Gå til innhold

Nybakt storesøster og trass

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi på snart tre år ble storesøster for tre uker siden. Det virker ikke som hun er direkte sjalu på babyen, men hun blir mer og mer umulig for hver dag som går. Hun hører konsekvent ikke etter, og det blir mye skriking i løpet av en dag. Stort sett NEI, ikke gjør det, slutt, stopp, uansett hva hun gjør. Syntes det er så leit, men kan jo ikke la ungen herje vilt heller. Skal sies at far i huset er mye strengere en meg, han er veldig opptatt av å ha veloppdragne barn. Han går rundt å kjefter hele tiden. Noen råd for å takle situasjonen?

Anonymous poster hash: 62541...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk masse masse tid med henne!! Hun har jo "mistet" mamma'n sin litt nå. Ta henne med på alt du gjør med baby. Poengter hvor stor hun er og hvor lite baby klarer, le litt av at baby ikke har tenner, ikke kan snakke etc. Fokuser på henne, baby trenger ikke så mye oppmerksomhet. Tror det er viktig at begge foreldre invisterer TID i den eldste og gir henne litt slækk nå. Oppdragelse går det fint an å stramme inn på om noen mnd igjen. Det er vel mine beste råd... Du får sikkert flere;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg er i samme situasjon. Eldste rakk å bli tre år tre uker før lillesøster kom. De første ukene var heftig ifht grensesetting, men vi lot henne få mye ekstra rom i starten, og strammet inn etterhvert. Det har aldri vært rett frem sjalusi, hun elsker lillesøster og er hjelpsom og kjærlig. Hun forstår også at hun av og til må vente, og gir heftig utrykk når dette ikke passer henne.

Mitt råd er å gi litt ekstra rom og forståelse i starten, vær flink til å gi bort babyen til far og konsentrer deg om storesøster. Kanskje spesielt ved leggetid.

En god klem til deg og storesøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...