Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #1 Skrevet 25. august 2015 Uten å gå for mye i detalj startet jeg for ett år siden et firma. Jeg søkte etter regnskapsfører på mittanbud.no, og var i mange møter før jeg valgte han jeg trodde var riktig. Han var kjempe engasjert i starten, men vle plutselig syk når jeg skulle ta ut første lønn. Han hadde da ikke fått ordnet regnskapsprogram til meg, men ba meg overføre penger fra firmaet til min private, så skulle han ordne i etterkant med skatt og avgifter. Jeg purret og purret, og han kom hele tiden med unnskyldninger som virkt troverdige og jeg gav han litt space, og tenkte at det ordnet seg for han virket dyktig, helt oppriktig. Min samboer mistet på denne tiden jobben, og vi gikk inn i en dyp krise på flere plan. For å holde hodet over vann tok jeg ut penger av firmaet, selvfølgelig med tanker om å betale tilbake når jeg fikk mer penger inn. Det ballet på seg. Når vi var kommet oss litt på beina igjen jobber jeg i herdig for å få tak i regnskapsfører, men får bare smser til svar om at hab ringer snart. Jeg hørte aldri mer fra han, men mottok en høy faktura på arbeid han beviselig ikke har gjort. Dette protesterte jeg på skriftlig. Da jeg sjekket brreg.no så jeg at han var slått konkurs. Jeg møtte veggen, firmaet mitt var i gjeld, og jeg var i gjeld til firmaet. Jeg visste hele tiden at jeg måtte be om hjelp, men jeg klarte ikke. Nå skal skatteetaten ha bokettersyn. På en måte gjorde det meg glad, jeg tenkte at jeg endelig får muligheten til å legge alle kort på bordet og få ryddet opp i hva jeg skylder av skatt. Men så har jeg lest på nettet at skatt er det absolutt verste man kan skylde og at et slikt bokettersyn vil grave frem alle skjeletter. Jeg er så redd. Jeg vil så gjerne rydde opp, gjøre opp for meg. Jeg har aldri ment å unndra penger. Jeg er så redd for konsekvensene av dette. Om jeg blir slått konkurs, eller om jeg må i fengsel. Jeg vil heller dø enn å møte dette. Alene i bilen på vei til jobb i dag bestemte jeg meg for å sende en mail til hun som skal ha bokettersynet fra skatteetaten, legge alle kort på vordet og forklare så godt jeg kan. Jeg må ha noe tid på meg til å rydde i dette før de tar meg. Om jeg ikke får litt tid.... Jeg har mest lyst til å ta livet av meg. Alt dette vil dø med meg... Men så ser jeg på de stakkars, stakkars barna mine som skal leve uten mamma. Det er jo ikke verdt det. Men likevel. Jeg tror ikke jeg klarer dette... Anonymous poster hash: 62b76...a2c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #2 Skrevet 25. august 2015 Penger kan man tjene mer av. Skjønner at dette er vanskelig for deg siden jeg vet hvordan det er å Være i økonomisk krise. Men å slå seg selv eller bedriften jo konkurs er ikke verdens undergang selv om det føles sånn. Du vil få det lettere når alt kommer frem og dere finner en plan på hvordan best løse der. Dette er ikke verdens undergang. Ha styrke til å stå oppreist. Anonymous poster hash: d185e...04d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #3 Skrevet 25. august 2015 Slapp helt av. Dette er ikke verdens undergang og du skal definitivt ikke ta livet ditt på grunn av dette. Jeg er regnskapsfører og har hjulpet mange som har fått bokettersyn. Skatteetaten er ikke ute etter å ta knekken på folk. Du får sannsynligvis noe straffeskatt oppå den skatten du skulle ha betalt, men her kan du få til en nedbetalingsordning. Har du noen penger privat slik du har råd til å leie inn en seriøs regnskapsfører som kan få orden på regnskapet ditt før bokettersynet? I tilfelle så vil jeg anbefale deg å gjøre det. Pust med magen, du kommer deg gjennom dette. Klem til deg. Anonymous poster hash: cc6f7...d9c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #4 Skrevet 26. august 2015 Det er bare penger. Det er ikke livet ditt. Ja, det er helt sikkert tungt, leit og vanskelig å skulle gå på å rydde når det har blitt sånt rot i det økonomiske, men dette er virkelig ikke verd å miste noe skikkelig verdifullt for! Kanskje det hadde vært mulig å få hjelp av kommunens gjeldsrådgiver for å få en oversikt, samt litt veiledning, slik at du ikke sitter med dette helt alene? Anonymous poster hash: 9a4c5...70d
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #5 Skrevet 26. august 2015 Dere som sier at det er bare penger, ikke livet ditt har ikke vært i situasjonen. Det er livet ditt de neste årene det står om. Jeg har vært i nøyaktig samme situasjonen, og klarte ikke å rydde opp før det ble konkurs. Jeg var ung, dum og kun 21 år. Det har tatt meg 14 år å rydde opp i dette, og det har hatt innvirkning på alle deler av livet mitt. Jeg er nå endelig gjeldfri, kredittverdig og har rett og slett fått tilbake livet mitt. Det har vært knalltøft, og jeg har lurt på mange ganger når jeg kom til å knekke. Ta tak i det nå, før det går videre. Skaff deg en god regnskapsfører og en god advokat. Lag noen ordentlige avtaler med Skatteetaten, og sørg for å overholde de. Uansett hva du gjør, sørg for at du ikke går konkurs! Lykke til, jeg vet hvordan du har det nå. Men ta tak i problemene, og gjør alt du kan for å rydde opp før du kommer inn i en konkursmølle. Stor klem. Anonymous poster hash: ef64d...2ca
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #6 Skrevet 26. august 2015 Tusen takk for ordentlige svar! Tårene renner og renner mens jeg leser... Jeg trodde det var for sent å få en regnskapsfører til å hjelpe meg nå, men det var noe av det jeg skrev i mailen min til Skatteetaten at jeg trengte. Jeg har ikke særlig mye penger, men skal prioritere en dyktig regnskapsfører foran alt annet! Straffeskatt nevnes, og det tar jeg gjerne i mot. Jeg var sikker på at det var rett i fengsel jeg nå... Håper du har rett :-) Jeg føler meg litt bedre enn i går, samtidig som jeg aldri har vært så redd før :-/ HI Anonymous poster hash: 62b76...a2c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #7 Skrevet 26. august 2015 Tusen takk for ordentlige svar! Tårene renner og renner mens jeg leser... Jeg trodde det var for sent å få en regnskapsfører til å hjelpe meg nå, men det var noe av det jeg skrev i mailen min til Skatteetaten at jeg trengte. Jeg har ikke særlig mye penger, men skal prioritere en dyktig regnskapsfører foran alt annet! Straffeskatt nevnes, og det tar jeg gjerne i mot. Jeg var sikker på at det var rett i fengsel jeg nå... Håper du har rett :-) Jeg føler meg litt bedre enn i går, samtidig som jeg aldri har vært så redd før :-/ HI Anonymous poster hash: 62b76...a2c Dette klarer du! Og du kommer ikke til å havne i fengsel for dette. Det kan bli straffeskatt og eventuelt en bot i tillegg. Skatteetaten er til å snakke med, men det er viktig å ligge i forkant. Og uansett hva du gjør, ikke bryt avtaler du har satt opp med de. Anonymous poster hash: ef64d...2ca
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #8 Skrevet 26. august 2015 Dere som sier at det er bare penger, ikke livet ditt har ikke vært i situasjonen. Det er livet ditt de neste årene det står om. Jeg har vært i nøyaktig samme situasjonen, og klarte ikke å rydde opp før det ble konkurs. Jeg var ung, dum og kun 21 år. Det har tatt meg 14 år å rydde opp i dette, og det har hatt innvirkning på alle deler av livet mitt. Jeg er nå endelig gjeldfri, kredittverdig og har rett og slett fått tilbake livet mitt. Det har vært knalltøft, og jeg har lurt på mange ganger når jeg kom til å knekke. Ta tak i det nå, før det går videre. Skaff deg en god regnskapsfører og en god advokat. Lag noen ordentlige avtaler med Skatteetaten, og sørg for å overholde de. Uansett hva du gjør, sørg for at du ikke går konkurs! Lykke til, jeg vet hvordan du har det nå. Men ta tak i problemene, og gjør alt du kan for å rydde opp før du kommer inn i en konkursmølle. Stor klem. Anonymous poster hash: ef64d...2ca Jeg som sa at det bare er penger har Vært i den situasjonen. Og ja det påvirker hele livet. Men det er faktisk bare penger. Det er ikke verdt å ta livet sitt for spesielt når man har barn. Kan alltids komme til en løsning med skatteetaten og kemner. Men de kan stille tøffe krav. Den verste kreditoren er staten. Anonymous poster hash: d185e...04d
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #9 Skrevet 26. august 2015 Vi lever med det samme problemet. Firmaet vårt ble lurt og svindlet grovt, og sambo var for dumsnill til å tro på løftene til drittsekken som gjorde det. Endte med av vi og måtte ta det lille vi faktisk fikk inn for å overleve og da ble det selvsagt ikke noe igjen til skatt og moms. Mye rot og dritt, det var kort fortalt. Drittsekken slo seg selv konkurs og det kom frem at han skyldte andre betraktelig mye mer og siden vi var de han skyldte minst fikk vi ikke noe under oppgjøret. Eneste som var skikkelig dritt var att alle de andre hadde as, vår bedrift var enkeltmannsforetak og gikk da utover privatøkonomien. Vi mistet ALT! Og selv om hus og biler ble solgt (skatt og moms renter seg med en helvetes stor fart) var det ikke nok, men med hjelp fra en god advokat fikk vi limt oss inn i ett gjeldsprogram som varer i fem år. Vi lever fryktelig stramt, ikke en krone blir til overs og hver krone snus og vendes for å rekke til mest mulig. HATER det. MEN etter disse fem årene er vi gjeldsfrie. Alt blir slettet og vi kan starte med ny frisk. Anonymous poster hash: c4f33...991
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #10 Skrevet 26. august 2015 Hvor mye skatt og moms har du egentlig greid å dra på deg på ett år?? Hvis du startet et firma for ett år siden, dva sommeren 2014, så skulle du ha levert tall til skatteetaten for et halvt år. regnskapsåret gikk fram til desemebr 2014. Frist for å levere selvangivelse for selvstendig næringsdrivende var 31.05, så sååååååå langt på etterskudd er du virkelig ikke. Du må goså ha en omsetning på minst 50 000 før du registreres reg i momsregisteret. Et enkelt regnskapssystem kan du skaffe selv. Du trenger ikke en regnskapsfører for å registrere enkle ting som uttak av lønn. det finnes flust av enkle programmer du fint kan administrere selv. Hvsi du klarer å få penger inn i firma, dvs utstede faktura, så klarer du å administrere et system for uttak av lønn. Anonymous poster hash: 6eec7...a38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå