Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #1 Skrevet 28. august 2015 Vi skal leie huset vårt til 15000 kr i mnd, hvordan er lover og regler om skatt egentlig? Skal man trekke skatt selv og overføre de til skatte kontoret eller hvordan fungerer det? Anonymous poster hash: 2434d...973
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #2 Skrevet 28. august 2015 Du skal kke leie hus, men leie ut huset ditt. http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/utleie/skatt-pa-utleie/ Anonymous poster hash: c25a2...783
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #3 Skrevet 28. august 2015 Jeg mente leie ut huset ja overskriften ble litt feil gitt.. Så altså hvis man ikke bruker halve huset selv så er man skatte pliktig? Men skjønner ikke helt hvor mye av de 15000 kr man skal skatte av? Anonymous poster hash: 2434d...973
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #4 Skrevet 28. august 2015 Hvis man bruker hele garasjen selv og leier resten er det skattefri da? Anonymous poster hash: 2434d...973
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #5 Skrevet 28. august 2015 Og hva skjer hvis man ikke betaler skatt? Vil de finne ut av det? Anonymous poster hash: 2434d...973
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #6 Skrevet 28. august 2015 Hvis du ikke skal bo det selv så må du skatte. Du må bruke mer enn 50 % (?) av boligen selv om det skal være skattefritt. Jeg mener det er 28 % skatt på leieinntekter. Man holder vel av skattepenger og krysser av dette i selvangivelsen. Så regner de ut der hvor mye du skal betale. Tror jeg. Det trenger vel ikke finne ut av det. Men ofte gjør de vel det. Pengene kommer jo innpå kontoen din. Ber du om kontanter kan det hende de som leier sladrer på deg. Kan bli dyrt om du blir tatt. Anonymous poster hash: deb42...74a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #7 Skrevet 28. august 2015 De finner i alle fall ut av det hvis du har bostedsadressen et annet sted. Hadde ikke tatt sjansen. Anonymous poster hash: c25a2...783
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #8 Skrevet 28. august 2015 Hvis du ikke skal bo det selv så må du skatte. Du må bruke mer enn 50 % (?) av boligen selv om det skal være skattefritt. Anonymous poster hash: deb42...74a Dersom leieinntekten for utleiedelen er lavere enn antatt leieinntekt for den delen du selv bor i, så er leieinntekten skattefri. Dersom du kunne leid ut den delen du selv bor i for mer enn 15000 så er det altså skattefritt. Det har mao ikke noe med 50% av boarealet å gjøre, men 50% av mulig leieinntekt. Anonymous poster hash: 50153...bed
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #9 Skrevet 28. august 2015 Takk for tips, så man må altså bare spare alle pengene helt til neste år? Når er det skal bli ført på selvangivelsen? Eller ringer de deg? Anonymous poster hash: 2434d...973
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #10 Skrevet 28. august 2015 Ja, du må spare pengene, for så å betale de inn når skatteoppgjøret kommer. Det blir da på samme måte som restskatt, de beregner hva du skyller og får en faktura👍🏼 Du må registrere det selv på selvangivelsen. Anonymous poster hash: a2bbf...27d
Anonym bruker Skrevet 29. august 2015 #11 Skrevet 29. august 2015 Så vidt jeg husker - hvis du gjør det under 6 mnd i året, er det skattefritt. Hvis ikke blir det skattlagt. Det enkelste er vel egentlig å øke skattetrekket på lønna. Eller så snakker du bare med kemneren og hører hvordan du skal gjøre det. (kemneren holder til i kommunen) Anonymous poster hash: 35db4...9e3
Anonym bruker Skrevet 29. august 2015 #12 Skrevet 29. august 2015 Slik gjør jeg det: Leieboer setter inn 15000 hver mnd til meg. Jeg overfører 28%= 4200kr til egen konto jeg har kalt skatt. Dette gjør jeg hver mnd. På selvangivelsen oppfører jeg at jeg leier ut for 15000 i mnd. De regner da ut hva jeg skal betale i skatt ut fra min helhets økonomi. Skulle jeg da ende opp med baksmell, har jeg jo da satt av skattepenger på egen konto til dette. Anonymous poster hash: d4020...977
Anonym bruker Skrevet 29. august 2015 #13 Skrevet 29. august 2015 Det er slutt på at man kan leie ut 6 mnd. skattefritt. Anonymous poster hash: deb42...74a
Anonym bruker Skrevet 29. august 2015 #14 Skrevet 29. august 2015 Når du skal fylle ut selvangivelsen må du i tillegg fylle ut og levere skjemaet RF-1189. Her legger du inn leieintekt og utgifter du har ved utleie av bolig. Leier du ut fult møblert, så kan du trekke litt der, utgifter til annonsering og fellesutgifter (hvis der er) kan føres, har du vedlikeholdskostnader så kan det også føre, osv. Lån er ikke utgifter. Når alle utgiftene er trukket fra leigeinntekten så sitter du igjen med en fortjeneste. Det er av denne du skal betale 28% skatt av og dermed føre inn i selvangivelsen. Dette kommer dermed som baksmell på skatten hvis du ikke betaler inn tilsvarende ekstra i løpet av året. Men, alt dette er beskrevet på Skatteetaten sine sider. Her er link til skjemaet... http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Arsoppgjor-for-utleie-mv-av-fast-eiendom/ Anonymous poster hash: 02520...005
Anonym bruker Skrevet 29. august 2015 #15 Skrevet 29. august 2015 Takk for tips, så man må altså bare spare alle pengene helt til neste år? Når er det skal bli ført på selvangivelsen? Eller ringer de deg? Anonymous poster hash: 2434d...973 Du tror at Skatteetaten ringer deg når det er din tur å betale inn skatt? Anonymous poster hash: 2b08c...3f8
Anonym bruker Skrevet 29. august 2015 #16 Skrevet 29. august 2015 Takk for tips, så man må altså bare spare alle pengene helt til neste år? Når er det skal bli ført på selvangivelsen? Eller ringer de deg? Anonymous poster hash: 2434d...973 Hvem ringer deg? Anonymous poster hash: 7a744...bba
Anonym bruker Skrevet 29. august 2015 #17 Skrevet 29. august 2015 Hei, Du kan endre skattekortet ditt, og føre inn beløpet i rubrikken det står andre inntekter på. Du kan da enten få skatte høyere på din vanlig inntekt eller få det som heter forskuddskatt som betales til kemneren i 4 terminer ila året. Skattekortet bør være mest mulig likt det som faktisk skjer ila året og kommer på selvangivelsen i april året etter det gjeldende året. Leieinntekter må du skatte av dersom utleieVERDIEN oversiger 50 % av det du ville fått om du leide ut den delen av boligen du selv bor i. Om d leier ut hele huset må du skatte på overskuddet av inntektene. Altså du får fradrag for utgiftene du har med å leie ut. http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Arsoppgjor-for-utleie-mv-av-fast-eiendom/ Anonymous poster hash: 7b968...c77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå