Gå til innhold

Høyt blodtrykk i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring? Gikk det bra? Er i uke 27 og fikk målt høyt blodtrykk, skal til ny kontroll om et par dager. +1 i urinen, så det var bra. Crp på 8 og hb 11,8. Så det var vel egentlig bare blodtrykket som var høyt, slik jeg forstår det så er det ikke skummelt før man har mer proteiner i urinen?

Anonymous poster hash: 93aa3...651

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144228651-h%C3%B8yt-blodtrykk-i-svangerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått utvidet ul?

Jeg hadde text-book svangerskapsforgiftning, men den var likevel litt atypisk da jeg ikke fikk utslag på blodprøver og hadde lite utslag på proteiner (alla mellom 1-3).

Jeg begynte med høyt blodtrykk og proteiner i urinen, fikk utvidet ul og der fant dem stor motstand i blodårene samt store vekstavvik på fosteret som er svangerskapsforgiftning.

Legene trodde ikke det skulle bli så ille, men jeg endte i kramper og en hårspredd fra å overleve.

Jeg kjente meg hele veien dårlig, og hadde mye pannehodepine, synsforstyrrelse og sykdomsfølelse i kroppen. Tror kanskje det er ganske veiledende mtp svangerskapsforgiftning.

Har du ikke dette går det vel generelt bra😊 du får bare passe på at legene/jm passer godt på deg😉

Anonymous poster hash: 36de5...ecb

Har du fått utvidet ul?

Jeg hadde text-book svangerskapsforgiftning, men den var likevel litt atypisk da jeg ikke fikk utslag på blodprøver og hadde lite utslag på proteiner (alla mellom 1-3).

Jeg begynte med høyt blodtrykk og proteiner i urinen, fikk utvidet ul og der fant dem stor motstand i blodårene samt store vekstavvik på fosteret som er svangerskapsforgiftning.

Legene trodde ikke det skulle bli så ille, men jeg endte i kramper og en hårspredd fra å overleve.

Jeg kjente meg hele veien dårlig, og hadde mye pannehodepine, synsforstyrrelse og sykdomsfølelse i kroppen. Tror kanskje det er ganske veiledende mtp svangerskapsforgiftning.

Har du ikke dette går det vel generelt bra du får bare passe på at legene/jm passer godt på degAnonymous poster hash: 36de5...ecb

Oi, så skummelt :( godt det gikk bra med dere da!

Ja, jeg har heldigvis vekstkontroller, pga jeg ble flyttet på OUL. Så det er bra. Jeg har synsforstyrrelser og hodepine, men håper at kontroll mandag viser lavere blodtrykk (nå er det 145/95). Men synsforstyrrelser og hodepine var det som sendte meg på legevakt idag, der de fant høyt blodtrykk. Men ingen utslag på urin.

Hva var trykket da?

Definisjonen på preeklampsi (svangerskapsforgiftning) er blodtrykk på minst 140/90 og minst +1 på proteiner. Sånn sett har du allerede det om du har høyt blodtrykk i tillegg til proteinene du beskriver.

Det kan gå fint, det kan forverres. Du bør ha minst ukentlige kontroller og være sykmeldt.

Anonymous poster hash: f3c2a...454

Hva var trykket da? Definisjonen på preeklampsi (svangerskapsforgiftning) er blodtrykk på minst 140/90 og minst +1 på proteiner. Sånn sett har du allerede det om du har høyt blodtrykk i tillegg til proteinene du beskriver. Det kan gå fint, det kan forverres. Du bør ha minst ukentlige kontroller og være sykmeldt. Anonymous poster hash: f3c2a...454

Det er på 195/45.

Annonse

Da har du per definisjon preeklampsi og skal følges opp etter retningslinjer for det. Antagelig vil du kunne ha utbytte av blodtrykkssenkende. Trandate er greit dokumentert som sikre i svangerskapet.

Har hatt høyt i alle tre svangerskap, og det var til tider skyhøyt. Fikk trandate som fikk det noe ned og ble inimellom lagt inn til observasjon. Gikk bra med alle tre. Har tre sunne barn. Jeg tar fortsatt en blodtrykssenkende om dagen, ett år etter sist svangerskap.

Lykke til 😃

Anonymous poster hash: 6cd93...c6e

Legen på legevakta sa forresten at jeg måtte være obs hvis hodepinen forverret seg eller jeg fikk vondt i magen.

Jeg nevnte at jeg har hatt vondt i magen, men det en stund, og det forkastet han og mente ikke hadde noen sammenheng. At det bare var babyen som presset elns. Men hvordan skal jeg da vite hva som er hva? Hva er farlig vondt i magen? Jeg har også gallesteiner, er det noe sånt man kjenner?

For to år siden sendte legevakta meg hjem med 150 i crp og en feil diagnose som gjorde at jeg kunne dødd. For ett år siden sendte de meg hjem med "gastritt" da jeg hadde gallesteinanfall. Dvs de har alltid tatt feil og jeg stoler ikke på dem i det heletatt. Men ingenting annet var åpent i helga.

Legen konfererte med føden og de ble enige om å ha is i magen (jeg Googlet meg frem til legevakthåndboka og fant ut at det han legen gjorde mtp at jeg fikk beskjed om å ta kontakt med fastlegen mandag var helt etter den boka).

Greit nok med is i magen, men det har ikke jeg. Men det er vel en lang vei fra 145/95 i blodtrykk, synsforstyrrelser og hodepine til å ligge hjelpeløs på gulvet med spasmer og fråding?

Alt går bra med oss nå, men det kunne endt galt og det var ikke legene sin skyld at det gikk bra til slutt. Fikk veldig bra oppfølging med mine andre barn da😊

Har du synsforstyrrelse sa de på sykehuset til meg at kan bety at du er en hårdbredd fra å få krampe.. Hvordan utarter disse synsforstyrrelsene seg?

Det som desverre er dumt er at legene ikke alltid tar disse "subjektive" symptomene på alvor (synsforstyrrelser, hodepine, sykdomsfølelse ect). Du må bare være helt klar på hvordan du føler deg, og heller overdriv om så.

Etter mitt første svangerskap og en rekke andre hendelser har jeg desverre endt opp med å ikke stole på leger mer. Jeg synes det er dumt da ikke alle leger er like dårlig.

Alt går bra med oss nå, men det kunne endt galt og det var ikke legene sin skyld at det gikk bra til slutt. Fikk veldig bra oppfølging med mine andre barn da😊

Har du synsforstyrrelse sa de på sykehuset til meg at kan bety at du er en hårdbredd fra å få krampe.. Hvordan utarter disse synsforstyrrelsene seg?

Det som desverre er dumt er at legene ikke alltid tar disse "subjektive" symptomene på alvor (synsforstyrrelser, hodepine, sykdomsfølelse ect). Du må bare være helt klar på hvordan du føler deg, og heller overdriv om så.

Etter mitt første svangerskap og en rekke andre hendelser har jeg desverre endt opp med å ikke stole på leger mer. Jeg synes det er dumt da ikke alle leger er like dårlig.

Det er bare disse stjernene foran øynene, noe som visstnok kan komme av blodtrykket i seg selv.

Men man blir jo litt nervøs pga man ikke stoler helt på legene ja.

Annonse

Jeg hadde høyt blodtrykk og +3 på protein da jeg ble innlagt. Dagen etter kasta jeg opp og hadde +4 på protein pluss høyt blodtrykk. Fødsel ble satt i gang den dagen 3 uker før termin. Men hadde aldri smerter i magen eller synsforstyrrelser.

Jeg mener du burde Vært på føden for sjekk ikke legevakt og fastlege da de ikke har nok kunskap om svangerskapsforgiftning.

Anonymous poster hash: 7a0de...f49

Da har du per definisjon preeklampsi og skal følges opp etter retningslinjer for det. Antagelig vil du kunne ha utbytte av blodtrykkssenkende. Trandate er greit dokumentert som sikre i svangerskapet.

Er du lege?

Anonymous poster hash: 425d7...4da

Er du lege?

Anonymous poster hash: 425d7...4da

Utgjør det noen forskjell om jeg sier ja eller nei til det? Jeg er anonym på et nettforum. HI skal selvfølgelig ikke ta noe som sies her for gitte sannheter, men søke kompetent helsehjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...