Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #1 Skrevet 15. august 2015 MÅ være i seng kl. 18.30 hver dag! Hadde fått angst av å være så låst! Har ei venninne som er sånn. De kan aldri være med på kino for eksempel. Tror ikke ungen vet hva det er en gang. Han er tre år! Uansett om det er julekveld eller bursdag, ungen må hjem og i seng halv sju. Tragisk! Anonymous poster hash: 8bcd7...699
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #2 Skrevet 15. august 2015 3 år og veit ikke hva kino er?? Nei, nå står ikke verden til påske! Anonymous poster hash: 5916d...a2b
SuperFries Skrevet 15. august 2015 #3 Skrevet 15. august 2015 Hvorfor er det tragisk hvis det fungerer for barnet? Jeg har en på 4,5 år. Hun må i seng kl 1900. Kl 1930 er hun overtrøtt, og bruker opp til 2 timer på å sovne. Får en elendig dag neste dag fordi hun ikke er uthvilt. Så hva er best? Rigide tider, eller slitent barn som ikke har det bra?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #4 Skrevet 15. august 2015 MÅ være i seng kl. 18.30 hver dag! Hadde fått angst av å være så låst! Har ei venninne som er sånn. De kan aldri være med på kino for eksempel. Tror ikke ungen vet hva det er en gang. Han er tre år! Uansett om det er julekveld eller bursdag, ungen må hjem og i seng halv sju. Tragisk! Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Noen unger er avhengige av nattesøvn for å trives. Du vet ikke hva slags konsekvenser det får for henne og hennes barn å forrykke rytmen. Kino går også som matiné; ikke at jeg helt ser hva en treåring skal med det... Anonymous poster hash: a9bf0...be7
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #5 Skrevet 15. august 2015 Men går dere aldri på besøk til noen? Eller har besøk? Hva med familieselskap? Er de alltid ferdig til halv sju? Man må jo miste alt av sosialt liv. T R A G I S K ! ! ! Anonymous poster hash: 8bcd7...699
Gjest Antarctica Skrevet 15. august 2015 #6 Skrevet 15. august 2015 Men går dere aldri på besøk til noen? Eller har besøk? Hva med familieselskap? Er de alltid ferdig til halv sju? Man må jo miste alt av sosialt liv. T R A G I S K ! ! ! Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Må man da ikke. Skal man ut er det jo kjempepraktisk med unger som sovner tidlig, da kan jo barnevakten komme til dekket bord. Ha venner på besøk er også ideelt, be dem til kl 1900, ungen sover og de voksne får prate i fred.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #7 Skrevet 15. august 2015 Men går dere aldri på besøk til noen? Eller har besøk? Hva med familieselskap? Er de alltid ferdig til halv sju? Man må jo miste alt av sosialt liv. T R A G I S K ! ! ! Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Må man da ikke. Skal man ut er det jo kjempepraktisk med unger som sovner tidlig, da kan jo barnevakten komme til dekket bord. Ha venner på besøk er også ideelt, be dem til kl 1900, ungen sover og de voksne får prate i fred. Ja, for Guds skyld ikke sosialiser ungene... Anonymous poster hash: 8bcd7...699
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #8 Skrevet 15. august 2015 Men går dere aldri på besøk til noen? Eller har besøk? Hva med familieselskap? Er de alltid ferdig til halv sju? Man må jo miste alt av sosialt liv. T R A G I S K ! ! ! Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Haha... Du må være et troll, eller så er du virkelig svart hvitt . Noe jeg tror må være forferdelig kjipt for de rundt deg. Anonymous poster hash: 813d0...54b
Hannasbananas Skrevet 15. august 2015 #9 Skrevet 15. august 2015 Vi er ikke rigide for å være rigide, men 3-åringen får en skikkelig dårlig påfølgende dag hvis han ikke sover til 19.00. Han blir lagt til ca samme tid hvis vi er på besøk. Ja, for vi er på besøk. Vi har også mye mer besøk hjemme nå som vi har småbarn. Men det teller visst ikke som sosialisering i din bok, det gjør derimot KINO. Hvor man sitter helt stille i mørket og ser på en skjerm. Logisk.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 15. august 2015 #10 Skrevet 15. august 2015 Men går dere aldri på besøk til noen? Eller har besøk? Hva med familieselskap? Er de alltid ferdig til halv sju? Man må jo miste alt av sosialt liv. T R A G I S K ! ! ! Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Må man da ikke. Skal man ut er det jo kjempepraktisk med unger som sovner tidlig, da kan jo barnevakten komme til dekket bord. Ha venner på besøk er også ideelt, be dem til kl 1900, ungen sover og de voksne får prate i fred.Ja, for Guds skyld ikke sosialiser ungene... Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Det finnes en kjekk innretning som heter BARNEHAGE. Du har også DAGTID. Hvis du er nødt til å holde ungene oppe til klokken 2300 når dere voksne har besøk for å få dem sosialisert, så tror jeg kanskje at det er på tide å se litt på rutinene deres.
Gjest Antarctica Skrevet 15. august 2015 #11 Skrevet 15. august 2015 Men går dere aldri på besøk til noen? Eller har besøk? Hva med familieselskap? Er de alltid ferdig til halv sju? Man må jo miste alt av sosialt liv. T R A G I S K ! ! ! Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Må man da ikke. Skal man ut er det jo kjempepraktisk med unger som sovner tidlig, da kan jo barnevakten komme til dekket bord. Ha venner på besøk er også ideelt, be dem til kl 1900, ungen sover og de voksne får prate i fred.Ja, for Guds skyld ikke sosialiser ungene... Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Treåringer trenger ikke mammas venninner for sosial trening, altså. De har mer glede av sine egne venner. Og hvis det nå skulle være så viktig så kan jo mammas venninner slenge innom før leggetid også.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #12 Skrevet 15. august 2015 Min må være i sengs senest kl 18.30, hvis ikke blir han overtrøtt og det blir hyling og skriking i timesvis. Noen er faktisk sånn at de må sove tidlig. Anonymous poster hash: e1d12...e16
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #13 Skrevet 16. august 2015 Mine er 6, 8 og 9, og de har faste leggetider hver dag. Ha prøvd å være snill fredag og lørdag, men mine våkner før fuglene fiser uansett, og de blir så grinete ved manko på søvn. Derfor faste leggetider - fordi det funker! Anonymous poster hash: f8c8a...7b9
soleia Skrevet 16. august 2015 #14 Skrevet 16. august 2015 Det er ikkje synd på eit lite barn med gode søvnrutinar. Eg tenkte litt som deg før eg fekk barn, og er heller ikkje hysterisk med leggetider no, men i praksis er det sjeldan vi går ut over leggetidene. Akkurat ved jul, nyttår og større familiebegivenheiter har vi gjort unntak, men ville aldri planlagt kinobesøk eller "kvardagslege" besøk slik at det gjekk ut over leggetida til ungane. Det klarar vi heilt fint å tilpasse, og ofte er det andre barn tilstades som og skal legge seg. No er minste godt passert 4 år, så no kan vi tøye grensene i helgene, sidan han tek det att på morgonen.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #15 Skrevet 16. august 2015 Synes du virker trangsynt. Noen barn er helt avhengig av rutiner. Jeg har to barn og de er i hver sin ende av skalaen. Eldste trenger lite søvn og har null problem med med å forskyve leggetid. Yngste smiler når han får legge seg. Sover 12 timer om natten. Er vi en time over leggetid blir han helt gåen og gråter og har det ikke noe bra. Hva med å åpne øynene litt og se at barn er forskjellige med forskjellige behov? Synes synd på barn med foreldre som tror at alle barn er like. Anonymous poster hash: 0c370...76c
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #16 Skrevet 16. august 2015 Det er synd på barn som sulter, mishandles og utsettes for traumatiserende forhold. Fastsatt leggetid går ikke under dette. Anonymous poster hash: 10eed...674
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 16. august 2015 #17 Skrevet 16. august 2015 I sommerferien brukte mine barn 2,5 uke på å snu rytmen slik at de sov lengre på morgenen når de la seg senere på kvelden. Det ga oss 4 morgener der de sov til halv åtte-halv ni...Ellers våkner de mellom halv seks-seks hver morgen. Uansett om de sovnet kl 19 eller 21. De blir trøtte og slitne dagen derpå, det blir bare sutring og krangling og jeg som mor blir også sliten og irritabel av å ha slike surpomper som maser uavbrutt og aldri er fornøyd uansett hva de får eller hva vi gjør. Dessuten er det da stor fare for at eldstemann, som ikke sover på dagtid, sovner i løpet av dagen, og da holder han det gående til 21-22 på kvelden, og så fortsetter morsomhetene neste dag...så mine legger seg til fast tid nesten alltid, fordi det er det beste for dem.
februarprins2013 Skrevet 16. august 2015 #18 Skrevet 16. august 2015 er litt enig med deg hi, min er lengre oppe noen ganger,men legger han helst til 20, det er pga det er best for han og det er det han er vant til men når det er spesielle ting for eksempel Jul,Nyttår, bursdag og sommerferie,er jeg ikke så nøye på leggetid,men kommer jo an på hvor trøtt gutten er også, han er 2,5 år
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #19 Skrevet 16. august 2015 Men går dere aldri på besøk til noen? Eller har besøk? Hva med familieselskap? Er de alltid ferdig til halv sju? Man må jo miste alt av sosialt liv. T R A G I S K ! ! ! Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Må man da ikke. Skal man ut er det jo kjempepraktisk med unger som sovner tidlig, da kan jo barnevakten komme til dekket bord. Ha venner på besøk er også ideelt, be dem til kl 1900, ungen sover og de voksne får prate i fred. Ja, for Guds skyld ikke sosialiser ungene... Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Ungen er vel nok sosial mellom kl. 06,00 og 18,30. Unger blir slitne av alt for mye inntrykk og trenger også ro og fred. Kjenner jeg syns litt synd i ungen din om den aldri får slappet av og sortert inntrykkene. Anonymous poster hash: 5a8c5...f61
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #20 Skrevet 16. august 2015 Vi kjører rutine på legging, men vi kan fint gå på besøk likevel. Han kan sovne på en sofa eller i en seng og så plukker vi han bare med oss! :-) Anonymous poster hash: 9a91f...841
BareMas Skrevet 16. august 2015 #21 Skrevet 16. august 2015 (endret) Men går dere aldri på besøk til noen? Eller har besøk? Hva med familieselskap? Er de alltid ferdig til halv sju? Man må jo miste alt av sosialt liv. T R A G I S K ! ! ! Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Må man da ikke. Skal man ut er det jo kjempepraktisk med unger som sovner tidlig, da kan jo barnevakten komme til dekket bord. Ha venner på besøk er også ideelt, be dem til kl 1900, ungen sover og de voksne får prate i fred.Ja, for Guds skyld ikke sosialiser ungene... Anonymous poster hash: 8bcd7...699 Mine barn sosialiserer best før 18:30, etter det blir de lei og litt vanskelige å ha med og gjøre. Ja, veit, har helt T R A G I S K E unger, skulle et sendt på institusjon. Endret 16. august 2015 av BareMas
magica fra tryll Skrevet 16. august 2015 #22 Skrevet 16. august 2015 Fleksibilitet er en fin ting å lære seg tidlig synes jeg. Med mine første 2 var jeg rigid med leggetider,-trodde det var så viktig. For ikke å snakke om alle disse tingene jeg selv skulle gjøre på kvelden. Må si jeg trives mye bedre med sånn jeg har gjort det med de 4 siste,- vi er fleksible og vi koser oss sammen med barna. Har ikke så mye behov for å være "alene". Vi er jo ikke hjemme fra jobb/skole/barnehage før i 17 tiden og da er det deilig å ha mye tid sammen som familie. Før var vi jo nesten ikke sammen på hverdager for barna måtte jo legge seg kl 19.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #23 Skrevet 16. august 2015 barn er forskjellige noen tåler fint å sjonglere med sovetidene, mens andre da sover dårligere, våkner tidligere og har både en og to dårlige dager etterpå. Kjenn ditt barn og handle deretter tenker jeg, og ikke minst bry deg rakkern om hvordan andre gjør det tenker jeg Anonymous poster hash: 0ecd2...e8e
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #24 Skrevet 16. august 2015 Jeg syns ikke synd på barn som må legge seg fast hver kveld. Foreldre har grunner til å gjøre som de gjør. Vi er ikke de, vi har 19.00 som pekepinne, noen ganger blir det 1830 fordi barna er trøtte, noen ganger er minstemann våken til 22.00 fordi han sov ti minutter på dagen, noen ganger er det 20.00 fordi vi ble litt lenger hos bestemor og bestefar denne kvelden. Dét fungerer for oss, så gjør andre det som passer dem best som familie og for å få barna til å sove godt og være uthvilte. Anonymous poster hash: dc7fc...5c6
Anonym bruker Skrevet 16. august 2015 #25 Skrevet 16. august 2015 Barn er forskjellige. Vårt barn har ikke kunnet være lengre oppe (vi har prøvd) uten at det får konsekvenser på ulike vis. Jo lengre barnet er oppe etter normal leggetid - jo tidligere våkner barnet. Det betyr dager med barn i ulage i etterkant. All forskning viser også at barn med fast døgnrytme har bedre søvnrytme, er kvikkere i hodet, lærer lettere osv. Vi som har litt "rigide" leggetider er dermed dem som vil barna best. Det har ikke vært noe problem for oss. Dersom vi skal bort, har vi avtalt med dem vi skal til at barnet kan legge seg der og så flytter vi det over til vogn eller barneseng, eller så er vi med på ting frem til leggetid og drar da. OG vet du en helt utrolig ting? Det går faktisk an å være sosial på dagtid også! Det er det dessverre mange som ikke har skjønt. Blant annet HI? Jeg for min del blir helt sprø av alle som skal ha ungene oppe til de er helt overtrøtte og hyper og oppfører seg som apekatter eller sutrer i ett sett. Det er bare å dra på en norsk eller dansk campingplass i fellesferien så ser du dem i rikt monn. Anonymous poster hash: dcc20...59e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå