Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #1 Skrevet 5. august 2015 Nå spør jeg dere her.Jeg har jobbet samme plass i to år nå,og jeg får veldig dårlig betalt. Min kollega har 30% mer lønn enn meg og min sjef har faktisk dobbelt som meg. Jeg har mer utdannelse enn min kollega og min sjef og jeg har flere arbeidsoppgaver. Når jeg har tatt opp lønnen så beklager sjefen min seg med at bedriften ikke har økonomi til å gi meg mer lønn... Nå som jeg tilfeldigvis fant ut hva de andre har så ble jeg mildt sagt forbannet. Jeg er 40 år. Hva synes dere? Anonymous poster hash: 03e93...8f9
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #2 Skrevet 5. august 2015 Nå spør jeg dere her.Jeg har jobbet samme plass i to år nå,og jeg får veldig dårlig betalt. Min kollega har 30% mer lønn enn meg og min sjef har faktisk dobbelt som meg. Jeg har mer utdannelse enn min kollega og min sjef og jeg har flere arbeidsoppgaver. Når jeg har tatt opp lønnen så beklager sjefen min seg med at bedriften ikke har økonomi til å gi meg mer lønn... Nå som jeg tilfeldigvis fant ut hva de andre har så ble jeg mildt sagt forbannet. Jeg er 40 år. Hva synes dere? Anonymous poster hash: 03e93...8f9 Det er flere ting enn utdannelse og arbeidsoppgaver som spiller inn når man blir tildelt lønn. Noen ganger føles det urettferdig, og sånn er det. Og det er naturlig at din sjef tjener mer enn deg. Anonymous poster hash: 9a84a...16c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #3 Skrevet 5. august 2015 Det er jeg fullstendig klar over, hva sjefen tjener er ikke min sak. Men at jeg har så dårlig betalt I forhold til arbeidsoppgaver er urettferdig. Hadde du godtatt en lønn på 20000 PR mnd før skatt? Det er det jeg får nemlig. Anonymous poster hash: 03e93...8f9
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #4 Skrevet 5. august 2015 Din kollega var vel avdelingsleder? Uansett du har takket ja til jobben som var utlyst med den lønnen du ble tilbudt. Du står fritt til å finne deg annen jobb. Anonymous poster hash: 02e4b...cff
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #5 Skrevet 5. august 2015 Det er jeg fullstendig klar over, hva sjefen tjener er ikke min sak. Men at jeg har så dårlig betalt I forhold til arbeidsoppgaver er urettferdig. Hadde du godtatt en lønn på 20000 PR mnd før skatt? Det er det jeg får nemlig. Anonymous poster hash: 03e93...8f9 Nei så jeg hadde ikke tatt den jobben heller. Urettferdig? Virkelig er du 5 år? Det var du som tok denne jobben. Anonymous poster hash: 02e4b...cff
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #6 Skrevet 5. august 2015 Det er jeg fullstendig klar over, hva sjefen tjener er ikke min sak. Men at jeg har så dårlig betalt I forhold til arbeidsoppgaver er urettferdig. Hadde du godtatt en lønn på 20000 PR mnd før skatt? Det er det jeg får nemlig. Anonymous poster hash: 03e93...8f9 Da har sannsynligvis din kollega vært flinkere enn deg til å forhandle lønn både når hun ble ansatt og under ordinære lønnsreguleringer. Du har takket ja til en stilling med en viss lønn og er du ikke fornøyd så er det ingen som kan nekte deg å finne en annen jobb. Anonymous poster hash: 927a0...a51
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #7 Skrevet 5. august 2015 Det er jeg fullstendig klar over, hva sjefen tjener er ikke min sak. Men at jeg har så dårlig betalt I forhold til arbeidsoppgaver er urettferdig. Hadde du godtatt en lønn på 20000 PR mnd før skatt? Det er det jeg får nemlig. Anonymous poster hash: 03e93...8f9 20 000 i måneden før skatt er 240 000 kroner... Nå sier ikke du hva du jobber som, men hvorfor i all verden godtok du en slik lønn hvis du mener du er verdt mer? Anonymous poster hash: 9a84a...16c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #8 Skrevet 5. august 2015 Det beste er å ta dette opp med egen leder, hvis leder ikke gir uttrykk for at du kommer til å øke i lønn er du fri til å søke på andre jobber med annen lønn. Liten vits å bli irritert, bedre å ta til handling. Kan hende at du kommer til å trives bedre på et nytt sted og. Anonymous poster hash: aa110...36a
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #9 Skrevet 5. august 2015 Det er mange grunner til at jeg takket ja til denne jobben,blant annet skulle jeg få bedre lønn etterhvert. Jeg har fått flere oppgaver underveis, og flere blir det. Jeg er fullstendig klar over at jeg kan søke andre plasser. Jeg trives her men syns det er vanskelig å ta opp dette med lønn. Anonymous poster hash: 03e93...8f9
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #10 Skrevet 5. august 2015 Om du har utdanning og er 40 år burde du absolutt ikke tatt en jobb som gir 240 000 i året. Er jo langt unner det de aller fleste andre tjener i en 100% stilling. Selv uten utdanning og ansiennitet. Anonymous poster hash: f49c1...d8a
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #11 Skrevet 5. august 2015 Det er mange grunner til at jeg takket ja til denne jobben,blant annet skulle jeg få bedre lønn etterhvert. Jeg har fått flere oppgaver underveis, og flere blir det. Jeg er fullstendig klar over at jeg kan søke andre plasser. Jeg trives her men syns det er vanskelig å ta opp dette med lønn. Anonymous poster hash: 03e93...8f9 Har du fått det kontraktfestet at du skulle få bedre lønn etter hvert? Slike ting bør man alltid sørge for å få skrevet inn i kontrakten. Hvis ikke blir det ord mot ord til syvende og sist. Den lønnen du får er lav, feks. langt under minstelønn for en helsesekretær. Helsesekretær er en lavtlønnsgruppe med lavt utdanningsnivå, kun tre år på videregående skole. Som nyutdannet helsesekretær uten noen ansiennitet i det hele tatt skal man tjene 319 000 kroner . Det er 79 000 kroner mer enn det du har. Om du ikke er organisert, bør du gjøre det snarest, og også undersøke om det finnes minstelønnssatser for ditt arbeidsområde. Uten at jeg vet hva du jobber med, så høres det ikke rett ut uansett. Anonymous poster hash: 9a84a...16c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #12 Skrevet 5. august 2015 Søk andre jobber. Kommer du så langt at noen vurderer å ansette deg, går du til din nåværende sjef og forteller ham dette. Si at du har et jobbtilbud på hånden, men at du trives godt her du er nå, men at lønnen er for lav. Så får du se om han er villig til å strekke seg litt for å beholde deg (ha en sum du blir fornøyd med i hodet). Kommer han med et fisletilbud eller ikke noe i det hele tatt, ser du hvilken verdi du har. Da har han rett og slett ikke noe mer å tilby. Kommer han med et ok tilbud sørger du for å få det kontraktfestet. Få evt med forhøyelse etter X antall år, eller hvis du pålegges flere arbeidsoppgaver. Her må du ha en plan i hodet over hva du føler du er verdt. Anonymous poster hash: c6fb8...d1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå