Gå til innhold

Jeg klarer ikke poppe popcorn, virkelig ikke, hjelp!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg har prøvd alt, men de store hvite popcorna får jeg ikke til. De blir i beste fall små og harde, som regel blir de brent...

Dette er hva jeg har prøvd siste uken

-forskjellige kjeler, høyang party og obh nordica, begge kjeler med grei kvalitet og litt tykkelse på bunnen.

-smør, olje, og en blanding av smør og olje.

-lite popcorn og litt mer popcorn om gangen

-ha popcorna i sammen med fettet så de blir varme sammen med det, og å ha fettet i først og varme det opp før jeg har i popcorn.

-bløtlegge popcorna i 10 min før jeg popper dem, og poppe tørre popcorn rett fra posen.

-høy varme hele tiden og å skru ned varmen etterhvert.

-riste hele tiden, riste på kjelen bare av og til.

Jeg får det ikke til!

I går gjorde jeg to forsøk

1. hadde smør i kjelen og lot det smelte, bruse og roe seg igjen. Hadde så i 2 dl popcorn. De lå der og lå der, smøret ble brunt, popcorna ble brune og når de endelig begynte poppe ble de små og harde, litt brent smak.

2. hadde olje i kjelen og varmet opp, la i 3 popcorn og lot de ligge alene til de poppet, da de poppet hadde jeg i resten. Men igjen ble de liggende til de ble brune før de poppet, igjen små og harde popcorn.

Jeg har googlet, og noen anbefalte de økologiske popcorn-frøene de selger på Søstrene Grene, så i dag har jeg kjøpt en pose der (hadde Maarud sine her fra før).

Så fortell meg, hva gjør jeg feil, og hvordan skal jeg poppe popcorna mine i kveld?

Min teori er at ovnen min ikke er varm nok, at popcorna blir liggende å "koke" i fettet for lenge før de popper. De trenger enda høyere varme for å poppe i en fei? Men det høres jo litt rart ut når ovnen fungerer fint å koke allslags annen mat på ;)

Anonymous poster hash: 4b88a...0d1

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg aner ikke hva du gjør feil. Jeg putter olje i en kjele, full varme, popcorn som dekker hele bunnen, setter på lokk og venter til det har sluttet å poppe.

Anonymous poster hash: 9fdb0...584

Skrevet

Jeg aner ikke hva du gjør feil. Jeg putter olje i en kjele, full varme, popcorn som dekker hele bunnen, setter på lokk og venter til det har sluttet å poppe.

Ja, ikke sant, det er jo verdens enkleste ting, og jeg får det ikke til. Dæven så frustrerende ;)

Skrevet

Høres veldig rart ut at du ikke får det til, men du burde kanskje heller kjøpe deg en slik 

https://www.netonnet.no/art/hjem-og-hushold/kjekttilhjemmet/godteri/obhnordica-bigpopper6398/110056.11217/?utm_content=(0!69478551163!obh%20nordica%20big%20popper!e)&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=90.+Alle+produkter+%28Feedeo%29+%28AW%29&gclid=CI_AyZCxq8cCFeXPcgodAJkNNg

Denne er veldig bra. Er på min andre nå etter mange år og mye popcorn. Liker også å lage i kjele av og til.

Som i går kveld :)

Elsker popcorn.

Skrevet

Jeg pleier å riste kjelen minst hvert 15 sek frem til det ikke popper mer. Jeg kan heller ikke la kjelen stå, for da svir det seg.

Annonse

Skrevet

Ja, vi har popcornmaskin, en sånn som går på varmluft og lager store hvite popcorn. 

Men jeg synes ikke de er like gode, de er for tørre på en måte og saltet fester seg ikke i dem som de skal. Kjelepopcorn er mye bedre, og jeg vil klare å lage det....

HI

Skrevet

Jeg pleier bruke 1/2 - 2/3 av full guffe på plata. Bruker jeg mer blir smører brent. Jeg bruker smør, elsker smørsmaken. Mens de står å venter på å poppe rister jeg i kjelen hvert 10 sekund. Også lar jeg det ikke stå helt til det slutter å poppe, men til det går 2-3 sekunder mellom hvert popp.

Vet ikke om dette var til hjelp, men funker for meg :)

Men synes aldri de selvpoppede blir like store som micropoppede. Men de blir store likevel. Har brukt Maarud sine.

Anonymous poster hash: 9c9d8...980

Skrevet

Også lager jeg ikke mer enn èn porsjon i gangen. Husker ikke hvor mye popcorn det er, men det er hvertfall den oppskrifta som står på pakka. Bruker en stor teflonkasserolle :)

Skrevet

Jeg pleier bruke 1/2 - 2/3 av full guffe på plata. Bruker jeg mer blir smører brent. Jeg bruker smør, elsker smørsmaken. Mens de står å venter på å poppe rister jeg i kjelen hvert 10 sekund. Også lar jeg det ikke stå helt til det slutter å poppe, men til det går 2-3 sekunder mellom hvert popp.

Men synes aldri de selvpoppede blir like store som micropoppede. Men de blir store likevel. Har brukt Maarud sine.

Det har jeg faktisk ikke prøvd, trodde de trengte intens varme for å poppe, men som du sier blir jo smøret brunt/brent...

Skal jammen prøve med lavere temperatur i dag jeg :)

HI

Skrevet

Du trenger en kjele med tykk bunn. Så heller du på olje og popcorn som dekker bunn og blir dippet i olje og så trenger du full varme. Oljen må dekke hele kornet slik at den varmes og får til høy nok temperatur slik at den popper. Også popkornet må være av god nok kvalitet.

Hilsen popmaster

Anonymous poster hash: 041b7...177

Skrevet

Det må ikke bli for varmt. Tipper du har for høy temp og/eller for tynn bunn.

Anonymous poster hash: 6be34...d2f

Skrevet

Ja, vi har popcornmaskin, en sånn som går på varmluft og lager store hvite popcorn.

Men jeg synes ikke de er like gode, de er for tørre på en måte og saltet fester seg ikke i dem som de skal. Kjelepopcorn er mye bedre, og jeg vil klare å lage det....

HI

Hvis du skal kjøpe maskin må du kjøpe en sånn som man putter olje i. Da fester saltet seg og det er like godt som det i kjele. :)

Annonse

Skrevet

Slik gjer vi det og.  Du har ikkje for mykje popcorn i på ein gong, eller fylgjer du oppskrifta? Det dekkar berre så vidt botnen når vi lagar.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Unnskyld meg, men jeg tror du suger bigtime på kjøkkenet.

Skrevet

Unnskyld meg, men jeg tror du suger bigtime på medmenneskelighet.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Unnskyld meg, men jeg tror du suger bigtime på medmenneskelighet.

Og jeg tror du er dørgende kjedelig. Makan til søvndyssende oppgulp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...