Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #26 Skrevet 20. august 2015 Jeg syns det hørtes rart ut. Da forskyver man jo bare problemet.. De må jo i det minste kunne dele opp beløpet eller vente til du får stipend og lån, for da får du jo en stor klumpsum. Anonymous poster hash: 99d34...815 Jeg syns også det høres veldig rart ut! De kan jo sette opp regnestykket selv å se at det ikke går. Får 12.000 kr i OS,7000 kr må jeg betale i husleie å da har jeg ikke 7000 kr å betale til NAV itellegg. Som du sier så blir det bare å forskyve problemet,å vi kommer til å bli kastet pga vi ikke har råd til husleien. Itellegg skal jo OS brukes til mat så vi har noe å spise,å det har vi heller ikke råd til om de trekker meg 7000 kr. Anonymous poster hash: ab608...c7c Du får etterbetalt OS inntil tre måneder. Du skal dermed naturligvis betale tilbake det du har lånt fra sosialkontoret for juli, når du får OS som også dekker juli- Anonymous poster hash: 90c9b...85e Jeg hadde jo ikke krav på OS i sommerferien ettersom jeg ikke var student da! Når du går på sosialen så er det jo ikke snakk om å låne penger! Da kunne jeg like godt å ha lånt pengene av familie eller venner da! Sosialen er der for å hjelpe deg ut av en vanskelig situasjon,å da kan de ikke kreve pengene igjen! Trekker de meg 7000 kr den 20.september,så må jeg søke sosialhjelp dagen etterpå igjen. Anonymous poster hash: ab608...c7c Og når du ikke var student var det meningen at du skulle jobbe. Det er da ikke så vanskelig å skjønne. I stedet valgte du å ta barnet ut av bhg og ikke jobbe. Anonymous poster hash: ece82...0c8 Før når jeg var student så fikk jeg jo OS i sommerferien så regnet med å få det i år og! Å hadde jeg fått OS i sommer så hadde vi hatt nok penger,da ville jeg heller nyte 2 månender med sønnen min. Anonymous poster hash: ab608...c7c Du kan ikke bare regne med. Du må jo sjekke ting. Hvorfor skulle du få to mnd fri når andre må jobbe for pengene? Anonymous poster hash: cc3e1...efb
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #27 Skrevet 20. august 2015 Altså, HI ... Det er ingenting å krangle på!! Slik er reglene og lovene! Ring med dem og be om nedbetaling istedet for å sitte her å krangle! Anonymous poster hash: 0e0af...40a
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #28 Skrevet 20. august 2015 Vel - skjønte ikke helt. Hva var det de skulle trekke for? Dersom du låner av sosialen til forskudd på trygd, må du selvsagt tilbakebetale dette. Det er naturlig at denne summen blir tilbakebetalt når du får det du har utestående som trygd. Dersom du har fått dobbelt utbetalt, så må du jo selvsagt regne med å betale tilbake det du har fått for mye. MEN det går fint an å få en nedbetalingsplan. Anonymous poster hash: 128a9...464
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #29 Skrevet 20. august 2015 Jeg syns det hørtes rart ut. Da forskyver man jo bare problemet.. De må jo i det minste kunne dele opp beløpet eller vente til du får stipend og lån, for da får du jo en stor klumpsum. Anonymous poster hash: 99d34...815 Jeg syns også det høres veldig rart ut!De kan jo sette opp regnestykket selv å se at det ikke går. Får 12.000 kr i OS,7000 kr må jeg betale i husleie å da har jeg ikke 7000 kr å betale til NAV itellegg. Som du sier så blir det bare å forskyve problemet,å vi kommer til å bli kastet pga vi ikke har råd til husleien. Itellegg skal jo OS brukes til mat så vi har noe å spise,å det har vi heller ikke råd til om de trekker meg 7000 kr. Anonymous poster hash: ab608...c7c Du får etterbetalt OS inntil tre måneder. Du skal dermed naturligvis betale tilbake det du har lånt fra sosialkontoret for juli, når du får OS som også dekker juli- Anonymous poster hash: 90c9b...85e Jeg hadde jo ikke krav på OS i sommerferien ettersom jeg ikke var student da!Når du går på sosialen så er det jo ikke snakk om å låne penger! Da kunne jeg like godt å ha lånt pengene av familie eller venner da! Sosialen er der for å hjelpe deg ut av en vanskelig situasjon,å da kan de ikke kreve pengene igjen! Trekker de meg 7000 kr den 20.september,så må jeg søke sosialhjelp dagen etterpå igjen. Anonymous poster hash: ab608...c7c Og når du ikke var student var det meningen at du skulle jobbe. Det er da ikke så vanskelig å skjønne. I stedet valgte du å ta barnet ut av bhg og ikke jobbe. Anonymous poster hash: ece82...0c8 Før når jeg var student så fikk jeg jo OS i sommerferien så regnet med å få det i år og!Å hadde jeg fått OS i sommer så hadde vi hatt nok penger,da ville jeg heller nyte 2 månender med sønnen min. Anonymous poster hash: ab608...c7c Alle vil vel kunne nyte to måneders sommerferie med barna. Vi som jobber har kun 5 uker ferie, i min jobb har vi krav på 3 uker i sommerferien. Det blir mye styr med å få 8-9 ukers sommerferie på skolebarna til å planlegge og ordne barnepass. Selvsagt ville alle heller fått 12000kr utbetalt i ferien og så bare tatt fri. Hvorfor skal vi skattebetalere betale for st du skal nyte ferie med ungen din i 2 måneder. Hadde du hatt et par uker ferie og så giddet jobbe litt slik som alle andre, så ville du hatt penger. Nå får du finne en annen løsning istedenfor å få alt oppi hendene. Jobbe kveldstid, når barnet er hos far, helger osv. Anonymous poster hash: 04d86...495
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #30 Skrevet 20. august 2015 Jeg syns det hørtes rart ut. Da forskyver man jo bare problemet.. De må jo i det minste kunne dele opp beløpet eller vente til du får stipend og lån, for da får du jo en stor klumpsum. Anonymous poster hash: 99d34...815 Jeg syns også det høres veldig rart ut! De kan jo sette opp regnestykket selv å se at det ikke går. Får 12.000 kr i OS,7000 kr må jeg betale i husleie å da har jeg ikke 7000 kr å betale til NAV itellegg. Som du sier så blir det bare å forskyve problemet,å vi kommer til å bli kastet pga vi ikke har råd til husleien. Itellegg skal jo OS brukes til mat så vi har noe å spise,å det har vi heller ikke råd til om de trekker meg 7000 kr. Anonymous poster hash: ab608...c7c Du får etterbetalt OS inntil tre måneder. Du skal dermed naturligvis betale tilbake det du har lånt fra sosialkontoret for juli, når du får OS som også dekker juli- Anonymous poster hash: 90c9b...85e Jeg hadde jo ikke krav på OS i sommerferien ettersom jeg ikke var student da! Når du går på sosialen så er det jo ikke snakk om å låne penger! Da kunne jeg like godt å ha lånt pengene av familie eller venner da! Sosialen er der for å hjelpe deg ut av en vanskelig situasjon,å da kan de ikke kreve pengene igjen! Trekker de meg 7000 kr den 20.september,så må jeg søke sosialhjelp dagen etterpå igjen. Anonymous poster hash: ab608...c7c Og når du ikke var student var det meningen at du skulle jobbe. Det er da ikke så vanskelig å skjønne. I stedet valgte du å ta barnet ut av bhg og ikke jobbe. Anonymous poster hash: ece82...0c8 Før når jeg var student så fikk jeg jo OS i sommerferien så regnet med å få det i år og! Å hadde jeg fått OS i sommer så hadde vi hatt nok penger,da ville jeg heller nyte 2 månender med sønnen min. Anonymous poster hash: ab608...c7c Du VIL få OS tilbakebetalt også for sommermånedene. Spiller ingen rolle om du ikke var student akkurat i juli, men bare frem til juni og så igjen fra august. Anonymous poster hash: 90c9b...85e
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #31 Skrevet 20. august 2015 Jeg syns det hørtes rart ut. Da forskyver man jo bare problemet.. De må jo i det minste kunne dele opp beløpet eller vente til du får stipend og lån, for da får du jo en stor klumpsum. Anonymous poster hash: 99d34...815 Jeg syns også det høres veldig rart ut! De kan jo sette opp regnestykket selv å se at det ikke går. Får 12.000 kr i OS,7000 kr må jeg betale i husleie å da har jeg ikke 7000 kr å betale til NAV itellegg. Som du sier så blir det bare å forskyve problemet,å vi kommer til å bli kastet pga vi ikke har råd til husleien. Itellegg skal jo OS brukes til mat så vi har noe å spise,å det har vi heller ikke råd til om de trekker meg 7000 kr. Anonymous poster hash: ab608...c7c Du får etterbetalt OS inntil tre måneder. Du skal dermed naturligvis betale tilbake det du har lånt fra sosialkontoret for juli, når du får OS som også dekker juli- Anonymous poster hash: 90c9b...85e Jeg hadde jo ikke krav på OS i sommerferien ettersom jeg ikke var student da! Når du går på sosialen så er det jo ikke snakk om å låne penger! Da kunne jeg like godt å ha lånt pengene av familie eller venner da! Sosialen er der for å hjelpe deg ut av en vanskelig situasjon,å da kan de ikke kreve pengene igjen! Trekker de meg 7000 kr den 20.september,så må jeg søke sosialhjelp dagen etterpå igjen. Anonymous poster hash: ab608...c7c Og når du ikke var student var det meningen at du skulle jobbe. Det er da ikke så vanskelig å skjønne. I stedet valgte du å ta barnet ut av bhg og ikke jobbe. Anonymous poster hash: ece82...0c8 Før når jeg var student så fikk jeg jo OS i sommerferien så regnet med å få det i år og! Å hadde jeg fått OS i sommer så hadde vi hatt nok penger,da ville jeg heller nyte 2 månender med sønnen min. Anonymous poster hash: ab608...c7c Du kan ikke bare regne med. Du må jo sjekke ting. Hvorfor skulle du få to mnd fri når andre må jobbe for pengene? Anonymous poster hash: cc3e1...efb Barnehager er faktisk stengt i juli, og det er omtrent umulig å få sommerjobb som aleneforelder da. Anonymous poster hash: 90c9b...85e
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #32 Skrevet 20. august 2015 Hva med å søke studielån? Trenger ikke være fult. Men det kan hjelpe å dekke inn det tapte Anonymous poster hash: 062e7...cb7
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #33 Skrevet 20. august 2015 Jeg syns det hørtes rart ut. Da forskyver man jo bare problemet.. De må jo i det minste kunne dele opp beløpet eller vente til du får stipend og lån, for da får du jo en stor klumpsum. Anonymous poster hash: 99d34...815 Jeg syns også det høres veldig rart ut! De kan jo sette opp regnestykket selv å se at det ikke går. Får 12.000 kr i OS,7000 kr må jeg betale i husleie å da har jeg ikke 7000 kr å betale til NAV itellegg. Som du sier så blir det bare å forskyve problemet,å vi kommer til å bli kastet pga vi ikke har råd til husleien. Itellegg skal jo OS brukes til mat så vi har noe å spise,å det har vi heller ikke råd til om de trekker meg 7000 kr. Anonymous poster hash: ab608...c7c Du får etterbetalt OS inntil tre måneder. Du skal dermed naturligvis betale tilbake det du har lånt fra sosialkontoret for juli, når du får OS som også dekker juli- Anonymous poster hash: 90c9b...85e Jeg hadde jo ikke krav på OS i sommerferien ettersom jeg ikke var student da! Når du går på sosialen så er det jo ikke snakk om å låne penger! Da kunne jeg like godt å ha lånt pengene av familie eller venner da! Sosialen er der for å hjelpe deg ut av en vanskelig situasjon,å da kan de ikke kreve pengene igjen! Trekker de meg 7000 kr den 20.september,så må jeg søke sosialhjelp dagen etterpå igjen. Anonymous poster hash: ab608...c7c Og når du ikke var student var det meningen at du skulle jobbe. Det er da ikke så vanskelig å skjønne. I stedet valgte du å ta barnet ut av bhg og ikke jobbe. Anonymous poster hash: ece82...0c8 Før når jeg var student så fikk jeg jo OS i sommerferien så regnet med å få det i år og! Å hadde jeg fått OS i sommer så hadde vi hatt nok penger,da ville jeg heller nyte 2 månender med sønnen min. Anonymous poster hash: ab608...c7c Ja, man kan jo lure på hvorfor visse folk blir kalt snyltere....hadde jo ikke vært så dumt å hatt 2 mnd sommerferie og samtidig få betalt for det...burde kanskje ringt noen bjeller for deg her HI. Anonymous poster hash: 2e19a...eef
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #34 Skrevet 20. august 2015 Vel - skjønte ikke helt. Hva var det de skulle trekke for? Dersom du låner av sosialen til forskudd på trygd, må du selvsagt tilbakebetale dette. Det er naturlig at denne summen blir tilbakebetalt når du får det du har utestående som trygd. Dersom du har fått dobbelt utbetalt, så må du jo selvsagt regne med å betale tilbake det du har fått for mye. MEN det går fint an å få en nedbetalingsplan. Anonymous poster hash: 128a9...464 Får da ikke dobbelt utbetalt! Denne måneden trenger jeg penger til husleie å ber derfor sosialen om hjelp. Da skylder jeg sosialen 7000 kr som de vil trekke fra første OS utbetaling som er 20.september å da får jeg 12.000 kr ca. Sier seg selv at jeg ikke kan betlae 7000 kr til sosialen+ 7000 kr i husleie når jeg bare får 12.000 kr utbetalt. Anonymous poster hash: ab608...c7c
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #35 Skrevet 20. august 2015 Jeg syns det hørtes rart ut. Da forskyver man jo bare problemet.. De må jo i det minste kunne dele opp beløpet eller vente til du får stipend og lån, for da får du jo en stor klumpsum. Anonymous poster hash: 99d34...815 Jeg syns også det høres veldig rart ut! De kan jo sette opp regnestykket selv å se at det ikke går. Får 12.000 kr i OS,7000 kr må jeg betale i husleie å da har jeg ikke 7000 kr å betale til NAV itellegg. Som du sier så blir det bare å forskyve problemet,å vi kommer til å bli kastet pga vi ikke har råd til husleien. Itellegg skal jo OS brukes til mat så vi har noe å spise,å det har vi heller ikke råd til om de trekker meg 7000 kr. Anonymous poster hash: ab608...c7c Du får etterbetalt OS inntil tre måneder. Du skal dermed naturligvis betale tilbake det du har lånt fra sosialkontoret for juli, når du får OS som også dekker juli- Anonymous poster hash: 90c9b...85e Jeg hadde jo ikke krav på OS i sommerferien ettersom jeg ikke var student da! Når du går på sosialen så er det jo ikke snakk om å låne penger! Da kunne jeg like godt å ha lånt pengene av familie eller venner da! Sosialen er der for å hjelpe deg ut av en vanskelig situasjon,å da kan de ikke kreve pengene igjen! Trekker de meg 7000 kr den 20.september,så må jeg søke sosialhjelp dagen etterpå igjen. Anonymous poster hash: ab608...c7c Og når du ikke var student var det meningen at du skulle jobbe. Det er da ikke så vanskelig å skjønne. I stedet valgte du å ta barnet ut av bhg og ikke jobbe. Anonymous poster hash: ece82...0c8 Før når jeg var student så fikk jeg jo OS i sommerferien så regnet med å få det i år og! Å hadde jeg fått OS i sommer så hadde vi hatt nok penger,da ville jeg heller nyte 2 månender med sønnen min. Anonymous poster hash: ab608...c7c Ja, man kan jo lure på hvorfor visse folk blir kalt snyltere....hadde jo ikke vært så dumt å hatt 2 mnd sommerferie og samtidig få betalt for det...burde kanskje ringt noen bjeller for deg her HI. Anonymous poster hash: 2e19a...eef Er du dum eller bare spiller du?? Alle de andre årene har jeg fått OS som sommeren så er helt naturlig å tro at det var sånn i år også. Å kan jeg velge mellom å tjene penger eller være sammen med sønnen min i ferien så velger jeg selvsagt sønnen min. Hadde jeg fått OS nå i ferien så hadde vi hatt nok penger så hadde ikke trengt å jobbe. Anonymous poster hash: ab608...c7c
Parallellogrammet Skrevet 20. august 2015 #36 Skrevet 20. august 2015 Mye misforståelser her. Du har fått innvilget sosialstøtte (kommunal ytelse og budsjett) i påvente av OS (statlig ytelse og budsjett) når du får etterbetalt en statlig ytelse tar kommunen refusjon for den periode du fikk sosialhjelp. Dette har med fordelingsmodell mellom stat/kommune å gjøre og er komplisert for utenforstående. For å kunne ta refusjon må dette forhåndsvarsles. Når det at NAV tar ref i beløpet og fører til at du ikke har nok penger til livsopphold/husleie har NAV to valg, enten stå over å ta refusjon (det kan de velge) eller innvilge supplerende stønad for påfølgende måned. Det enkleste for de er å avstå fra refusjonen.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #37 Skrevet 20. august 2015 Jeg syns det hørtes rart ut. Da forskyver man jo bare problemet.. De må jo i det minste kunne dele opp beløpet eller vente til du får stipend og lån, for da får du jo en stor klumpsum. Anonymous poster hash: 99d34...815 Jeg syns også det høres veldig rart ut!De kan jo sette opp regnestykket selv å se at det ikke går. Får 12.000 kr i OS,7000 kr må jeg betale i husleie å da har jeg ikke 7000 kr å betale til NAV itellegg. Som du sier så blir det bare å forskyve problemet,å vi kommer til å bli kastet pga vi ikke har råd til husleien. Itellegg skal jo OS brukes til mat så vi har noe å spise,å det har vi heller ikke råd til om de trekker meg 7000 kr. Anonymous poster hash: ab608...c7c Du får etterbetalt OS inntil tre måneder. Du skal dermed naturligvis betale tilbake det du har lånt fra sosialkontoret for juli, når du får OS som også dekker juli- Anonymous poster hash: 90c9b...85e Jeg hadde jo ikke krav på OS i sommerferien ettersom jeg ikke var student da!Når du går på sosialen så er det jo ikke snakk om å låne penger! Da kunne jeg like godt å ha lånt pengene av familie eller venner da! Sosialen er der for å hjelpe deg ut av en vanskelig situasjon,å da kan de ikke kreve pengene igjen! Trekker de meg 7000 kr den 20.september,så må jeg søke sosialhjelp dagen etterpå igjen. Anonymous poster hash: ab608...c7c Og når du ikke var student var det meningen at du skulle jobbe. Det er da ikke så vanskelig å skjønne. I stedet valgte du å ta barnet ut av bhg og ikke jobbe. Anonymous poster hash: ece82...0c8 Før når jeg var student så fikk jeg jo OS i sommerferien så regnet med å få det i år og!Å hadde jeg fått OS i sommer så hadde vi hatt nok penger,da ville jeg heller nyte 2 månender med sønnen min. Anonymous poster hash: ab608...c7c Alle vil vel kunne nyte to måneders sommerferie med barna. Vi som jobber har kun 5 uker ferie, i min jobb har vi krav på 3 uker i sommerferien. Det blir mye styr med å få 8-9 ukers sommerferie på skolebarna til å planlegge og ordne barnepass. Selvsagt ville alle heller fått 12000kr utbetalt i ferien og så bare tatt fri. Hvorfor skal vi skattebetalere betale for st du skal nyte ferie med ungen din i 2 måneder. Hadde du hatt et par uker ferie og så giddet jobbe litt slik som alle andre, så ville du hatt penger. Nå får du finne en annen løsning istedenfor å få alt oppi hendene. Jobbe kveldstid, når barnet er hos far, helger osv. Anonymous poster hash: 04d86...495 Kan ikke jobbe kveldstid for har ikke barnevakt å overhodet ingen penger til å betale en. Faren er ikke inne i bildet å har ingen andre som kan passe han heller. Å hadde uansett ikke jobbet i helger når jeg først får mulighet til å ha tid med sønnen min! Han er mer nok vekke fra meg ellers pga lange skoledager. Anonymous poster hash: ab608...c7c
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #38 Skrevet 20. august 2015 Jaja, da har du iallefall lært til neste gang! Anonymous poster hash: b56a2...a5f
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #39 Skrevet 20. august 2015 Mye misforståelser her. Du har fått innvilget sosialstøtte (kommunal ytelse og budsjett) i påvente av OS (statlig ytelse og budsjett) når du får etterbetalt en statlig ytelse tar kommunen refusjon for den periode du fikk sosialhjelp. Dette har med fordelingsmodell mellom stat/kommune å gjøre og er komplisert for utenforstående. For å kunne ta refusjon må dette forhåndsvarsles. Når det at NAV tar ref i beløpet og fører til at du ikke har nok penger til livsopphold/husleie har NAV to valg, enten stå over å ta refusjon (det kan de velge) eller innvilge supplerende stønad for påfølgende måned. Det enkleste for de er å avstå fra refusjonen. Du har forstått det rett Helt greit at jeg må betale tilbake men å trekke 7000 kr var da ekstremt mye,da må jeg som sagt si opp leiligheten. 2000 kr i måneden til jeg har nedbetalt skulle gå bra,om de er villig til å gi meg nedbetalingsordning Anonymous poster hash: ab608...c7c
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #40 Skrevet 20. august 2015 Har du ikke ringt dem i dag ig fått oppklaring i dette istedenfor å bruke tid her inne? Anonymous poster hash: 04d86...495
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #41 Skrevet 20. august 2015 Har du ikke ringt dem i dag ig fått oppklaring i dette istedenfor å bruke tid her inne? Anonymous poster hash: 04d86...495 Er da ikke noe å få oppklaring i,skal jeg få penger til husleie så trekker de 7000 kr av første OS betaling. Anonymous poster hash: ab608...c7c
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #42 Skrevet 20. august 2015 Har du ikke ringt dem i dag ig fått oppklaring i dette istedenfor å bruke tid her inne? Anonymous poster hash: 04d86...495 Er da ikke noe å få oppklaring i,skal jeg få penger til husleie så trekker de 7000 kr av første OS betaling. Anonymous poster hash: ab608...c7c Å herregud du virker en smule tafatt! 😨 Du må jo ringe og be om en nedbetalingsplan, og ikke leke struts og mene at sosialen selvfølgelig må forstå dette og ordne alt for deg. Legg litt av energien du bruker her til å ringe å få en løsning med sosialen! Anonymous poster hash: dedea...e4e
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #43 Skrevet 20. august 2015 Som sagt så HAR jeg sendt mail om at det kravet er helt urimlig. Anonymous poster hash: ab608...c7c
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #44 Skrevet 20. august 2015 Om du har vært student og skal fortsette studiene vil du også få OS i sommermånedene. Da vil sosialhjelpen bli rtukket fra etterbetalingen. Om du ikke får etterbetaling vil heller ikke soialstønaden bli trukket. Tilbakebetaling av sosialstønad man mottar i påvente av andre ytelser / trygd vil kun være gjeldene dersom man får tilbakebetalt for de månedene man har motatt sosialstønad. Det er fordi ingen skal få dobbelt opp av ytelser. Anonymous poster hash: ce099...465
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #45 Skrevet 20. august 2015 Om du har vært student og skal fortsette studiene vil du også få OS i sommermånedene. Da vil sosialhjelpen bli rtukket fra etterbetalingen. Om du ikke får etterbetaling vil heller ikke soialstønaden bli trukket. Tilbakebetaling av sosialstønad man mottar i påvente av andre ytelser / trygd vil kun være gjeldene dersom man får tilbakebetalt for de månedene man har motatt sosialstønad. Det er fordi ingen skal få dobbelt opp av ytelser. Anonymous poster hash: ce099...465 Har vært student siden småen var 2 år,å nå blir han straks 4 år. Vet ikke om jeg har rett på OS i sommerferien når jeg har forlenget OS. Får jeg tilbakebetalt for juli og august så er det selvsagt ikke noe problem at de trekker 7000 kr Anonymous poster hash: ab608...c7c
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #46 Skrevet 20. august 2015 Om du har vært student og skal fortsette studiene vil du også få OS i sommermånedene. Da vil sosialhjelpen bli rtukket fra etterbetalingen. Om du ikke får etterbetaling vil heller ikke soialstønaden bli trukket. Tilbakebetaling av sosialstønad man mottar i påvente av andre ytelser / trygd vil kun være gjeldene dersom man får tilbakebetalt for de månedene man har motatt sosialstønad. Det er fordi ingen skal få dobbelt opp av ytelser. Anonymous poster hash: ce099...465 Har vært student siden småen var 2 år,å nå blir han straks 4 år. Vet ikke om jeg har rett på OS i sommerferien når jeg har forlenget OS. Får jeg tilbakebetalt for juli og august så er det selvsagt ikke noe problem at de trekker 7000 kr Anonymous poster hash: ab608...c7c Ved forlenget os pga. studier får du også os i sommermånedene. Da får du tilbakevetalt og sosialstøtten trekkes av etterbetalingen (det er vanlig opplegg). Anonymous poster hash: ce099...465
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #47 Skrevet 20. august 2015 Du kan jo ta kontakt med sosialtjenesten og høre om de mente at de vil ta refusjon i etterbetaling av ytelsen. Refusjon i trygdeytelse kan som hovedregel bare kreves for samme periode som sosialhjelpen er innvilget for. Altså hvis du får hjelp til husleie for august kan det bare kreves refusjon fra etterbetaling av statlig ytelse som gjelder for august. Sosialtjenesten har her sikkert bare gått ut ifra at du får etterbetalt noe for sommermånedene. Hilsen sosialkonsulent Anonymous poster hash: 05f53...6db
Luksusdyret Skrevet 20. august 2015 #48 Skrevet 20. august 2015 Du kan jo ta kontakt med sosialtjenesten og høre om de mente at de vil ta refusjon i etterbetaling av ytelsen. Refusjon i trygdeytelse kan som hovedregel bare kreves for samme periode som sosialhjelpen er innvilget for. Altså hvis du får hjelp til husleie for august kan det bare kreves refusjon fra etterbetaling av statlig ytelse som gjelder for august. Sosialtjenesten har her sikkert bare gått ut ifra at du får etterbetalt noe for sommermånedene. Hilsen sosialkonsulent Anonymous poster hash: 05f53...6db Signerer. Ifølge loven kan det kun trekkes fra en ytelse som dekker samme tidsperiode og som stønadsmottaker har krav på. De kan ikke trekke fra ytelser som dekker andre tidsrom. Regelen er sikkerhetsventil slik at man ikke får sosialhjelp OG annen stønad for en og samme periode, når den andre stønaden blir etterbetalt.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #49 Skrevet 20. august 2015 Du har jo satt deg selv i denne situasjonen da du ikke har fulgt med på når stønadsperioden gikk ut( vedtaktspapirene dine), så du fikk søkt på ny os periode før den "gamle" gikk ut. Men du får nok etterbetalt for august i septemer, og derfor har du penger til å tilbakebetale sosialen det de låner deg nå. Jeg selv har OS pga utdannelse og visste at den siste utbetalingen ble i Juli, derfor søkte jeg på ny stønadsperiode i god tid. Anonymous poster hash: 74acf...fd1
Luksusdyret Skrevet 20. august 2015 #50 Skrevet 20. august 2015 Du har jo satt deg selv i denne situasjonen da du ikke har fulgt med på når stønadsperioden gikk ut( vedtaktspapirene dine), så du fikk søkt på ny os periode før den "gamle" gikk ut. Men du får nok etterbetalt for august i septemer, og derfor har du penger til å tilbakebetale sosialen det de låner deg nå. Jeg selv har OS pga utdannelse og visste at den siste utbetalingen ble i Juli, derfor søkte jeg på ny stønadsperiode i god tid. Anonymous poster hash: 74acf...fd1 Nei så flink du er som ikke havnet i HI sin situasjon! Bravo! På hvilken måte er det konstruktivt for HI? Så typisk DiB at når man stiller et enkelt spørsmål så må enkelte komme, forherlige seg selv og svare på noe som HI overhode ikke har spurt om. HI er allerede i situasjonen, å si hva hun burde gjøre for flere måneder siden for å unngå den, er fullstendig bortkastet og kun egnet til å forhøye seg selv på bekostning av en annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå