Gå til innhold

Hvordan lager jeg GOD hjemmelaget brun saus??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får det bare ikke til! Min saus ser ikke pen ut og smaker skikkelig fælt! Hjelp meg...

Anonymous poster hash: 7b974...67d

Fortsetter under...

Skrevet

Brun smør i panna til det er nøttebrunt, tilsett mel til det blir tykkere og rør i dette til det blir nøttebrunt og nesten lukter popcorn. Så heller du i vann litt etter litt mens du rører, tilsetter litt mørk kjøttbuljong, jeg tilsetter litt sukkerkullør da jeg liker helt mørk saus (ikke noe med smaken å gjøre) å lar det koke leeeeenge - da blir det godt 😃

Skrevet

Og, har du stekesky eller kraft så lemp oppi - enda bedre smak av det 👍🏻 brun gjerne litt løk sammen med smørret også, om du liker det 👍🏻

Skrevet

For at den skal bli god må du ha skikkelig kjøttkraft. Buljong kjøpt i butikk er ikke det samme. Jeg pleier å koke kraft på bein fra koteletter. Andre ganger kjøper jeg kraftbein eller oksehaler. Lar det koke i flere timer, det blir nydelig smak. Fryser den ned i begre. Selve sausen lager jeg som forklart over.

Anonymous poster hash: 64d5e...1c7
Skrevet

Her er en oppskrift som er lik den jeg/vi bruker. Som væske bruker vi en god oksefond blandet i vann. Fonden må være uten rødvin! smak til med salt og pepper (som regel trenger man ikke mye salt når man bruker fond/buljong). 

Vi tilsetter løk rett i sausen (uten å steke først) hvis vi skal ha den til kjøttkaker. 

Våre favoritter når det gjelder fond som passer til brunsaus er disse to:

https://www.knorr.dk/produkter/fond/knorr-okse-fond-flydende

http://www.oscar.dk/sw/frontend/detail.asp?parent=360933&typeid=15&id=236970&layout=6&catalog=0&shopgroup=0

Anonymous poster hash: 28b8b...90e
Skrevet

Jeg lager stort sett bare bruns saus til kjøttkaker, og da lager jeg den slik :

Når jeg har stekt kjøttkakene heller jeg på vann og en buljongterning og lar det stå og trekke litt på lav varme.

Lager jevning av smør og mel. Bruner denne til den er passe mørk. Sper med kraften fra kjøttkakene + litt ekstra vann.

Lar dette koke ca 5-10 min. Har i en fløteskvett. Smaker til med salt, pepper, brunost/ tyttebærsyltetøy og litt dijonsennep.

Blir alltid kjempegod:)

Anonymous poster hash: a3c1e...992

Annonse

Skrevet

Her er en oppskrift som er lik den jeg/vi bruker. Som væske bruker vi en god oksefond blandet i vann. Fonden må være uten rødvin! smak til med salt og pepper (som regel trenger man ikke mye salt når man bruker fond/buljong). 

Vi tilsetter løk rett i sausen (uten å steke først) hvis vi skal ha den til kjøttkaker. 

Våre favoritter når det gjelder fond som passer til brunsaus er disse to:

https://www.knorr.dk/produkter/fond/knorr-okse-fond-flydende

http://www.oscar.dk/sw/frontend/detail.asp?parent=360933&typeid=15&id=236970&layout=6&catalog=0&shopgroup=0

Glemte å legge ved linken til sausoppskriften:

http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/brun-saus/

Skrevet

Brun smør i panna til det er nøttebrunt, tilsett mel til det blir tykkere og rør i dette til det blir nøttebrunt og nesten lukter popcorn. Så heller du i vann litt etter litt mens du rører, tilsetter litt mørk kjøttbuljong, jeg tilsetter litt sukkerkullør da jeg liker helt mørk saus (ikke noe med smaken å gjøre) å lar det koke leeeeenge - da blir det godt

Dette er basisen vår også, men buljongen kan byttes ut med fond som smaker enda bedre.

Litt etter hva vi skal ha den til smaker jeg til med andre ting i sausen også, f.eks revet løk (ungene vil ikke ha løkklumper så jeg river den på det fine rivjernet), litt soyasaus, en skje tyttebærsyltetøy, litt fløte.... det er mye du kan putte i sausen, ikke vær redd for å prøve deg litt.

Anonymous poster hash: 37201...a58

Skrevet

Tusen takk for hjelp! Må innrømme at jeg syns dette høres vanskelig ut, men nå skal jeg øve!!! Blir nok noen uker med brun saus på familien nå fremover.

Lurer bare på en ting: hvordan får dere sausen brun UTEN å bruke sukkerkulør?

Anonymous poster hash: 7b974...67d
Skrevet

Den blir brun av at du bruner smøret :)

Skrevet

Tusen takk for hjelp! Må innrømme at jeg syns dette høres vanskelig ut, men nå skal jeg øve!!! Blir nok noen uker med brun saus på familien nå fremover. Lurer bare på en ting: hvordan får dere sausen brun UTEN å bruke sukkerkulør? Anonymous poster hash: 7b974...67d

Når du har laget jevning av smør og mel bruner du den til den får nøttebrun farge :)

Anonymous poster hash: a3c1e...992

Skrevet

Den blir brun av at du bruner smøret :)

Ikke bare smøret, men gjevningen (smøret og melet). La gjevningen få en nøttebrun farge før du tilsetter væske litt og litt.

Skrevet

Det må være kraft ja, IKKE buljong.

Anonymous poster hash: 0f183...ad5

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...