Gå til innhold

overpronasjon.hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og datter har kraftig overpronasjon.har hatt såler i alle år men føler ikke at det hjelper.tråkker innover og ødelegger alle sko.er dette noe som kan opereres???

Anonymous poster hash: 70b40...926

Skrevet

Opp

Anonymous poster hash: 70b40...926

Skrevet

Aldri hørt om at det opereres.

Du/dere bør få riktig treningsprogram av fysioterapeut og oppfølging på dette. Om man har dårlig stabilitet/styrke i sete-/bekkenmuskulatur har man tendens til at knærne fort blir ustabile (går mer sammen når man tar en knebøy i steden for å peke i samme retning som tærne), da vil pronasjonen øke mye! Pga. instabilitet og dårlig styrke i sete/bekkenmuskulatur vil man få press på knærne innover som igjen presser foten i en mer pronert stilling.

Det er viktig at det trenes riktig og at man også trenger generell stabilitet (mage/rygg, sete/bekke/bein).

Jeg har trent meg opp på denne måten etter at jeg tok utdannelsen min. Jeg blir aldri kvitt overpronasjonen, men greier meg nå med helt vanlige innleggssåler (ikke ortopediske fotsenger), og når jeg jogger trenger jeg ikke noe innleggssåler lenger, for da stabiliserer jeg foten bedre enn når jeg går (!).

Se om det finnes fysioterapeuter i nærheten av der du bor som har spesialisering innen idrett, de er ofte bedre på dette enn "ordinære" fysioer er.

Anonymous poster hash: d7496...02c
Skrevet

Og jeg ødelegger heller ingen sko lenger :D

Anonymous poster hash: d7496...02c
Skrevet

Få henvisning av fastlegen til ortoped og få sjekket forstilling, for å få spesial såler tilpasset deres føtter.

Det hjalp meg.

Anonymous poster hash: b3a28...eb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...