Gå til innhold

Jeg er så redd for ny pp :/ Fødte en frisk gutt i uke 18 i juni :'/

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke beskrive hvor redd og nervøs jeg er for en ny pp. For det første har det tatt oss nærmere 3 år å få til en spire. Da med Provera først, for så en dobbel Pergotime-kur. (Jeg har PCOS) Vi hadde kjempeflaks, da vi ble gravide på første forsøk. Jeg har en kjent svekket livmorhals, og den ble sjekket i uke 12. Da var den 3 cm og lukket. Jeg var på en UL både i uke 14 og uke 16 ifbm blødninger. På de kontrollene sjekket de ikke lengden på livmorhalsen min :/ Jeg sa til gynekologen som sjekket meg i uke 16 at jeg bekymret meg for livmorhalsen min, men han var ikke bekymret i det hele tatt. Da jeg fødte mitt første og hittil eneste barn i 2007, så greide jeg å knipe igjen til uke 36 med strengt sengeleie ved OBS-posten på Ullevål fra uke 22. Siden den gang har legene gått bort fra sengeleie, da det ikke har dokumentert effekt. Så av den grunn bekymret ikke gynekologen seg for livmorhalsen min siden jeg gikk gravid såpass lenge sist.. I uke 18 løsnet slimproppen plutselig. Da dro jeg rett til sykehuset, og det ble konstantert at jeg hadde 4 cm åpning og at vannposen bulet ut av åpningen. Jeg hadde ingen smerter hverken før eller på dette tidspunket. Livmorhalsen hadde åpnet seg helt uten videre. En fødsel var uunngåelig, og jeg fødte en velskapt og levende gutt dagen etter. Han døde selvsagt raskt :'/ Nå er jeg altså kjemperedd for en ny pp.. Hva om jeg må oppleve det samme på nytt? Hvordan blir det da å gravlegge et nytt barn på kirkegården?

Jeg har begynt på Provera nå igjen, litt over 7 uker siden fødselen. Jeg får ikke mensen selv, og jeg kunne prøve på nytt allerede 4 uker etter fødselen iflg jordmor og gynekolog. I morgen tar jeg min siste Provera-tablett, så mensen kommer vel ila helgen. Neste uke begynner jeg på Pergotime. Jeg skal be min kjære fastlege om å henvise meg til St. Olavs for å få satt på en cerclage i uke 12/13. Det er jo en risiko med det også, men den sjansen må jeg ta. Heller det enn å måtte føde alt for tidlig igjen :/ Har noen av dere flotte damer erfaringer rundt den situasjonen jeg nå står i? Jeg blir glad for all respons jeg får. Stor klem fra meg.

Fortsetter under...

Jeg har ikke opplevd så mye tungt som deg, og har til nå ikke slitt med å bli gravid, men jeg kjenner meg allikevel igjen i det du skriver. I januar mistet jeg en spire i uke 11+4, da hadde jeg "bare" blødninger. I mars testet jeg positivt igjen, men hadde småblødninger i uke 6-11. I uke 15+4 gikk brått vannet, og dagen etterpå kom min lille til verden. Jeg gruer meg veldig til å gå gravid igjen, men samtidig vil jeg gjerne ha den baby-en som jeg er så innstillt på at vi skulle få. Vi har to ganske store barn fra før, og de svangerskapene har gått bortimot smertefritt.

Tusen takk for omtanken 💙

Da vet du godt hva jeg gjennomgår, Lykke. Jeg får heller ikke ro før vi får vårt etterlengtede barn. Vi ble ferdige med Provera i går, og nå venter jeg på mensen. Det blir tøft psykisk dette, kjenner jeg.. Mannen min går bare og gleder seg, for han er skråsikker på at vi får det til raskt. Jeg derimot tror redselen min kommer til å sette en sperre som gjør det vanskelig å bli gravid. Hjelpes, for en karusell den siste tiden har vært, og kommer til å være.

• 1 år senere...

Ser dette er en gammel tråd, men du bør få tett oppfølging og evnt cerclage! Jeg har hatt cerclage 2 ganger-en gang akutt i uke 20 og neste plsnlagt i uke 12. Det har fungert bra!

Anonymous poster hash: 2d4cf...9dc

Annonse

Hvordan var det å sette på planlagt cerclage? Ble du lagt i narkose? Måtte du holde deg i ro hele svangerskapet til tross for cerclage? Hvor ofte fikk du gyn.ul? Herregud, jeg lurer på alt. Vi har enda ikke blitt gravide, men skal i gang med prøverør i august.

Det går kjempebra å sette på planlagt cerclage. Du gjør det ikke i narkose men med spinalbedøvelse. Jeg holdt meg i ro etter cerclagen ble satt på. De første to ukene etter den var på var jeg veldig forsiktig, etterpå hadde jeg relativt normal hverdag, men 100% sykemeldt. Tror jeg egentlig kunne jobbet noe, men det spørs litt på type arbeid du har. Jeg holdt meg unna å gå i trapper og å løfte tungt. Jeg leverte i bhg, jeg handlet og vasket tøy. Unngikk å bøye meg for mye. Trente ikke. Men lage middag, gå turer som ikke var for lange etc gikk fint. Da jeg hadde akutt cerclage var det noe helt annet. Da lå jeg faktisk 23 timer i døgnet og brukte blodfortynnende pga lite aktivitet.

Ultralyd (gynekologisk ul) fikk jeg to uker etter cerclagen var satt på, deretter ca hver 3.uke. Men hvis jeg var bekymret kunne jeg komme inn før. Jeg vet at det hele er ekstremt nervepirrende, men hvis det faktisk er slik at du har svak livmorhals er cerclage løsningen. Jeg kjenner 2 andre som har satt på to ganger (gjennom forum). Alle har gått til termin! Jeg vet også om MANGE andre fra andre land (gjennom forum på "babyandbump") som har gått til termin. Når du blir gravid dukker masse nye spørsmål opp- det er bare å spørre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...