Gå til innhold

Jordmorkontroll i tillegg til kontroll hos lege?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Da jeg var på første svangerskapskontroll hos fastlegen min, sa hun at jeg også burde kontakte jordmor på helsestasjonen i bydelen jeg tilhører. Hun mente det var bra for å opprette en god kontakt med helsestasjonen med tanke på barselgruppe og oppfølging av barnet etter fødsel.

Er dette vanlig? Trodde bare det var de fastsatte svangerskapskontrollene man skulle følge, og at man selv valgte om man ville ta de hos fastlege eller på helsestasjon? Eller bytter man på? Så man kan ta disse kontrollene både hos fastlege og hos jordmor på helsestasjon?

Jeg spurte fastlegen om vi skulle sette opp time til neste svangerskapskontroll i uke 24, men fikk da et skriv om anbefalt oppfølging i svangerskapet og at neste punkt på planen var jordmor i uke 10-16.

Noen andre som har erfaring med dette? Og hva gjør dere?

Fortsetter under...

Jeg er gravid for tredje gang nå. I de to første svangerskapene mine har jeg ikke fått gå til jordmor da det ikke har vært kapasitet(var for sein med å "melde" meg). Så da tok jeg alle kontroller hos lege.

Nå i tredje svangerskap har jeg fått jordmor og tar de fleste kontrollene der. Men jeg er RH negativ og må til lege og ta blodprøver i uke 32 og 36, men tror ikke jeg tar det som svangerskapskontroll, tar det hos jordmoren i stedet for.

Har gått greit å gå til lege tidligere, men det blir mest blodtrykk, vekt og sjekk av urin, måle symfyse og lytte etter hjertelyd. Lite snakk rundt selve svangerskapet, mye mer av det hos jordmor.

Nå har jeg også ung lege, som virker litt uerfaren med svangerskap, så de får gangene jeg har vært der har jeg fått lite igjen for det syns jeg, og tenker at det er veldig greit jeg er tredjegangs og har vært gjennom dette før. føler nesten jeg vet mer enn legen enkelte ganger.

Anonymous poster hash: 94ebd...8c3

Takk for svar jenter! :)

Jeg er egentlig superfornøyd med fastlegen min, så var derfor jeg valgte å gå til henne nå på første kontroll (i tillegg til beliggenhet vs. helsestasjonen). Opplever henne som vært nøyaktig og hun tar seg alltid veldig god tid, ordner med alt som skal ordnes og prater mye om svangerskapet, også vet hun hele helsehistorikken min fra før (har blant annet hatt en senabort i fjor da jeg var i uke 17). Så tanken var at jeg skulle slippe å forholde meg til så mange forskjellige personer. Har i tillegg ekstra oppfølging på Rikshospitalet etter det som skjedde sist jeg var gravid, så snakker jo med jordmor der.

Bare syntes det var så rart at hun ba meg kontakte jordmor på helsestasjonen i tillegg. Men jeg kan jo ringe helsestasjonen og høre hva de sier. :)

Det er opp til deg om du vil gå til lege eller jordmor eller begge deler.

Med første gikk jeg til begge deler, men hadde ingen god kontakt med JM. Denne gangen har jeg tenkt å bare gå til legen. Liker henne godt og er trygg på henne. må uansett til legen en gang i måneden for å ta prøver, fordi jeg har lavt stoffskifte.

Noen har behov for å prate masse og da er kanskje jordmor bedre, siden de har bedre tid og har masse kunnskap om svangerskap og fødsel.

Jeg er litt som deg; får oppfølging fra rikshospitalet i tillegg til ordinær svangerskapskontroller. Første svangerskap valgte jeg mest mulig av oppfølging hos jm på helsestasjon. De har bedre tid og mer opptatt av mental forberedelse, fødselsforberedelse osv. Er greit fornøyd med fastlege, men hater all forsinkelse og når du først kommer inn har de bare 15 min (får dårlig samvittighet om jeg bruker lengre tid). Funker bra å bruke jm på helsestasjon selv om det er mer kronglete reisevei. Men første svangerskap ble det litt vel mange kontroller. Jm skjønte ikke hva oppfølging på riksen var slik at jeg i perioder opplevde å få dobbelt opp. Det kommer jeg til å være mer nøye med denne gangen. Ikke behov for ekstra oppfølging.

Annonse

Jeg går annenhver gang til jordmor og lege. Syns det er fint å være hos jordmoren i tillegg, der har de mye mer tid. Har kun vært der en gang selv, men var inne hos jordmor i en time. Da fikk vi snakket mye mer om saker og ting. Syns det er så mye stress hos fastlegen. Føler ikke jeg rekker og ta opp noen ting for det er så dårlig tid. 

Anonymous poster hash: 5bd0f...6c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...