Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 Hva trenger vi den for? Må man alltid clutche før man skal gire og bremse? Anonymous poster hash: ce76c...99a
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 Ja. Den må alltid brukes. Hvis ikke kan du ikke skifte gir. Du må ikke bruke den om du skal bremse ned litt, men beholde samme gir, men skal du under 1000 i turtall bør den inn. Og når du skal bytte gir så klart Anonymous poster hash: 11a7a...2f9
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #3 Skrevet 6. august 2015 Den kobler ut gearkassen slik at du får skiftet gear. Du må alltid bruke den før du skal geare. Ved bremsing må du kun bruke den dersom du reduserer turtallet mye og derfor må geare ned, eller ved full stopp. Anonymous poster hash: 00d44...916
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #4 Skrevet 6. august 2015 Om motoren er slått av kan du gire uten. Er det for mye jobb for deg så kjøp automat. Du skal/ har kjørt opp med manuelt gir? Anonymous poster hash: 60fc0...166
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #5 Skrevet 6. august 2015 Jeg håper ikke du har lappen HI ? Mener ikke å være spydig, men dette er ganske elementær kunnskap... Anonymous poster hash: 3df55...5ec
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #6 Skrevet 6. august 2015 Takk for svar! Så giret regulerer farten? Jeg har ikke begynt å kjøre enda(heldigvis!😆) greit å ha oversikt over det aller mest obligatoriske om bilens "anatomi" så kjørelærer ikke må forklare meg alt FØR scratch, hehe. Anonymous poster hash: ce76c...99a
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #7 Skrevet 6. august 2015 Om motoren er slått av kan du gire uten. Er det for mye jobb for deg så kjøp automat. Du skal/ har kjørt opp med manuelt gir? Anonymous poster hash: 60fc0...166 Det er planen ja! Anonymous poster hash: ce76c...99a
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #8 Skrevet 6. august 2015 Takk for svar! Så giret regulerer farten? Jeg har ikke begynt å kjøre enda(heldigvis!) greit å ha oversikt over det aller mest obligatoriske om bilens "anatomi" så kjørelærer ikke må forklare meg alt FØR scratch, hehe. Anonymous poster hash: ce76c...99a Bra Det er lurt!! var meg som svarte over, og mente som sagt ikke å være frekk. Kjempefint at du lærer før du skal ta timer! LYKKE TIL MED LAPPEN Anonymous poster hash: 3df55...5ec
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #9 Skrevet 6. august 2015 Takk for svar! Så giret regulerer farten? Jeg har ikke begynt å kjøre enda(heldigvis!) greit å ha oversikt over det aller mest obligatoriske om bilens "anatomi" så kjørelærer ikke må forklare meg alt FØR scratch, hehe. Anonymous poster hash: ce76c...99a Bra Det er lurt!! var meg som svarte over, og mente som sagt ikke å være frekk. Kjempefint at du lærer før du skal ta timer! LYKKE TIL MED LAPPEN Anonymous poster hash: 3df55...5ec Tok det absolutt ikke på den måten😉 tusen takk for det, grugleder meg masse! Anonymous poster hash: ce76c...99a
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #10 Skrevet 6. august 2015 Takk for svar! Så giret regulerer farten? Jeg har ikke begynt å kjøre enda(heldigvis!😆) greit å ha oversikt over det aller mest obligatoriske om bilens "anatomi" så kjørelærer ikke må forklare meg alt FØR scratch, hehe. Anonymous poster hash: ce76c...99a Nei. Gasspedalen regulerer farten. Gearene gir motoren et behagelig turtall å jobbe i. (Turtall = omdreininger per min.) Anonymous poster hash: 00d44...916
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #11 Skrevet 6. august 2015 Nei,regulerer ikke farten i det store og hele. Kjører du bratt nedover kan du gire ned for å at bilen bremser med motor. Omdreininger skal helst ligge mellom 2000 til 4000 før du girer opp eller ned. Kjører du opp med automat har du ikke lov å kjøre bil med manuelt gir. Anonymous poster hash: 60fc0...166
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #12 Skrevet 6. august 2015 Takk for svar! Så giret regulerer farten? Jeg har ikke begynt å kjøre enda(heldigvis!😆) greit å ha oversikt over det aller mest obligatoriske om bilens "anatomi" så kjørelærer ikke må forklare meg alt FØR scratch, hehe. Anonymous poster hash: ce76c...99a Nei. Gasspedalen regulerer farten. Gearene gir motoren et behagelig turtall å jobbe i. (Turtall = omdreininger per min.) Anonymous poster hash: 00d44...916 Takk! nå har jeg notert meg begge svarene dine. Anonymous poster hash: ce76c...99a
skjotta Skrevet 6. august 2015 #13 Skrevet 6. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir. Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #14 Skrevet 6. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir. Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv. Høy fart krever HØYERE gir. Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min. Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig. Lykke til med oppkjøringen! Anonymous poster hash: ded33...e27
skjotta Skrevet 6. august 2015 #15 Skrevet 6. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir. Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv. Høy fart krever HØYERE gir.Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min. Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig. Lykke til med oppkjøringen! Anonymous poster hash: ded33...e27 Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #16 Skrevet 6. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir. Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv. Høy fart krever HØYERE gir.Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min. Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig. Lykke til med oppkjøringen! Anonymous poster hash: ded33...e27 Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke? Anonymous poster hash: 066d7...e69
skjotta Skrevet 6. august 2015 #17 Skrevet 6. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir. Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv. Høy fart krever HØYERE gir.Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min. Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig. Lykke til med oppkjøringen! Anonymous poster hash: ded33...e27 Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feilUtifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke? Anonymous poster hash: 066d7...e69 Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør. "Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje" Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #18 Skrevet 7. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir. Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv. Høy fart krever HØYERE gir.Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min. Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig. Lykke til med oppkjøringen! Anonymous poster hash: ded33...e27 Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feilUtifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke? Anonymous poster hash: 066d7...e69 Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør. "Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje" Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir. Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5. HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp Anonymous poster hash: 05091...8d7
skjotta Skrevet 7. august 2015 #19 Skrevet 7. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir. Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv. Høy fart krever HØYERE gir.Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min. Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig. Lykke til med oppkjøringen! Anonymous poster hash: ded33...e27 Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feilUtifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke? Anonymous poster hash: 066d7...e69 Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør. "Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje" Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir. Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5. HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp Anonymous poster hash: 05091...8d7 Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #20 Skrevet 7. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir. Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv. Høy fart krever HØYERE gir.Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min. Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig. Lykke til med oppkjøringen! Anonymous poster hash: ded33...e27 Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feilUtifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke? Anonymous poster hash: 066d7...e69 Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør. "Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje" Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir. Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5. HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp Anonymous poster hash: 05091...8d7 Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass. Jeg holder på å ta lappen nå, og har pga diverse sykdom, sykehusinnleggelser og graviditet brukt noen år på dette. Jeg har i prosessen hatt 4 forskjellige kjørelærere, og ingen av disse har referert til girene slik du gjør her. Anonymous poster hash: 5aa6e...967
Gjest Antarctica Skrevet 7. august 2015 #21 Skrevet 7. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.Høy fart krever HØYERE gir.Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.Lykke til med oppkjøringen!Anonymous poster hash: ded33...e27 Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feilUtifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?Anonymous poster hash: 066d7...e69 Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør."Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp Anonymous poster hash: 05091...8d7 Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass. Jeg holder på å ta lappen nå, og har pga diverse sykdom, sykehusinnleggelser og graviditet brukt noen år på dette. Jeg har i prosessen hatt 4 forskjellige kjørelærere, og ingen av disse har referert til girene slik du gjør her. Anonymous poster hash: 5aa6e...967 Har heller aldri hørt det. Når noe går i lavgir, går det sakte.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 7. august 2015 #22 Skrevet 7. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir. Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv. Høy fart krever HØYERE gir.Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min. Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig. Lykke til med oppkjøringen! Anonymous poster hash: ded33...e27 Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feilUtifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke? Anonymous poster hash: 066d7...e69 Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør. "Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje" Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir. Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5. HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp Anonymous poster hash: 05091...8d7 Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass. Jeg har heller aldri hørt noen kalle lave gir for høye og omvendt, slik du gjør. Tror nok du skiller deg kraftig ut.
skjotta Skrevet 7. august 2015 #23 Skrevet 7. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir. Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv. Høy fart krever HØYERE gir.Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min. Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig. Lykke til med oppkjøringen! Anonymous poster hash: ded33...e27 Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feilUtifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke? Anonymous poster hash: 066d7...e69 Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør. "Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje" Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir. Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5. HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp Anonymous poster hash: 05091...8d7 Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.Jeg har heller aldri hørt noen kalle lave gir for høye og omvendt, slik du gjør. Tror nok du skiller deg kraftig ut. Men det har jeg heldigvis ikke noe imot 😀
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #24 Skrevet 7. august 2015 Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir. Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv. Høy fart krever HØYERE gir.Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min. Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig. Lykke til med oppkjøringen! Anonymous poster hash: ded33...e27 Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feilUtifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke? Anonymous poster hash: 066d7...e69 Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør. "Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje" Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir. Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5. HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp Anonymous poster hash: 05091...8d7 Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass. Er 1 krone en høyere pris enn 1.000 kroner? Anonymous poster hash: 0d735...5c3
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #25 Skrevet 7. august 2015 På skilt ved bratte nedoverbakker står det 'use Low gear' https://www.google.no/search?q=low+gear&rlz=1CDGOYI_enNO592NO592&espv=1&hl=en-US&source=lnms&tbm=isch&sboxchip=Images&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIxafws9qWxwIVRhYsCh2HsgF8&biw=375&bih=591#imgrc=_ Anonymous poster hash: 642f0...cbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå