Gå til innhold

Kan jeg få familebesøk når jeg har gjeldsordning??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å søke om gjeldsordning(i løpet av 5 år hjelper de meg og min gjeld blir da slettet)  Men lurer da på om jeg kan få ha min mor på besøk ?? Min mor bor i Afrika og hun blir da her i 3 mnd. Kan de nekte meg dette? For at hun skal få komme i 3 mnd , må jeg garantere for henne i 3 mnd , DVs jeg betaler alt for henne, og kjøper forsikring osv. Blir hun syk er det jeg som betaler alle kostnader osv.............    

Anonymous poster hash: e1775...9de

Fortsetter under...

Skrevet

Dersom du har råd til det, har du ikke behov for gjeldsordning.

Anonymous poster hash: 74186...d79

Skrevet

Gjeldsordning, hvis du får det innvilget, tar alle pengene dine hver mnd, bortsett fra en fast sum til livsopphold. Du kommer ikke til å ha råd til de ekstrautgiftene du får ved å ha mor på besøk når du har gjeldsordning. Har du råd til slike utlegg nå så tror jeg ikke du kvalifiserer til gjeldsordning.

Anonymous poster hash: 5954d...4b9

Skrevet

Gjeldsordning er en once in a lifetime ting. De hjelper deg kun med å få oversikt over gjelden din og inngår avtaler med kreditorer på dine vegne. Du må fortsatt betale selv, og det mest mulig av gjelden din...

Anonymous poster hash: d8772...dab

Skrevet

Du har et veldig naivt syn på gjeldsordning, det er tøffe 5 år altså. Etter de årene får du også noen år med karantene hvor du ikke kan eie noe uten at de tar det..

Anonymous poster hash: 9bf1e...4b9

Skrevet

Du har et veldig naivt syn på gjeldsordning, det er tøffe 5 år altså. Etter de årene får du også noen år med karantene hvor du ikke kan eie noe uten at de tar det..

Oi, det med karantene har jeg aldri hørt. Men det gjelder vel hvis man kjøper nye ting eller?

Ikke hi

Anonymous poster hash: 1ff5b...d1f

Annonse

Skrevet

Du har ikke lov å eie hus,bil,båt osv.

Anonymous poster hash: 7d6cc...63f

Skrevet

Kjenner flere som har gjeldsordning, og de eier da både hus og bil.

Anonymous poster hash: d631c...491
Skrevet

Dette er ikke riktig.

Anonymous poster hash: 9c794...8d9

Skrevet

Det er slik at du ikke kan eie noe i de 5 årene etter det et alt lov, men det spørs jo hvor mye lån du får og dermed er det ikke så lett og få kjøpe hus bil og båt.

Skrevet

Det med karantene er ikke riktig!

Anonymous poster hash: 70079...510

Skrevet

Her er det mye feil opplysninger ser jeg... Etter å ha jobbet med gjeldsordning i 8 år kan jeg informere om dette

1. Du kan eie både hus og bil. Ingen ber deg selge huset i betalingsperioden. Det forlanges imidlertid avdragsfrihet for å unngå forfordeling.

2. Gjeldsordningen varer i 3-8 år, ikke 5. Perioden bestemmes av namsmann. Etter perioden, finnes det ingen karantene, men dersom du mottar arv eller pengepremie to år etter perioden, kan kreditorene forlange mer betalt enn den dividenden som er avtalt i gjeldsordningen.

3. I perioden får du betalingsanmerkning. Dette for at du ikke skal stifte ny gjeld. Denne slettes ikke før perioden er over, så den er annerledes enn vanlig anmerkning. Stiftes ny gjeld i perioden, kan gjeldsordningen kreves opphevet.

4. Det er ikke noen som hjelper deg med oversikt og lager avtaler med kreditorer. I en gjeldsordning må du selv innhente opplysninger om all gjeld. Så ser de på inntekt og deretter foreslår de en dividende (% av gjeld som skal betales) og kreditorene kan ha innsigelser på denne. Da må den videre til tingretten og de gir en avgjørelse.

5. I oppfølginsperioden på 2 år etter gjeldsordningen har du lov å ta opp lån for å kjøpe bolig eller bil eller båt eller hva det måtte være. Men du kan ikke arve eller få ting som er uten gjeld. Feks sette hytta i foreldres navn for så å ta den tilbake etter perioden.

Anbefaler å lese gjeldsordningsloven på lovdata.no her står det man trenger. Den kom i 1992 som en direkte følge av "jappetiden"

Så til HI: dersom du får innvilget gjeldsordning, vil du ikke kunne få forsikring for din mor jmf mitt punkt 3. Du kan derfor ikke garantere for henne.

Anonymous poster hash: 4a5e9...32a

Skrevet

Du har ikke lov å ta nye lån mens du er under gjeldsordning, ellers kan en jo beholde de lånene en har. Dersom en får innvilget gjeldsordning, går alt til dette og du sitter igjen med livsopphold slik at du kan forsørge deg selv. Da er det nok tvilsomt at du kan dokumentere at du kan forsørge din mor i 3 måneder.

Anonymous poster hash: 329c6...2a1

Annonse

Skrevet

Her er det mye feil opplysninger ser jeg... Etter å ha jobbet med gjeldsordning i 8 år kan jeg informere om dette

1. Du kan eie både hus og bil. Ingen ber deg selge huset i betalingsperioden. Det forlanges imidlertid avdragsfrihet for å unngå forfordeling.

2. Gjeldsordningen varer i 3-8 år, ikke 5. Perioden bestemmes av namsmann. Etter perioden, finnes det ingen karantene, men dersom du mottar arv eller pengepremie to år etter perioden, kan kreditorene forlange mer betalt enn den dividenden som er avtalt i gjeldsordningen.

3. I perioden får du betalingsanmerkning. Dette for at du ikke skal stifte ny gjeld. Denne slettes ikke før perioden er over, så den er annerledes enn vanlig anmerkning. Stiftes ny gjeld i perioden, kan gjeldsordningen kreves opphevet.

4. Det er ikke noen som hjelper deg med oversikt og lager avtaler med kreditorer. I en gjeldsordning må du selv innhente opplysninger om all gjeld. Så ser de på inntekt og deretter foreslår de en dividende (% av gjeld som skal betales) og kreditorene kan ha innsigelser på denne. Da må den videre til tingretten og de gir en avgjørelse.

5. I oppfølginsperioden på 2 år etter gjeldsordningen har du lov å ta opp lån for å kjøpe bolig eller bil eller båt eller hva det måtte være. Men du kan ikke arve eller få ting som er uten gjeld. Feks sette hytta i foreldres navn for så å ta den tilbake etter perioden.

Anbefaler å lese gjeldsordningsloven på lovdata.no her står det man trenger. Den kom i 1992 som en direkte følge av "jappetiden"

Så til HI: dersom du får innvilget gjeldsordning, vil du ikke kunne få forsikring for din mor jmf mitt punkt 3. Du kan derfor ikke garantere for henne.

Glemte å nevne at dersom du får tilbakebetalt på skatt, eller jobber overtid for å få mer penger (det du får beholde regnes ut fra SIFO-modellen), så må dette gå direkte til gjeldsordningen dersom du ikke har særskilte grunner for å beholde de og søker om å beholde de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...