Gå til innhold

Kan noen, kort fortalt, si meg hva en clutch gjør?(bil)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

 

 

 

 

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør.

 

"Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"

 

Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.

Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.

 

HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" ;) Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp :)

 

Anonymous poster hash: 05091...8d7

Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.

Er 1 krone en høyere pris enn 1.000 kroner?

 

Anonymous poster hash: 0d735...5c3

Enig med de andre her. Man sier jo at man skal skifte til høyere gir når man feks skifter fra 4 til 5. Man girer ned hvis man setter farten betydelig ned, girer opp når man setter farten opp.

 

Anonymous poster hash: c37cc...fe3

 

 

 

 

 

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør.

 

"Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"

 

Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.

Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.

 

HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" ;) Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp :)

 

Anonymous poster hash: 05091...8d7

Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.

Er 1 krone en høyere pris enn 1.000 kroner?

 

Anonymous poster hash: 0d735...5c3

Er det vondt å være så firkantet?

 

Tall er tall og siteres i stigende rekkefølge, men de brukes jo ulikt for å benevne ulike ting. 1 plass er den høyeste plasseringen, 1 klasse er både den laste klassen på skolen og den høyeste karakteren som kan gis.

 

Jeg har lært at ved lavt turtall brukes lavt gir og ved høyt turtall brukes høyt gir, det endrer ikke noe for deg eller alle verdens biler at jeg benevne girene med høyest tallbenevnelse som lavest, da jeg ikke refererer til tallet, men til girets egenskaper 😀

Gjest Darwinia:-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør.

 

"Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"

 

Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.

Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.

 

HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" ;) Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp :)

 

Anonymous poster hash: 05091...8d7

Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.

Er 1 krone en høyere pris enn 1.000 kroner?

 

Anonymous poster hash: 0d735...5c3

Er det vondt å være så firkantet?

 

Tall er tall og siteres i stigende rekkefølge, men de brukes jo ulikt for å benevne ulike ting. 1 plass er den høyeste plasseringen, 1 klasse er både den laste klassen på skolen og den høyeste karakteren som kan gis.

 

Jeg har lært at ved lavt turtall brukes lavt gir og ved høyt turtall brukes høyt gir, det endrer ikke noe for deg eller alle verdens biler at jeg benevne girene med høyest tallbenevnelse som lavest, da jeg ikke refererer til tallet, men til girets egenskaper 😀

Tatt i betraktning at HI er en nybegynner som sliter litt er det kanskje like greit og holde seg til den konvensjonelle talemåten...får å unngå å forvirre HI ytterligere? Å omtale 5.gir som lavt er nok veldig uvanlig.

 

Lykke til HI, dette klarer du fint.

 

 

 

 

 

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør.

 

"Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"

 

Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.

Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.

 

HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" ;) Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp :)

 

Anonymous poster hash: 05091...8d7

Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.
Er 1 krone en høyere pris enn 1.000 kroner?

 

Anonymous poster hash: 0d735...5c3

Er det vondt å være så firkantet?

 

Tall er tall og siteres i stigende rekkefølge, men de brukes jo ulikt for å benevne ulike ting. 1 plass er den høyeste plasseringen, 1 klasse er både den laste klassen på skolen og den høyeste karakteren som kan gis.

 

Jeg har lært at ved lavt turtall brukes lavt gir og ved høyt turtall brukes høyt gir, det endrer ikke noe for deg eller alle verdens biler at jeg benevne girene med høyest tallbenevnelse som lavest, da jeg ikke refererer til tallet, men til girets egenskaper

 

Turtall sier ingenting om hvilket gir som er i bruk. Men sånn ellers, bortsett fra at du forveksler lav med høy, når du når et høyt turtall så skal du gire opp i et høyere gir, ikke ned til et lavere gir.

 

Dette gir selvfølgelig bare mening hvis du mener at 1 er lavere enn 2. Og 2 er høyere enn 1.

 

Anonymous poster hash: 0d735...5c3

Dersom der stod A, B, C, D, E og F på girspaken, hva ville sa vært høyere og lavere? (Kjeder meg ubeskrivelig i dag og dette er underholdende)

 

Jeg tenker at et lavt gir gir lav utveksling mellom motor og hjule. Dersom motoren roterer et visst antall ganger, så vil hjulene rotere et relativt sett lavt antall ganger. 

 

Dersom man setter bilen i et høyt gir, er det høy utveksling mellom motoren og hjulene, og da vil hjulene rotere et høyere antall ganger per omdreining på motoren.

 

Jeg har faktisk aldri tenkt over hva de fleste kaller høyt og lavt, bare resonert meg fram til min måte å betegne det på etterhvert.

 

Og nå er det leeenge siden jeg tok lappen, men så vidt jeg huske pleide kjørelæreren min å ta "opp og ned" betegnelsen bokstavelig i forhold til hvilke tall som var på øverste og nederste rekke på girspaken. "Opp i første, ned i andre, opp i tredje, ned i 4, opp i 5 og ned i 6" 😉

Annonse

 

Jeg håper ikke du har lappen HI ? Mener ikke å være spydig, men dette er ganske elementær kunnskap...

 

Anonymous poster hash: 3df55...5ec

Tja jeg har hatt lappen i 7 år og må innrømme at jeg aldri har skjønt helt hva clutchen gjør. Selvfølgelig kan jeg bruke den og jeg vet at det har med giringen å gjøre, det det er lett å bruke den, men jeg vet ikke hva som skjer inni bilen når jeg trykker inn clutchen. Aldri kræsjet eller fått problemer fordi jeg ikke vet hva clutchen gjør, lever i beste velgående :)

 

 

Anonymous poster hash: f4ad7...90f

Kort fortalt så kobler clutchen motoren sammen med hjulene. Holder du clutchen inne, så snurrer motoren, men den er ikke koblet sammen med hjulene (bilen står i "fri"). Clutchen ute, så er motoren koblet sammen med hjulene og hjulene får kraft fra motoren slik at de snurrer rundt. :)

 

Hvis du har for lavt turtall, så vil motoren kveles fordi det blir for tungt for den å snurre hjulene rundt (akkurat som å sykle i for lavt gir i oppoverbakke). Hvis du har for høyt turtall, vil motoren bare snurre rundt uten å klare å overføre kraft til hjulene (som å prøve å tråkke på pedalene i høyt gir i en nedoverbakke).



Anonymous poster hash: 87a51...7dd

Dersom der stod A, B, C, D, E og F på girspaken, hva ville sa vært høyere og lavere? (Kjeder meg ubeskrivelig i dag og dette er underholdende)

 

Jeg tenker at et lavt gir gir lav utveksling mellom motor og hjule. Dersom motoren roterer et visst antall ganger, så vil hjulene rotere et relativt sett lavt antall ganger.

 

Dersom man setter bilen i et høyt gir, er det høy utveksling mellom motoren og hjulene, og da vil hjulene rotere et høyere antall ganger per omdreining på motoren.

 

Jeg har faktisk aldri tenkt over hva de fleste kaller høyt og lavt, bare resonert meg fram til min måte å betegne det på etterhvert.

 

Og nå er det leeenge siden jeg tok lappen, men så vidt jeg huske pleide kjørelæreren min å ta "opp og ned" betegnelsen bokstavelig i forhold til hvilke tall som var på øverste og nederste rekke på girspaken. "Opp i første, ned i andre, opp i tredje, ned i 4, opp i 5 og ned i 6" 😉

Om trafikklæreren din lærte deg å "fire ned i 6gir", kan det umulig være så leeenge siden du tok lappen. Er ikke mer enn 10-15 år siden det kom i de fleste biler. Og erfaren sjåfør skal helst ha kjørt lengre enn det for å kalle seg erfaren nok.

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

 

Dersom der stod A, B, C, D, E og F på girspaken, hva ville sa vært høyere og lavere? (Kjeder meg ubeskrivelig i dag og dette er underholdende)

 

Jeg tenker at et lavt gir gir lav utveksling mellom motor og hjule. Dersom motoren roterer et visst antall ganger, så vil hjulene rotere et relativt sett lavt antall ganger.

 

Dersom man setter bilen i et høyt gir, er det høy utveksling mellom motoren og hjulene, og da vil hjulene rotere et høyere antall ganger per omdreining på motoren.

 

Jeg har faktisk aldri tenkt over hva de fleste kaller høyt og lavt, bare resonert meg fram til min måte å betegne det på etterhvert.

 

Og nå er det leeenge siden jeg tok lappen, men så vidt jeg huske pleide kjørelæreren min å ta "opp og ned" betegnelsen bokstavelig i forhold til hvilke tall som var på øverste og nederste rekke på girspaken. "Opp i første, ned i andre, opp i tredje, ned i 4, opp i 5 og ned i 6" 😉

Om trafikklæreren din lærte deg å "fire ned i 6gir", kan det umulig være så leeenge siden du tok lappen. Er ikke mer enn 10-15 år siden det kom i de fleste biler. Og erfaren sjåfør skal helst ha kjørt lengre enn det for å kalle seg erfaren nok.

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Lengre enn 15 år for å være erfaren? Wow for en standard...

 

Husker ikke om bilen hadde 6 gir eller ikke, skrev dette i går ikke for 18 år siden....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...