Gå til innhold

Hjemmelaget granola. Er det ok frokost?

Anbefalte innlegg

Barna mine har pleid å spise havregrøt til frokost, men nå begynner de å bli lei. Jeg prøvde å lage hjemmelaget granola for å variere litt, og det elsket de. Men nå lurer jeg på om det egentlig er en ok frokost?

Basisen er 250 g havregryn, 1 dl solsikkekjerner og 1 dl sesamfrø, pluss 150 gr nøtter (gjerne to-tre slag). Så blander jeg saften av to epler med 1 ss honning, 25 g brunt sukker og en ts olje, Dette blander jeg i det tørre, og steker det i ovnen på lav varme til det er tørt. Siden tilsetter jeg litt tørket frukt (rosiner, tranebær, aprikoser i små biter). 

Er dette for mye sukker? Karboinnholdet for øvrig er jeg ikke opptatt av. 

Anonymous poster hash: 37676...8ed

Fortsetter under...

Jeg spiser hjemmelaget granola med naturen yoghurt og bær hver dag. Funker fint for meg :) Lager den uten sukker, og tilsetter friske bær i stedet for tørket frukt, ellers mye av det samme.

Anonymous poster hash: 68b19...612

Jeg spiser hjemmelaget granola med naturen yoghurt og bær hver dag. Funker fint for meg :) Lager den uten sukker, og tilsetter friske bær i stedet for tørket frukt, ellers mye av det samme.

Anonymous poster hash: 68b19...612

Lurer på å kutte ut sukkeret, eller i alle fall halvere det neste gang. Kanskje tilsette litt kanel i stedet. Vi har aldri friske bær hjemme, annet enn når vi har vært på bærtur (for dyrt, rett og slett), men vi bruker oppskåret banan på. Noen bruker yoghurt, andre foretrekker lettmelk.

HI

Jeg lager müsli uten sukker.

Men er ungene overvektige, da? For det er MYE kalorier i nøtter og solsikkefrø.

Anonymous poster hash: 933d3...f4d

Nei, de er overhodet ikke overvektige. Var ikke det egentlig et litt rart spørsmål? Er absolutt ikke redd for at de skal få i seg kalorier, så lenge de er av det rette slaget. 

HI

Nei, de er overhodet ikke overvektige. Var ikke det egentlig et litt rart spørsmål? Er absolutt ikke redd for at de skal få i seg kalorier, så lenge de er av det rette slaget.

HI

Du spurte om det var en ok frokost, eller om den hadde for mye sukker. Den har mye sukker, men hvorfor spør du hvis ungene trenger mye næring? De får det via granolaen din.

Annonse

HI

Du spurte om det var en ok frokost, eller om den hadde for mye sukker. Den har mye sukker, men hvorfor spør du hvis ungene trenger mye næring? De får det via granolaen din.

Jeg synes det var rart å spørre om de er overvektige, i stedet for å spørre om de har normal vekt. 

Jeg spør fordi jeg ønsker at barna mine skal få mye næring, men ikke unødig mye sukker. Og jeg lurer på om 25 g brunt sukker pr ca 400 g granola er mye. I tillegg kommer jo den tørkede frukten, men den ser jeg egenltig bort i fra.

HI

HI

Jeg synes det var rart å spørre om de er overvektige, i stedet for å spørre om de har normal vekt.

Jeg spør fordi jeg ønsker at barna mine skal få mye næring, men ikke unødig mye sukker. Og jeg lurer på om 25 g brunt sukker pr ca 400 g granola er mye. I tillegg kommer jo den tørkede frukten, men den ser jeg egenltig bort i fra.

HI

25 g er ikke mye. Men ikke sikkert du trenger det likevel. Smak deg fram. Tørket frukt gir nok søtsmak, i alle fall er det en vanesak, så innen kort tid vil dere være fornøyd med halve mengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...