Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #1 Skrevet 26. august 2015 For ca 4 måneder siden fikk datteren min, da 5 år gammel, påvist jernmangel. Hun hadde et ferritin-nivå på 8, og vi fikk beskjed om å umiddelbart gi jerntilskudd. Jeg kjøpte inn tabletter, men allerede etter to dager på dem ble hun kjemedårlig. Mageknip, kvalme, fortoppelse osv. Vi måtte faktisk hente henne i barnehagen tredje dagen på dem fordi hun hadde så vondt i magen at hun bare lå og gråt. Så dem kuttet vi selvsagt ut (det var de legen hadde anbefalt). Så gikk jeg tilbake på apoteket og ba om noe mildere, og fikk en type som skulle være veldig mild for magen (nycomplus?). De kunne også tas til hva som helst av mat, så det ble jo enklere. Det tok litt tid å overtale jenta, men til slutt gikk hun med på å prøve. Disse tålte hun relativt bra i starten. Nå har hun derimot begynt å få magetrøbbel av disse også Jeg skal til legen med henne på fredag og hun skal da ta en ny blodprøve for å se om ferritin-nivået har økt, men hva om det fortsatt er for lavt? Jeg kan rett og slett ikke fortsette å gi henne jerntilskudd når hun blir så dårlig av det som det hun blir. Finnes det noe alternativ? En sprøyte eller noe? Jeg skal selvsagt spørre legen også, men av erfaring vet jeg at fastleger ikke alltid vet om alle alternativer som finnes, så det kan være greit å foreslå noe selv. Anonymous poster hash: a51ee...60c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #2 Skrevet 26. august 2015 Du kan gi henne rødbetjuice. Ikke alle som liker smaken, men du kan gi det i en smoothie, du kan spe en tomatsaus med det, ha i kjøttkaker osv. Nå har det også akkurat kommet rødbetpulver i helsekosten, da er det enda enklere å få i seg, og mulig billigere også enn selve juicen. Få henne til å spise leverpostei med rødbeter på, og drikk litt appelsinjuice til. Kanskje du kan blande appelsinjuice med litt rødbetjuice, og få oransje juice? Få i henne mye brokkoli. Om du juicer selv kan du få i henne en del gjennom juice. Ellers kan du bruke brokkoli i stapper. Rødt kjøtt. Ellers er det mange som tåler det flytende jerntilskuddet på helsekosten bedre enn tablettform. Aminojern-tabletter er også i utgangspunktet mye mer skånsomt for magen enn mange andre tilskudd. Lag maten i jerngryter, det vil også øke jerninnholdet. Ellers bør du sjekke at legen også sjekker hennes B12 og kobber-verdier. Hjelper ikke med jerntilskudd om hun mangler de andre komponentene for opptak av jern. Anonymous poster hash: 55bc9...293
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #3 Skrevet 26. august 2015 Vet ikke noe om sprøyter, men det finnes jerntilskudd av planter som du kan kjøpe i helsekosten. Husker jeg tok det som barn. Smakte nyper, kan ikke huske at jeg fikk noen slags reaksjoner (men dette er jo forskjellig fra person til person). Anonymous poster hash: 56806...f21
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #4 Skrevet 26. august 2015 Jeg får jern intravenøst på sykehuset. Tar en times tid! Anonymous poster hash: 625a8...737
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #5 Skrevet 26. august 2015 Taker for tips og gode råd Jeg skal be legen sjekke B12 og kobber også, men han mener det er en familiedefekt. Jeg slet mye med jernmangel som ung, det samme med mamma, og to andre av de fire andre barna mine har også periodevis jernmangel (men de tåler jerntilskuddet), samt en fetter og tante av meg. Så man kan få intravenøst altså? Hvor ofte må dette til i få fall, og blir du dårlig av det? Jeg har prøvd flytende jerntilskudd, ene broren må få det fordi han ikke klarer å svelge tabletter, men hun brekker seg av smaken. Ellers spiser hun veldig variert og mye både grovt korn, leverpostei, rødbeter, brokkoli osv fra før. HI Anonymous poster hash: a51ee...60c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #6 Skrevet 26. august 2015 Så vidt jeg vet så kan ikke de fleste jernpreparater (om ikke alle) som gis intravenøst til barn under 14 år pga manglende dokumentasjon og studier. Men kan være at det finnes unntak. Ellers så finnes det jo mange jernpreparater, de fleste tåler noen typer bedre enn andre. Du kan jo be fastlegen konferer med barneavdelingen eller hematologen på ditt lokale sykehus. Er lov for fastleger å ringe de direkte og be om råd. Anonymous poster hash: d6365...877
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #7 Skrevet 26. august 2015 Taker for tips og gode råd Jeg skal be legen sjekke B12 og kobber også, men han mener det er en familiedefekt. Jeg slet mye med jernmangel som ung, det samme med mamma, og to andre av de fire andre barna mine har også periodevis jernmangel (men de tåler jerntilskuddet), samt en fetter og tante av meg. Så man kan få intravenøst altså? Hvor ofte må dette til i få fall, og blir du dårlig av det? Jeg har prøvd flytende jerntilskudd, ene broren må få det fordi han ikke klarer å svelge tabletter, men hun brekker seg av smaken. Ellers spiser hun veldig variert og mye både grovt korn, leverpostei, rødbeter, brokkoli osv fra før. HI Anonymous poster hash: a51ee...60c Spørsmålet blir da hvorfor familien ev. har denne "defekten". Kobber kan man f.eks. "arve" lave verdier av hvis mor hadde lave verdier i utgangspunktet. Les deg litt opp om årsaker til jernmangel, og be legen ta nødvendige prøver. Litt for enkelt å bare si det er en "familiedefekt" hvis alt rundt ikke er sjekket. Anonymous poster hash: 55bc9...293
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #8 Skrevet 26. august 2015 Det finnes jernsprøyter, men av egen erfaring kan jeg si at det er vannvittig vondt! Min datter har jernmangel, jeg vil ikke gå med på sprøyter til henne, da vil hun garantert ende med sprøyteskrekk i stedet. Her har det vært vanskelig å få i jerntikskudd pga smaken, men har kjøpt et tilskudd i Sverige som er mer konsentrert som det skal mindre til av. Det heter Niferex dråper. Tror ikke det er mildere for magen, vi har løst mageproblemene med å ikke ta hver dag og heller bruke lengre tid på å få opp nivåene. Anonymous poster hash: c6349...7ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå