Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Hei, vi har noen jenter som er helt forelsket i kaniner og ønsker seg veldig en liten kanin. Er det noen som har erfaringer? Jeg fikk to kaniner av pappaen min da jeg var liten, for han trodde det bare var et "sommerdyr" som kom til å dø i løpet av sommeren de levde i 9 år, og var en kjempeskjønne små dvergveddere. Men husker ikke så mye mer enn det. Er jo noen år siden jeg var ung 1. Finnes det allergivennelige kaninraser? Pappaen i huset er allergisk. Kan jo selvfølgelig ha den ute, men synes det hadde vært så koselig å hatt den inne av og til. Prøvde å google, men fant ikke så mye. 2. Noen som har hatt hunder og kanin? Vi har en tispe på 2 år. Naboen hadde kanin før og hun ville gjerne leke med den Men hun er veldig snill og rolig, og regner med det hadde gått greit så lenge hun bare hadde fått tid til å bli kjent med den. 3. Hvilke raser anbefaler dere? Vi vil gjerne ha en litt liten en, og gjerne litt pels 4. Om vi skal ha den inne, er det vanskelig å få den renslig? Det er selvsagt jeg og mannen som har ansvaret for kaninen hvis vi får oss det. Vet ikke om dette var helt feil plass å spørre om kaniner, men håper noen har erfaringer Anonymous poster hash: bb60b...ac9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Hei, vi har noen jenter som er helt forelsket i kaniner og ønsker seg veldig en liten kanin. Er det noen som har erfaringer? Jeg fikk to kaniner av pappaen min da jeg var liten, for han trodde det bare var et "sommerdyr" som kom til å dø i løpet av sommeren de levde i 9 år, og var en kjempeskjønne små dvergveddere. Men husker ikke så mye mer enn det. Er jo noen år siden jeg var ung 1. Finnes det allergivennelige kaninraser? Pappaen i huset er allergisk. Kan jo selvfølgelig ha den ute, men synes det hadde vært så koselig å hatt den inne av og til. Prøvde å google, men fant ikke så mye. 2. Noen som har hatt hunder og kanin? Vi har en tispe på 2 år. Naboen hadde kanin før og hun ville gjerne leke med den Men hun er veldig snill og rolig, og regner med det hadde gått greit så lenge hun bare hadde fått tid til å bli kjent med den. 3. Hvilke raser anbefaler dere? Vi vil gjerne ha en litt liten en, og gjerne litt pels 4. Om vi skal ha den inne, er det vanskelig å få den renslig? Det er selvsagt jeg og mannen som har ansvaret for kaninen hvis vi får oss det. Vet ikke om dette var helt feil plass å spørre om kaniner, men håper noen har erfaringer Anonymous poster hash: bb60b...ac9 1: rexblandinger kan kanskje være det, men for sikkerhetsskyld kan dere kjøpe "petal cleanse"2: hund og kanin går ikke sammen. Det er oppskriften på stress og kjefting. De kan aldri, noensinne, være i nærheten v hverandre uten oppsyn og dersom hunden vil "leke", kan kaninen faktisk dø av skrekk. Enten kanin, eller hund. Ikke begge deler. 3: dvergvedder er den mest "familievennlige" 4: nei, men den må kastreres Anonymous poster hash: c2dc1...f64
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Jeg ble veldig skuffa da vi fikk oss kanin. Den er myk og søt... Men Bæsjer overalt hele tida og det er myyye jobb med vasking og ordning av bur. I motsetning til en hund er den mye kjedeligere og kan ikke lære seg triks osv. Som regel ekstremt lite kosete selv om de kan læres til å sitte stille når de blir kost med Anonymous poster hash: 7a4cf...5d9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Vil anbefale deg å melde deg inn i : den store kaninboka på Facebook Kaniner er lite allergi vennlige og krevende dyr. Anonymous poster hash: 280d6...63e
tante grusom master of law Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Hvis den skal være inne bør den kunne gå ute av buret noen timer hver dag, og det er vanskelig med hund tilstede.
Roheryn Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 1: aner ikke, aldri hørt om det 2: hund og kanin kan gå fint - avhengig av hunden. Men de bør ikke være alene sammen, og de blir neppe bestekompiser. 3: dvergwedder er jo søt, lettstelt og enkel. Men det finnes jo masse søte små kaninraser da 😊 4: alle som tror kaniner kan bli stuerene har misforstått noe elementært. De kan sikkert ved en tilfeldighet få for vane å drite på omtrent samme sted, men det er nok strengt tatt omtrent like gjennomførbart å dressere en kanin stueren som en sau. I tillegg lukter kaniner (alle som påstår noe annet har enten gått i kaninlukt for lenge eller totalt fravær av luktesans), så med mindre man liker å ha et hjem som lukter fjøs så er utebur (med isolert hus) tingen. Kanin er koselig, men i min verden er det ikke et innedyr og det har av den grunn litt begrensa koseverdi.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 Kaniner kan være gøy, du kan sette sele på dem og gå tur på plenen, hoppe over hindre osv, de finner seg også i å kose en liten stund. Men de sparker og de klorer når de sparker (spreller), de lukter litt, det er en del jobb å holde buret rent, de er ikke spesielt kosete og tamme egentlig. De biter på ledninger o.l. så de må holdes under oppsyn inne, de bæsjer overalt. Om kanin er dyret for dere kommer litt an på hva slags forventninger dere har til dyret. Jeg har selv hatt både hamster, marsvin, dvergvedder, en annen liten kanin (med små ører), hvite mus og rotter. De morsomste og tammeste av dem var rottene og marsvinet (hamster, mus og kanin vil jeg ikke anbefale egentlig). En skikkelig tam undulat er også ganske morsomt å ha, morsommere enn kanin. Vi har forresten alltid hatt hund (og katt) og det har ikke vært noe problem med kaninene, de har selvfølgelig ikke vært alene sammen, men de var vant til hverandre og ingen stresset. Anonymous poster hash: ebd7d...32c
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #8 Skrevet 10. august 2015 Jeg ble veldig skuffa da vi fikk oss kanin. Den er myk og søt... Men Bæsjer overalt hele tida og det er myyye jobb med vasking og ordning av bur. I motsetning til en hund er den mye kjedeligere og kan ikke lære seg triks osv. Som regel ekstremt lite kosete selv om de kan læres til å sitte stille når de blir kost med Anonymous poster hash: 7a4cf...5d9 Tull, en kanin kan lære masse triks med en "klikker". De kan i tillegg bli renslige og gå på eget do. En kanin er IKKE et dyr som skal bo i bur slik mange tror. Våre kaniner kom løpende når vi ropte, maste om kos, ble med på tur, lærte seg triks osv osv. HI, jeg anbefaler deg å bli medlem i facebook-gruppa "Den store kaninboka". Der kan du få masse-masse svar og tips om oppdragelse, hvordan den bør bo, mat osv En kanin er så mye mer enn det folk generelt tror Anonymous poster hash: 32206...7a9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #9 Skrevet 10. august 2015 Nei, jeg skal aldri ha kanin igjen! EVER! Buret måtte skiftes på hver dag, det lukter fort. Den var ikke så kosete. Den bråkte mye på nettene. Når de blir stresset eller urolig så begynner de å trampe. Høyt! Pass på at dere leser mye om kaniner, så dere er helt sikre på at det passer for dere. Anonymous poster hash: fa9bd...4e0
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #10 Skrevet 10. august 2015 Ikke skaff deg kanin.har hatt kanin mange ganger.gutter og jenter er best men de får barn.mulig to jenter går sammen men d har jeg ikke prøvd.vi hadde to gutter sist.de krangla mye og rir på hverandre.kanin er nok ikke dyret mht allergier.iallafall ikke lang pels.de trenger masse stell.noe som blir undervurdert når man får en.ungene er intr.nøyaktig et kvarter...ville rådet deg til noe annet.mine har gått sammen med hund.men det er vel litt forskjellig Anonymous poster hash: bfd8b...0e3
Iona85 Skrevet 10. august 2015 #11 Skrevet 10. august 2015 (endret) 1.. Rex som allerede er nevnt kan være det, men petal cleanance er uansett genialt. Men vær obs på at høyet like ofte som kaninen i seg selv kan være allergifremkallende - og kaniner er absolutt og uten unntak avhengige av tilgang på høy til en hver tid. 2. Hvis hunden er rolig og kaninen ikke er redd kan de være sammen under oppsyn, men aldri alene! 3. Løvehode og dvergvedder eller blandinger med disse kan være gode alternativer. Litt avhengig av hvor du bor, men vil absolutt anbefale deg å kontakte dyrebeskyttelsen (se her for lokalavdeling nærmest deg: http://www.dyrebeskyttelsen.no/lokalavdelinger) hvis du finner ut at kanin er dyret for deg og din familie! Det er veldig mange kaniner som dumpes før ferien og trenger et nytt hjem, dessuten får du ferdig kastrerte kaniner og kan få to som allerede er gode venner. 4. Nei, ikke hvis den er kastrert, men noen lortekuler på gulvet bør man forvente. Husk å sikre ledninger mot gnaging, kaniner skal ikke bo i bur, da får de ikke beveget seg tilstrekkelig og blir blant annet veldig utsatt for beinskjørhet. Et alternativ er å innrede et eget rom til den, et godt utgangspunkt er ca 8 kvadratmeter. Kaniner bør ikke holdes alene, særlig hvis de holdes utendørs, men også innendør vil de sette stor pris på en venn. Men for at de skal kunne gå sammen (uansett kjønn) må de kastreres, for hunnkaniner fjerner det også risikoen for livmorkreft som opp mot 80 % av dem utvikler i fireårsalder dersom de ikke kastreres (og når kaniner kan bli 8-10 år, så er det veldig mye).Anbefaler på det sterkeste å kjøpe "Den store kaninboka" før dere eventuelt kjøper kanin. Eller i første omgang, ta en titt på www.kanin.org Andre potensielt egnede kjæledyr for barn er marsvin, rotter eller undulat, men allergi er et aktuelt problem også mot disse artene. Og til dere som mener kanin er et kjedelig dyr eller at de stinker: dere hadde antakelig heller ikke vært særlig morsomme dersom dere var stengt inne i et lite bur hele dagen (om enn dere fikk være løs en time om dagen) og det ikke ble rengjort ofte nok - for ja, man kan trenge å rengjøre doen hver dag om man er litt følsomme for lukt. Endret 10. august 2015 av Iona85
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #12 Skrevet 10. august 2015 Løvehode er små med endel pels.men ikke noe alternativ om noen er allergiske.kaninene må skiftes på hver dag.og kan ikke stå ute på vinteren som mange tror.de fryser veldig fort og er avhengig av høy mat og vann Anonymous poster hash: bfd8b...0e3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2015 #13 Skrevet 10. august 2015 Løvehode er små med endel pels.men ikke noe alternativ om noen er allergiske.kaninene må skiftes på hver dag.og kan ikke stå ute på vinteren som mange tror.de fryser veldig fort og er avhengig av høy mat og vann Anonymous poster hash: bfd8b...0e3 Selvfølgelig kan de stå ute på vinteren. Skal en god del minusgrader til for at de fryser. Men de må vennes til det fra sommeren av slik at de utvikler skikkelig vinterpels. I tillegg bør de ha god plass å bevege seg på, og være beskyttet for både nedbør og trekk, samt alltid ha tilgang på høy både til å ligge på (feks inni en ekstra redekasse) og til å spise. Må heller ikke skiftes på hver dag, men de skal ha det tørt og rent (og har man de inne VIL man gjerne skifte på de hver dag, nettopp for å unngå vond lukt), - og det varierer veldig hvor renslige de er. Har hatt kaniner som bare gjør fra seg i dokasse, og enkelte som gjør fra seg over alt der det passer de. Anonymous poster hash: abbc0...f54
Kaninmamma Skrevet 16. november 2019 #14 Skrevet 16. november 2019 (endret) Kaniner er noen veldig koselige og familievennlige dyr❤️ Vedder kanin kan være litt mer urolige enn for eksempel løvehode og hermelin, som er noen små lette håndterbare og kosete kaniner💕 skal du ha kanin i samme hus som en hund, burde du ha kaninen i ett eget rom, hvor det er lite bråk👍 Kanin avføring og urin, kan lukte litt sterkt. Da finnes det trepellets, som du legger undre sagflisen så det lukter mye mindre😊 kaniner er noen renslige dyr, som liker å ha ting på stell med rutiner. Lager du ett hjørne med sagflis og trepellets kommer kaninen din etterhvert til å bruke det som en fast do. Du burde velge en litt liten rase som dvergløvehode, eller en liten hermelin❤️ Det er kosete kaniner med mye myk pels. Jo mer oppmerksomhet og kos de får, jo mer kosete og joviale blir de.😍 har du kun én kanin alene, trenger den mer oppmerksomhet enn hvis du har to sammen😊 ikke skaff deg kanin hvis du ikke virkelig har lyst på det og er sikker på at du vil behandle det som en baby👍 å få seg kanin, blir nesten litt som å få seg en hårete baby, dem er oppmersomhetsyk men etter mye kos blir den tam og kjæren❤️ lykke til hvis det blir noe kanin, håper dette hjalp noe for noen💕 Endret 16. november 2019 av Kaninmamma
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #15 Skrevet 16. november 2019 På 10.8.2015 den 21.38, Anonym bruker skrev: Tull, en kanin kan lære masse triks med en "klikker". De kan i tillegg bli renslige og gå på eget do. En kanin er IKKE et dyr som skal bo i bur slik mange tror. Våre kaniner kom løpende når vi ropte, maste om kos, ble med på tur, lærte seg triks osv osv. 32 minutter siden, Kaninmamma skrev: Du burde velge en litt liten rase som dvergløvehode, eller en liten hermelin❤️ Det er kosete kaniner med mye myk pels. Jo mer oppmerksomhet og kos de får, jo mer kosete og joviale blir de.😍 Kjenner meg godt igjen i det som skrives over. I tillegg: bæsjen er små tørre kuler du kan ta med fingrene, den lukter ikke. Tiss lukter, spesielt av og til etter en syklus. Tømmer du do ofte går det greit. Kaninen vår er veldig glad når den får kos, låser seg og trykker seg helt flat og venter på mer kjæling. Vi har bare en kanin, den har det fint og er skikkelig kosete, biter aldri, annet enn napping i verste fall dersom den vil fortelle deg at den er uenig. Er den misfornøyd stiller den baken til. Mangler den noe, drikke feks, så skraper den på den tomme drikkeflasken. Det er en koselig og tålmodig liten skapning. Den er veldig renslig, gjør fra seg i sitt hjørne, og kommer mot deg og hilser med snuten. Anonymkode: 088c3...736
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #16 Skrevet 16. november 2019 59 minutter siden, Kaninmamma skrev: Kaniner er noen veldig koselige og familievennlige dyr❤️ Vedder kanin kan være litt mer urolige enn for eksempel løvehode og hermelin, som er noen små lette håndterbare og kosete kaniner💕 skal du ha kanin i samme hus som en hund, burde du ha kaninen i ett eget rom, hvor det er lite bråk👍 Kanin avføring og urin, kan lukte litt sterkt. Da finnes det trepellets, som du legger undre sagflisen så det lukter mye mindre😊 kaniner er noen renslige dyr, som liker å ha ting på stell med rutiner. Lager du ett hjørne med sagflis og trepellets kommer kaninen din etterhvert til å bruke det som en fast do. Du burde velge en litt liten rase som dvergløvehode, eller en liten hermelin❤️ Det er kosete kaniner med mye myk pels. Jo mer oppmerksomhet og kos de får, jo mer kosete og joviale blir de.😍 har du kun én kanin alene, trenger den mer oppmerksomhet enn hvis du har to sammen😊 ikke skaff deg kanin hvis du ikke virkelig har lyst på det og er sikker på at du vil behandle det som en baby👍 å få seg kanin, blir nesten litt som å få seg en hårete baby, dem er oppmersomhetsyk men etter mye kos blir den tam og kjæren❤️ lykke til hvis det blir noe kanin, håper dette hjalp noe for noen💕 Er litt uenig, hermeliner er kjent for å ha temperament og ikke være særlig kjærlige. De kan rett og slett være litt irriterte eller sinte Anonymkode: c76aa...645
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #17 Skrevet 16. november 2019 Man bør alltid: - Velge kaniner med oppoverører. Hengeører kan få infeksjoner. - Velge kaniner med friske foreldre. - Kastrere kaninene sine uansett kjønn. - Velge kaniner som ikke har "løvehodepels" om de skal være ute, slik pels floker seg av fuktig vær. Og da blir det kaldt for dem. Anonymkode: c76aa...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå