Gå til innhold

Når barn begynner på skolen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så i tråden der HI skrev om å bli med barnet på skolen og noen nevnte at de kan starte en uke før skole start på sfo...

Er det mulig og få? Datteren min begynner på skolen til neste år, men går i barnehage der ingen skal på samme skole som henne. (Har vurdert bytte, men hun trives så kjempegodt i barnehagen hun går i)

Så vurderer å heller ha henne innom SFO i begynnelsen for å bli kjent (hvis det går ann), enn å bytte barnehage :)

Hun har gått fast i barnehagen siden hun var 2 år og har ikke noe problem med å være borte fra meg ;)

Anonymous poster hash: f3cba...8ac
Skrevet

Her starta SFO opp 3. august, så min har hatt to veker på seg til å bli kjende med kommande klassekameratar. 

Skrevet

Her har alle skolestartere krav på plass på sfo fra 1. August (innbiller meg at det er normalen de fleste steder) - så de fleste slutter i barnehagen når de tar ferie og starter så på sfo etter ferien - en uke eller to før skolestart 😊

Vi valgte både å bytte bhg siste året og ta en drøy uke på sfo før skolestart, og angrer ikke på det. Men her er det oppvekstsenter da, så nesten hele klassen gikk i den barnehagen.

Kommer nok mye an på barnet også - vår er litt forsiktig og lite frempå, så hun hadde nok godt av å bli godt kjent med klassen (Kjente heller ingen fra før).

Skrevet

Vi er I samme situasjon med skolegutt neste år, vi skal ha sfo og starte opp 1 uke eller 2 før skolestart. Men vi trenger sfo hele tiden også da

Anonymous poster hash: 86d12...905

Skrevet

Her starter også AKS (SFO heter AKS i Oslo..) opp 3 august (tror nok det er standaren ver hele landet). Min sønn begynte også rett på AKS slik at han fikk 2 uker med nye klassekamerater / skolevenner før skolestart. Dette var noe vi ble anbefalt av skolen, så nesten hele 1.trinn startet da. Nå skal han opp i 2. kl og har fått ha ferie frem til skolestart.

Skrevet

Normalt starter SFO opp 1.august så skal dere ha SFO kan hun starte da. Spesielt siste uken før skole starter er det nok mange nye 1.klassinger der.

Skrevet

Hørtes kjempe bra ut, da blir det SFO på henne rett før skolestart :D

Skrevet

Det varierer nok fra kommune til kommune(SFO til SFO)

Her var det sommer-SFO fra skoleslutt til 7 aug, alle samlet på en skole(den største) i kommunen

Men denne uken er det ikke noe SFO tilbud ved vår skole, starter opp første skoledag.

Litt kjedelig syns jeg, for vi hadde tenkt å benytte oss av det før skolestart så han ble litt kjent.

Anonymous poster hash: 8e6cd...508
Skrevet

På noen mindre skoler er det ikke SFO før skolen starter. Men de fleste steder starter SFO opp 1. august. Sjekk på kommunens hjemmesider.

Anonymous poster hash: 882f0...77e

Skrevet

Barnehageåret går ut juli. Så fra 1. august er det SFO. Hos oss starter ikke alle førsteklassingene samme dag. De kommer litt pø om pø frem til skolestart. Så det ikke blir så mange nye på en dag. Vær obs på at det ofte er et par planleggingsdager siste uka før skolestart.

Anonymous poster hash: 3e398...042

Skrevet

Hørtes kjempe bra ut, da blir det SFO på henne rett før skolestart :D

Bare vær obs på at sfo ikke nødvendigvis har noe opplegg for å hjelpe barna med å bli kjent med hverandre. Jeg kjenner barn som begynte på sfo uten å kjenne noen og som hadde det vanskelig i tiden før skolen startet. Selve skolen var mye mer bevisst på å få barna kjent med hverandre. Så for enkelte barn som ikke kjenner noen andre så kan det være bedre å begynne rett på skolen. Kommer an på barnet og på hvordan det er på sfo. Forhør deg med noen som har eldre barn på samme skole :-)

Anonymous poster hash: 7550f...858

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...