Gå til innhold

Kan far kreve å ha tilgang til barnets konto for at jeg skal åpne den?

Anbefalte innlegg

Kontoane til ungane kan ingen av oss disponere aleine. Må ha fullmakt frå den andre for å få ut pengar. Vi kunne velge ved opning om ein, begge eller berre begge to saman kunne disponere kontoen, og valgte det siste.

Fortsetter under...

I vår daglige bank (Sparebank1) måtte begge foreldrene være disponenter på kontoen. Vi måtte i anken for å opprette denne samt ha med fødselsattest (selv om banken har direkte adgang til folkeregisteret.

I min bank derimot (dnb) kunne jeg opprette egne barnespar-kontoer til ungene rett i nettbanken. Ingen krav om oppmøte, at far måtte være disponent etc...... Kontoene står på meg, men er merket for hvert barn. Det kommer også fram på likningen min at jeg "eier" tre kontoer, en for hvert barn.

Anonymous poster hash: ec7dd...aa0

(Har ikke lest igjennom alt, så kanskje noen har skrevet det alt....)

Hvem som helst kan opprette konto til barnet ditt, bare de har barnets fødselsnummer!

Min sønns fadder opprettet konto til ham i dåpsgave (hun setter inn penger til bursdag og jul), men hun førte opp meg som 'ansvarlig' istedet for seg selv av praktiske grunner.

Uansett; føler du at dette med far er for komplisert (og jeg mener du tenker veldig fornuftig! Du skal tenke kun på barnet!), så gjør som noen av de andre sier her: opprett en ny konto til deg selv (du kan gjøre det selv, gjennom nettbanken) og bruk den til barnet. Når barnet blir 18 år, er det "trygt" å la ham få egen konto, for da bestemmer han selv og ingen av foreldrene har noe med kontoen å gjøre.

Anonymous poster hash: 54259...8d7

Jeg har ikke lest gjennom alle innleggene, i mitt tilfeller pga overmynderi så valgte jeg å opprette flere underkonto i min egen nettbank som jeg ga navn etter hver av ungene. Når dem får pengegaver i alle anledninger, bruker jeg de kronasjer til innkjøp av husholdninger, og overfører den samme summen fra min nettbank til deres konto. Har gjort det helt siden de var nyfødt, og fungerer utmerket. Når det er sagt så er min kjære og jeg gift.

Anonymous poster hash: 40213...7b1

Da lager du ikke konto til barnet i barnets navn. Lag en ekstra sparekonto i ditt navn som du sparer på og hold far utenfor, ikke nevn kontoen til ham.

Skaper kun trøbbel hvis du lager en konto i barnets navn, far får automatisk tilgang og helvete er i gang.

Jeg vet at jeg kan la barnet spare i mitt nav, men nå tenkte jeg at det er urettferdig at noen barn ikke kan spare som andre og ikke kan få bankkort som andre før de er atten.

Er det mulig å gå for foreldreansvaret alene? Er det verdt det? Far har flyttet til den andre siden av jorden, har ikke hatt samvær på fem år, og barnet liker ikke å snakke med ham. Men han skal kunne sitte der og bruke foreldreansvaret til å bestemme ting?! Jeg blir forbanna! Hvem er det som laget dette systemet, og hva tenkte de på?!

Anonymous poster hash: 0e3f2...dfe

Tidligere kunne man opprette konto til barna som bare den ene forelderen disponerte, men mener at dette er endret. Nå får automatisk begge foreldrene tilgang, med mindre en av foreldrene går med på at de ikke skal ha tilgang. Og det er vel nettopp det som er problemet her.

Jeg ville ha bedt om et møte med banken, og forklart problemstillingen. Hør om det er mulig å få et bankkort for barn knyttet til en konto i ditt navn. Kontakt evt flere banker, noen er mer behjelpelig enn andre.

Anonymous poster hash: 17c91...f59

Litt på siden: om man har opprettet konto til barnet uten at foreldreansvar er delt, vil da den andre automatisk få tilgang til kontoen når foreldreansvaret blir delt?

Tror det.

Annonse

Da lager du ikke konto til barnet i barnets navn. Lag en ekstra sparekonto i ditt navn som du sparer på og hold far utenfor, ikke nevn kontoen til ham.Skaper kun trøbbel hvis du lager en konto i barnets navn, far får automatisk tilgang og helvete er i gang.

Jeg vet at jeg kan la barnet spare i mitt nav, men nå tenkte jeg at det er urettferdig at noen barn ikke kan spare som andre og ikke kan få bankkort som andre før de er atten. Er det mulig å gå for foreldreansvaret alene? Er det verdt det? Far har flyttet til den andre siden av jorden, har ikke hatt samvær på fem år, og barnet liker ikke å snakke med ham. Men han skal kunne sitte der og bruke foreldreansvaret til å bestemme ting?! Jeg blir forbanna! Hvem er det som laget dette systemet, og hva tenkte de på?! Anonymous poster hash: 0e3f2...dfe

Klart ungen kan få konto med kort!

Du bare flytter pengene imellom ;)

Når han skal til far tømmer du kortkontoen over på sparekontoen du har laget, så setter du bare inn ved behov. En overføring tar to sekund ;)

Da lager du ikke konto til barnet i barnets navn. Lag en ekstra sparekonto i ditt navn som du sparer på og hold far utenfor, ikke nevn kontoen til ham.Skaper kun trøbbel hvis du lager en konto i barnets navn, far får automatisk tilgang og helvete er i gang.

Jeg vet at jeg kan la barnet spare i mitt nav, men nå tenkte jeg at det er urettferdig at noen barn ikke kan spare som andre og ikke kan få bankkort som andre før de er atten. Er det mulig å gå for foreldreansvaret alene? Er det verdt det? Far har flyttet til den andre siden av jorden, har ikke hatt samvær på fem år, og barnet liker ikke å snakke med ham. Men han skal kunne sitte der og bruke foreldreansvaret til å bestemme ting?! Jeg blir forbanna! Hvem er det som laget dette systemet, og hva tenkte de på?! Anonymous poster hash: 0e3f2...dfe

Når han skal til far tømmer du kortkontoen over på sparekontoen du har laget, så setter du bare inn ved behov. En overføring tar to sekund ;)

For far kan bare tømme kontoen når barnet er hos han?

Tidligere kunne man opprette konto til barna som bare den ene forelderen disponerte, men mener at dette er endret. Nå får automatisk begge foreldrene tilgang, med mindre en av foreldrene går med på at de ikke skal ha tilgang. Og det er vel nettopp det som er problemet her.

Jeg ville ha bedt om et møte med banken, og forklart problemstillingen. Hør om det er mulig å få et bankkort for barn knyttet til en konto i ditt navn. Kontakt evt flere banker, noen er mer behjelpelig enn andre.

Litt på siden: om man har opprettet konto til barnet uten at foreldreansvar er delt, vil da den andre automatisk få tilgang til kontoen når foreldreansvaret blir delt?

Når man åpner konmto må begge signere et skjema. På samme skjema registrerer man hvem som skal disponere kontoen; en eller begge.

Jeg vet at jeg kan la barnet spare i mitt nav, men nå tenkte jeg at det er urettferdig at noen barn ikke kan spare som andre og ikke kan få bankkort som andre før de er atten. Er det mulig å gå for foreldreansvaret alene? Er det verdt det? Far har flyttet til den andre siden av jorden, har ikke hatt samvær på fem år, og barnet liker ikke å snakke med ham. Men han skal kunne sitte der og bruke foreldreansvaret til å bestemme ting?! Jeg blir forbanna! Hvem er det som laget dette systemet, og hva tenkte de på?! Anonymous poster hash: 0e3f2...dfe

Tosk. Far kan tømme kontoen når som helst. Det er ikke gøy foir henne å være på venninneshopping og aldri vite om pengene er der når hun skal betale eller om kontoen er tømt. Skal hun dessuten aldri ha mer penger der enn at hun akkurat har råd til en is? Det er jo ikke vits å ha kort på de premissene. Hadde dere ønsket det for dere selv?

Jeg skjønner ikke at dere som foreslår at hun kun skal ha "småpenger" der ikke forstår det.

Tosk. Far kan tømme kontoen når som helst. Det er ikke gøy foir henne å være på venninneshopping og aldri vite om pengene er der når hun skal betale eller om kontoen er tømt. Skal hun dessuten aldri ha mer penger der enn at hun akkurat har råd til en is? Det er jo ikke vits å ha kort på de premissene. Hadde dere ønsket det for dere selv?

Jeg skjønner ikke at dere som foreslår at hun kun skal ha "småpenger" der ikke forstår det.

Men hvis far bor på den andre siden av verden, er det da reelt at han vil ringe til en norsk bank for å overføre penger fra sin datters konto til sin egen?

Endret av HvittHus

Hadde samme problem.

Jeg snakket med personalet i banken. De sa at selv om jeg skulle få hans underskrift på opprettelsen av en konto i barnets navn som kun jeg kunne disponere for barnet så vil han til en hver tid kunne ombestemme seg og gå inn i banken og kreve tilgang til barnets konto. De var kjent med problemet og det eneste de kunne tilby som han ikke ville kunne røre var en konto opprettet i mitt eget navn. Så det er det barna har nå.

Det er selvfølgelig trasig at barna ikke kan få de vanlige barnekontoer men for meg er det viktigere at de faktisk får beholde pengene sine.

Anonymous poster hash: 40025...1dd

Den var verre. Da vil de jo aldri kunne benytte bank før de er atten :(

Herregud, for et møkkasystem...

Annonse

Når man åpner konmto må begge signere et skjema. På samme skjema registrerer man hvem som skal disponere kontoen; en eller begge.

Ved åpning av konto hadde kun jeg foreldreansvar, derfor var det bare jeg som signerte, og det er kun jeg som har vært disponent. Nå skal foreldreansvaret deles, men jeg vil fortsatt ikke at han skal ha tilgang til være penger. Dette er en konto som jeg bruker til å kjøpe ting barnet trenger, ikke til ren sparing. Mine penger som skal brukes på ting barnet behøver.

Klart ungen kan få konto med kort!Du bare flytter pengene imellom ;)Når han skal til far tømmer du kortkontoen over på sparekontoen du har laget, så setter du bare inn ved behov. En overføring tar to sekund ;)Anonymous poster hash: 54259...8d7

Tosk. Far kan tømme kontoen når som helst. Det er ikke gøy foir henne å være på venninneshopping og aldri vite om pengene er der når hun skal betale eller om kontoen er tømt. Skal hun dessuten aldri ha mer penger der enn at hun akkurat har råd til en is? Det er jo ikke vits å ha kort på de premissene. Hadde dere ønsket det for dere selv? Jeg skjønner ikke at dere som foreslår at hun kun skal ha "småpenger" der ikke forstår det. Anonymous poster hash: 0e3f2...dfe

Tosk kan du være selv!

Når ungen er sammen med far, har mor tømt ungens konto! Dvs pengene er kun mors, far har absolutt null tilgang!

Skal ungen på shopping, så sier han fra til mor at han ønsker f.x. 500 kr på konto, og mor overfører dette øyeblikkelig. Ser virkelig ikke problemet! Annet enn dere kverulantene som leter med lys og lykte etter noe å pirke på...

Jeg har akkurat vært igjennom det samme selv og råder deg til å ta kontakt med fylkesmannen. Det kom en lov, mener det var i juni 2013, men jeg husker ikke helt hva den heter. Den gjelder slike tilfeller som dette og gjør at bare en foresatt kan åpne konto. Men dette kan de fortelle deg om hos fylkesmannen. Det er ikke så mange banker som er klar over denne loven.....jeg fikk åpnet konto til min datter uten far ( vi har delt foreldreansvar )da jeg henviste til denne loven og etter mas. Lykke til

Klart ungen kan få konto med kort!Du bare flytter pengene imellom ;)Når han skal til far tømmer du kortkontoen over på sparekontoen du har laget, så setter du bare inn ved behov. En overføring tar to sekund ;)Anonymous poster hash: 54259...8d7
Tosk. Far kan tømme kontoen når som helst. Det er ikke gøy foir henne å være på venninneshopping og aldri vite om pengene er der når hun skal betale eller om kontoen er tømt. Skal hun dessuten aldri ha mer penger der enn at hun akkurat har råd til en is? Det er jo ikke vits å ha kort på de premissene. Hadde dere ønsket det for dere selv? Jeg skjønner ikke at dere som foreslår at hun kun skal ha "småpenger" der ikke forstår det. Anonymous poster hash: 0e3f2...dfe

Tosk kan du være selv!

Når ungen er sammen med far, har mor tømt ungens konto! Dvs pengene er kun mors, far har absolutt null tilgang!

Skal ungen på shopping, så sier han fra til mor at han ønsker f.x. 500 kr på konto, og mor overfører dette øyeblikkelig. Ser virkelig ikke problemet! Annet enn dere kverulantene som leter med lys og lykte etter noe å pirke på...

Far trenger ikke å ha barnet med seg for å ta ut penger...

Intensjonen med kortet er dessuten at hun skal lære seg å disponere penger nettopp for å unngå at hun skal bli en bevisstløs slask som ringer og gnåler om penger. 

Jeg har akkurat vært igjennom det samme selv og råder deg til å ta kontakt med fylkesmannen. Det kom en lov, mener det var i juni 2013, men jeg husker ikke helt hva den heter. Den gjelder slike tilfeller som dette og gjør at bare en foresatt kan åpne konto. Men dette kan de fortelle deg om hos fylkesmannen. Det er ikke så mange banker som er klar over denne loven.....jeg fikk åpnet konto til min datter uten far ( vi har delt foreldreansvar )da jeg henviste til denne loven og etter mas. Lykke til

Tusen takk :D

Jeg vet at jeg kan la barnet spare i mitt nav, men nå tenkte jeg at det er urettferdig at noen barn ikke kan spare som andre og ikke kan få bankkort som andre før de er atten. Er det mulig å gå for foreldreansvaret alene? Er det verdt det? Far har flyttet til den andre siden av jorden, har ikke hatt samvær på fem år, og barnet liker ikke å snakke med ham. Men han skal kunne sitte der og bruke foreldreansvaret til å bestemme ting?! Jeg blir forbanna! Hvem er det som laget dette systemet, og hva tenkte de på?! Anonymous poster hash: 0e3f2...dfe

Tosk. Far kan tømme kontoen når som helst. Det er ikke gøy foir henne å være på venninneshopping og aldri vite om pengene er der når hun skal betale eller om kontoen er tømt. Skal hun dessuten aldri ha mer penger der enn at hun akkurat har råd til en is? Det er jo ikke vits å ha kort på de premissene. Hadde dere ønsket det for dere selv? Jeg skjønner ikke at dere som foreslår at hun kun skal ha "småpenger" der ikke forstår det. Anonymous poster hash: 0e3f2...dfe
Tosk kan du være selv!

Ja det hørtes jo lettvint ut.

Barnet skal jo gjerne lære å disponere pengene sine selv, sannsynligvis en fast sum pr mnd.

Min datter på 16 bruker kortet sitt nesten daglig. Hadde ikke vært noe alternativ at hun skulle ringe meg hver gang hun vil kjøpe en is/lunsj, gå på kino e.l.

Prøver igjen jeg. Jobber i bank, og det er mulig å opprette en konto som far ikke disponerer. Ta kontakt med banken din, så hjelper de deg.

Anonymous poster hash: 5d91f...fe7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...