Gå til innhold

Andre som har fjernet galleblæren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke, om noen, konsekvenser har dette fått for dere? Spiser dere normal kost, f.eks.?

Anonymous poster hash: af8cf...606

Skrevet

Jeg har fjernet galleblæren. Sliter med kronisk kvalme og sliter med forskjellige typer mat som melkeprodukter, fet mat, løk, sterkt krydder ol.

Jeg var svært dårlig i lang tid før operasjon, hadde jeg blitt operert tidligere så hadde jeg mest sannsynlig ikke vært plaget i ettertid.

Anonymous poster hash: a712e...5cf

Skrevet

Det er bare 14 dager siden operasjon for meg, men jeg får ikke i meg nok mat. Blir kvalm og får smerter i mage og rygg hvis jeg spiser for mye. Smerter som ligner gallestein-smerter. Rast litt ned i vekt, og er mye svimmel.

Skrevet

Fet mat, løk sterkt krydder går "tvers igjennom". Som f.eks: når juleribba er spist, så må jeg på do...

Anonymous poster hash: b17bd...817

Skrevet

Dere som har operert; var det kikkehullsoperasjon eller vanlig? Stort arr? Vondt i ettertid?

Jeg har akkurat tatt UL av galleblæra og det var mye der. Er riktignok lengesiden jeg hadde annfall sist (bank i bordet) men da hadde jeg 2 anfall på 5 dager 😵 haaater sånne annfall for det er såååååå heeeftig vondt 😱

Anonymous poster hash: 003f2...c7d

Skrevet

Fjernet med kikkehull. Sinnsyke luftsmerter oppover i skuldrene etterpå. De pumper inn luft for å skille organene.. Men var over etter et døgn. Aldri hatt problemer etterpå og herregud for en befrielse å bli kvitt gallestensanfall!!

Anonymous poster hash: b4462...27f

Skrevet

Fjernet min i 2000, med kikhull.

Har vel utviklet det man kaller irritabel tarm i etterkant... Ting går fort gjennom, og er avhengig av å ha do i nærheten.

Men spiser alt, tåler alt. Får ikke vondt, men må altså på do.

Hvilket er 1000 bedre enn gallesteinsanfall!!

Kan forresten bli litt småkvalm "dagen derpå" dersom jeg har spist for mye fett. Veldig sjelden! Jeg spiser uansett ganske sunt, så det spiller ingen rolle ;)

Anonymous poster hash: 1779f...b8e

Skrevet

Fjernet for et år siden. Ikke merket noe etterpå, spiser det jeg vil.

Eneste er at jeg ikke lenger kan ta Cosylan hostemixtur, da får jeg av en eller annen grunn magesmerter som om mulig er verre enn gallesteinsanfallene.

Anonymous poster hash: 2e35e...6e7

Skrevet

Fjernet min i 2005 tror jeg. Kikkhull og var veldig svimmel av narkosen. Hadde også veldig vondt i magen de første ti dagene eller så etter det. Men da det var overstått var det ikke vondt på samme måte. Jeg fant senere ut at jeg hadde en intoleranse eller irritabilitet tarm eller noe. Tålte ikke koffein, melk, egg, hvit fisk, gjær, sukker... Ja lista er lang. Jeg holdt meg unna alt dette og satte gradvis inn det jeg ikke tålte litt etter litt i kosten. Nå spiser jeg alt og har gjort det i flere år. Jeg kan merke at hvis jeg spiser svært fettgrense måltider eller egg og kaffe til frokost at jeg må litt akutt på do. Jeg vet ikke om det skyldes galleblæra eller ikke.. Men merker ikke noe til at den er borte og armene er jo blitt mindre synlige med tida og.

Anonymous poster hash: f728d...611

Skrevet

Fjernet den for et år siden og ikke no trøbbel med magen i etterkant. Tok kikkhull

Skrevet

Kaffe klarer jeg ikke lenger, annet enn latte med masse masse melk. Så melk klarer jeg åpenbart.

Skrevet (endret)

Fjernet I 2008.. kikkhull operasjon, ikke så synlige arr..

Tåler ikke laktose, gluten, fet mat eller veldig krydret mat..

Trodde det var bare meg som slet, litt "fint" å se jeg ikke er alene med mine plager.. ☺

Endret av <3Lotte+gutta<3
Skrevet

Fjernet den for 9 år siden. Merker ingenting jeg. Kan spise alt jeg vil uten problemer.

Anonymous poster hash: 57deb...77c

Skrevet

Fjernet den for 5 år siden. Ingen problemer i etterkant. Kikkhullsoperasjon.

Spiser det jeg har lyst på.

Skrevet

Jeg har dessverre en skrekk historie å komme med. Jeg fjernet galleblæren i 2011, våknet fra narkosen med ekstreme smerter. Viste seg å være gallelekasje. Det tok sykehuset tre dager å finne det ut, smertene var ubeskrivelige. Da de skulle fikse lekkasjen, laget de hull på tykktarmen. Jeg havnet på intensiven, der lå jeg i fire dager. Etter det lå jeg sykehuset i tre uker. Hendelsen har satt arr i sjelen min, smertene, undersøkelsene og uvissheten var grusom. Etter dette har jeg også fått gallestein i gallegangene, dette var verre en vanelige anfall. Sliter også med kvalme og må ofte på do. Hadde jeg kunnet velge hadde jeg aldri tatt operasjonen. Skal også sies at jeg ikke er overvektig eller spesielt usunn. Det er ingen logisk forklaring på hvorfor jeg har vært så ekstrem uheldig.

Anonymous poster hash: 959af...ba0

Skrevet

Fjernet store deler av den for 6 år siden. De kunne ikke ta hele, for den var så betent. I ettertid hadde jeg fortsatt noen anfall, og måtte da ta gastroskopi for å fjerne to stener til. Etter det har jeg ikke vært plaget med smerter/anfall.

Jeg kan merke til endring i fordøyelsen. Noen dager kan jeg få litt smerter nederst i magen, med påfølgende dobesøk. Da er avføringen ganske løs. De dagene bør jeg holde meg i nærheten av do, men de kommer uten forvarsel og er vanskelig å planlegge. Vi snakker om 1-2 dager i mnd. Maks. Jeg har ikke endret kosthold.

Anonymous poster hash: de1a7...1d1

Skrevet

Jeg har ikke merket noe som helst etter luftsmertene de første par dagene.

Anonymous poster hash: 8fb72...dba
Skrevet

Jeg fjernet min med kikkhull for ca 10 år siden. Har ikke hatt noen plager etterpå.

Anonymous poster hash: f155e...9c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...