Gå til innhold

Disney prinsesser. Har de egentlig andre navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren spør og jeg kommer til kort.

Snøhvit, Askepott og Tornerose. Har de navn?

Har hørt at Askepott egentlig heter Aurora men får det ikke bekreftet ved Google søk.

Anonymous poster hash: 2b530...db8

Fortsetter under...

Skrevet

Datteren spør og jeg kommer til kort.

Snøhvit, Askepott og Tornerose. Har de navn?

Har hørt at Askepott egentlig heter Aurora men får det ikke bekreftet ved Google søk.

Det er vel Tornerose som heter Aurora?

Anonymous poster hash: e53d2...55c

Skrevet

Tornerose- Aurora

Askepott- Ella

Anonymous poster hash: ecdec...2a5

Skrevet

Aaaaah.

Snøhvit da?

Skrevet

Tornerose- Aurora

Askepott- EllaAnonymous poster hash: ecdec...2a5

Ella som navn på Cinderella / Askepott er vel strengt tatt basert på den nye filmatiseringen av Cinderella fra 2016 og er ikke et navn som kommer fra Disney klassikerne. I disneyprinsesse sammenheng heter hun Cinderella / Askepott.

Anonymous poster hash: 9e2d8...b94

Annonse

Skrevet

sorry 2015

Skrevet

Fra de opprinlige eventyrene har de ikke andre navn, eller vi f ikke vite de andre navnene. Noen filmversjoner har gitt dem vanlige navn også, men jeg aner ikke hvilke navn som har blitt valgt av Disney

Anonymous poster hash: 794fb...a5c
Skrevet

Fra de opprinlige eventyrene har de ikke andre navn, eller vi f ikke vite de andre navnene. Noen filmversjoner har gitt dem vanlige navn også, men jeg aner ikke hvilke navn som har blitt valgt av Disney Anonymous poster hash: 794fb...a5c

det spiller ingen rolle da Walt Disny er død. Disney har forfalt noe helt ekstremt.....

Anonymous poster hash: 74d42...bbb

Skrevet

Snøhvit heter snøhvit, det et pga av hvite hud og rene trekk.

Skrevet

Tornerose- Aurora

Ella som navn på Cinderella / Askepott er vel strengt tatt basert på den nye filmatiseringen av Cinderella fra 2016 og er ikke et navn som kommer fra Disney klassikerne. I disneyprinsesse sammenheng heter hun Cinderella / Askepott.

Det er klart at Cinderella er kjælenavnet hennes- dette ble hun kalt fordi hun ofte leste foran peisen om kvelden og sovnet- og våknet opp med ansiktet og klærne full i sot og aske. Cinder-Ella= Aske-Ella(Kull-Ella)

Anonymous poster hash: ecdec...2a5

Skrevet

Fra de opprinlige eventyrene har de ikke andre navn, eller vi f ikke vite de andre navnene. Noen filmversjoner har gitt dem vanlige navn også, men jeg aner ikke hvilke navn som har blitt valgt av Disney

Anonymous poster hash: 794fb...a5c

Jeg husker at de sier (var det i filmen eller i lydboka fra jeg var liten) at tornerose "ble døpt Aurora, som betyr morgenrøden"..

Husker jeg feil? :P

Anonymous poster hash: e53d2...55c

Skrevet

Snøhvit heter snøhvit, det et pga av hvite hud og rene trekk.

"Hud så hvit som snø, lepper så røde som blod, og hår så svart som ibenholt."

Anonymous poster hash: a0f97...004

Annonse

Skrevet

Husk at disse eventyrene ikke er Disney sine da! Walt Disney (og hans etterfølgere) laget bare filmene. Eventyrene er jo klassiske eventyr:)

Anonymous poster hash: 12343...d1b
Skrevet

Snøhvit kommer fra samlingene til Brødrene Grimm, Tysklands svar på Asbjørnsen & Moe ;)

De samlet folkeeventyr i Europa.

Anonymous poster hash: 83f63...24a

Skrevet

Tornerose- Aurora

Ella som navn på Cinderella / Askepott er vel strengt tatt basert på den nye filmatiseringen av Cinderella fra 2016 og er ikke et navn som kommer fra Disney klassikerne. I disneyprinsesse sammenheng heter hun Cinderella / Askepott.Anonymous poster hash: 9e2d8...b94

Det er klart at Cinderella er kjælenavnet hennes- dette ble hun kalt fordi hun ofte leste foran peisen om kvelden og sovnet- og våknet opp med ansiktet og klærne full i sot og aske. Cinder-Ella= Aske-Ella(Kull-Ella) Anonymous poster hash: ecdec...2a5

Jo da, men her var spørsmålet hva Disneyprinsessene heter og i den konteksten er det bare tornerose (sleeping beauty) som har et "vanlig" navn (aurora).

Skrevet

Tornerose- Aurora

Ella som navn på Cinderella / Askepott er vel strengt tatt basert på den nye filmatiseringen av Cinderella fra 2016 og er ikke et navn som kommer fra Disney klassikerne. I disneyprinsesse sammenheng heter hun Cinderella / Askepott.Anonymous poster hash: 9e2d8...b94

Det er klart at Cinderella er kjælenavnet hennes- dette ble hun kalt fordi hun ofte leste foran peisen om kvelden og sovnet- og våknet opp med ansiktet og klærne full i sot og aske. Cinder-Ella= Aske-Ella(Kull-Ella) Anonymous poster hash: ecdec...2a5

Så på norsk heter hun egentlig Pott, da? Aske-Pott?

Navnet Cinderella er nok oppfunnet av den første oversetteren som skrev brødrene Grimm på engelsk, og som trengte en oversettelse av det tyske Aschenputtel. Som heller ikke kommer fra navnet "Puttel"!

På samme måte ble Tommelise oversatt til Thumbelina da det skulle skrives på engelsk. De fleste prinsessene heter ikke noe annet enn kallenavnet sitt i eventyrene. Den lille havfrue heter ikke Ariel i eventyret, det er en oppfinnelse av den som skrev filmmanuset. Samme med Aurora. Isdronningen, som Frost er basert på, har ikke navn på selve dronningen, men den lille jenta som overvinner kulden med sin kjærlighet, heter egentlig Gerda.

Anonymous poster hash: a2997...b90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...