Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #1 Skrevet 27. august 2015 Mannen og jeg vil ha hund. Jeg vil ha fra seriøs oppdretter i Norge, men han mener han har funnet en god oppdretter i Bosnia hvor man kan kjøpe hunder for 3000 kroner. Altså.. Det er da ingen som gjør det? Er det? Anonymous poster hash: dd40f...4d8
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #3 Skrevet 27. august 2015 Hvorfor akuratt Bosnia? Anonymous poster hash: 1b9b5...f04
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #4 Skrevet 27. august 2015 Jeg har ikke peiling på hva hunder koster i Bosnia, men en hund som bare koster 3000 vil fort bli dyrere. Du skal ha alt av papirer i orden, fly, transport og alt dette koster. Og så skal man heller ikke glemme at man har fått en hund som er nerveskada etter en traumatisk flytur.. Jeg har tidligere drevet oppdrett og jeg sendte ALDRI valper med fly grunnet det er så veldig traumatisk. Valper er babyer. Anonymous poster hash: 06e8b...bb7
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #5 Skrevet 27. august 2015 Åh, der er det mange som har brent seg altså. Det er jo folk som kjøper hund fra utlandet, min mamma som driver oppdrett har kjøpt hund fra England, og har parret med hund fra Danmark, men da er det jo snakk om seriøse oppdrettere hun kjenner gjennom sitt nettverk fordi hun driver med utstilling og oppdrett selv. Det er så mye svindel, og det er vanskelig for dere å sjekke at hunden kommer fra en god oppdretter. Det er også en del regler for innføring av hund som dere må sette dere inn i. Jeg hadde ikke turt om jeg var dere. http://www.okokrim.no/miljokrim/nor/tidligere-utgaver/3_desember_2013/artikler/kjaeledyr-svindel Anonymous poster hash: f6b3f...211
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #6 Skrevet 27. august 2015 Mannen og jeg vil ha hund. Jeg vil ha fra seriøs oppdretter i Norge, men han mener han har funnet en god oppdretter i Bosnia hvor man kan kjøpe hunder for 3000 kroner. Altså.. Det er da ingen som gjør det? Er det? Anonymous poster hash: dd40f...4d8 Men blir det egentlig så mye billigere? Hunden må vel rabiesvaksineres og ta blodprøver før den kan innføres til Norge, dvs av valpen blir minst 6 mnd gammel før den kan innføres hit (rabiesvaksine tas vel når de er ca 3 mnd gamle). Oppdrettere som må ha valpen så mye lenger pga Norges innføringslover og karantenetid tar gjerne betalt for å passe den for dere denne tiden. Så må dere jo betale for alle disse ekstra utgiftene til veterinær, pass, innføringspapirer osv. Til slutt på frakten til Norge betales, det koster faktisk også litt.. Fra EU/EØS land untatt Sverige Storbrittania og Irland Dyret skal være identitetsmerket med lesbar tatovering eller microchip. Dyret skal være vaksinert mot rabies med godkjent, inaktivert vaksine. Titertest: Blodprøve for kontroll av antistoffer skal tidligst tas 120 dager etter siste rabiesvaksinasjon og senest den dagen vaksinasjonens gyldighet utløper. Blodprøven skal tas av veterinær, analyseres ved et godkjent laboratorium, og må vise antistofftiter på minimum 0,5 IE/ml. Deretter skal hunden og katten være regelmessig revaksinert etter vaksineprodusentens anbefalinger. Kravet om titertest gjelder ikke for ilder. Hunden eller katten skal være behandlet mot Echinococcus multilocularis med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dagene før innførsel. Denne behandlingen skal gjentas i løpet av de første 7 dager etter innførsel til Norge. Krav om behandlingen mot Echinococcose gjelder ikke for ilder. Kravet gjelder heller ikke for hunder og katter som kommer direkte fra Finland. Informasjon om ID-merking, vaksinasjon, resultat av blodprøve og behandling mot bendelorm skal være dokumentert av veterinær i et EU-godkjent kjæledyrpass. Ved grensepassering skal dyr og medfølgende dokumenter fremvises for tollvesenet Anonymous poster hash: f6b3f...211
HvittHus Skrevet 27. august 2015 #7 Skrevet 27. august 2015 Du kan spørre mannen din om han har tenkt igjennom alle aspekter ved et slikt kjøp? Valpen må være flere måneder ekstra hos oppdretter og blir sosialisert hos disse. Så lenge dere ikke kjenner vedkommende oppdretter godt, er det umulig for dere å vite hvordan han sosialiserer valpene. Dere kan ende med en valp som har vært i fjøset sammen med de voksne hundene disse månedene. Dere får ikke hilst på avlsdyrene, noe som er viktig etter min mening. Valpen må enten flys inn, eller man må kjøre. Begge deler er helt uakseptabelt for en liten valp etter min mening. Når den flys inn kommer dere ikke unna momsen på hunden. 25% på toppen av attester, vaksiner, flyreise etc, blir en del penger. Hva med kontrakten? Dekker den det samme som i Norge? Å importere hund er etter min mening risikosport, og er noe som man bør ha god kunnskap om før man innlater seg på. Å gjøre det kun for å spare noen tusenlapper er tullete etter min mening.
Todii Skrevet 27. august 2015 #8 Skrevet 27. august 2015 Det hadde jeg aldri gått med på. I Norge kan man jo høre med nkk om hvilke oppdrettere som er seriøse, eller snakke med hundeklubben for rasen dere er interessert i. Dere vet jo nada om oppdretteren i Bosnia
Gjest Darwinia:-) Skrevet 27. august 2015 #9 Skrevet 27. august 2015 Mannen og jeg vil ha hund. Jeg vil ha fra seriøs oppdretter i Norge, men han mener han har funnet en god oppdretter i Bosnia hvor man kan kjøpe hunder for 3000 kroner. Altså.. Det er da ingen som gjør det? Er det? Anonymous poster hash: dd40f...4d8 Ingen med vett mellom ørene, nei.
Lammeskanken Skrevet 27. august 2015 #10 Skrevet 27. august 2015 Er mange seriøse oppdrettere i forskjellige land, men dere burde sjekke litt opp rundt den dere har funnet i Bosnia. Hva slags rase er det dere har funnet? Og hva er prisen på den type hund i Norge i forhold? Det koster en del å importere hund og forholdene rundt importen, men det kan hende det lønner seg. Men så lenge dere ikke skal drive oppdrett selv, så ville jeg heller valgt en oppdretter i Norge hvor man har mulighet for tettere oppfølging og heving av kjøpet hvis det skulle vist seg å være noe galt med hunden. Lykke til uansett hva dere velger. Er kos med hund, jeg har selv 2 Engelske staffer, hvor den ene er importert fra england grunnet oppdrett. (Jeg er fôrvært) 😊
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #11 Skrevet 27. august 2015 Har mannen din tilknytning til Bosnia/Ex-Jugo? Altså kan språket osv. Hadde aldri vurdert det hvis ikke, hvordan skal dere kunne vurdere om det er en seriøs oppdretter? Anonymous poster hash: 815ab...d6a
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #12 Skrevet 27. august 2015 Husk også at Bosnia er utenfor EU/EØS, så dere må sjekke nøye hvilke regler som gjelder. Anonymous poster hash: 815ab...d6a
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #13 Skrevet 27. august 2015 Det er veldig strengt å innføre dyr inn i landet og for å være helt ærlig så burde man aldri kjøpe en valp fra utlandet med mindre man er i miljøet og kjenner personene hunden kommer ifra. Min mor driver med oppdrett og har kun kjøpt hund fra andre land der hun kjenner de som selger eller en som er respektert i miljøet går god for det utenlandske oppdrettet. En annen ting er at disse hundene ofte er født og oppvokst i et kennel virksomhet og ikke innendørs med familien som er mer vanlig i norge, ikke at det trenger å være negativt men forholdene kan kreve mer av en ny hundeeier. Det beste er å la oppdrettere og mydighetene ta seg av det papirmøllet og skaff dere en hund fra en kennel som er godgjent av NKK Om dere ikke vil betale så mye så ser oppdrettere ofte etter forverter for valper som de vil beholde i kennelet sitt men ikke kan ha hjemme hos seg. Anonymous poster hash: 8f62c...181
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #14 Skrevet 27. august 2015 Mannen og jeg vil ha hund. Jeg vil ha fra seriøs oppdretter i Norge, men han mener han har funnet en god oppdretter i Bosnia hvor man kan kjøpe hunder for 3000 kroner. Altså.. Det er da ingen som gjør det? Er det? Anonymous poster hash: dd40f...4d8 Det finnes ikkje noko positivt med å hente hund frå slike land.den blir dyrere når alt er ordna,den vil være eldre enn ein vanleg leveringsklar kvalp her i norge..du kan ikkje følge med på at den blir sosialisert og tatt vare på ein god måte..noko som er viktigt vist du vil ha ein fungerede hund! selfølgeleg kan du være heldig,meeeeeen......hadde aldri tatt sjangsen på det Anonymous poster hash: f4202...d9e
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #15 Skrevet 27. august 2015 Han har ingen tilknytning til Bosnia. Han ville sette seg i bilen og kjøre ned for å kjøpe en hund. Han har ombestemt seg nå da Hi Anonymous poster hash: dd40f...4d8
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #16 Skrevet 27. august 2015 Man kjøper ikke hund bare fordi akkurat den er billigere enn en annen, fordi den er på salg. Man setter seg skikkelig inn i hva det innebærer og tenker ikke penger. Forøvrig signerer jeg alle de over her. Dette kan fort koste mer enn det smaker, mtp alle regler som må følges og ting som kan skje underveis. I tillegg aner du ikke hva du får, for alt du vet får du en bastard med en haug sykdommer og dårlige nerver. Vær så snill å ikke skaff dere hund før dere har mer kunnskap! Anonymous poster hash: f60db...0de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå