt. HI Anonymous poster hash: 73fdb...b44 Da ville jeg krevd en second opinion! Med et så godt og variert kosthold skal ikke nivåene være så lave. Med så lave verdier vil det også være nærmest umulig å komme seg opp med bare mat. Jern kan også gis intravenøst (noen legekontor gir også sprøyter, men de fleste har sluttet med det). Ikke så greit når barna har dårlige erfaringer med medisiner og tilskudd, man kan jo ikke trykke det ned i halsen på dem heller.. Ville snakket med legen igjen og fått mer hjelp. Ikke noe godt for verken stor eller liten å gå rundt og vøre så sliten som man blir av nesten tomme jernlager! :/ Legen mener at det kommer av at hun vokser mye. Det går visst ikke an å gi sprøyter eller intravenøst før de er mye eldre enn det hun er. Jeg tenker at vi prøver med andre bedre kosthold en stund, gjerne jerngryte også, og hjelper ikke det, så får vi snakke med legen på nytt. Hun fungerer faktisk ganske bra selv om jernlageret er lavt. HI Anonymous poster hash: 73fdb...b44
Optatium Skrevet 30. august 2015 #16 Skrevet 30. august 2015 Å lage maten i jerngryte/stekepanne bidrar også til å øke jerninnholdet. Spesielt tomat får ut jern av grytene. Anonymous poster hash: d398a...b01 Får man jerngryter som går til induksjon? Og er de grei å rengjøre? HI Anonymous poster hash: 73fdb...b44 Vanlige jerngryter går fint på induksjon og er like lette å rengjøre som andre kjeler☺️
MammantilNurket Skrevet 30. august 2015 #17 Skrevet 30. august 2015 Ferske rødbeter og rødbetsaft er flott, samt lever, innmat og blodmat
Mahem91 Skrevet 31. august 2015 #18 Skrevet 31. august 2015 Leverpostei og brunost De var visst ikke så mye jern i sa legen, i hvert fall ikke brunosten. De hadde sluttet å tilsette jern for en del år siden. Men leverpostei er jo greit da HI Anonymous poster hash: 73fdb...b44 Åh, det visste jeg ikke. Var dette jeg ble anbefalt å spise sa jeg var blodfattig. Men det er jo tross alt over 10 år siden
☆☆☆ Skrevet 31. august 2015 #19 Skrevet 31. august 2015 (endret) Grovt brød inneheld vesentlig meir jern enn fint. Lever(postei) er jernrikt. Det samme med raudt kjøt og også i noko grad raud fisk som laks. Grønne grønnsaker (brokkoli, grønnkål) er bra valg. Melk hemmar jernopptaket, men berre i liten grad (kaffi og spesielt te er mykje større syndarar, men kanskje ikkje for eit barn). C-vitamin hjelper på opptaket, så frukt og grønt til kvart måltid kan hjelpe ho å nyttiggjere seg jernet ho et. Endret 31. august 2015 av ★
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #20 Skrevet 31. august 2015 Viltkjøtt(rødt kjøtt også), sprett prim, leverpostei. Og kjøp ei jerngryte og stek ALL varmar i den. Min sønn med jernmangel får mest jern fra den. Stek i smijern Anonymous poster hash: 454ac...b5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå