Gå til innhold

Har skolen lov til dette? (Ungdomskole)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn i 10 klasse. I 8 og 9 klasse hadde de skoledag fra 08.30- 14.00, med timer som varte i 45 minutter. Fungerte supert og ungene var strålendes fornøyde. Etter sommerferien fikk de ny skole (samme skole, bare nytt bygg) og de har forandret på omtrent alt! Men det som irriterer oss foreldre og elever mest er forandringen på tidene. Nå starter skolen som før 08.30, men slutter ikke før 14.40. De går altså 40 minutter lengre på skolen nå hver dag enn før sommerferien. Tok det opp med læreren som sa at det var ikke noe jeg hadde noe med, og at vi foreldre ikke hadde noe med hvordan de løste skoletidene. Han sa det var helt greit at ungene gikk 40 minutt lengre nå enn før, og det var ingen regler som sa det ikke var lov. Han sa at det sto at alle elever skulle ha minst 30 timer skole i uka, men man kunne bare legge på tid. Er dette virkelig lov?

De har også fått skoletimer som varer i 60 minutter. Resultatet er ungdommer som er drittlei av skole, og mener det er alt for lenge. De hadde tatt det opp i elevrådet i dag og svarer de fikk var at nå måtte de skjerpe seg og slutte å klage på skolens timeplan.

Kan de forandre på tidene uten å si i fra til foresatte og elever? Vi visste ingenting før de kom på skolen i forrige uke. Vet det er flere skoler som har 60- minutter timer, og det kommer jeg ikke til å blande meg opp i. Men synes det er så rart at de bare kan legge på 40-minutter hver dag, det blir jo ganske mye i løpet av et år. Vet heller ikke om noen andre skoler i kommunen som har dette.

Anonymous poster hash: da929...a0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungdommen har gått på skole i en uke og to og er drittleie? 😂

Flott at de får ekstra tid på skolen. Kanskje lærer de mer, bedre karakterer evt mer studietid og mindre lekser? La må ting gå seg til.

Min 8. Klassing har skoledag fra 8.00 til 14.30! Mye kommer an på hvor lang matpause og hvor lange friminutt de har, hvor mye studietid osv.

Har ofte dobbelttimer, da får de arbeidsro og kan fordype seg mer. Det hadde de i fjor også!

Anonymous poster hash: eba5a...cc4

Skrevet

Forundret at de klarer å gjøre noe på skolen med de diiiiigre putene de har under armene.

Dessuten tviler jeg sterkt på at de svarer "det har ikke du noe med"

Dramaqueen.

Anonymous poster hash: e9b0a...932

Skrevet

Bra! Mindre overgang fra ungdomsskolen til videregående. Mer læring og mer regler passer bra med at de er på vei mot voksenlivet.

Skrevet

De har vel 30 timer i uken nå også, men antagelig fritime midt på dagen?

Skolen kan løse denne kabalen som de vil, og det er lokale forskjeller på dette.

Min sønn går i 9.klasse og har 7 timer hver mandag, 6 timer de andre dagene i uken. Er ferdig 14.10 når han har 6 timer også legger de på 45 minutter på mandager.

Men i går var han på skolen til 16.30, fordi de drev med noe som ikke var så lett å avslutte i siste dobbelttime, da avspaserer de en annen mandag.

Dette legger meg meg overhodet ikke opp i, det er ikke småbarn lenger, men ungdommer som må lære å innrette seg. 

Anonymous poster hash: d5198...720
Skrevet

Her var alle også negative, men nå liker vi den nye løsningen. Gi det tid...

Anonymous poster hash: 91dd4...30f

Skrevet

Er ikke det ganske vanlig? Vi hadde skole fra 0830-1500/1600 da jeg gikk på ungdomskolen. Enkelttimer var på 45 min, dobbelttimer på 1,5 time med 5 min pause, 30 min spisepause. Men jeg skjønner jo at elevene reagerer når det blir en så stor endring, men tror ikke skolen gjør noe ulovlig. Men om du mener det kan du jo ta det til kommunen og evt fylkesmannen.

Skrevet (endret)

Min eldste hadde i fjor (2 kl) 75 min timer.

Nå i 3 kl har han skole fra 8.30-14. Hver dag.

Kan en 3 kl ha det, burde det ikke være noe problem for en som går på ungdomsskolen!

Endret av Mamma`n til Will& Ailo
Skrevet

Ja, det kan skolen, eller rettere sagt komunen gjøre. Det er jo supert at skolen har fått midler til flere timer slik at elevene kan få mer undervisning. Ofte gir det åpning for ekstra valgfag eller fordypning i fag.

Anonymous poster hash: eb610...7cb
Skrevet

Tror at antall læretimer er likt over hele landet for hvert trinn, men hver skole kan bestemme selv hvordan en løser dette. Noen kjører dobbelttimer, ekstra kan matpausen etc.

Anonymous poster hash: 974cc...e00

Skrevet

Ja, det kan skolen, eller rettere sagt komunen gjøre. Det er jo supert at skolen har fått midler til flere timer slik at elevene kan få mer undervisning. Ofte gir det åpning for ekstra valgfag eller fordypning i fag.

Her har de foresten lagt på 30 minutter hver dag i barneskolen. Dermed får de tid til 30 minutter ekstra fysisk aktivitet hver dag midt på dagen. Det er ikke alle dager ungene blir like godt "trent" disse minuttene, men den ekstra bevegelsen de får er mye bedre enn ingenting.

Skrevet

Tror at antall læretimer er likt over hele landet for hvert trinn, men hver skole kan bestemme selv hvordan en løser dette. Noen kjører dobbelttimer, ekstra kan matpausen etc.

Kommunen kan bevilge ekstra midler til skolene ut over det de får i statstøtte og slik få flere timer eller flere lærere per elev.

Skrevet

Det er det ikke. Min 4 klassing begynner 0830 hver dag,tre dager slutter han 1345 og to dager 1315.

Anonymous poster hash: dce3c...39e

Skrevet

Min 2 og 5 klassing har skole 8.30-14.30 4 dager i uken og en dag 8.30-12.30.

Store forskjeller rundt omkring

Skrevet

Da min gikk i 4 sluttet de 15.00 en dag i uka. Fikk sjokk, trodde ikke det var sånn. Men jo, de måtte gjøre forskjellig for å få lærerkabalen til å gå opp.

Da han gikk på ungdomsskolen sluttet de 15.00 flere dager, fritimer midt på dagen.

Nei jeg opplevde ikke slikt selv, men tiden går fremover..

Du og barna sutrer!

Anonymous poster hash: 3f3e5...458

Skrevet

Når jeg gikk på ungdomsskolen for ikke så altfor lenge siden så hadde vi dager hvor vi ikke var ferdig før 15.45.

Er jo bare bra de får ekstra tid på skolen når vi ser hvor dårlig norske elever er sammenlignet med andre land

Anonymous poster hash: 05833...520

Skrevet

Fint med lengre skoletimer! 45 minutter er ingenting, kommer knapt nok i gang, så er timen over. Hos oss, riktignok på vgs, så har vi fire økter a 90 minutter, det vil si 8 gammeldagse skoletimer a 45 minutter.

Det totale timetallet pr fag er gitt fra Udir, men hvordan de fordeles utover året og faktisk årene, er opp til hver enkelt skoleeier, dvs. kommune.

Flott at skoledagen har blitt litt lengre, da er det helt sikkert en form for midttime/lang lunsjpause midt på dagen.

Anonymous poster hash: 928be...4a6

Skrevet

Ikke rart ungene dine er lei og demotivert, de ser jo din holdning til skolen, HI.

Anonymous poster hash: aadbc...77a

Skrevet

Her har jeg to skolebarn, i hhv 5. og 6. trinn. Skoledagen er lik fra 1. trinn og ut ungdomsskolen; 0800-1430. Ingen friminutt, men én time lunsj. Jeg tenker de lærer mer enn sine jevngamle.

Anonymous poster hash: 4f6e5...dae

Skrevet

Hmm....slik har da mine hatt det i mange år. Tilogmed på barneskolen. Tror det er på tide om de ikke har hatt det før altså. Greit å ikke få helt sjokk når de skal på videregående.

Anonymous poster hash: cb12b...5db
Skrevet

Det største problemet her er nok mangelen på god kommunikasjon mellom skole og hjem. Hilsen lærer...

Skrevet (endret)

Jøss, her tilsier overskriften at de pålegger ungene masturbasjon som valgfag, og så handler det om å faktisk få skoletid? Selvsagt kan timefordeling og start- og slutt-tider forandres fra år til år, og selvsagt har skolen lov, og sånn som du bærer deg tenker jeg at ungene dine bør få så mange timer skole som mulig, for hjemme er det tydeligvis lavt og trangt.

Endret av sug lut
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Synes bare at det var så rart at skolen varte 40 minutter lengre nå enn i fjor. Men nå ser jeg at det er helt vanlig, så da er det ikke noe mer å tenke på. Og dere som sier at ungene mine trenger mer skole sier litt om dere, for dere kjenner ikke barna mine engang! Har fått høre på hver foreldresamtale at de er over gjennomsnittet begge to. HI

Anonymous poster hash: da929...a0c

Skrevet

Det gjør skolene som de vill, det eneste som er likt i hele landet er at det skal være minimum 30 t skole i uken og de skal ha 190? Skoledager i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...