Gå til innhold

Livia eller Céline?

Anbefalte innlegg

Jenta vår er to (!!) mnd å vi klarer ikke å bli enig.

Jeg er svensk og engelsk og mannen er fra Brasil. Det er derfor viktig for oss å ha et navn som funker på engelsk og portugisisk men det må i tillegg funke bra her i Norge.

Det står mellom Livia og Céline (Se-liin).

Jeg har alltid vært veeeldig glad i navnet Céline men skjønner at det kan oppfattes som litt gammeldags? Hvordan tenker dere at en Céline ser ut?

Livia funker veldig fint på både engelsk og portugisisk. Det er relativt vanlig i Sverige men det virker ikke som at noen har hørt det her? Hvordan tenker dere at en Livia er/ser ut? De fleste av de norske venninnene mine synes det er veldig pent, hva tenker dere?

Håper noen orker å kommentere dette.. Det er jo ikke sånn at vi skal ta besluttingen basert på dette men det er gøy å høre hva andre mener :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144229273-livia-eller-c%C3%A9line/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Begge er forsåvidt pene, men jeg ville valgt Livia av flere grunner:

Livia er veldig vakkert, synes det er aller finest av de to, og fungerer fint på de fleste språk.

Liker ikke navn med slik é, ville blitt usikker siden det vanligvis skrives "Celine" og kanskje uttalt navnet "sElinn", slik jeg legger trykk på e i André (kan ikke reglene, kanskje jeg tar feil, men da er det nok mange andre som også tviler). Ville heller ikke visst at e skal være stum, i Norge uttales Celine vanligvis rett frem, med e på slutten. Så det ville kanskje blitt "sElinn-e".. Barnet vil altså fort vekk måtte forklare skrivemåte og uttale en del.

Hva med Celina i stedet? Eventuelt Iselin? I alle fall ville jeg skrevet Celine, så blir det kun "med stum e" å forklare. Navnet er ellers fint, altså.

Uansett synes jeg Livia er nydelig, og ville valgt det. Men dere skal jo velge deres favoritt:)

Anonymous poster hash: f09bc...8e4

Synes overhodet ikke Celine er gammeldags, forresten. Tenker heller at det er et navn i tiden. Og Livia passer godt inn med dagens litt korte navn som ender på a.

Ser for meg en søt jente i begge tilfeller, ingen spesielle assosiasjoner. Ville ikke tenkt på det. De fleste kler navnet sitt på sin måte, uansett.

Anonymous poster hash: f09bc...8e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...