lars_fredrik Skrevet 26. august 2015 #1 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Håper det er noen der ute som kan svare på _eventuelt_ hvorfor medisinene jeg fikk for økt sædkvalitet, reduserte den, jeg finner ingen info på nettet som sier at det skulle kunne skje. Altså Jeg har svært lenge gått til samme lege for å utrede infertilitet fordi sædkvaliteten er lav, og "alt" er visstnok galt, for få celler totalt, mange abnorme, litt få raske sædceller, feil viskositet osv. Men det er ikke så ekstremt galt som man kunne tenke, det var en gang i nedre del av normalområdet, og det har blitt justert ned etterhvert som legene har erfart at kvinner blir gravide også når mannen ikke har så god sædkvalitet. I tillegg hadde jeg et problem med at åreknuter i pungen gjorde den for varm, men jeg ble henvist til en operasjon og den var vellykket, og akkurat dette problemet ble løst, kvaliteten gikk litt opp - men langt fra nok til å kalles normal. (Tusen takk for hjelpen fra Aker Sykehus avd på Ski sykehus, for en vellykket operasjon) Legen antar at testiklene eller sædlederne ble skadet etter en infeksjon, men alt ser normalt ut på ultralyd, testiklene er i øvre del av normalområdet, i størrelse, der fikk jeg skryt av legen! :-) Siden har det kommet igjen stumme infeksjoner gang på gang, som slår ut på sædprøvene, jeg får da antibiotika og så blir det bra igjen. Er visst en god del menn som har dette og ikke får oppklart grunnen til dårlig sædkvalitet. Immunforsvaret skiller ut oksiderende midler som tar knekken på bakteriene, men også sædcellene og i lengden vil oksiderende stoffer formodentlig gjøre sædlederne mindre gjennomtrengelige og risikoen for prostatakreft øke noe, hvis sånne infeksjoner få gå i årevis uten at de blir behandlet. Så det gode rådet til menn er å av og til sjekke for dette. Har ikke fått noen god forklaring på hvorfor jeg skulle være mer utsatt for infeksjoner enn andre, er normalt renslig, men mulig dette er som med akne, at noen ganske enkelt bare får hyppige infeksjoner. Selvsagt ingen kjønnssykdommer. Lite med hopping i høyet for meg, da jeg var yngre :-( og usannsynlig at jeg har hatt noe som har gått over av seg selv. Visstnok gir ekstra gode utløsninger bokstavelig talt en "utblåsning" av systemet, legen mener gode utløsninger hyppig er viktig, men det var lite slikt da jeg var yngre og dette var kanskje ekstra kritisk i forhold til skadene fra infeksjonene... :-(( Som enkelte andre menn har fått, fikk jeg Pergotime som indirekte skal forårsake en økning i produksjonen av testosteron og dermed økning av mengden sædceller. Men jeg fikk forholdsvis korte kurer og ser nå på nettet at noen tar dette i flere måneder for å virke. Pergotime eller altså clomifen blokkerer østrogenreseptorer i pinealkjertelen i hjernen. Siden testosteron brytes ned til østrogen(!), så betyr det at "termostaten" som regulerer testosteronproduksjonen justeres. Når pinealkjertelen ikke registrerer så mye testosteron (via østrogenet) så sender den hormoner til testiklene om å produsere mer testosteron og altså øke spermproduksjonen. Så langt alt greit, bortsett fra at jeg kan ha fått for korte kurer, noen uker i stedet for noen måneder og at det ble lite forbedring av dette. Så først, etter mange år og bytte av partner, ble et annet preparat foreslått - Pregnyl - dette brukes som Pergotime, også primært av kvinner, men også av menn for å få testiklene til å øke testosteronproduksjonen, altså også spermproduksjonen. Det er det som også heter hcg. (Og hvis noen skulle være i tvil om det, direkte injeksjoner av testosteron virker ikke positivt for fertiliteten, for da stopper kroppen selv å produsere dette, og da synker nivået i testiklene veldig lavt, der må det være høyt for at spermproduksjonen skal opprettholdes!) De som "boler" risikerer til og med at testiklene krymper, og at de ikke kan gjenopprette testosteronproduksjonen) Og med Pregnyl, altså hcg, skjedde det raskt ting, jeg ble enda mer potent, og ikke minst at problemer med astma og allergier forsvant som dugg for solen! Ingen placeboeffekt da jeg ikke forventet dette og legen kunne bekrefte at mange opplevde dette. Og at medisinen da kunne tas for å opprettholde god helse etter at man var ferdig med å få barn. MEN - spermiekonsentrasjonen droppet til 1/10 av det den var og lavere, så lavt at jeg gikk fra å "over tid kunne befrukte partneren" til "prøverør anbefales", lavere enn de aller, aller laveste anslagene for å kunne befrukte partneren, som brukes rundt om i verden. Jeg var igjen skuffet - for i tilfelle noen nå forlengst lurer på det, ja, jeg foretrekker å få til jobben selv, det er både tøft for partneren, og dyrt for oss å gjennomgå prøverør, det var ikke noe bra for den forrige ektefellen og jeg vil ikke utsette den nye for dette. Dessuten tror jeg infeksjonene/skadene på testiklene eller sædlederne skyldes en tøff barndom med feilernæring og omsorgssvikt, jeg er barnevernsbarn. Men jeg vet ikke - uansett hadde det føltes som en stor seier å bikke kroppen til å produsere akkurat nok sædceller, med den rette hormonstimuleringen, så skadene jeg har blitt utsatt for, på en måte er reparert. Take it or leave it - trøst meg gjerne med at prøverørsmetoden finnes, men jeg trenger å tenke at jeg skal prøve å gå selv, ikke med rullestol. Det er, eller var tross alt en viss konsentrasjon og ikke så ekstremt lavt som enkelte har, og det har gått del opp og ned og jeg har en klar følelse av at det er litt å gå på. Etter en slik kur med Pregnyl, så fortalte legen at jeg måtte ta Pergotime over ca 50 dager for å reversere det Pregnylen hadde gjort. Men det var totalt overraskende at Pregnylen skulle ha god effekt på kroppen og helsa, men helt motsatt effekt på spermproduksjonen! I tillegg ble spermen svært tyntflytende og den skal være klebrig de første minuttene, så den ikke bare renner ut igjen fra kvinnen, og så skal den bli tyntflytende så sædcellene kan svømme fritt, men dette er visstnok omvendt hos meg, og jeg tror det ble mye verre med Pregnyl! Jeg fikk en rask forklaring, dette hadde visst skjedd før, men forstod ikke denne og turte ikke å spørre igjen, og jeg tror legen er litt irritabel om jeg stiller spørsmålet igjen. Han forventer sikkert at jeg har orientert meg om dette, men faktisk kan jeg ikke finne noen informasjon på nettet som skal tyde på at hcg skal redusere spermiekonsentrasjonen og endre konsistensen i feil retning og dette lurer jeg forferdelig på! Både Pergotime og Pregnyl skal på hver sin måte, mer eller mindre direkte stimulere testosteronproduksjonen, likevel er det slik at jeg ikke merker noe på kroppen når jeg tar Pergotime, men litt økning kanskje i spermproduksjonen, mens Pregnyl gir stor effekt på helsa og kroppen men omvendt på spermen. Og hvorfor "nøytraliserer" Pergotime virkningen av Pregnyl når begge øker testosteronproduksjonen? Jeg sitter dermed igjen med flere spørsmål enn svar, siden jeg reagerer unormalt på Pregnyl, og legen har valgt å gi kortere kurer med Pergotime enn det ser ut til at man velger andre steder, opp til et halvt år, leste jeg ett sted. Legen er nok oppgitt over at jeg ikke gir meg, og han skjønner ikke hvor viktig det er for meg, å reparere skaden som skjedde, og av en eller annen grunn har jeg en sterk intuisjon på at den rette hormonstimuleringen vil virke. Sorry, men det har jeg altså, og intuisjonen min pleier å være ganske rett. Akkurat nå er spermproduksjonen på sitt laveste noen sinne fordi jeg valgte å ta Pregnyl i noen uker på grunn av en krevende utenlandstur, hvor jeg absolutt ikke måtte bli dårlig av astma og allergi, og den har ikke tatt seg opp ennå. Legen har merkelig nok bare foreskrevet "reverserende" Pergotime i kortere intervaller i forhold til partnerens menssyklus, så det kan ta svært lang tid før jeg er oppe på det lave nivået jeg hadde opprinnelig. Jeg har time hos legen igjen snart, men gruer meg. Han har sikkert gitt meg opp for lenge sida, siden "alle" bare sier, prøverør er mye enklere. Men forhold har røket pga hormonpåvirkningen av kvinner i slike situasjoner, det var ikke så greit forrige gangen det var aktuelt å prøve (endte med overstimulering og ingen flere forsøk) jeg vil være en sterk og god mann som fikser dette på egenhånd, og jeg VET at nøkkelen ligger der ute et sted. At jeg reagerer omvendt på Pregnyl burde jo være en "clue" som burde gjort legen nysgjerrig - kan det være et annet hormon som det er feil nivå av? Noen som vet litt om hormoner og har en tilsvarende opplevelse? Hva slags andre hormonpreparater finnes der ute, som menn kan prøve. Jeg skjønner at det finnes lutein-hormon og fsh, den første skal være lav og den andre høy, kanskje disse er feil nivå hos meg, og hvordan kan dette i såfall medisineres? Eller skal jeg rett og slett bare prøve å gå på Pergotime i mange måneder, slik det er beskrevet rundt om på nettet? Takknemlig for alle svar, da jeg frykter at selv om legen vet om flere virkemidler, så har han en formening om at jeg bare skal legge inn årene og gå for prøverør, jeg også. Og det vil sikkert noen her også mene, men jeg ønsker svar fra dem som kanskje vet noe som gjør at planen min kan gjennomføres! Har for øvrig begynt med sink, selen og folat for fullt i høst, kan ikke skade med litt "alternativ behandling" heller... :-) Endret 26. august 2015 av lars_fredrik Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144233076-desperat-etter-svar-ang%C3%A5ende-medisiner-for-menn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #2 Del Skrevet 27. august 2015 Dette har ikke jeg noe kunnskap om. Men at forholdet røyk under ivf behandling,betyr for meg at forholdet ikke var liv laga uansett. Jeg hadde nok blitt meget irritert om min mann hadde dårlig sædkvalitet å nektet ivf pga sine personlige følelser. Helt enig med legen. La dette ligge, å få hjelp. Er så mange med de samme problemene, ingen skam i dagens samfunn å måtte ha hjelp. Vær en mann og gjær det som må gjøres!! Barnet blir jo like mye ditt. Bruker du like mye energi på å støtte kona di under ivf, som du bruker på å øke spermen din, er det nok ikke noen fare for skilsmisse pga noen hormoner ;-) lykke til!! Anonymous poster hash: c8d5a...b07 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144233076-desperat-etter-svar-ang%C3%A5ende-medisiner-for-menn/#findComment-147404284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjerringa med agurken Skrevet 27. august 2015 #3 Del Skrevet 27. august 2015 Må nok si meg enig med anonym. Energien du bruker på dette kunne du brukt på oppmerksomhet og kjærlighet til kona di. Om IVF er for dyrt får dere heller spare. Bruk energien på en ekstrajobb frem til dere har nok. Litt hormoner overlever du garantert frem til prosessen er ferdig tenker jeg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144233076-desperat-etter-svar-ang%C3%A5ende-medisiner-for-menn/#findComment-147405293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #4 Del Skrevet 27. august 2015 Håper det er noen der ute som kan svare på _eventuelt_ hvorfor medisinene jeg fikk for økt sædkvalitet, reduserte den, jeg finner ingen info på nettet som sier at det skulle kunne skje. Altså Jeg har svært lenge gått til samme lege for å utrede infertilitet fordi sædkvaliteten er lav, og "alt" er visstnok galt, for få celler totalt, mange abnorme, litt få raske sædceller, feil viskositet osv. Men det er ikke så ekstremt galt som man kunne tenke, det var en gang i nedre del av normalområdet, og det har blitt justert ned etterhvert som legene har erfart at kvinner blir gravide også når mannen ikke har så god sædkvalitet. I tillegg hadde jeg et problem med at åreknuter i pungen gjorde den for varm, men jeg ble henvist til en operasjon og den var vellykket, og akkurat dette problemet ble løst, kvaliteten gikk litt opp - men langt fra nok til å kalles normal. (Tusen takk for hjelpen fra Aker Sykehus avd på Ski sykehus, for en vellykket operasjon) Legen antar at testiklene eller sædlederne ble skadet etter en infeksjon, men alt ser normalt ut på ultralyd, testiklene er i øvre del av normalområdet, i størrelse, der fikk jeg skryt av legen! :-) Siden har det kommet igjen stumme infeksjoner gang på gang, som slår ut på sædprøvene, jeg får da antibiotika og så blir det bra igjen. Er visst en god del menn som har dette og ikke får oppklart grunnen til dårlig sædkvalitet. Immunforsvaret skiller ut oksiderende midler som tar knekken på bakteriene, men også sædcellene og i lengden vil oksiderende stoffer formodentlig gjøre sædlederne mindre gjennomtrengelige og risikoen for prostatakreft øke noe, hvis sånne infeksjoner få gå i årevis uten at de blir behandlet. Så det gode rådet til menn er å av og til sjekke for dette. Har ikke fått noen god forklaring på hvorfor jeg skulle være mer utsatt for infeksjoner enn andre, er normalt renslig, men mulig dette er som med akne, at noen ganske enkelt bare får hyppige infeksjoner. Selvsagt ingen kjønnssykdommer. Lite med hopping i høyet for meg, da jeg var yngre :-( og usannsynlig at jeg har hatt noe som har gått over av seg selv. Visstnok gir ekstra gode utløsninger bokstavelig talt en "utblåsning" av systemet, legen mener gode utløsninger hyppig er viktig, men det var lite slikt da jeg var yngre og dette var kanskje ekstra kritisk i forhold til skadene fra infeksjonene... :-(( Som enkelte andre menn har fått, fikk jeg Pergotime som indirekte skal forårsake en økning i produksjonen av testosteron og dermed økning av mengden sædceller. Men jeg fikk forholdsvis korte kurer og ser nå på nettet at noen tar dette i flere måneder for å virke. Pergotime eller altså clomifen blokkerer østrogenreseptorer i pinealkjertelen i hjernen. Siden testosteron brytes ned til østrogen(!), så betyr det at "termostaten" som regulerer testosteronproduksjonen justeres. Når pinealkjertelen ikke registrerer så mye testosteron (via østrogenet) så sender den hormoner til testiklene om å produsere mer testosteron og altså øke spermproduksjonen. Så langt alt greit, bortsett fra at jeg kan ha fått for korte kurer, noen uker i stedet for noen måneder og at det ble lite forbedring av dette. Så først, etter mange år og bytte av partner, ble et annet preparat foreslått - Pregnyl - dette brukes som Pergotime, også primært av kvinner, men også av menn for å få testiklene til å øke testosteronproduksjonen, altså også spermproduksjonen. Det er det som også heter hcg. (Og hvis noen skulle være i tvil om det, direkte injeksjoner av testosteron virker ikke positivt for fertiliteten, for da stopper kroppen selv å produsere dette, og da synker nivået i testiklene veldig lavt, der må det være høyt for at spermproduksjonen skal opprettholdes!) De som "boler" risikerer til og med at testiklene krymper, og at de ikke kan gjenopprette testosteronproduksjonen) Og med Pregnyl, altså hcg, skjedde det raskt ting, jeg ble enda mer potent, og ikke minst at problemer med astma og allergier forsvant som dugg for solen! Ingen placeboeffekt da jeg ikke forventet dette og legen kunne bekrefte at mange opplevde dette. Og at medisinen da kunne tas for å opprettholde god helse etter at man var ferdig med å få barn. MEN - spermiekonsentrasjonen droppet til 1/10 av det den var og lavere, så lavt at jeg gikk fra å "over tid kunne befrukte partneren" til "prøverør anbefales", lavere enn de aller, aller laveste anslagene for å kunne befrukte partneren, som brukes rundt om i verden. Jeg var igjen skuffet - for i tilfelle noen nå forlengst lurer på det, ja, jeg foretrekker å få til jobben selv, det er både tøft for partneren, og dyrt for oss å gjennomgå prøverør, det var ikke noe bra for den forrige ektefellen og jeg vil ikke utsette den nye for dette. Dessuten tror jeg infeksjonene/skadene på testiklene eller sædlederne skyldes en tøff barndom med feilernæring og omsorgssvikt, jeg er barnevernsbarn. Men jeg vet ikke - uansett hadde det føltes som en stor seier å bikke kroppen til å produsere akkurat nok sædceller, med den rette hormonstimuleringen, så skadene jeg har blitt utsatt for, på en måte er reparert. Take it or leave it - trøst meg gjerne med at prøverørsmetoden finnes, men jeg trenger å tenke at jeg skal prøve å gå selv, ikke med rullestol. Det er, eller var tross alt en viss konsentrasjon og ikke så ekstremt lavt som enkelte har, og det har gått del opp og ned og jeg har en klar følelse av at det er litt å gå på. Etter en slik kur med Pregnyl, så fortalte legen at jeg måtte ta Pergotime over ca 50 dager for å reversere det Pregnylen hadde gjort. Men det var totalt overraskende at Pregnylen skulle ha god effekt på kroppen og helsa, men helt motsatt effekt på spermproduksjonen! I tillegg ble spermen svært tyntflytende og den skal være klebrig de første minuttene, så den ikke bare renner ut igjen fra kvinnen, og så skal den bli tyntflytende så sædcellene kan svømme fritt, men dette er visstnok omvendt hos meg, og jeg tror det ble mye verre med Pregnyl! Jeg fikk en rask forklaring, dette hadde visst skjedd før, men forstod ikke denne og turte ikke å spørre igjen, og jeg tror legen er litt irritabel om jeg stiller spørsmålet igjen. Han forventer sikkert at jeg har orientert meg om dette, men faktisk kan jeg ikke finne noen informasjon på nettet som skal tyde på at hcg skal redusere spermiekonsentrasjonen og endre konsistensen i feil retning og dette lurer jeg forferdelig på! Både Pergotime og Pregnyl skal på hver sin måte, mer eller mindre direkte stimulere testosteronproduksjonen, likevel er det slik at jeg ikke merker noe på kroppen når jeg tar Pergotime, men litt økning kanskje i spermproduksjonen, mens Pregnyl gir stor effekt på helsa og kroppen men omvendt på spermen. Og hvorfor "nøytraliserer" Pergotime virkningen av Pregnyl når begge øker testosteronproduksjonen? Jeg sitter dermed igjen med flere spørsmål enn svar, siden jeg reagerer unormalt på Pregnyl, og legen har valgt å gi kortere kurer med Pergotime enn det ser ut til at man velger andre steder, opp til et halvt år, leste jeg ett sted. Legen er nok oppgitt over at jeg ikke gir meg, og han skjønner ikke hvor viktig det er for meg, å reparere skaden som skjedde, og av en eller annen grunn har jeg en sterk intuisjon på at den rette hormonstimuleringen vil virke. Sorry, men det har jeg altså, og intuisjonen min pleier å være ganske rett. Akkurat nå er spermproduksjonen på sitt laveste noen sinne fordi jeg valgte å ta Pregnyl i noen uker på grunn av en krevende utenlandstur, hvor jeg absolutt ikke måtte bli dårlig av astma og allergi, og den har ikke tatt seg opp ennå. Legen har merkelig nok bare foreskrevet "reverserende" Pergotime i kortere intervaller i forhold til partnerens menssyklus, så det kan ta svært lang tid før jeg er oppe på det lave nivået jeg hadde opprinnelig. Jeg har time hos legen igjen snart, men gruer meg. Han har sikkert gitt meg opp for lenge sida, siden "alle" bare sier, prøverør er mye enklere. Men forhold har røket pga hormonpåvirkningen av kvinner i slike situasjoner, det var ikke så greit forrige gangen det var aktuelt å prøve (endte med overstimulering og ingen flere forsøk) jeg vil være en sterk og god mann som fikser dette på egenhånd, og jeg VET at nøkkelen ligger der ute et sted. At jeg reagerer omvendt på Pregnyl burde jo være en "clue" som burde gjort legen nysgjerrig - kan det være et annet hormon som det er feil nivå av? Noen som vet litt om hormoner og har en tilsvarende opplevelse? Hva slags andre hormonpreparater finnes der ute, som menn kan prøve. Jeg skjønner at det finnes lutein-hormon og fsh, den første skal være lav og den andre høy, kanskje disse er feil nivå hos meg, og hvordan kan dette i såfall medisineres? Eller skal jeg rett og slett bare prøve å gå på Pergotime i mange måneder, slik det er beskrevet rundt om på nettet? Takknemlig for alle svar, da jeg frykter at selv om legen vet om flere virkemidler, så har han en formening om at jeg bare skal legge inn årene og gå for prøverør, jeg også. Og det vil sikkert noen her også mene, men jeg ønsker svar fra dem som kanskje vet noe som gjør at planen min kan gjennomføres! Har for øvrig begynt med sink, selen og folat for fullt i høst, kan ikke skade med litt "alternativ behandling" heller... :-) Under IVF behandling så ikkje legg sex livet på hylla for under kan skje. Anonymous poster hash: c6173...289 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144233076-desperat-etter-svar-ang%C3%A5ende-medisiner-for-menn/#findComment-147405732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #5 Del Skrevet 27. august 2015 Enig med de andre her.. Hvis min mann ikke ville svelget stoltheten litt, og heller prøvd å gjøre det beste ut av situasjoen, så hadde jeg nok blitt rimelig fortvilt, muligens rasende.. Dere er to om det, selv om hovedproblemet ligger hos deg. Skjønner at du kanskje føler at "manndommen" blir satt på prøve. Men den kamelen må du nok bare svelge, hvis du så gjerne ønsker barn med kjæresten/kona de.. Anonymous poster hash: 11e25...c64 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144233076-desperat-etter-svar-ang%C3%A5ende-medisiner-for-menn/#findComment-147406019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå