Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Stekte lasagne i går. Restene ble stående til avkjøling på benken i fire timer før jeg syntes den var lunken nok til å sette inn i kjøleskapet. Skulle ha resten til middag i dag, men nå har jeg fått en guffen tanke om at den nok ble stående litt vel lenge på benken. Tenk om det ble oppblomstring av de skumle pastabakteriene? Si at jeg tar feil og er overhysterisk! Ville du varmet opp og spist i dag? Anonymous poster hash: 251a4...026
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Det er bare å spise. Vi kaster alt for mye mat i Norge, som det fint går an å spise. Lukt på det, ta en liten smak. Det eneste du skal være forsiktig med er skalldyr. De må oppbevares riktig, eller så har jeg spist rester som har stått ved sidenav komfyren neste dag. Anonymous poster hash: ce94a...67a
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Du er hysterisk. Spis! Anonymous poster hash: d5015...fad
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Hadde kastet dt... Anonymous poster hash: b62b5...3e6
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Det er bare å spise. Vi kaster alt for mye mat i Norge, som det fint går an å spise. Lukt på det, ta en liten smak. Det eneste du skal være forsiktig med er skalldyr. De må oppbevares riktig, eller så har jeg spist rester som har stått ved sidenav komfyren neste dag. Anonymous poster hash: ce94a...67a Jeg er i utgangspunktet enig med deg og vi kaster svært lite mat her i huset. Men den giften som kan produseres i pasta i romtemp kan ikke luktes eller merkes på smak. Du vet ikke om du har fått det i deg før du evt ligger der med organsvikt. Jeg er vel hysterisk og burde bare gafle det i meg.. Takk for svar! Hi Anonymous poster hash: 251a4...026
Gjest Darwinia:-) Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Enig at det kastes for mye mat, men å bruke det som unskyldning for å spise mat som KAN være bedervet blir litt søkt. Jeg anser ikke meg selv for å være hysterisk (er ikke redd for å spise mat som har passert best før datoen) men akkurat ris og pasta skal man være forsiktig med. Jeg hadde IKKE spist pasta som hadde stått i romtemperatur i 4 (!) timer.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Jeg hadde ikke spist det Anonymous poster hash: 5582d...c46
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Enig at det kastes for mye mat, men å bruke det som unskyldning for å spise mat som KAN være bedervet blir litt søkt. Jeg anser ikke meg selv for å være hysterisk (er ikke redd for å spise mat som har passert best før datoen) men akkurat ris og pasta skal man være forsiktig med. Jeg hadde IKKE spist pasta som hadde stått i romtemperatur i 4 (!) timer. Takk. Det er akkurat det jeg tenker også. Det hjelper jo ikke å gjennomvarme det heller! Anonymous poster hash: 251a4...026
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #9 Skrevet 11. august 2015 Hadde ikke kastet helt fin lasagne pga litt paranoia. Anonymous poster hash: 7b8d7...2d1
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #10 Skrevet 11. august 2015 Hæ?? Gift i ris og pasta?? Aldri hørt om, heller aldri hørt om noen som har fått organsvikt! Jeg har ofte glemt ris på benken og satt den i kjøleskapet på kvelden for så å spise den dagen etter. Jeg lever i beste velgående! Anonymous poster hash: 80600...bd9
Marriet Skrevet 11. august 2015 #11 Skrevet 11. august 2015 Hva er det som skal til for at denne oppblomstringen av bakterier skal skje da? Jeg har spist såpass gammel pasta og ris mange ganger, altså mange mange ganger. Og det har ofte stått framme mer enn fire timer i tillegg. Noen ganger natten over. Jeg elsker pasta som har stått og blitt sånn klebrig en av mine laster. Men at det skulle være så alvorlig farlig har rett og slett gått meg hus forbi...
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #12 Skrevet 11. august 2015 Dette er det faktisk ganske få som vet, men det er likevel sant! Selv om det ikke har skjedd med så mange ville jeg likevel ikke tatt sjansen! 4 timer er vel på grensa, men keg ville ikke tatt sjansen når man faktisk kan dø av det, og det veldig akutt! Ville ikke funnet på å gitt det til barna mine heller! Jeg er ikke hysterisk! Å spise mat som har gått ut på dato gjør meg ingenting! Men pasta og ris er jeg forsiktig med!!! Anonymous poster hash: b62b5...3e6
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #13 Skrevet 11. august 2015 omg... Snakk om å være hysterisk.. At så mange er enig i at fire timer på benken er dødelig er virkelig skremmende lesning... Anonymous poster hash: bc3e8...b39
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #14 Skrevet 11. august 2015 omg... Snakk om å være hysterisk.. At så mange er enig i at fire timer på benken er dødelig er virkelig skremmende lesning... Anonymous poster hash: bc3e8...b39 Er du dum? Det KAN være dødelig, og det ville ikke jeg tatt sjansen på!! Anonymous poster hash: b62b5...3e6
Gjest Darwinia:-) Skrevet 11. august 2015 #15 Skrevet 11. august 2015 http://forskning.no/mat-mat-og-helse/2012/01/helsefare-ved-feillagret-pasta-og-ris Her er en veldig bra link med mye bra informasjon. Nederst i artikkelen står det blant annet at 4-6 timer i romtemperatur mest sannsynlig går bra, men noe mer enn det er ikke anbefalt.
Fullrulle86 Skrevet 11. august 2015 #16 Skrevet 11. august 2015 Alså det er snakk om at det har stått på benken i dagevis at det kan være dødelig, ikke 4 timer! http://www.godt.no/#!/artikkel/23421748/pasta-og-ris-paa-benken-kan-vaere-doedelig
Fullrulle86 Skrevet 11. august 2015 #17 Skrevet 11. august 2015 omg... Snakk om å være hysterisk.. At så mange er enig i at fire timer på benken er dødelig er virkelig skremmende lesning...Anonymous poster hash: bc3e8...b39 Er du dum? Det KAN være dødelig, og det ville ikke jeg tatt sjansen på!! Anonymous poster hash: b62b5...3e6 Ikke i køpet av fire timer nei!!! To døgn, JA!
Gjest Darwinia:-) Skrevet 11. august 2015 #18 Skrevet 11. august 2015 omg... Snakk om å være hysterisk.. At så mange er enig i at fire timer på benken er dødelig er virkelig skremmende lesning... Anonymous poster hash: bc3e8...b39 Det er INGEN her som har sagt at det er dødelig etter 4 timer. Hvor i all verden har du lest det? Pasta må lagres i romtemperatur i flere dager før det blir potensielt dødelig. Men magebesvær kan inntreffe så tidlig som etter 6 timer. Og magebesvær er vel ikke noe å trakte etter, synes du?
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #19 Skrevet 11. august 2015 omg... Snakk om å være hysterisk.. At så mange er enig i at fire timer på benken er dødelig er virkelig skremmende lesning...Anonymous poster hash: bc3e8...b39 Er du dum? Det KAN være dødelig, og det ville ikke jeg tatt sjansen på!! Anonymous poster hash: b62b5...3e6 Ikke i køpet av fire timer nei!!! To døgn, JA! Du tar dessverre feil. I romtemp skjer vekst veldig raskt. Skal bare få timer til hvis man er uheldig. Du får Google det så ser du. Anonymous poster hash: 251a4...026
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #20 Skrevet 11. august 2015 omg... Snakk om å være hysterisk.. At så mange er enig i at fire timer på benken er dødelig er virkelig skremmende lesning...Anonymous poster hash: bc3e8...b39 Er du dum? Det KAN være dødelig, og det ville ikke jeg tatt sjansen på!! Anonymous poster hash: b62b5...3e6 Ikke i køpet av fire timer nei!!! To døgn, JA!Du tar dessverre feil. I romtemp skjer vekst veldig raskt. Skal bare få timer til hvis man er uheldig. Du får Google det så ser du. Anonymous poster hash: 251a4...026 Leste du lenkene over her eller? Google er ikke alltid din beste venn... Anonymous poster hash: d5015...fad
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #21 Skrevet 11. august 2015 Hadde ikke kastet helt fin lasagne pga litt paranoia. Anonymous poster hash: 7b8d7...2d1 Hehe, nei, du har rett. Men nå som jeg vet om muligheten, så kan jeg ikke la være å tenke i de baner! Burde aldri ha lest den artikkelen... Anonymous poster hash: 251a4...026
Marriet Skrevet 11. august 2015 #22 Skrevet 11. august 2015 omg... Snakk om å være hysterisk.. At så mange er enig i at fire timer på benken er dødelig er virkelig skremmende lesning...Anonymous poster hash: bc3e8...b39 Er du dum? Det KAN være dødelig, og det ville ikke jeg tatt sjansen på!! Anonymous poster hash: b62b5...3e6 Ikke i køpet av fire timer nei!!! To døgn, JA! Du tar dessverre feil. I romtemp skjer vekst veldig raskt. Skal bare få timer til hvis man er uheldig. Du får Google det så ser du. Anonymous poster hash: 251a4...026 På google står det at de som har dødd pga det her (altså rapportert dødsfall) har spist mat som har stått fremme i flere døgn. Maten skal holde seg godt i mellom 4-6 timer. Regner med det er god margin.
soleia Skrevet 11. august 2015 #23 Skrevet 11. august 2015 (endret) Det har eg gjort mange gonger, utan å bli sjuk. Vi får altid restar av lasagnen, og det tek fort 3 - 4timar frå den kjem or ovnen og til den er kald nok for kjøleskapet. Dei tilfella der folk har vorte alvorleg sjuke, så har pastaen stått framme i over eit døgn. Endret 11. august 2015 av soleia
Anonym bruker Skrevet 11. august 2015 #24 Skrevet 11. august 2015 Jeg tok til meg denne kunnskapen for flere år siden, og passer på å kjøle ned innen 4-6 timer. Lasagne står likevel ofte fram i fire timer her, og vi har aldri fått magebesvær av fire timer. Jeg er mer bastant på seks timer. Anonymous poster hash: 8aa97...3d2
soleia Skrevet 11. august 2015 #25 Skrevet 11. august 2015 omg... Snakk om å være hysterisk.. At så mange er enig i at fire timer på benken er dødelig er virkelig skremmende lesning...Anonymous poster hash: bc3e8...b39 Er du dum? Det KAN være dødelig, og det ville ikke jeg tatt sjansen på!! Anonymous poster hash: b62b5...3e6 Ikke i køpet av fire timer nei!!! To døgn, JA! Du tar dessverre feil. I romtemp skjer vekst veldig raskt. Skal bare få timer til hvis man er uheldig. Du får Google det så ser du. Anonymous poster hash: 251a4...026 Dette fann eg då eg googla, frå forskning.no : Så hvor lenge er det trygt å lagre slike typer matvarer ved romtemperatur? Alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer, og i de tilfellene hvor det har vært rapportert dødsfall har maten vært lagret ved over 12-14 °C i mer enn 2 døgn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå