Gå til innhold

Kan noen, kort fortalt, si meg hva en clutch gjør?(bil)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Den må alltid brukes. Hvis ikke kan du ikke skifte gir. Du må ikke bruke den om du skal bremse ned litt, men beholde samme gir, men skal du under 1000 i turtall bør den inn. Og når du skal bytte gir så klart

 

Anonymous poster hash: 11a7a...2f9

Den kobler ut gearkassen slik at du får skiftet gear. Du må alltid bruke den før du skal geare. Ved bremsing må du kun bruke den dersom du reduserer turtallet mye og derfor må geare ned, eller ved full stopp.

 

Anonymous poster hash: 00d44...916

Takk for svar! Så giret regulerer farten? Jeg har ikke begynt å kjøre enda(heldigvis!😆) greit å ha oversikt over det aller mest obligatoriske om bilens "anatomi" så kjørelærer ikke må forklare meg alt FØR scratch, hehe.

 

Anonymous poster hash: ce76c...99a

Annonse

Om motoren er slått av kan du gire uten.

Er det for mye jobb for deg så kjøp automat. Du skal/ har kjørt opp med manuelt gir?

 

Anonymous poster hash: 60fc0...166

Det er planen ja!:)

 

 

 

Anonymous poster hash: ce76c...99a

Takk for svar! Så giret regulerer farten? Jeg har ikke begynt å kjøre enda(heldigvis!) greit å ha oversikt over det aller mest obligatoriske om bilens "anatomi" så kjørelærer ikke må forklare meg alt FØR scratch, hehe.

 

Anonymous poster hash: ce76c...99a

Bra :) Det er lurt!! var meg som svarte over, og mente som sagt ikke å være frekk. Kjempefint at du lærer før du skal ta timer! LYKKE TIL MED LAPPEN :)

 

Anonymous poster hash: 3df55...5ec

 

 

Takk for svar! Så giret regulerer farten? Jeg har ikke begynt å kjøre enda(heldigvis!) greit å ha oversikt over det aller mest obligatoriske om bilens "anatomi" så kjørelærer ikke må forklare meg alt FØR scratch, hehe.

 

Anonymous poster hash: ce76c...99a

Bra :) Det er lurt!! var meg som svarte over, og mente som sagt ikke å være frekk. Kjempefint at du lærer før du skal ta timer! LYKKE TIL MED LAPPEN :)

 

Anonymous poster hash: 3df55...5ec

Tok det absolutt ikke på den måten😉 tusen takk for det, grugleder meg masse!:)

 

 

Anonymous poster hash: ce76c...99a

Takk for svar! Så giret regulerer farten? Jeg har ikke begynt å kjøre enda(heldigvis!😆) greit å ha oversikt over det aller mest obligatoriske om bilens "anatomi" så kjørelærer ikke må forklare meg alt FØR scratch, hehe.

 

Anonymous poster hash: ce76c...99a

Nei. Gasspedalen regulerer farten. Gearene gir motoren et behagelig turtall å jobbe i. (Turtall = omdreininger per min.)

 

Anonymous poster hash: 00d44...916

Nei,regulerer ikke farten i det store og hele. Kjører du bratt nedover kan du gire ned for å at bilen bremser med motor.

Omdreininger skal helst ligge mellom 2000 til 4000 før du girer opp eller ned.

 

Kjører du opp med automat har du ikke lov å kjøre bil med manuelt gir.

 

Anonymous poster hash: 60fc0...166

 

Takk for svar! Så giret regulerer farten? Jeg har ikke begynt å kjøre enda(heldigvis!😆) greit å ha oversikt over det aller mest obligatoriske om bilens "anatomi" så kjørelærer ikke må forklare meg alt FØR scratch, hehe.

 

Anonymous poster hash: ce76c...99a

Nei. Gasspedalen regulerer farten. Gearene gir motoren et behagelig turtall å jobbe i. (Turtall = omdreininger per min.)

 

Anonymous poster hash: 00d44...916

Takk!:) nå har jeg notert meg begge svarene dine.

 

 

 

Anonymous poster hash: ce76c...99a

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Annonse

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil

Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør.

 

"Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"

 

Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.

 

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør.

 

"Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"

 

Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.

Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.

 

HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" ;) Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp :)

 

Anonymous poster hash: 05091...8d7

 

 

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør.

 

"Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"

 

Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.

Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.

 

HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" ;) Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp :)

 

Anonymous poster hash: 05091...8d7

Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.

 

 

 

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør.

 

"Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"

 

Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.

Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.

 

HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" ;) Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp :)

 

Anonymous poster hash: 05091...8d7

Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.

 

 

 

Jeg holder på å ta lappen nå, og har pga diverse sykdom, sykehusinnleggelser og graviditet brukt noen år på dette. Jeg har i prosessen hatt 4 forskjellige kjørelærere, og ingen av disse har referert til girene slik du gjør her. 

 

Anonymous poster hash: 5aa6e...967

Gjest Antarctica

 

 

 

 

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.Lykke til med oppkjøringen!Anonymous poster hash: ded33...e27
Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?Anonymous poster hash: 066d7...e69
Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør."Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.
Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" ;) Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp :)Anonymous poster hash: 05091...8d7
Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.

  Jeg holder på å ta lappen nå, og har pga diverse sykdom, sykehusinnleggelser og graviditet brukt noen år på dette. Jeg har i prosessen hatt 4 forskjellige kjørelærere, og ingen av disse har referert til girene slik du gjør her.  Anonymous poster hash: 5aa6e...967

Har heller aldri hørt det. Når noe går i lavgir, går det sakte.

Gjest Darwinia:-)

 

 

 

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør.

 

"Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"

 

Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.

Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.

 

HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" ;) Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp :)

 

Anonymous poster hash: 05091...8d7

Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.

Jeg har heller aldri hørt noen kalle lave gir for høye og omvendt, slik du gjør. Tror nok du skiller deg kraftig ut.

 

 

 

 

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør.

 

"Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"

 

Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.

Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.

 

HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" ;) Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp :)

 

Anonymous poster hash: 05091...8d7

Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.
Jeg har heller aldri hørt noen kalle lave gir for høye og omvendt, slik du gjør. Tror nok du skiller deg kraftig ut.

 

Men det har jeg heldigvis ikke noe imot 😀

 

 

 

 

 

 

Clutch setter bilen i fri slik at du kan skifte gir eller bremse raskt ned uten at motoren kveles fordi den står i for lavt gir.

 

Girene fungerer som på en sykkel dersom du tenker på motoren som beina dine. Høy fart krever lavere gir for å være komfortabelt. Bakker kan kreve høyere gir osv.

Høy fart krever HØYERE gir.

Man hører (du bør hvertfall lære deg å høre etter) på bilen når du bør bytte gir. Som regel bør man skifte til høyere gir når man passerer 2200 omdreininger pr.min.

Søk opp clutch, det er to plater som skal være sammen (når bilen er i gir), dette får bilen til å gå fremover. Når platene er fra hverandre (i fri) kan man ikke gi gass, bilen vil ikke gå videre opp i fart (med mindre det er nedoverbakke), før bilen står i gir. Du må øve på myk i gangsetting og å få clutchen rolig ut, slik at det blir behagelig.

Lykke til med oppkjøringen!

 

Anonymous poster hash: ded33...e27

Slik jeg har lært det er 1 gir høyeste gir. Høyere gir =høyere turtall, lavere gir = lavere turtall.. så da har jeg i såfall lært feil
Utifra det du sier her Skjotta, så vil du sette bilen i 1. gear (lavt gear) når du holder 110 på motorveien og 5.gear (høyt gear) når du kjører i oppoverbakke?

 

Anonymous poster hash: 066d7...e69

Nei, jeg starter bilen i høyeste gir, og girer meg nedover etterhvert som farten øker. Akkurat sånn som alle andre gjør.

 

"Opp fra tredje til andre" og "ned fra andre til tredje"

 

Som sagt, har alltid lært at 1 gir er høyeste gir og 5-6 gir er laveste gir.

Haha, så tullete? Må være for at det gir høyere turtall, da? I min verden er nemlig 5 høyere enn 1, derfor girer jeg OPP fra 4 til 5.

 

HI, gir er akkurat det samme prinsippet i bil som på sykkelen din. Lavt gir = du må tråkke veldig fort (høyt turtall) men farten er allikevel lav. Dette giret bruker du når du starter å sykle/kjøre og i bratte oppoverbakker. Så sånn sett kan man jo si at du "gir regulerer farten" ;) Clutchen gjør det mulig for deg å gire. Det blir kanskje litt som de syklene der du må slutte å tråkke (koble av) for å få giret. Veldig enkelt, men genialt prinsipp :)

 

Anonymous poster hash: 05091...8d7

Da er verdenen din liten... 1 plass er jo, for eksempel, en høyere plassering enn 5 plass.

 

Er 1 krone en høyere pris enn 1.000 kroner?

 

Anonymous poster hash: 0d735...5c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...