Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #1 Skrevet 16. august 2015 Jeg har en femåring som har fått tildelt en del timer med spesialpedagog i barnehagen det siste året. Han har fått det på grunn av utfordringer knyttet til sosialt samspill. Han får 1,5 time spesialpedagog to ganger i uken. Han skal utredes av BUP også, og da vil det ikke overraske oss om de konkluderer med Asperger syndrom. Dere som har barn med tilsvarende utfordringer, hvilke ressurser har de fått på skole og evt. SFO? Bekymrer meg litt for friminutt og SFO-tid. Færre voksne på skolen til å fange opp negativ atferd/mobbing fra andre barn. Anonymous poster hash: 4b659...f79
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #2 Skrevet 16. august 2015 Vår jente har autisme, og har hatt assistent i 50 % i bhg + en økt med spesialpedagog hver dag. Hun begynner på skolen i morgen (hjeeeeelp!!!!), og skal ha assistent 100 % både på skolen og sfo. Blir nok noe spes.ped. der også, men er ikke sikker på hvor mye. Anonymous poster hash: cc352...23a
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #3 Skrevet 16. august 2015 Takk for svar. Det er ganske nytt for oss dette med ressurser og mulig diagnose. Vi har sett tegnene lenge, men barnehagen har bagatellisert det. Når PPT kom inn i bildet i vår gikk det raskt. Nå har han startet siste året i barnehagen og skolestart kom plutselig litt nærmere.. Lykke til med skolestart og skolegang! HI Anonymous poster hash: 4b659...f79
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #4 Skrevet 16. august 2015 Tusen takk for det!! Håper dere får en evt. diagnose på plass så fort som mulig. MYE enklere å få hjelp da!! Anonymous poster hash: cc352...23a
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #5 Skrevet 16. august 2015 Så flott at dere har kommet godt i gang med prosessen allerede i barnehagen. Vårt barn ble anbefalt utrednig i barnehagen. Dette var for noe annet og det var en rask utredning, men vi fikk beskjed om å få det gjort i barnehagen. Det viste seg at vårt barn ikke trengte hjelp (som vi også forventet ville være konklusjonen). Prøv å få vedtak på så mye hjelp som dere trenger allerede i barnehagen. Prosessen er mye raskere og enklere der og man tar det med seg videre til skolen. Får man ikke startet prosessen før skolen er veien mye mer krøkkete og langdryg og det er ofte vanskelig å få den hjelpen man trenger Anonymous poster hash: 85319...f10
Mandala Skrevet 16. august 2015 #6 Skrevet 16. august 2015 Sønnen min med høytfungerende autisme fikk først fem enkelttimer i uka med assistent og ikke noe på Sfo. Så byttet han skole og fikk fem enkelttimer i uka med pedagog. Sosialt har han heldigvis klart seg ekstremt bra, etter forholdene. Men vi har hatt vår økt av ekstrem skolevegring da han gikk på den første skolen som ikke klarte å ta noen hensyn. Jeg ringte ppt stadig i desperasjon, men det var aldri snakk om assistent eller noe mer hjelp.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #7 Skrevet 16. august 2015 Min har også høytfungerende autisme og begynner i tredje klasse i morgen. Diagnosen satt som fireåring og hatt ressurser helt fra han var to år. Fikk hjelp til å ordne ressurser klar til skolestart. Hadde 8 timer spesped i første klasse. Ble delt slik at mye av det ble assistent. De ble plassert til friminutt og turer. Vi flyttet til andre klasse. På den nye skolen fikk han mer ressurser. 8 timer spesped og 5 timer assistent i tillegg. Nå hadde han nemlig større behov for egen undervisning i lesing. Her også sattes assistent timene spesielt til friminutt og turer. På sfo er det ikke vanlig med ressurser dessverre. Det er jo "fritid" må skjønne. Derfor har jeg ikke hatt ham i sfo i andre klasse. I første klasse var han der litt for å sosialiseres. De var flinke med ham, men han trivdes ikke sågodt. Tror du må kjempe MYE for å få assistent til sfo altså, men husk at de som jobber på sfo gjerne er de samme som har assistenttimer i skoletiden, så går helt sikkert bra uansett :-) I år skal jeg jobbe, så i år må han være litt på sfo. Så konklusjon er, sørg for å søk om mye assistenttimer til første klasse. Start denne prosessen rett etter nyttår. La det stå i søknaden at han trenger ekstra oppfølging i friminutt og på turer. La gutten din få besøke skolen litt ekstra utover det skolestartklubben gjør, og la ham få hilse på læreren han skal ha. Dette er klart senest på våren. Anonymous poster hash: e2121...950
Anonym bruker Skrevet 17. august 2015 #8 Skrevet 17. august 2015 Hei Tusen takk for mange nyttige og fine svar! Føler veldig for at det er på tide med mer informasjon, avklaring, råd og støtte. Men nå er bi endelig i gang, nå blir vi hørt og sett. Jeg synes det er krevende å være mamma til gutten min, han kan slite meg helt ut. Samtidig elsker jeg han uendelig høyt og vil kjempe for at han skal ha et best mulig liv. HI Anonymous poster hash: 4b659...f79
Anonym bruker Skrevet 17. august 2015 #9 Skrevet 17. august 2015 Skjønner det er store forskjeller fra kommune til kommune... Vi bor i Oslo og det har vært en kamp fra første skoledag for å få hjelpen sønnen min trenger og har krav på. Han har Aspergers og ADHD. Han gikk på vanlig skole ut tredje klasse. Fikk ikke hjelp selv med IOP. Skolen klarte aldri å følge opp. Var et mareritt! I fjerde klasse begynte han på spesialskole, og fikk det mye bedre! Går liten klasse, kun fire elever. Der er skoledagen og undervisningen tilpasset. Anonymous poster hash: 2a378...a7c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2015 #10 Skrevet 17. august 2015 Vi har en gutt i min eldste klasse (3.klasse) som både har asperger og adhd, og han har 100% assistent både på skolen og på Sfo. Anonymous poster hash: 82db3...e3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå