Gå til innhold

Rødt eller hvitt hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må male huset. Men klarer ikke bestemme om vi skal skifte farge. Huset er gammelt og den gamle stilen er beholdt med blant annet krysspost vinduer. Nå er det hvitt. Synes alle har hvite hus og synes jeg er litt kjedelig? Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: b632e...2e8

Skrevet

Solgult, fantastisk fin farge på hus. Men hvite kanter.

Anonymous poster hash: 24bf7...5c5

Skrevet

Hvitt!!

Anonymous poster hash: a6f88...7cd
Skrevet

Hvitt

Anonymous poster hash: b8531...0fe

Skrevet

Hvitt

Skrevet

Ville valgt lys lys grå hvis jeg skulle malt om nå, med hvite kanter. Da fremtrer detaljene på huset bedre, og skitt synes mindre på grått.

Skrevet

Hvit

Anonymous poster hash: 9c8f8...883

Skrevet

Rødt

Anonymous poster hash: 280d9...4f6

Skrevet

Hvitt. Mange har det fordi det er pent. Alle blomster, biler, hageputer osv matcher dessuten 😆

Anonymous poster hash: 9ddd5...b76

Skrevet

Rødt, med mindre det er et typisk sørlandshus eller noe sånt.

Utrolig kjedelig å se på alle de hvite husene rundt omkring.

Gult er også fint. Til og med blått blir fint på mange hus.

Anonymous poster hash: 2dd14...b57
Skrevet

Det er fordeler og ulemper med begge farger. Rødt falmer fort og dere må regne med å male litt oftere, hvitt er mer holdbart, men blir fort stygt fordi svertesopp og grønske synes så godt, og må vaskes. Grått er nok mest praktisk i så måte, men jeg synes røde hus med hvite karmer er så fint, så det har vi, og blåser i om det må males litt oftere enn naboens. Ellers så har en nabo her malt huset sitt i en nydelig kremhvit og med kritthvite karmer, og det ble veldig delikat.

Skrevet

Rødt! Kanskje er jeg litt partisk siden vi har det, men her jeg bor begynner det å bli vel mange gråe hus, og hvite, så noen må jo sette litt farge på nabolaget. Synes det var vanskelig å finne farge da jeg ønsket en dypere rød i forhold til den vi hadde fra før (rørosrød), så endte opp med å blande selv. Synes "kirsebærtre" ble for mørk og "vestlandsrød" ble for knall, så jeg blandet disse 2 fargene, og ble da superfornøyd :-) Fargene er fra jotun.

Håper du går for rødt ;-)

Anonymous poster hash: 8ab01...770

Skrevet

Hvitt !!!

Anonymous poster hash: c862d...8d2
Skrevet

Hvilken farge er det på taket?

Rødt er hyggelig på eldre hus, men med rødt tak blir det litt mye rødt.

Hvit er nøytralt og pent og står seg på de fleste hus.

Personlig har vi et hus fra 48 som nå er helhvitt med rødt tak.

Skrevet

Jeg har hvitt og trives med det. Ikke så mange helt hvite hus her. Rødt falmer jo litt fortere enn andre farger. Skulle jeg hatt noe annet enn hvitt, ville jeg hatt grått med hvite karmer.

Anonymous poster hash: 3245b...441

Skrevet (endret)

Kyst og åpent kulturlandskap: Hvitt

Skau og fjell: Rødt eller brunt.

Fordelen med hvitt er at man enkelt kan male en vegg etter behov uten at det blir tydelig skille mellom nymalt og "det som ble malt i fjor" og ulempen er svarte prikker syns godt.

Rødt syns jeg ofte blir bleket og man får tydelig skille om man maler kun en vegg.

Syns ikke hvitt er kjedelig og det blir oftest godt resultat, mye oftere en moderne fargekombinasjoner.

Og en ting til: Jo mørkere farge, desto mer utsatt for slitasje av sol. Temperatur på overflate kan være flere titalls grader forskjell i solsteken.

Endret av prekæs
Skrevet

Røde hus falmer fortere.

Anonymous poster hash: 5dc77...7ac
Skrevet

Solgult, fantastisk fin farge på hus. Men hvite kanter.

Anonymous poster hash: 24bf7...5c5

Godt forslag! men det ble dessverre nedstemt av mannen :-)

Skrevet

Hvilken farge er det på taket?

Rødt er hyggelig på eldre hus, men med rødt tak blir det litt mye rødt.

Hvit er nøytralt og pent og står seg på de fleste hus.

Personlig har vi et hus fra 48 som nå er helhvitt med rødt tak.

Taket er svart og jeg er enig med deg i at rødt hus og rødt tak kan bli litt for mye

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger! Dere har gitt meg litt å tenke på.Som sagt så er huset vårt ett gammelt hus som er restaurert i gammel stil med krysspostvinduer og brede omramminger rundt vinduene. Det er ganske stort. Det er nå hvitt. I utgangspunktet var det mannen som kom med forslaget om at han ville male det rødt og jeg tror det kan bli fint rødt. Vi bor i ett byggefelt og det er ganske tett her. Nabohusene er hvite og beige så jeg tror ikke det gjør noe om vårt blir rødt. Vi har ikke tatt noen avgjørelse, men tror vi heller mot farge og stilskifte :-) Hvis det blir avgjørelsen så gjelder det å finne rett rødfarge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...