Gå til innhold

Jeg synes så synd på barn som har rigide leggetider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde nazi leggetid på våre barn frem til 3-årsalderen. Årsaken var at de ble tydelig utilpasse (gråt, raserianfall og sutring) om de ikke kom i seng til vanlig tid. Ikke mye stas å tøye leggetiden for verken voksne eller barn da. De har også alltid stått opp kl 06-07 uansett når de har lagt seg, og ble da ekstremt grinete hele neste dag da de hadde fått for lite søvn. Så her var det aldri snakk om å tøye leggetidene.

Nå er de 5 og 8 og har vært mye sent oppe i ferien, for nå takler de det helt strålende. De står imidlertid fortsatt opp veldig tidlig uansett hvor sent de legger seg, så ser jo at faste leggetider fortsatt er det beste for dem. I går hadde vi familiebesøk og de ble lagt 22:30. Likevel spratt de opp kl 07 i dag tidlig. Men nå kan vi i alle fall være fleksible når det trengs da de ikke blir små monstre om de legger seg senere enn kl 19.

Anonymous poster hash: 02e34...b4a

Skrevet

Men går dere aldri på besøk til noen? Eller har besøk?

Hva med familieselskap? Er de alltid ferdig til halv sju?

Man må jo miste alt av sosialt liv.

T R A G I S K ! ! !Anonymous poster hash: 8bcd7...699

Må man da ikke. Skal man ut er det jo kjempepraktisk med unger som sovner tidlig, da kan jo barnevakten komme til dekket bord. Ha venner på besøk er også ideelt, be dem til kl 1900, ungen sover og de voksne får prate i fred.
Ja, for Guds skyld ikke sosialiser ungene...Anonymous poster hash: 8bcd7...699

Det finnes en kjekk innretning som heter BARNEHAGE. Du har også DAGTID. Hvis du er nødt til å holde ungene oppe til klokken 2300 når dere voksne har besøk for å få dem sosialisert, så tror jeg kanskje at det er på tide å se litt på rutinene deres.

Unger skal legges tidlig, da de trenger søvn! Så enkelt er det faktisk! (jul, nyttår o.l. er unntak da)

Forøvrig er det knapt noe som er mer irriterende enn å gå på kveldsbesøk til folk som ikke får lagt ungene sine!

...og for å dra den litt lenger - dette er ofte lite "sjarmerende" barn...veslevoksne og ufordragelige...sorry!

Anonymous poster hash: c2fee...d72

Skrevet

Her må ungen sove tidlig, ellers får vi følgende dager et helvete mtp søvn. Heldigvis er det noe vi styrer selv ;)

Skrevet

Det faller deg ikke inn at det er en god grunn til disse "rigide" leggetidene.

Har selv en på 4 som bør for sin egen del være i seng mellom 18.30-19.15.... Hvis hun er senere i seng, våkner hun gjerne klokken 5 dagen etter og blir sur/sliten/vrang og grinete i løpet av neste dag.(Hun klarer ikke å sove på dagen) Også blir det bare kjeft, mas og dårlig dag for ungen... Ser ikke at det er så veldig mye koseligere?

Har alltid misunt dem som kan ha ungene oppe til feks kl 20-21 også sover ungen lengre om morgenen.. Sukk...Forøvrig var hun oppe til 9 hos besteforeldrene... Take a guess når hun da startet dagen.... Jo akkurat kl 4!! 

Min datter har sovet til kl 9 en gang i hele sitt 4 årige liv og det var julaften 2013 ;)

Så skjønner at noen har rigide leggetider, for den tiden man har med unga bør jo ha en viss kvalitet.. Grinete og vrange unger er ikke noe koselig... Og ihvertfall ikke ungen.

Skrevet

Fleksibilitet er en fin ting å lære seg tidlig synes jeg. Med mine første 2 var jeg rigid med leggetider,-trodde det var så viktig. For ikke å snakke om alle disse tingene jeg selv skulle gjøre på kvelden. Må si jeg trives mye bedre med sånn jeg har gjort det med de 4 siste,- vi er fleksible og vi koser oss sammen med barna. Har ikke så mye behov for å være "alene". Vi er jo ikke hjemme fra jobb/skole/barnehage før i 17 tiden og da er det deilig å ha mye tid sammen som familie. Før var vi jo nesten ikke sammen på hverdager for barna måtte jo legge seg kl 19.

Så fordi de voksne har dårlig samvittighet for at de ser barna lite i hverdagen så skal barna få kortere natt og søvn?

Eller trenger dere ikke stå opp tidlig for bhg/skole?

Anonymous poster hash: a9b6f...d11

Skrevet

Jeg tror man skal være forsiktig med å tro man vet hva som fungerer for andres barn bare fordi man har andre rutiner med egne barn.

Anonymous poster hash: 7140d...47a

Skrevet

Her har jeg motsatte problemet! Far har småen på 3.5 år våken til 21 .00 i helgene i håp om at han skal sove lenge.

Småen våkner klokken 8 om morgenen å hele dagen er ødelagt pga småen hyler og skriker for alt mulig fordi han er trøtt.

Han er gutt som trenger mye søvn så selv om det er helg så pleier jeg ikke legge han senare 20,00 med mindre vi har besøk/er på besøk da.

Skrevet

Hvorfor er det tragisk hvis det fungerer for barnet? Jeg har en på 4,5 år. Hun må i seng kl 1900. Kl 1930 er hun overtrøtt, og bruker opp til 2 timer på å sovne. Får en elendig dag neste dag fordi hun ikke er uthvilt. Så hva er best? Rigide tider, eller slitent barn som ikke har det bra?

Samme her. 4-åringen har lagt seg 18:30 siden han var 6 uker. Kun sjeldne tilfeller i jul og sommer (og syden med 6 timers tidsfirskjell) hvor det har vært brutt. Han blir IKKE lett å ha med å gjøre etter 19.00.

Barn trenger mye søvn, foreldre trenger egentid på kveld!!

Anonymous poster hash: f47e6...dfe

Skrevet

Hvorfor er det tragisk hvis det fungerer for barnet? Jeg har en på 4,5 år. Hun må i seng kl 1900. Kl 1930 er hun overtrøtt, og bruker opp til 2 timer på å sovne. Får en elendig dag neste dag fordi hun ikke er uthvilt. Så hva er best? Rigide tider, eller slitent barn som ikke har det bra?

Samme her. 4-åringen har lagt seg 18:30 siden han var 6 uker. Kun sjeldne tilfeller i jul og sommer (og syden med 6 timers tidsfirskjell) hvor det har vært brutt. Han blir IKKE lett å ha med å gjøre etter 19.00.

Barn trenger mye søvn, foreldre trenger egentid på kveld!!Anonymous poster hash: f47e6...dfe

Er ikke syden det samme som sørEuropa :) ?

Anonymous poster hash: c2fee...d72

Skrevet

Jeg synes synd på barn som lever I fattigdom og nød, på flukt. Barn som vokser opp med rus og vold etc etc..

Men synes ikke synd på småbarn som har faste rutiner...leggetid eller ei

Skrevet

Tror du vi som har "rigide" liggetider har det for vår egen del altså, siden det er så synd i barna? Jeg tenker at de fleste som har det har oppdaget at det er det som funker for ungene sine. Treåringen vår la seg halv sju. Nå er han fem og i seng til sju. Tror ikke det er så stor grunn til å synes synd på ham. Kino vet han også hva er... ;)

Anonymous poster hash: 7c670...73a

Skrevet

Fleksibilitet er en fin ting å lære seg tidlig synes jeg. Med mine første 2 var jeg rigid med leggetider,-trodde det var så viktig. For ikke å snakke om alle disse tingene jeg selv skulle gjøre på kvelden. Må si jeg trives mye bedre med sånn jeg har gjort det med de 4 siste,- vi er fleksible og vi koser oss sammen med barna. Har ikke så mye behov for å være "alene". Vi er jo ikke hjemme fra jobb/skole/barnehage før i 17 tiden og da er det deilig å ha mye tid sammen som familie. Før var vi jo nesten ikke sammen på hverdager for barna måtte jo legge seg kl 19.

Så fordi de voksne har dårlig samvittighet for at de ser barna lite i hverdagen så skal barna få kortere natt og søvn?

Eller trenger dere ikke stå opp tidlig for bhg/skole?

Anonymous poster hash: a9b6f...d11

Neida;) Ikke dårlig samvittighet. Joda, vi står tidlig opp. Så sover de litt i bilen, tar seg en liten siesta før middag,-hvis de trenger. De større får nok søvn,-og så sover de litt ekstra i helger og ferier..... De er sunne og friske og opplagte, så tror det går helt fint;)

Skrevet

Vi har to barn som er helt avhengig av faste rutiner. Da de var små hadde vi ikke noen forklaring på hvorfor det var så ekstremt. Den gangen merket vi bare at om vi så forskjøv leggetiden med så lite som en halvtime, var opp til 2-3 dager etterpå helt ødelagt (ja, det er helt sant!). Vå vet vi forfor de var så avhengig av dette, og er veldig glad for at vi klarte å overse familie og venners himling med øynene over våre rigide leggetider fordi vi tross alt kjente barna våre best og visste hva som fungerte for dem.

Etter som de dle ble eldre tåler de heldigvis mer avvik, nå går det helt fint å ha dem lenge våken på julaften, nyttårsaften osv, men de måtte bli 4-5 år før de tålte dette.

Anonymous poster hash: 433f1...f6b
Skrevet

Kl 20 MÅ 6 åringen være i seng. I ukedager. Helger kan hun våke til 21, men protesterer ikke å legge seg kl 20. Hun våkner tidligere enn 1 åringen her i hus.

Anonymous poster hash: a448a...8ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...