Gå til innhold

Slått løs melketann:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kampens hete slo fireåringen ei fortann mot hodet til broren og nå er den litt løs.

Har endret bittelutt stilling, men står riktig vei.

Tannlegevakt får jeg ikke tak i før kl 16.

Noen som vet om det er noe jeg bør gjøre?

Vil bare grine her, for hun har verdens flotteste tenner og smil. Og håper ikke 'nye' tenner er skadet:(

Anonymous poster hash: ec69f...93c

Fortsetter under...

Skrevet

Nå overdriver du vel litt?

Anonymous poster hash: fbd05...476

Skrevet

Nå overdriver du vel litt?

Overdriver?

Tanna er løs, mulig den ikke kan reddes, mulig den blir blå, mulig jenta blir tannlaus et par år eller får blåtann...synes ikke det er å overdrive å synes det er trist.

Skrevet

Vel, du overdriver!

Skrevet

Vel, du overdriver!

Javel.

Skrevet

Her ble det slått løs ei fortann etter et fall.

Den grodde fast igjen og løsna på nytt når det var tid for tannfelling.

Anonymous poster hash: 4d5fa...3be

Annonse

Skrevet

Fester seg nok igjen, er ikke mye en tannlege kan gjøre uansett. Detter den ut, detter den ut, blir den blå, er den død (og kan ikke reddes hos en tannlege i forkant) men da kan den trekkes. 

Blir det en tann i manko, så overlever hun helt fint i to år med det.

Ikke gi harde ting eller seige ting i dag (til den er festet igjen) og se det an. Ny tann vil ikke bli påvirket av dette da det er lenge mellom denne tanna og neste tann :)

Skrevet

Når eldtste her var 3 år falt han i barnehagen å slo løs en melketann.. Da var det viktig at han kom til tannlegen slik at det ble dokumentert, i tilfelle det hadde skadet tanna under. Nå har han mistet melketanna og tannlegen ønsker å følge han opp for å se hvordan det nye tanna blir. Du overdriver ikke! Det er helt normalt og vanlig at man oppsøker tannlege hvis barn slår løs tenner.

Skrevet

At tanna blir sjekket hos tannlege er helt vanlig, har 4 barn selv og opplevd flere ganger at melketenner har fått en trøkk.

Men at "alle griner" for det er så trist er virkelig å overdrive, herlighet, det er en melketann!

Eldste her trynet over styret på sykkelen og landet med hodet først i asfalten da han var 4-5 år. Slo løs tre tenner, alle festet seg igjen men en ble misfarget. Ingen skade på tennene under. Var selvfølgelig hos tannlegen for å dokumentere skaden.

Den andre sønnen min gikk i asfalten fra skateboardet til storebror, han var bare 2-3 år, og  den ene fortannen ble løs og igjen gikk vi til tannlegen for å dokumentere, og tannen ble litt blå. Men ingen skade på tannen under.

Lillesøster slo også løs en tann da hun datt, og hennes tann ble også misfarget. Men heller ikke hun fikk skader på de nye tennene.

Dette er sånt som skjer, heldigvis er det melketenner og de får nye tenner etterhvert. Selvfølgelig skal du ta barnas tannhelse alvorlig, men en løs melketann er ikke verdens undergang altså. Hadde datteren din blitt livstruende syk skjønner jeg at dere hadde grått av angst, men over en melketann?

Anonymous poster hash: 07660...8e6
Skrevet

Sønnen her har slått to tenner, den ene ble brunaktig, skiftet ikke stilling og har blitt hvit igjen. Den andre endret ikke farge men endret stilling. var hos tannlege begge gangene for å ta bilde og det har gått fint med de andre tenne begge ganger.  Jeg ringte tannlegevakten den ene gangen da dette skjedde en lørdag, fikk da beskjed om at de ikke får gjort noe, så skulle heller ringe skoletannlegen på mandag. Det gikk fint, de har notert dato for da han slo tanna.

Anonymous poster hash: b1b1c...1a0
Skrevet

At tanna blir sjekket hos tannlege er helt vanlig, har 4 barn selv og opplevd flere ganger at melketenner har fått en trøkk.

Men at "alle griner" for det er så trist er virkelig å overdrive, herlighet, det er en melketann!

Eldste her trynet over styret på sykkelen og landet med hodet først i asfalten da han var 4-5 år. Slo løs tre tenner, alle festet seg igjen men en ble misfarget. Ingen skade på tennene under. Var selvfølgelig hos tannlegen for å dokumentere skaden.

Den andre sønnen min gikk i asfalten fra skateboardet til storebror, han var bare 2-3 år, og den ene fortannen ble løs og igjen gikk vi til tannlegen for å dokumentere, og tannen ble litt blå. Men ingen skade på tannen under.

Lillesøster slo også løs en tann da hun datt, og hennes tann ble også misfarget. Men heller ikke hun fikk skader på de nye tennene.

Dette er sånt som skjer, heldigvis er det melketenner og de får nye tenner etterhvert. Selvfølgelig skal du ta barnas tannhelse alvorlig, men en løs melketann er ikke verdens undergang altså. Hadde datteren din blitt livstruende syk skjønner jeg at dere hadde grått av angst, men over en melketann?

Anonymous poster hash: 07660...8e6

Ja, jeg virkelig stortuter! Not!

Jeg synes selvsagt det er trist om jenta skal få 'ødelagt' smilet sitt i flere år.

Men nei, det er ikke verdens undergang og hun er ikke livstruende skadd eller syk. Og heldigvis for det!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mine har slått løs noen tenner stadig vekk. Har vært hos tannlegen hver gang, men det er fordi det har skjedd i barnehagen (mtp forsikring).

Ring og snakk med de når tannlegen åpner, men kan hende det fint kan vente til i morgen. Det vi får beskjed om hver gang er å følge med om det blir en gul klump i tannkjøttet, da kan det være greit å få tanna ut

Skrevet

Greit å sjekke hos tannlege om voksentanna under har blitt skadet. Men det kan helt fint vente til mandag.

Anonymous poster hash: 5c9f3...947

Annonse

Skrevet

Ikke sikkert tanna under har tatt noe skade siden han bare er 4 år! Vent til mandag og ring tannlegen hans. Ikke noe de kan gjøre fra eller til annet enn og mulig ta ett bilde for og sjekke. Min jente gjorde slo løs ene fortanna da hun var 6 år, ikke noe skade på den nye tanna som kom. Tannlegen sa og at det var vanskelig og se før den nye tanna kom.

Skrevet

Hoho smiler blir ikke ødelagt om en melketenner går, ingen krise. Værre om det blir skade under og barnet senere trenger regulering. Melketenner vokser ut igjen ☺

Tannlege eller tannlegevakt, og skriv skademelding til forsikringsselskapet.

Anonymous poster hash: 310d4...777

Skrevet

Min datter måtte trekke 2 framtenner etter fall i bhg da hun var 2 år. Var hos tannlege samme dag og tok bilder. Der såg de at tennene var døde og at de burde trekkes, ellers kunne de nye tennene og bli skadet. Det med barn og tenner kan fort bli alvorlig....

Anonymous poster hash: e747e...851

Skrevet

Oppdatering fra oss.

Var hos tannlege i dag. Jeg fikk jo tak i tannlegevakt på søndag som forsikret meg om at det ikke var noe de kunne gjøre fra eller til.

Den kom til å feste seg og tunga ville få den i riktig stilling.

Vi måtte bare la den være, ikke tygge hardt og ikke pusse på et par dager...

Vel, jeg stolte ikke på han og ringte tannlegen mandag. Var der i dag, og hun var passe irritert over at vi ikke hadde fått time før.

For det første skal det registreres. Hygienen er ekstra viktig, slik at å ikke pusse var helt feil.

I tillegg viste røntgen at det er en fraktur i rota. Supert!

Det kan gå bra og feste seg, om ikke må den trekkes.

Synes uansett det er håpløs hjelp fra tannlegevakt, å gi så feil info.

Skrevet

så hva var det tannlegen du var hos i dag kunne gjøre da? 

Bortsett fra å registrere det å ta bilder? tannlegevakten ga jo ikke så feil info, han hadde ikke fått gjort noe med tannen.  Ungene her har slått tennene flere ganger, og har ikke vært intr i å pusse noe på dem de første dagene etterpå da det har gjort vont. 

Jeg hadde nok gjort som deg og bestit time hos tannlegen vår uansett, men du trenger ikke å ta så på vei av det :P

Anonymous poster hash: da51c...7e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...