Gå til innhold

Er det lovlig å kjøpe hytte å bo der hele året?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, da må det omreguleres.

Anonymous poster hash: b2307...5a5
Skrevet

Hvis den er regulert som hytte har du ikke lov til å bo der fast. Hytter gir ikke rett til skoleplass, fastlege ol i kommunen og du har ikke lov til å være der mer enn opp til halve året så vidt jeg vet.

Anonymous poster hash: 6ad42...cf0
Skrevet

Å, der var det flott natur. Forstår godt at du har lyst å bo der. DEN utsikten. Er litt usikker på hvor akkurat hva loven sier om dette med å være fastboende på en hytte, men det kan du nok spørre eiendomsmegleren om. Jeg kjenner flere som bor på hytten sin hele året, men de har da et hus, leilighet et annet sted, (som de sjelden bruker), og er nok registrert som fastboende der. Dette er i samme kommune som hytta, så da blir jo retten til fastlege osv der uansett hvor de oppholder seg.

Skrevet

Du kan vel bare bo i hytta seks måneder av året.

Anonymous poster hash: 154a3...af7

Skrevet

Lyst, jeg tenker å¨muligheten for å bo landlig og ikke minst så slippe de horible boligprisene som er i Tromsø, er tross alt en ny flott tunnel som man man med EL bil kan kjøre gratis gjennom.

Anonymous poster hash: 3f5d1...483

Annonse

Skrevet

Området er regulert til fritid og næring, og huset er registrert som fritidseiendom, så du kan ikke bo der hele året nei.

Du kan ringe kommunen og høre hvordan mulighetene er for å omregulere til helårisbolig, men det er ikke sikkert du vil få svar på det sånn med en gang. Det er mange hensyn å ta, som nevnt tidligere i tråden er det nok ikke f.eks skole, skoleskyss og andre rettigheter man har som fastboende på plass i et område som er regulert til fritidseiendommer.

Anonymous poster hash: ddbb2...1c4
Skrevet

Hytte?? Det der er jo et fiks ferdig hus :-p Men var veldig fint! Dog ikke lovlig å bo der året rundt, nei, da må det omreguleres som andre har sagt :-)

Anonymous poster hash: 5842b...d53

Skrevet

Sykt egentlig at folk ikke kan få bo sånn om man vil. Burde væert lov

Anonymous poster hash: c8bda...669

Skrevet

Sykt egentlig at folk ikke kan få bo sånn om man vil. Burde væert lov

Anonymous poster hash: c8bda...669

Problemet er at kommunen er pålagt å stille med en del infrastruktur til boliger. Du har rett til helsehjelp og gravplass, skole (med skoleskyss) for barna, kloak skal være i orden, du kan få behov for hjemmehjelp, posten skal leveres og noen skal hente søpla. I tillegg får du stemmerett der du bor, ikke der du har hytte.

Anonymous poster hash: 6ad42...cf0

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Tråden er ryddet i henhold til forumregler, sitater er også fjernet.

* Hatefullt innhold mot en folkegruppe, religion, livssyn, legning eller rase. Moderatorene forholder seg til Straffelovens § 135a.

JW, brukermoderator

Gjest Antarctica
Skrevet

Jøss. Merker at jeg ble nysgjerrig på hvordan en tråd om en hytte sporet såpass av at det førte til lovbrudd!?!

Skrevet

Tråden er ryddet i henhold til forumregler, sitater er også fjernet.

* Hatefullt innhold mot en folkegruppe, religion, livssyn, legning eller rase. Moderatorene forholder seg til Straffelovens § 135a.

JW, brukermoderator

Wow, i en tråd om hytte? Du er kjent for å være vel ivrig... Har det skjedd igjen?😂

Annonse

Skrevet

Wow den var fin! Kjenner en eldre mann som bor på hytte hele året. Han har adresse hos sønnen. Ikke helt lov, så vidt jeg vet.

Anonymous poster hash: 4ab84...776

Skrevet

Du må sjekke reguleringsbestemmelsene i den kommunen du bor i. Jeg var svært mye på hytta i noen år (11 mnd i året kunne du være på hytta i den kommunen). Hadde hybel hos foreldrene mine i tillegg.

Anonymous poster hash: 081dc...ad3
Skrevet

Hvis du har råd til en leilighet i tillegg, kan du vel kanskje bo på hytta, leie ut leiligheten og ha adresse i leiligheten uten å bo der? Ha en postkasse der, og en ordning i kontrakten? Om du er på hytta hele tida sier vel ingen noe til det, men du må ha en annen boligadresse? Foreldrene dine? Vet ikke, men finnes nok en måte å omgå det på?

Anonymous poster hash: 52dc7...edb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...