Kvinne21 Skrevet 1. august 2015 #1 Del Skrevet 1. august 2015 Hei! Er gravid for første gang, etter 2 år med prøving. Vet jo ikke hvordan dette kommer til å gå enda, er bare 6 uker på vei. Har termin ca 6. april. Har selvfølgelig noen spørsmål, og lurer på om noen kan svare meg på noen av disse. Har dessverre ingen å spørre her jeg bor, derfor tyr jeg til dette forumet. 1. Må man bestille selv, evt hva må man betale for tidlig ultralyd? Hva er det tidligste dere evt anbefaler. Er nå som sagt i uke 6. Når var dere på første UL? Hva ser man etter på tidlig UL? 2. Når må jeg gå til legen. Skal jeg ringe legen på mandag å få time, eller skal man vente noen uker? Når gikk dere til legen første gang? 3. Hva er absolutt nei-nei å spise? 4. Hvilken uke er ordinær UL? 5. Hvor lenge har far permisjon, og når? 6. Får far fri/permisjon når det nærmer seg termin, og ukene/måneden etter? 7. Er det stor kjangs for spontanabort i uke 6, og frem til 12, når jeg ellers er ganske så frisk og rask? 8. Når kan man trygt begynne å handle inn til babyen? Etter ordinær UL? 9. Anbefaler dere å trene (gå turer, sykle osv) når man egentlig ikke var så flink til det før man ble gravid? 10. Hvor lenge tar man folsyre? 11. Kan jeg trygt fortsette med multivitamin OG betakaroten? Beklager mange spørsmål, men blir gal av å sitte her med spørsmålene mine.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144228711-er-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-har-en-del-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gina84 Skrevet 1. august 2015 #2 Del Skrevet 1. august 2015 Svarte deg på alle spm og klarte å slette alt:((( prøver igjen..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144228711-er-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-har-en-del-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-147356065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gina84 Skrevet 1. august 2015 #3 Del Skrevet 1. august 2015 1: Hei! Er gravid for første gang, etter 2 år med prøving. Vet jo ikke hvordan dette kommer til å gå enda, er bare 6 uker på vei. Har termin ca 6. april. Har selvfølgelig noen spørsmål, og lurer på om noen kan svare meg på noen av disse. Har dessverre ingen å spørre her jeg bor, derfor tyr jeg til dette forumet. 1. Må man bestille selv, evt hva må man betale for tidlig ultralyd? Hva er det tidligste dere evt anbefaler. Er nå som sagt i uke 6. Når var dere på første UL? Hva ser man etter på tidlig UL? Dette bestiller man privat selv. Det offentlige har UL i uke 17-20( jeg hadde uke 21 sist. 2. Når må jeg gå til legen. Skal jeg ringe legen på mandag å få time, eller skal man vente noen uker? Når gikk dere til legen første gang? Jeg synest det er godt å dra til legen tidlig. Få samtale, råd, lytte på magen. Da er man igang og trygg på at legen følger med. 3. Hva er absolutt nei-nei å spise? All mat som ikke er gjennomstekt. Blodig mat. Eg har aldri vært nasi, men dette holder jeg meg unna. Biffen må være gjennomstekt. 4. Hvilken uke er ordinær UL? 17-20 5. Hvor lenge har far permisjon, og når? Dette må jeg oppdatere meg selv på 6. Får far fri/permisjon når det nærmer seg termin, og ukene/måneden etter? Far har 2 uker perm etter fødsel. 7. Er det stor kjangs for spontanabort i uke 6, og frem til 12, når jeg ellers er ganske så frisk og rask? Det går dessverre ikke på det. Kroppen støter bort om det ikke er levedyktig av ulike grunner. Etter uke 12 er sjansene mindre. 8. Når kan man trygt begynne å handle inn til babyen? Etter ordinær UL? Det er noe med at handler man tidlig kan jo så mangt skje. Jeg handlet som en feiring i uke 12:))) 9. Anbefaler dere å trene (gå turer, sykle osv) når man egentlig ikke var så flink til det før man ble gravid? Å bevege seg er å anbefalte. Lette turer:) sykle ville eg ikke ha gjort.... 10. Hvor lenge tar man folsyre? Tar man ikke det hele svangerskapet? Viktigaste med de 3 første mnd. 11. Kan jeg trygt fortsette med multivitamin OG betakaroten? Usikker med beta. Spør legen:) men mulig e bra:) jeg tenkte å prøve den gravid pakken de har på apoteket:) Beklager mange spørsmål, men blir gal av å sitte her med spørsmålene mine.. Dette er forumet for å lufte slike spm:) Håper jeg var til hjelp:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144228711-er-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-har-en-del-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-147356083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #4 Del Skrevet 1. august 2015 Hei! Er gravid for første gang, etter 2 år med prøving. Vet jo ikke hvordan dette kommer til å gå enda, er bare 6 uker på vei. Har termin ca 6. april. Har selvfølgelig noen spørsmål, og lurer på om noen kan svare meg på noen av disse. Har dessverre ingen å spørre her jeg bor, derfor tyr jeg til dette forumet. 1. Må man bestille selv, evt hva må man betale for tidlig ultralyd? Hva er det tidligste dere evt anbefaler. Er nå som sagt i uke 6. Når var dere på første UL? Hva ser man etter på tidlig UL? Ja, man må bestille selv med mindre legen mener det er nødvendig med tidlig ul. Prisen varierer, men kan fort bli opp mot tusenlappen. Ville iallefall ventet til uke 8-9, så du får sett en baby På tidlig ul ser man som regel bare etter hjertelyd og at alt ser ok ut ellers (str og utvikling). Fra uke 11-12 kan man sjekke nakkefold o.l mtp trisomi. 2. Når må jeg gå til legen. Skal jeg ringe legen på mandag å få time, eller skal man vente noen uker? Når gikk dere til legen første gang? Jeg var til legen første gang når jeg var i uke 12, er som regel da de tar første kontroll med blodprøver o.l. Er du derimot mye usikker og trenger informasjon så bestill den en time nå snart så får dere tatt en prat. 3. Hva er absolutt nei-nei å spise? Informasjon om dette finner du på matportalen.no. Det er en del man skal holde seg unna, så les den brosjyren 4. Hvilken uke er ordinær UL? 17-20 5. Hvor lenge har far permisjon, og når? Om han har rett til permisjon så kan dere bestemme mye av det selv. Han har rett på minst 10 uker (fedrekvoten) les mer om dette på nav.no 6. Får far fri/permisjon når det nærmer seg termin, og ukene/måneden etter? Han har krav på to uker fri i forbindelse med fødsel, men det er arbeidsgiver som bestemmer om han får med eller uten lønn. 7. Er det stor kjangs for spontanabort i uke 6, og frem til 12, når jeg ellers er ganske så frisk og rask? I starten er det ca 20 % sjanse for spontanabort, så blir risikoen mindre jo lenger man kommer. Statistikk på dette finner du om du googler 8. Når kan man trygt begynne å handle inn til babyen? Etter ordinær UL? Ja, men det finnes aldri noe tidspunkt i graviditeten som er 100% trygt for babyen er ute. Men om du venter til ordinær ul så er sjansen svært stor for at det er trygt. Jeg handlet mine første ting i uke 13 9. Anbefaler dere å trene (gå turer, sykle osv) når man egentlig ikke var så flink til det før man ble gravid? Man skal ikke trene mer eller hardere etter man ble gravid enn man gjorde før for det meste. Men gå turer og snakk gjerne med lege\jordmor om dette så finner du ut hva som er nok for deg. Å holde seg i form er bra 10. Hvor lenge tar man folsyre? Hele svangerskapet. Men dette får man i pakkene med multivitaminer for gravide. Etter de 12 første ukene blir som regel dosen folat redusert med 50%. 11. Kan jeg trygt fortsette med multivitamin OG betakaroten? Jeg ville droppet betakaroten. Begynn på gravid-vitaminer og dropp alt annet så du ikke får for mye av noe. Snakk gjerne med jordmor om dette også. Beklager mange spørsmål, men blir gal av å sitte her med spørsmålene mine.. Husk! Ikke ta alt du hører på forum alvorlig, her har alle forskjellige meninger og "vet" forskjellige ting. Informasjon får du fra gode bøker, lege og jordmor Hos jordmor får du også noen bøker og brosjyrer med god informasjon, så om du har mulighet kan du godt ta en tur dit før uke 12, her jeg bor vil de gjerne ha oss inn tidligst mulig, men vet det ikke er likt i fks Oslo. Les gjerne boka Gro Nylander - på vei, den har mye fin info Anonymous poster hash: ca366...d85 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144228711-er-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-har-en-del-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-147356108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #5 Del Skrevet 1. august 2015 Bare et spørsmål, hvordan kan du være 6 uker på vei og ha termin 6 april? Det går ikke. Vist du har termin 6 april da e du like langt som meg og jeg er bare 4+6 i dag Anonymous poster hash: 01f98...f43 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144228711-er-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-har-en-del-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-147356129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #6 Del Skrevet 2. august 2015 Hei! Er gravid for første gang, etter 2 år med prøving. Vet jo ikke hvordan dette kommer til å gå enda, er bare 6 uker på vei. Har termin ca 6. april. Har selvfølgelig noen spørsmål, og lurer på om noen kan svare meg på noen av disse. Har dessverre ingen å spørre her jeg bor, derfor tyr jeg til dette forumet. 1. Må man bestille selv, evt hva må man betale for tidlig ultralyd? Hva er det tidligste dere evt anbefaler. Er nå som sagt i uke 6. Når var dere på første UL? Hva ser man etter på tidlig UL? 2. Når må jeg gå til legen. Skal jeg ringe legen på mandag å få time, eller skal man vente noen uker? Når gikk dere til legen første gang? 3. Hva er absolutt nei-nei å spise? 4. Hvilken uke er ordinær UL? 5. Hvor lenge har far permisjon, og når? 6. Får far fri/permisjon når det nærmer seg termin, og ukene/måneden etter? 7. Er det stor kjangs for spontanabort i uke 6, og frem til 12, når jeg ellers er ganske så frisk og rask? 8. Når kan man trygt begynne å handle inn til babyen? Etter ordinær UL? 9. Anbefaler dere å trene (gå turer, sykle osv) når man egentlig ikke var så flink til det før man ble gravid? 10. Hvor lenge tar man folsyre? 11. Kan jeg trygt fortsette med multivitamin OG betakaroten? Beklager mange spørsmål, men blir gal av å sitte her med spørsmålene mine.. Når du har termin ca 6. april er du vel 5+0 i dag. 1. Tidlig ultralyd bestiller du selv, privat koster det ca 1000 kroner. Du ser ikke stort annet enn et bankende hjerte og om størrelsen stemmer før i uke 12, da kan du se ganske mye. Ville anbefalt deg å vente til uke 12. 2. Første svangerskapskontroll hos lege også rundt uke 12. Ring gjerne nå og sett opp time. Skjer veldig lite på første kontroll, sjekker urin og fyller ut helsekort. 3. Absolutt neinei å spise: Følg rådene til helsedirektoratet, da er du trygg. https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/kosthold-for-gravide 4. OUL er som oftest i uke 18-19-20. 5. Les om permisjonsregler her: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Foreldrepenger.347653.cms 6. Far har rett på to uker fri ifbm fødsel, men ikke nødvendigvis betalt for disse ukene. 7. Sjangsen for spontanabort avtar for hver dag. Ingen vits i å ta ulykken på forhånd, det er ingenting du kan gjøre med det uansett. 8. Du handler inn når du ønsker. Når det er trygt? Spørs veldig på hva du ser på som risiko. Du har god tid så er ingenting å stresse med i alle fall. Kjønn får du jo evnt ikke vite før OUL. 9. Supert å holde seg i aktivitet, bare ikke press kroppen mer enn den er vant til. Lette joggeturer, sykling eller gåturer er supert. Jo bedre du tar vare på kroppen din nå, jo bedre vil kroppen din takle fødsel og tiden etterpå. 10. Man tar folsyre frem til uke 12. 11. Dette bør du spørre lege om. ..og beklager men jeg klarer ikke å la være: skjønner ikke hvordan du kan ha prøvd å bli gravid i to år uten å sjekke opp disse tingene. Anonymous poster hash: 2f073...1b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144228711-er-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-har-en-del-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-147356876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2015 #7 Del Skrevet 2. august 2015 Hei! Er gravid for første gang, etter 2 år med prøving. Vet jo ikke hvordan dette kommer til å gå enda, er bare 6 uker på vei. Har termin ca 6. april. Har selvfølgelig noen spørsmål, og lurer på om noen kan svare meg på noen av disse. Har dessverre ingen å spørre her jeg bor, derfor tyr jeg til dette forumet. 1. Må man bestille selv, evt hva må man betale for tidlig ultralyd? Hva er det tidligste dere evt anbefaler. Er nå som sagt i uke 6. Når var dere på første UL? Hva ser man etter på tidlig UL? 2. Når må jeg gå til legen. Skal jeg ringe legen på mandag å få time, eller skal man vente noen uker? Når gikk dere til legen første gang? 3. Hva er absolutt nei-nei å spise? 4. Hvilken uke er ordinær UL? 5. Hvor lenge har far permisjon, og når? 6. Får far fri/permisjon når det nærmer seg termin, og ukene/måneden etter? 7. Er det stor kjangs for spontanabort i uke 6, og frem til 12, når jeg ellers er ganske så frisk og rask? 8. Når kan man trygt begynne å handle inn til babyen? Etter ordinær UL? 9. Anbefaler dere å trene (gå turer, sykle osv) når man egentlig ikke var så flink til det før man ble gravid? 10. Hvor lenge tar man folsyre? 11. Kan jeg trygt fortsette med multivitamin OG betakaroten? Beklager mange spørsmål, men blir gal av å sitte her med spørsmålene mine.. Når du har termin ca 6. april er du vel 5+0 i dag. 1. Tidlig ultralyd bestiller du selv, privat koster det ca 1000 kroner. Du ser ikke stort annet enn et bankende hjerte og om størrelsen stemmer før i uke 12, da kan du se ganske mye. Ville anbefalt deg å vente til uke 12. 2. Første svangerskapskontroll hos lege også rundt uke 12. Ring gjerne nå og sett opp time. Skjer veldig lite på første kontroll, sjekker urin og fyller ut helsekort. 3. Absolutt neinei å spise: Følg rådene til helsedirektoratet, da er du trygg. https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/kosthold-for-gravide 4. OUL er som oftest i uke 18-19-20. 5. Les om permisjonsregler her: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Foreldrepenger.347653.cms 6. Far har rett på to uker fri ifbm fødsel, men ikke nødvendigvis betalt for disse ukene. 7. Sjangsen for spontanabort avtar for hver dag. Ingen vits i å ta ulykken på forhånd, det er ingenting du kan gjøre med det uansett. 8. Du handler inn når du ønsker. Når det er trygt? Spørs veldig på hva du ser på som risiko. Du har god tid så er ingenting å stresse med i alle fall. Kjønn får du jo evnt ikke vite før OUL. 9. Supert å holde seg i aktivitet, bare ikke press kroppen mer enn den er vant til. Lette joggeturer, sykling eller gåturer er supert. Jo bedre du tar vare på kroppen din nå, jo bedre vil kroppen din takle fødsel og tiden etterpå. 10. Man tar folsyre frem til uke 12. 11. Dette bør du spørre lege om. ..og beklager men jeg klarer ikke å la være: skjønner ikke hvordan du kan ha prøvd å bli gravid i to år uten å sjekke opp disse tingene. Anonymous poster hash: 2f073...1b3 Nye anbefalinger nå ang folsyre, så nå er det ut svangerskapet gjerne Anonymous poster hash: ca366...d85 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144228711-er-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-har-en-del-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-147356878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå