Gå til innhold

Litt bekymret over mindre liv, hvor fort bør man kontakte føden\legevakt?

Anbefalte innlegg

Hei, er 30+2 og litt bekymret. Har en veldig vilter baby i magen så jeg er vant til mye aktivitet, spesielt etter å ha spist, drukket eller når jeg sitter\ligger. Igår var babyen mer aktiv enn vanlig, men siden sånt går opp og ned tenkte jeg ikke så mye mer over det. Nå har jeg derimot bare kjent to svake spark siden jeg la meg igår til tross for at jeg har spist frokost og en is nå for 20 minutter siden (for å se om det fikk fart i mini). Jeg vet jo at dette ikke er lenge, men når er det på tide å kontakte lege dersom dette vedvarer? Har også dårlig samvittighet fordi jeg lå på ryggen inatt, følte ikke noe ubehag ved det og siden jeg sov så la jeg ikke merke til at jeg sov på ryggen før jeg våknet.

Anonymous poster hash: 748ac...674

Fortsetter under...

Jordmor sa til meg at de endrer aktivitetsnivå og sover mer og mer mot slutten. Drikk søt saft brus e.l skru på litt høy musikk. Legg deg ned og prøv å vekk babyen. Dytt litt ev skift side. Ring heller til føden en gang for mye... Hvis det ikke virker

Min er også roligere om dagen. Kjenner ikke ordentlig spark men at han beveger på seg.

Anonymous poster hash: 08e5a...9ca

Ja, jeg tenker også at det er naturlig at det blir roligere, men overgangen fra igår er liksom så stor. Igår var mini helt gal inni der og det var action fra morgen til kveld bokstavelig talt. Kan jo være hn er sliten idag etter alt det eller at hn har lagt seg bak morkaka eller ned i bekkenet. Har kjent noen svake bevegelser nå de siste minuttene så det er iallefall liv. 

28+6 her og var like bekymret som deg tidligere i dag. Synes også at bevegelsene har endret seg i det siste, men jm har ferie og har lang vei til nærmeste føde - etter to timer så har babyen begynt å røre på seg igjen heldigvis!

Anonymous poster hash: 80c89...270

Siden jeg kjenner litt bevegelse nå er jeg roligere, men greit å vite hva man har å forholde seg til om det skulle skje igjen :) Kjenner jeg har mange spørsmål for tiden og føler liksom ikke jeg får dekt vitebehovet mitt gjennom bøkene jeg har lest, så skulle nesten ønske det var litt hyppigere kontroller hos jordmor allerede :) Er bare 10 dager igjen til neste kontroll da heldigvis så håper jeg kan få svar på en del da. Er førstegangs og plutselig de siste dagene så begynner det å skje mye rart og man vil jo gjerne spørre selv om jeg forstår at det meste er normalt i denne fasen. Skulle helst hatt en jordmor som bodde vegg i vegg :P HI

Drikk noe kaldt og søtt (juice, saft) og sett deg ned helt i fred med en klokke og penn og papir. Legg hendene på magen og noter hver eneste bevegelse på arket i 30 minutter. På KK fikk jeg beskjed om at så lenge det var over 5 bevegelser på denne halvtime, så var det "innafor". Ring føden der du holder til og snakk med vakthavende jordmor; vil tro du får samme beskjed. Ta gjerne denne sparketesten selv først så har du noen tall. 

Jeg hadde ett par sånne dager nå med sistemann og ble bekymret, men fikk roet meg litt når jeg faktisk gjorde denne sparketesten. 

Annonse

Siden jeg kjenner litt bevegelse nå er jeg roligere, men greit å vite hva man har å forholde seg til om det skulle skje igjen :) Kjenner jeg har mange spørsmål for tiden og føler liksom ikke jeg får dekt vitebehovet mitt gjennom bøkene jeg har lest, så skulle nesten ønske det var litt hyppigere kontroller hos jordmor allerede :) Er bare 10 dager igjen til neste kontroll da heldigvis så håper jeg kan få svar på en del da. Er førstegangs og plutselig de siste dagene så begynner det å skje mye rart og man vil jo gjerne spørre selv om jeg forstår at det meste er normalt i denne fasen. Skulle helst hatt en jordmor som bodde vegg i vegg :P HI

Kontakt føden hvis bevegelsene er unormalt i forhold til det du er vant til.

Jeg våkner også ofte flatt på ryggen, og får litt panikk.

Anonymous poster hash: d1cd5...7f1

Drikk noe kaldt og søtt (juice, saft) og sett deg ned helt i fred med en klokke og penn og papir. Legg hendene på magen og noter hver eneste bevegelse på arket i 30 minutter. På KK fikk jeg beskjed om at så lenge det var over 5 bevegelser på denne halvtime, så var det "innafor". Ring føden der du holder til og snakk med vakthavende jordmor; vil tro du får samme beskjed. Ta gjerne denne sparketesten selv først så har du noen tall. 

Jeg hadde ett par sånne dager nå med sistemann og ble bekymret, men fikk roet meg litt når jeg faktisk gjorde denne sparketesten. 

Skal gjøre dette nå. Spiste som sagt en is for å se om det hjalp, men responsen jeg fikk fra mini var veldig svak i forhold til vanlig. Men jeg noterte ikke så drikker saft nå og skal notere den neste halvtimen. HI

Kontakt føden hvis bevegelsene er unormalt i forhold til det du er vant til.

Jeg våkner også ofte flatt på ryggen, og får litt panikk.

Jeg skal gi det en halvtime til, drikker ett glass saft nå og skal notere bevegelser. Om det ikke tar seg vesentlig opp så ringer jeg føden så snart mannen er hjemme fra jobb ( om ca 40 minutter). Synes mini reagerer veldig annerledes enn vanlig så vil ikke vente lenger enn det. HI

Oppdatering: Endte opp på føden med ctg siden mini ikke viste noen reaksjon på hverken mat, saft eller is. Prøvde det jeg kunne å få liv i hn, men uten resultat så fikk beskjed om å komme inn med en gang. Etter ca 2 minutter med ctg-måling tok mini helt av og sparket som en galing frem til vi var ferdige så konklusjonen var at alt var vel :) Men de var glade jeg kom innom siden dette skilte seg veldig ut fra det vanlige mønsteret. Hun har vært aktiv som vanlig siden vi kom fra sykehuset heldigvis :) 

Flott at alt var fint:) Bedre å sjekke en gang for mye. Jeg var innom og sjekket en gang. Babyen var veldig stille i forhold til vanlig, kjente ingen ting etter uker med mye bevegelser. De ba meg komme rett inn, tok det veldig på alvor. Alt var fint, men var kjekt å se det. De sa det var helt riktig å kontakte de, og at jeg var velkommen igjen hvis det skulle skje flere ganger. Var godt å bli tatt på alvor og ikke få følelsen av at man er hysterisk. Så ikke nøl med å kontakte de, dere andre, hvis dere merker en tydelig endring. Man skal ikke vente til neste dag.

Anonymous poster hash: 53530...e4c

Oppdatering: Endte opp på føden med ctg siden mini ikke viste noen reaksjon på hverken mat, saft eller is. Prøvde det jeg kunne å få liv i hn, men uten resultat så fikk beskjed om å komme inn med en gang. Etter ca 2 minutter med ctg-måling tok mini helt av og sparket som en galing frem til vi var ferdige så konklusjonen var at alt var vel :) Men de var glade jeg kom innom siden dette skilte seg veldig ut fra det vanlige mønsteret. Hun har vært aktiv som vanlig siden vi kom fra sykehuset heldigvis :)

Så bra! Tenkte på deg idag, og håpet alt stod bra til.

Flott at alt var fint:) Bedre å sjekke en gang for mye. Jeg var innom og sjekket en gang. Babyen var veldig stille i forhold til vanlig, kjente ingen ting etter uker med mye bevegelser. De ba meg komme rett inn, tok det veldig på alvor. Alt var fint, men var kjekt å se det. De sa det var helt riktig å kontakte de, og at jeg var velkommen igjen hvis det skulle skje flere ganger. Var godt å bli tatt på alvor og ikke få følelsen av at man er hysterisk. Så ikke nøl med å kontakte de, dere andre, hvis dere merker en tydelig endring. Man skal ikke vente til neste dag.

Anonymous poster hash: 53530...e4c

Ja, de presiserte at det var bra jeg kom inn og at jeg ikke måtte nøle med å gjøre det igjen om jeg opplevde det samme flere ganger. Som jordmoren sa så er dette jobben vår nå, og passe på at mini har det bra og ta faresignaler på alvor :) Jeg var også redd for å virke hysterisk, men de sa at  det var bra jeg reagerte og ikke skulle vente om det skjedde igjen. Er veldig glad jeg dro, selv om jeg er rolig av meg så hadde jeg det vondt langt inn i hjerterota på vei inn for det føltes virkelig ikke bra at mini endret seg sånn. Så jeg er enig med deg, aldri nøl om man merker tydelig endring :) 

Annonse

Har vært inne på bekymringstur tre ganger tror jeg i mine svangerskap. Det har været lite liv og jeg har vært bekymret,det har været fint alle gangene, men de er flinke til å si at det var bra jeg tok kontakt. Med nr 2 og 4 var morkaken foran så det har gjort at jeg har kjent mindre i utgangspunktet og plutselig kjente jeg ingenting.

Så fint alt var bra med deg og at du ble godt ivaretatt

Jeg glemmer aldri ei inne på kvinneguiden som fortalte for noen år siden... Hun var gravid og reagerte ut på kvelden på at det ikke var liv i magen, slik det pleide å være. Men hun tenkte at det gikk sikkert bra, så hun la seg senere til å sove. På morgenen var det heller ikke liv, men hun dro nå på jobb. Etter jobb så tenkte hun at det kanskje var en ide å sjekke at alt var bra. Det var det ikke. Barnet var ikke mer...

Hvis du merker at alt ikke er som det skal så få det sjekket!!! For ellers vil du angre, hvis det viser seg at alt ikke var som det skulle.

(Ja, jeg er irritert på at noen kunne la det gå så lenge uten å gjøre noe!)

Anonymous poster hash: 13df3...d67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...