Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #1 Skrevet 16. august 2015 Når ettåringen vår sov ute i vogna si i formiddag, la vi merke til at h*n hadde høy puls. Lurer på om det er normalt? (Vi tror muligens vi la merke til det siden barnet lå med hode til siden, og i en annen posisjon enn vanlig, som gjorde det veldig synlig. Altså at vi bare ikke har tenkt over det tidligere.) Mulig det kan skyldes noe så uskyldig som et mareritt etc. Tenkte bare å høre av nysgjerrighet hva deres erfaringer er? Barnet er friskt og raskt og alt er bare bra. Hadde vi blitt urolige ville vi selvsagt ha tattmed barnet vårt til legen. Bare sådet er sagt :-) Anonymous poster hash: 3386b...18e
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #2 Skrevet 16. august 2015 Vanlig puls for så små barn er alt fra 90-160. Anonymous poster hash: 2a8cd...4e5
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #3 Skrevet 16. august 2015 Hva er "høy puls" da? Høyere enn deg, eller høyere enn vanlig? Barn har jo raskere puls enn voksne. Anonymous poster hash: 270fb...cb4
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #4 Skrevet 16. august 2015 Telte ikke, for ville ikke vekke. Såbare at det "dunket raskt", raskere enn når barnet er våkent. -hi Anonymous poster hash: 3386b...18e
Gjest Antarctica Skrevet 16. august 2015 #5 Skrevet 16. august 2015 Hvem tar pulsen på et friskt, sovende barn ...???
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #6 Skrevet 16. august 2015 Hvem tar pulsen på et friskt, sovende barn ...??? Jeg gjør (jeg er ikke hi). Hadde jeg ikke gjort det, kunne jeg ha mistet datteren min. Hun ble født med en infeksjon (ingenting alvorlig), men som førstegangs var jeg selvfølgelig engstelig for alt, da særlig for en ny infeksjon (selv om muligheten for å få infeksjon ikke var økt mer hos henne enn hos andre friske barn). Men jeg klarte ikke la være å holde øye med pulsen hennes, og oppdaget også derfor den dagen den var forhøyet. Kom til legevakt, som påviste alvorlig, akutt infeksjon. Anonymous poster hash: 12a25...459
Gjest Antarctica Skrevet 16. august 2015 #7 Skrevet 16. august 2015 Hvem tar pulsen på et friskt, sovende barn ...??? Jeg gjør (jeg er ikke hi). Hadde jeg ikke gjort det, kunne jeg ha mistet datteren min. Hun ble født med en infeksjon (ingenting alvorlig), men som førstegangs var jeg selvfølgelig engstelig for alt, da særlig for en ny infeksjon (selv om muligheten for å få infeksjon ikke var økt mer hos henne enn hos andre friske barn). Men jeg klarte ikke la være å holde øye med pulsen hennes, og oppdaget også derfor den dagen den var forhøyet. Kom til legevakt, som påviste alvorlig, akutt infeksjon. Anonymous poster hash: 12a25...459 Og det var eneste symptom?
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #8 Skrevet 16. august 2015 Hvem tar pulsen på et friskt, sovende barn ...??? Leser du innlegget mitt så ser du at vi langt ifra "tok pulsen på" barnet! Ved hals/krageben ser man lett om pulsen er rask. Dette var noe vi tilfeldigvis la merke til da vi så til lille som sov, og ikke noe vi vanligvis ser etter. -Nettopp derfor lurte jeg på om rask puls er normal, altså om det alltid har vært slik- uten at vi har tenkt over det tidligere. Anbefaler å lese startinnlegg før man kommenterer, du hadde svaeet ditt der, nemlig ;-) -hi Anonymous poster hash: 3386b...18e
Gjest Antarctica Skrevet 16. august 2015 #9 Skrevet 16. august 2015 Hvem tar pulsen på et friskt, sovende barn ...???Leser du innlegget mitt så ser du at vi langt ifra "tok pulsen på" barnet! Ved hals/krageben ser man lett om pulsen er rask. Dette var noe vi tilfeldigvis la merke til da vi så til lille som sov, og ikke noe vi vanligvis ser etter. -Nettopp derfor lurte jeg på om rask puls er normal, altså om det alltid har vært slik- uten at vi har tenkt over det tidligere. Anbefaler å lese startinnlegg før man kommenterer, du hadde svaeet ditt der, nemlig ;-) -hi Anonymous poster hash: 3386b...18e Da omformulerer jeg: hvem er det som kommer på å begynne å registere pulsen på et friskt sovende barn?
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #10 Skrevet 16. august 2015 Det er vanlig at de har lavere puls under søvn. Men dersom de er veldig varme, kan jo pulsen stige. Anonymous poster hash: 3f71a...4c5
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #11 Skrevet 16. august 2015 Hvem tar pulsen på et friskt, sovende barn ...???Jeg gjør (jeg er ikke hi). Hadde jeg ikke gjort det, kunne jeg ha mistet datteren min. Hun ble født med en infeksjon (ingenting alvorlig), men som førstegangs var jeg selvfølgelig engstelig for alt, da særlig for en ny infeksjon (selv om muligheten for å få infeksjon ikke var økt mer hos henne enn hos andre friske barn). Men jeg klarte ikke la være å holde øye med pulsen hennes, og oppdaget også derfor den dagen den var forhøyet. Kom til legevakt, som påviste alvorlig, akutt infeksjon. Anonymous poster hash: 12a25...459 Og det var eneste symptom? Det var det, ja. Hun var en skikkelig sovebaby fra dag 1, så kan hende hun hadde sovet mer om hun hadde vært mer våken av seg (sov minst 20 timer i døgnet), men vi merket ingen annen forskjell på henne enn forhøyet puls. Kan nevne at jeg ikke ble tatt alvorlig på legevakta først. De registrerte at pulsen var noe høy, men fikk beskjed om å avvente. Jeg sto på mitt og fikk komme til grundigere sjekk etter mye mas og mange timer venting. Oksygenmetning var ikke optimal (husker ikke helt hva den lå på), og det var det de sjekket først. Da bar det rett inn på akutten og så til videre innleggelse ved påvist skyhøy CRP. Ingen feber eller noe som helst. Fikk beskjed om at det var godt jeg oppdaget det så raskt, ellers ville hun trolig ikke overlevd natten. Veldig skummelt! Men tror ikke det er vanlig at sånt skjer. Jeg har i hvert fall aldri hørt om det, og de på legevakta tok det heeeelt med ro og ante fred og ingen fare. Anonymous poster hash: 12a25...459
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #12 Skrevet 16. august 2015 Hvem tar pulsen på et friskt, sovende barn ...???Leser du innlegget mitt så ser du at vi langt ifra "tok pulsen på" barnet! Ved hals/krageben ser man lett om pulsen er rask. Dette var noe vi tilfeldigvis la merke til da vi så til lille som sov, og ikke noe vi vanligvis ser etter. -Nettopp derfor lurte jeg på om rask puls er normal, altså om det alltid har vært slik- uten at vi har tenkt over det tidligere.Anbefaler å lese startinnlegg før man kommenterer, du hadde svaeet ditt der, nemlig ;-) -hiAnonymous poster hash: 3386b...18e Da omformulerer jeg: hvem er det som kommer på å begynne å registere pulsen på et friskt sovende barn? Igjen, les innlegget igjen dersom du er intr i å bidra positivt. serforøvrig at du har over 12 TUSEN(!!!!!!) Innlegg, så da er det nok ikke første gang du er ute etter en avsporing på en diskusjon. -hi Anonymous poster hash: 3386b...18e
Gjest Antarctica Skrevet 16. august 2015 #13 Skrevet 16. august 2015 Hvem tar pulsen på et friskt, sovende barn ...???Leser du innlegget mitt så ser du at vi langt ifra "tok pulsen på" barnet! Ved hals/krageben ser man lett om pulsen er rask. Dette var noe vi tilfeldigvis la merke til da vi så til lille som sov, og ikke noe vi vanligvis ser etter. -Nettopp derfor lurte jeg på om rask puls er normal, altså om det alltid har vært slik- uten at vi har tenkt over det tidligere.Anbefaler å lese startinnlegg før man kommenterer, du hadde svaeet ditt der, nemlig ;-) -hiAnonymous poster hash: 3386b...18e Da omformulerer jeg: hvem er det som kommer på å begynne å registere pulsen på et friskt sovende barn?Igjen, les innlegget igjen dersom du er intr i å bidra positivt. serforøvrig at du har over 12 TUSEN(!!!!!!) Innlegg, så da er det nok ikke første gang du er ute etter en avsporing på en diskusjon. -hi Anonymous poster hash: 3386b...18e Ja, men da diskuterer vi meg i stedet da, og mine innlegg siden 2006? For det er jo ingen avsporing? HI, ingen grunn til å bli angstbitersk. Jeg er nysgjerrig på hvorfor dere holder rede på pulsen til ungene. Jeg ville aldri ha visst forskjell på høy og lav puls på ettåringene mine, verken i våken eller sovende tilstand. Hva er grunnen til at du følger med på dette? Har barnet noen kroniske ting? Epilepsi? Noe annet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå