MammaTilNick Skrevet 22. august 2015 #26 Del Skrevet 22. august 2015 Jeg kalte min Nicklas. Syns det var et bra navn! Akseptert og ikke utbrukt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144232349-her-inne-skal-alle-barn-hete%F0%9F%99%87/page/2/#findComment-147396577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aanonym Skrevet 23. august 2015 #27 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Problemet med navn som Emma er at det snart blir 5-6 jenter i hver eneste klasse som heter det, utrolig tungvint, særlig hvis to av Emma'ene har etternavn som begynner på samme bokstav i tillegg. Og jo, det finnes mange mennesker på forumet her som synes at vanlige norske navn er kjedelige, gammeldagse og foreldrene deres er fantasiløse. Min eksmann sa da jeg ville kalle sønnen vår Eskil, at han ville bli mobbet for det rare navnet, og vi heller skulle kalle ham noe som Nathaniel, William eller Tobias, slik at han kunne "passe inn". Vel, han har nå vært Eskil i 11 år og enda har til gode å bli mobbet for navnet sitt.  Anonymous poster hash: 8d05e...6da Om det fødes ca 30 000 jenter i året i Norge, og 420 av dem døpes Emma (2014), så betyr der at ca hver 71. barn heter Emma. Alle andre barn (29 580) heter ikke Emma.  Det skulle bety at det er en Emma i hver 3 klasse. Det kan selvsagt skje at du finner en klasse med flere Emma, men særlig ofte er det neppe.  I Norge hat vi et vanvittig utvalg med navn og ulike skrivemåter av samme/omtrent samme navn. Tenk bare på Kirsti/Kjersti/Kristin/Kristine/Kristina osv, navn som for en utlending høres helt like ut.  Jeg er født på 70-tallet og har ett av de navnene HI nevner som "riktig". Navnet var poppis på 50-60-70-tallet og jeg møtte/møter ofte andre med samme navn. Det er ikke plagsomt i det hele tatt. Endret 23. august 2015 av aanonym Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144232349-her-inne-skal-alle-barn-hete%F0%9F%99%87/page/2/#findComment-147396668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vinterbrud Skrevet 23. august 2015 #28 Del Skrevet 23. august 2015  Problemet med navn som Emma er at det snart blir 5-6 jenter i hver eneste klasse som heter det, utrolig tungvint, særlig hvis to av Emma'ene har etternavn som begynner på samme bokstav i tillegg. Og jo, det finnes mange mennesker på forumet her som synes at vanlige norske navn er kjedelige, gammeldagse og foreldrene deres er fantasiløse. Min eksmann sa da jeg ville kalle sønnen vår Eskil, at han ville bli mobbet for det rare navnet, og vi heller skulle kalle ham noe som Nathaniel, William eller Tobias, slik at han kunne "passe inn". Vel, han har nå vært Eskil i 11 år og enda har til gode å bli mobbet for navnet sitt.  Anonymous poster hash: 8d05e...6da  Emma er faktisk et navn jeg ikke har hørt noe særlig,jeg kjenner faktisk ingen som heter det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144232349-her-inne-skal-alle-barn-hete%F0%9F%99%87/page/2/#findComment-147396693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #29 Del Skrevet 23. august 2015 Når niesen min ble født for 21 år siden og fikk navnet Emma etter oldemoren sin, så var det mange som syntes det var et fryktelig gammeldags navn. Husker at til og med min søster var i tvil om det ikke var litt sært å kalle barnet sitt Emma. Nå er Emma altså 21 år og synes hun har et fryktelig oppbrukt navn. Så dessverre har Emma, som i utgangspunktet er et vakkert klassisk navn blitt litt "oppbrukt" og blir sett på som lite kreativt. I trinnet til sønnen min på 11 er det ikke mindre enn 5 Emma. Vi har i tillegg to Emma som nærmeste naboer. Anonymous poster hash: 291c1...049 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144232349-her-inne-skal-alle-barn-hete%F0%9F%99%87/page/2/#findComment-147396919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #30 Del Skrevet 23. august 2015 Okei. Såpass. Vel, da er mitt spørsmål: hvorfor er det sure miner, negativitet eller frekkhet her inne? Skulle ikke alltid tro at det var noe så "enkelt" som navn som diskuteres her inne med tanke på hva enkelte skriver her. "White-trash, fantasiløst, uopplyst, lav-status," osv er ord jeg ser er brukt her ganske mye til tider. Hvorfor? Trenger man være frekke mot folk bare fordi man har ulik navnesmak? Jeg synes at navn er kjempe interessant, men negativiteten som av og til råder her inne tar bort en del av gleden ved dette forumet. Og én ting til: hva er så galt med alenemødre?!! Ja, alle mennesker er forskjellige, også alenemødre. Men jeg skal fortelle dere at det er spesielt ei alenemor jeg kan fortelle dere er et fantastisk menneske, snill og godhjertet, klok og fornuftig, som har oppdratt barnet sitt så godt hun bare har kunnet, og som det har gått veldig bra med i livet på tross av barnet ble født av ei alenemor! og denne alenemoren jeg skriver om er MIN EGEN MOR! Faren min stakk av kort tid etter jeg ble født. Nei, jeg var ikke planlagt. De var unge begge to. Men min mor tok ansvar for hennes handlinger, et ansvar som min far overhodet ikke var klar for og som han forlot. Min mor jobbet fullt for å ha råd til mat og klær til meg, og etterhvert også et eget hus hvor jeg fikk vokse opp og kalle for "mitt barndomshjem". Hennes foreldre har selvfølgelig hjulpet til med å passe meg. Veldig naturlig var det for dem, da jeg var deres øyensten fra den dagen jeg ble født. Deres høyeste ønske var at min mor skulle bygge sitt hus ved siden av dem slik at de kunne ha oss nært når de ble gamle og se meg vokse opp. Og slik ble det. Ja, min mor trengte barnepass slik at hun kunne jobbe og tjene penger til oss, og dette var det hennes foreldre som sto for som oftest. Og de gjorde det gladelig! De ble aldri tvunget. Og dette førte til at jeg fikk et nært og godt forhold til mine fantastiske besteforeldre! Noe som jeg er så utrolig glad for den dag i dag. Når min mor var på jobb var jeg som oftest hos dem, jeg var med dem å stelte sauene og kyrne deres, spiste boller og drakk kakao, gikk på skiturer osv osv. Ja jeg hadde til og med egen ku, sau og katt hos dem. Dette er ting jeg tenker tilbake på med stor takknemlighet og glede nå som jeg blitt voksen. At jeg fikk muligheten til et så fint forhold til besteforeldrene mine. Og faktisk, hadde mine foreldre holdt seg sammen etter jeg ble født, hadde vi bodd et helt annet sted, jeg hadde kanskje hatt helt andre verdier i livet, annet syn på ting, ikke hatt de samme barndomsminnene. Og de hadde ikke hatt noen som kunne hjulpet dem den dagen de ble gamle, syke og uføre. Men det hadde de, vi var der med dem. Fordi min mor endte opp som alenemor. Kanskje burde jeg takket min far for at han stakk av?? Og, når min mor selv ikke var på jobb, fant vi på ting sammen som også jeg tenker tilbake på med stor glede. Etterhvert kom det også en stefar inn i bildet, som jeg har et nærmere forhold til enn jeg har til min egen far. Jeg må si dere, at jeg har hatt en flott, trygg og god barndom, til tross for at jeg er barn av "ei stakkars alenemor". Navnet mit, by the way, er jeg veldig fornøyd med! Det er et dobbeltnavn, sammen satt av et ganske typisk 80'talls poppis navn, og et mellomnavn som er oppkalling fra min mors side av familien. Og det er fint synes jeg, og jeg har flere ganger fått skryt for navnet mitt fra andre. Og navnet mitt var det min "stakkars enslige" mor som valgte til meg. Og jeg har klart meg fint i livet også, på for at mora mi var alenemor! Jeg har utdanning. Pga av mitt nære forhold til mine besteforeldre fikk jeg interessen for gamle mennesker og for mennesker som har spesielle behov pga uførhet og lignende. Derfor jobber jeg i dag innenfor helse og omsorg, men eldre demente, og i omsorgsboliger. Jeg tjener bra. Jeg har en fantastisk samboer, med fast jobb, som jeg skal gifte meg med og bli gammel sammen med, vi har hus og bil, og familie på begges sider som er glade i oss og som vi er glade i. Så til dere som dømmer alenemødre for både det ene og det andre, mener de er dårligere enn andre osv, for det har jeg sett flere tilfeller av her inne, slutt med det!!! Ingen kjenner alle alenemødre. Alle mennesker er forskjellige, også alenemødre. Og alenefedre også for den saks skyld. Bare fordi at de er aleneforsørgere betyr ikke at de er dårlige mennesker! Jeg har det helt fint den dag i dag, klarer meg bra, hadde en fantastisk barndom, planlegger egen familie og har et langt liv foran oss som jeg gleder meg over hver dag. Jeg har lært å sette pris på de jeg har i livet mitt. Joda, mine fremtidige barn skal få vokse opp med begge sine foreldre, fordi jeg og min tiltenkte ektemann elsker hverandre. Så ikke vær redd for at jeg ender som ei "stakkars uvitende alenemor" som min egen mor, som verken er en stakkar eller uvitende. (Ja, jeg har sett slike ord bli brukt her inne.) Og som vil glede seg stort den dagen hun får oppleve å bli bestemor. Denne komentaren min ble mye, mye lenger enn planlagt. Men jeg blir så provosert av frekkhet, og negativ stempling av alenemødre bl.a. Dere som måtte føle dere truffet, tenk dere om neste gang. Ikke døm folk. Ingen kjenner alle, og alle er forskjellige. Og med dette takker jeg for meg her på navnedebatten. Dette gidder jeg ikke mer. Med hilsen ei stakkars jente som ble oppdratt av ei alenemor.  Anonymous poster hash: 5fa91...751 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144232349-her-inne-skal-alle-barn-hete%F0%9F%99%87/page/2/#findComment-147397319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #31 Del Skrevet 23. august 2015  Okei. Såpass. Vel, da er mitt spørsmål: hvorfor er det sure miner, negativitet eller frekkhet her inne? Skulle ikke alltid tro at det var noe så "enkelt" som navn som diskuteres her inne med tanke på hva enkelte skriver her. "White-trash, fantasiløst, uopplyst, lav-status," osv er ord jeg ser er brukt her ganske mye til tider. Hvorfor? Trenger man være frekke mot folk bare fordi man har ulik navnesmak? Jeg synes at navn er kjempe interessant, men negativiteten som av og til råder her inne tar bort en del av gleden ved dette forumet. Og én ting til: hva er så galt med alenemødre?!! Ja, alle mennesker er forskjellige, også alenemødre. Men jeg skal fortelle dere at det er spesielt ei alenemor jeg kan fortelle dere er et fantastisk menneske, snill og godhjertet, klok og fornuftig, som har oppdratt barnet sitt så godt hun bare har kunnet, og som det har gått veldig bra med i livet på tross av barnet ble født av ei alenemor! og denne alenemoren jeg skriver om er MIN EGEN MOR! Faren min stakk av kort tid etter jeg ble født. Nei, jeg var ikke planlagt. De var unge begge to. Men min mor tok ansvar for hennes handlinger, et ansvar som min far overhodet ikke var klar for og som han forlot. Min mor jobbet fullt for å ha råd til mat og klær til meg, og etterhvert også et eget hus hvor jeg fikk vokse opp og kalle for "mitt barndomshjem". Hennes foreldre har selvfølgelig hjulpet til med å passe meg. Veldig naturlig var det for dem, da jeg var deres øyensten fra den dagen jeg ble født. Deres høyeste ønske var at min mor skulle bygge sitt hus ved siden av dem slik at de kunne ha oss nært når de ble gamle og se meg vokse opp. Og slik ble det. Ja, min mor trengte barnepass slik at hun kunne jobbe og tjene penger til oss, og dette var det hennes foreldre som sto for som oftest. Og de gjorde det gladelig! De ble aldri tvunget. Og dette førte til at jeg fikk et nært og godt forhold til mine fantastiske besteforeldre! Noe som jeg er så utrolig glad for den dag i dag. Når min mor var på jobb var jeg som oftest hos dem, jeg var med dem å stelte sauene og kyrne deres, spiste boller og drakk kakao, gikk på skiturer osv osv. Ja jeg hadde til og med egen ku, sau og katt hos dem. Dette er ting jeg tenker tilbake på med stor takknemlighet og glede nå som jeg blitt voksen. At jeg fikk muligheten til et så fint forhold til besteforeldrene mine. Og faktisk, hadde mine foreldre holdt seg sammen etter jeg ble født, hadde vi bodd et helt annet sted, jeg hadde kanskje hatt helt andre verdier i livet, annet syn på ting, ikke hatt de samme barndomsminnene. Og de hadde ikke hatt noen som kunne hjulpet dem den dagen de ble gamle, syke og uføre. Men det hadde de, vi var der med dem. Fordi min mor endte opp som alenemor. Kanskje burde jeg takket min far for at han stakk av?? Og, når min mor selv ikke var på jobb, fant vi på ting sammen som også jeg tenker tilbake på med stor glede. Etterhvert kom det også en stefar inn i bildet, som jeg har et nærmere forhold til enn jeg har til min egen far. Jeg må si dere, at jeg har hatt en flott, trygg og god barndom, til tross for at jeg er barn av "ei stakkars alenemor". Navnet mit, by the way, er jeg veldig fornøyd med! Det er et dobbeltnavn, sammen satt av et ganske typisk 80'talls poppis navn, og et mellomnavn som er oppkalling fra min mors side av familien. Og det er fint synes jeg, og jeg har flere ganger fått skryt for navnet mitt fra andre. Og navnet mitt var det min "stakkars enslige" mor som valgte til meg. Og jeg har klart meg fint i livet også, på for at mora mi var alenemor! Jeg har utdanning. Pga av mitt nære forhold til mine besteforeldre fikk jeg interessen for gamle mennesker og for mennesker som har spesielle behov pga uførhet og lignende. Derfor jobber jeg i dag innenfor helse og omsorg, men eldre demente, og i omsorgsboliger. Jeg tjener bra. Jeg har en fantastisk samboer, med fast jobb, som jeg skal gifte meg med og bli gammel sammen med, vi har hus og bil, og familie på begges sider som er glade i oss og som vi er glade i. Så til dere som dømmer alenemødre for både det ene og det andre, mener de er dårligere enn andre osv, for det har jeg sett flere tilfeller av her inne, slutt med det!!! Ingen kjenner alle alenemødre. Alle mennesker er forskjellige, også alenemødre. Og alenefedre også for den saks skyld. Bare fordi at de er aleneforsørgere betyr ikke at de er dårlige mennesker! Jeg har det helt fint den dag i dag, klarer meg bra, hadde en fantastisk barndom, planlegger egen familie og har et langt liv foran oss som jeg gleder meg over hver dag. Jeg har lært å sette pris på de jeg har i livet mitt. Joda, mine fremtidige barn skal få vokse opp med begge sine foreldre, fordi jeg og min tiltenkte ektemann elsker hverandre. Så ikke vær redd for at jeg ender som ei "stakkars uvitende alenemor" som min egen mor, som verken er en stakkar eller uvitende. (Ja, jeg har sett slike ord bli brukt her inne.) Og som vil glede seg stort den dagen hun får oppleve å bli bestemor. Denne komentaren min ble mye, mye lenger enn planlagt. Men jeg blir så provosert av frekkhet, og negativ stempling av alenemødre bl.a. Dere som måtte føle dere truffet, tenk dere om neste gang. Ikke døm folk. Ingen kjenner alle, og alle er forskjellige. Og med dette takker jeg for meg her på navnedebatten. Dette gidder jeg ikke mer. Med hilsen ei stakkars jente som ble oppdratt av ei alenemor.  Anonymous poster hash: 5fa91...751 [/acronym (denne er ment spesielt til HI!)   Anonymous poster hash: 5fa91...751 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144232349-her-inne-skal-alle-barn-hete%F0%9F%99%87/page/2/#findComment-147397320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #32 Del Skrevet 24. august 2015 Jeg mener at det er logisk at de mest populære navnene ikke er nevnt her. Om du er en av dem som bruker mye tid på å lete etter navn, og det tenker jeg de fleste som diskuterer navn på forum er, så tar det jo ikke lang tid å finne populære navn. De er ikke så vanskelig å finne. De er overalt i barnehager, media, SSB osv. Så jeg tenker at de som er her inne er her fordi de leter etter noe nytt, og det vil ofte være uvanlige navn. Jeg mener at grunnen til at de her inne ikke ser etter "vanlige" navn ikke har noe med alder å gjøre, men med at det er her du finner andre navn en William, Sofie og Emma  Anonymous poster hash: 6be4c...9e4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144232349-her-inne-skal-alle-barn-hete%F0%9F%99%87/page/2/#findComment-147398446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #33 Del Skrevet 24. august 2015  Okei. Såpass. Vel, da er mitt spørsmål: hvorfor er det sure miner, negativitet eller frekkhet her inne? Skulle ikke alltid tro at det var noe så "enkelt" som navn som diskuteres her inne med tanke på hva enkelte skriver her. "White-trash, fantasiløst, uopplyst, lav-status," osv er ord jeg ser er brukt her ganske mye til tider. Hvorfor? Trenger man være frekke mot folk bare fordi man har ulik navnesmak? Jeg synes at navn er kjempe interessant, men negativiteten som av og til råder her inne tar bort en del av gleden ved dette forumet. Og én ting til: hva er så galt med alenemødre?!! Ja, alle mennesker er forskjellige, også alenemødre. Men jeg skal fortelle dere at det er spesielt ei alenemor jeg kan fortelle dere er et fantastisk menneske, snill og godhjertet, klok og fornuftig, som har oppdratt barnet sitt så godt hun bare har kunnet, og som det har gått veldig bra med i livet på tross av barnet ble født av ei alenemor! og denne alenemoren jeg skriver om er MIN EGEN MOR! Faren min stakk av kort tid etter jeg ble født. Nei, jeg var ikke planlagt. De var unge begge to. Men min mor tok ansvar for hennes handlinger, et ansvar som min far overhodet ikke var klar for og som han forlot. Min mor jobbet fullt for å ha råd til mat og klær til meg, og etterhvert også et eget hus hvor jeg fikk vokse opp og kalle for "mitt barndomshjem". Hennes foreldre har selvfølgelig hjulpet til med å passe meg. Veldig naturlig var det for dem, da jeg var deres øyensten fra den dagen jeg ble født. Deres høyeste ønske var at min mor skulle bygge sitt hus ved siden av dem slik at de kunne ha oss nært når de ble gamle og se meg vokse opp. Og slik ble det. Ja, min mor trengte barnepass slik at hun kunne jobbe og tjene penger til oss, og dette var det hennes foreldre som sto for som oftest. Og de gjorde det gladelig! De ble aldri tvunget. Og dette førte til at jeg fikk et nært og godt forhold til mine fantastiske besteforeldre! Noe som jeg er så utrolig glad for den dag i dag. Når min mor var på jobb var jeg som oftest hos dem, jeg var med dem å stelte sauene og kyrne deres, spiste boller og drakk kakao, gikk på skiturer osv osv. Ja jeg hadde til og med egen ku, sau og katt hos dem. Dette er ting jeg tenker tilbake på med stor takknemlighet og glede nå som jeg blitt voksen. At jeg fikk muligheten til et så fint forhold til besteforeldrene mine. Og faktisk, hadde mine foreldre holdt seg sammen etter jeg ble født, hadde vi bodd et helt annet sted, jeg hadde kanskje hatt helt andre verdier i livet, annet syn på ting, ikke hatt de samme barndomsminnene. Og de hadde ikke hatt noen som kunne hjulpet dem den dagen de ble gamle, syke og uføre. Men det hadde de, vi var der med dem. Fordi min mor endte opp som alenemor. Kanskje burde jeg takket min far for at han stakk av?? Og, når min mor selv ikke var på jobb, fant vi på ting sammen som også jeg tenker tilbake på med stor glede. Etterhvert kom det også en stefar inn i bildet, som jeg har et nærmere forhold til enn jeg har til min egen far. Jeg må si dere, at jeg har hatt en flott, trygg og god barndom, til tross for at jeg er barn av "ei stakkars alenemor". Navnet mit, by the way, er jeg veldig fornøyd med! Det er et dobbeltnavn, sammen satt av et ganske typisk 80'talls poppis navn, og et mellomnavn som er oppkalling fra min mors side av familien. Og det er fint synes jeg, og jeg har flere ganger fått skryt for navnet mitt fra andre. Og navnet mitt var det min "stakkars enslige" mor som valgte til meg. Og jeg har klart meg fint i livet også, på for at mora mi var alenemor! Jeg har utdanning. Pga av mitt nære forhold til mine besteforeldre fikk jeg interessen for gamle mennesker og for mennesker som har spesielle behov pga uførhet og lignende. Derfor jobber jeg i dag innenfor helse og omsorg, men eldre demente, og i omsorgsboliger. Jeg tjener bra. Jeg har en fantastisk samboer, med fast jobb, som jeg skal gifte meg med og bli gammel sammen med, vi har hus og bil, og familie på begges sider som er glade i oss og som vi er glade i. Så til dere som dømmer alenemødre for både det ene og det andre, mener de er dårligere enn andre osv, for det har jeg sett flere tilfeller av her inne, slutt med det!!! Ingen kjenner alle alenemødre. Alle mennesker er forskjellige, også alenemødre. Og alenefedre også for den saks skyld. Bare fordi at de er aleneforsørgere betyr ikke at de er dårlige mennesker! Jeg har det helt fint den dag i dag, klarer meg bra, hadde en fantastisk barndom, planlegger egen familie og har et langt liv foran oss som jeg gleder meg over hver dag. Jeg har lært å sette pris på de jeg har i livet mitt. Joda, mine fremtidige barn skal få vokse opp med begge sine foreldre, fordi jeg og min tiltenkte ektemann elsker hverandre. Så ikke vær redd for at jeg ender som ei "stakkars uvitende alenemor" som min egen mor, som verken er en stakkar eller uvitende. (Ja, jeg har sett slike ord bli brukt her inne.) Og som vil glede seg stort den dagen hun får oppleve å bli bestemor. Denne komentaren min ble mye, mye lenger enn planlagt. Men jeg blir så provosert av frekkhet, og negativ stempling av alenemødre bl.a. Dere som måtte føle dere truffet, tenk dere om neste gang. Ikke døm folk. Ingen kjenner alle, og alle er forskjellige. Og med dette takker jeg for meg her på navnedebatten. Dette gidder jeg ikke mer. Med hilsen ei stakkars jente som ble oppdratt av ei alenemor.  Anonymous poster hash: 5fa91...751 [/acronym (denne er ment spesielt til HI!)   Anonymous poster hash: 5fa91...751 Å h#¤%¤# - hvor kom alt det der fra?  Anonymous poster hash: 43186...69b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144232349-her-inne-skal-alle-barn-hete%F0%9F%99%87/page/2/#findComment-147398473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2015 #34 Del Skrevet 24. august 2015 Det som er rart er at forskning på navn viser at velutdannede, litt eldre foreldre er de som oftest gir barna spesielle navn.Ikke navn med relativt vanlige navn med uvanlige skrivemåter (eks Oliwhia, Ohle, Whidar, Ysabhella osv..), men heler mer spesielle navn.Her inne blir jo ofte det sett på som "ungmor" navn gjerne. Anonymous poster hash: f54ad...f22 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144232349-her-inne-skal-alle-barn-hete%F0%9F%99%87/page/2/#findComment-147399055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå