Gå til innhold

Inspirert: har dere lørdagsgrøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I pannkaketråden var det så mange som mente pannekaker ikke er middag. Hva med grøt? Hvor ofte spiser dere det? Jeg er vokst opp med at lørdag er det grøt til middag. Om kvelden hadde vi da noe annet kos som f.eks pizza, taco, baguetter, speilegg, ostesmørbrød eller bare en bedre kvelds osv. Jeg elsker forresten grøt! Liker alle varianter, men risengrynsgrøt er favoritten, men tar dessverre så lang tid å lage.

Anonymous poster hash: add5b...e7f

Skrevet

Da jeg vokste opp hadde vi alltid pannekaker på fredager :) På lørdag spiste vi grøt rundt kl 14, og så kyllingvinger kl 20. Sånn var det i 20 år!! he he

Anonymous poster hash: 8b553...09c
Skrevet

Jeg spiser kun risgrøt på lillejulaften om vi er hos mine foreldre, fordi det er en tradisjon. Grøt er ikke middag for meg nei, usj.

Anonymous poster hash: 47e61...8ef

Skrevet

Grøt er julemat ☺️ Så det spises bare i jula. Men jeg liker det ikke heller så veldig godt, så det er ikke noe savn. Men sånn ernæringsmessig tenker jeg vel at et måltid bestående av utelukkende risgryn, melk, smør, sukker og kanel kanskje ikke er noe man burde spise så ofte som en gang i uka? Med mindre man tar seg en gulrot i forkant eller noe da.

Anonymous poster hash: a6d84...2c7

Skrevet

Et havregraut til frokost fleiregongar i veka. Det hender seg det er rømmegraut eller risgraut til middag, då med flatbrød og spekemat til. Risgraut er ikkje noko godt synes eg. Vil anslå grautmiddag skjer annakvar mnd.

Skrevet

Trodde lørdagsgrøten forsvant for to generasjoner siden jeg ;)

Min bestemor på 97 år lagde grøt hver lørdag, og rislapper av restene til kaffen på søndag, det er gode minner det.

Min mamma videreførte ikke den skikken og ihvertfall ikke jeg....

Anonymous poster hash: 1c4f6...b27
Skrevet

Keg er også vokst oppmed grøt hver lørdag. Nå er vi flere i huset som tåler det dårlig, så det blir veldig upraktisk å ha grøt ofte.

Ellers så er det jo ikke verdens sunneste middag da...ikke en eneste grønnsak.

Skrevet

Vi har risgrøt omtrent hver lørdag. I sånn totida.

Lager grøten om morgenen, setter den i stekeovnen og så er den klar når vi kommer hjem fra tur eller hva nå enn formiddagens aktiviteter var.

Serveres med sukker og kanel og smørøye. Og rød saft.

Og så har vi middag på kvelden.

Er jeg alene med ungene, tar vi innimellom en fjorlandgrøt om ikke humøret mitt strekker seg helt til middagslaging.

(Spiser forøvrig pannekaker med sukker og bacon 1-2 ganger i måneden)

Anonymous poster hash: d6830...baf

Skrevet

Vi har ikke lørdagsgrøt hjemme! Lager det heller aldri. Kun på julaften.

Men jeg jobber på et sykehjem, og her har vi lørdagsgrøt, hver lørdag. Spiser grøt der hver tredje helg.

Anonymous poster hash: 1781a...c1a
Skrevet

Trodde lørdagsgrøten forsvant for to generasjoner siden jeg ;)

Min bestemor på 97 år lagde grøt hver lørdag, og rislapper av restene til kaffen på søndag, det er gode minner det.

Min mamma videreførte ikke den skikken og ihvertfall ikke jeg....

Anonymous poster hash: 1c4f6...b27

Jeg er "bare" 27 og jeg har vokst opp med risgrøt hver lørdag ;)

Dessverre fant jeg meg en mann som ikke liker grøt så den tradisjonen har ikke vi videreført. Kanskje like greit, det er jo ikke så sunt. Men det er middag i mitt hode ja. 

Jeg og 2 åringen spiser gjerne grøt en dag inni mellom hvis mannen ikke skal ha middag den dagen. Det skjer kanskje en gang i mnd :) 

Skrevet

Jeg kommer fra en familie hvor mange ikke tåler melk. På 80- og 90-tallet var det også dårlig med laktosefrie alternativer og liknende. Ergo lite melkemat.

Er ingen fan av risengrynsgrø, men jeg synes at rømmegrøt og spekemat er fabelaktig på sommeren :)

Skrevet

Lager grøten om morgenen, setter den i stekeovnen og så er den klar når vi kommer hjem fra tur eller hva nå enn formiddagens aktiviteter var.

Er jeg alene med ungene, tar vi innimellom en fjorlandgrøt om ikke humøret mitt strekker seg helt til middagslaging.

(Spiser forøvrig pannekaker med sukker og bacon 1-2 ganger i måneden) Anonymous poster hash: d6830...baf

Hvordan lager du det i ovnen egentlig? Har hørt om dynegrøt før også. Det er vel samme prinsipp, men har aldri prøvd det. Tykner ikke bare melken da? Blir riskornene myke?

Skrevet

Når vi har grøt så er det på lørdager, men langt fra hver lørdag. Kanskje hver 3. til 4. i snitt.

Jeg er oppvokst med grøt hver lørdag, men også grandis hver fredag samt at resten av middagene stort sett bestod av pølser, pannekaker, burgere, pasta, kjøttkaker og lignende. Så jeg er ikke så veldig opptatt av å videreføre middagstradisjonene fra min oppvekst...

Anonymous poster hash: c818c...ec7
Skrevet

I tradisjon tro spiser jeg og barna det i desember, blir sikkert 4-5 ganger.

Kaaanskje 1-2 ganger ellers på høsten å.

Men mer som lunsj da, ikke middag

Skrevet

(Spiser forøvrig pannekaker med sukker og bacon 1-2 ganger i måneden) Anonymous poster hash: d6830...baf

Hvordan lager du det i ovnen egentlig? Har hørt om dynegrøt før også. Det er vel samme prinsipp, men har aldri prøvd det. Tykner ikke bare melken da? Blir riskornene myke?

Jeg lager dynegrøt til jul. Koker opp grøten, pakker den inn i avispapir og setter den under dyna. Den er fortsatt kokende varm når jeg pakker den ut, risgrynene er myke og grøten smaker himmelsk. Gir den bare et oppkok og slipper å bekymre meg for brent grøt. Deilig!

Anonymous poster hash: 5f6f6...723

Skrevet

Når melka har kokt opp tar vi på lokk og setter i gryta i stekeovnen.

Noen ganger har vi forvarmet ovnen til 50 grader, men det er ikke så viktig.

Hvis du tar den for tidlig så er det bare å gi den et oppkok. 😊

Anonymous poster hash: d6830...baf

Skrevet

Her har vi risengrynsgrøt iblant til middag. Barna er veldig glad i det. Så spiser jeg rømmegrøt en gang i året. Så spiser jeg en del grøt til andre måltider, da går det i havregrøt, hirsegrøt og semulegryns grøt.

Anonymous poster hash: a7e86...ad3
Skrevet

Jeg har selv vokst opp med grøt hver lørdag så det har fortsatt med nå når jeg selv har fått barn.

Grøt er favoritt middagen til sønnen min så han er veldig fornøyd! :)

Noen ganger lager jeg risgrøt mens andre ganger lager jeg havregrøt.

Han liker begge deler så han blir storfornøyd uansett :)

Skrevet

Grøt er julemat ☺️ Så det spises bare i jula. Men jeg liker det ikke heller så veldig godt, så det er ikke noe savn. Men sånn ernæringsmessig tenker jeg vel at et måltid bestående av utelukkende risgryn, melk, smør, sukker og kanel kanskje ikke er noe man burde spise så ofte som en gang i uka? Med mindre man tar seg en gulrot i forkant eller noe da.

Anonymous poster hash: a6d84...2c7

Du vet at det finnes annen grøt enn risgrøt eller?

Anonymous poster hash: d14f3...95a

Skrevet

Hvordan lager du det i ovnen egentlig? Har hørt om dynegrøt før også. Det er vel samme prinsipp, men har aldri prøvd det. Tykner ikke bare melken da? Blir riskornene myke?Anonymous poster hash: add5b...e7f

Hvis du tar den for tidlig så er det bare å gi den et oppkok. Anonymous poster hash: d6830...baf

Hvordan lager du det i ovnen egentlig? Har hørt om dynegrøt før også. Det er vel samme prinsipp, men har aldri prøvd det. Tykner ikke bare melken da? Blir riskornene myke?Anonymous poster hash: add5b...e7f

Jeg lager dynegrøt til jul. Koker opp grøten, pakker den inn i avispapir og setter den under dyna. Den er fortsatt kokende varm når jeg pakker den ut, risgrynene er myke og grøten smaker himmelsk. Gir den bare et oppkok og slipper å bekymre meg for brent grøt. Deilig!Anonymous poster hash: 5f6f6...723

Hvor lang tid tar det da før grøten er ferdig? Hvor lenge må den stå i ovnen/under dynen? Jeg hater å røre i grøten evigheter så dette høres veldig greit ut! Ovnen kan altså også være kald? Og grøten er likevel varm når den er ferdig? Smaker det annerledes enn når man koker på vanlig måte?

Skrevet

Har vokst opp med grøt hver lørdag i 14-tida. Enten risgrøt eller smørgrøt( noen kaller det vel fløyelsgrøt). Med spekemat og poteter til spekemat fra egen gris som ble slakta før jul, og poteter fra egen åkerlapp. Spiste så gryterett/ kylling/pizza/etc til kvelds. Alltid med ris, grønnsaker og/eller salat til :)

Jeg er veldig glad i grøt, men får vondt i magen av store mengder, så sjelden vi lager det. Jobber innen helse og vi spiser med beboerne, så hver 6 helg smaker jeg på grøten der :) vi har som flere andre grøt i jula, og nissen får sin porsjon. Mannen elsker grøt mens barna er litt bob-bob.

Anonymous poster hash: ff68a...cf9

Skrevet

Vi hadde også grøt hver lørdag hele oppveksten, og jeg har tatt med meg den tradisjonen videre. Det er liksom ikke lørdag om det ikke er grøt til middag ☺

Anonymous poster hash: ed304...79c

Skrevet

Hvis du tar den for tidlig så er det bare å gi den et oppkok. Anonymous poster hash: d6830...baf

Jeg lager dynegrøt til jul. Koker opp grøten, pakker den inn i avispapir og setter den under dyna. Den er fortsatt kokende varm når jeg pakker den ut, risgrynene er myke og grøten smaker himmelsk. Gir den bare et oppkok og slipper å bekymre meg for brent grøt. Deilig!Anonymous poster hash: 5f6f6...723
Hvor lang tid tar det da før grøten er ferdig? Hvor lenge må den stå i ovnen/under dynen? Jeg hater å røre i grøten evigheter så dette høres veldig greit ut! Ovnen kan altså også være kald? Og grøten er likevel varm når den er ferdig? Smaker det annerledes enn når man koker på vanlig måte?

4-6 timer holder, men jeg har også latt den stå over natten. Det smaker ikke annerledes, men smaken er muligens litt rundere, fyldig og søt. Det står oppskrift på dynegrøt og ovnsgrøt bak på bakken til Geisha grøtris. 😊

Anonymous poster hash: 5f6f6...723

Skrevet

Jeg har også vokst opp med grøt på lørdag i 14-tiden. Vi spiste risgrøt, rømmegrøt eller smørgrøt og hørte på hørespillet på radioen. Grøten ble servert med smørøye, sukker, kanel og rosiner, og iskald melk å drikke til (ikke saft, som de fleste er vant til). På kvelden hadde vi hjemmelaget pizza, en klassisk 80-tallspizza med tykk bunn og kjøttsaus som fyll. Jeg blir fremdeles fysen på begge deler, men vi har ikke lørdagsgrøt nå lengre da mannen ikke er så glad i det og kun spiser det på julaften fordi det er tradisjon. 

Anonymous poster hash: e4bcd...188
Skrevet

Både jeg og mannen er vokst opp med grøt på lørdager. Jeg er egentlig ikke gla i det, men ungene og mannen elsker det, så da har det blitt en tradisjon her i gården også.

Anonymous poster hash: a226f...5cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...