Lilletrille17 Skrevet 1. august 2015 #1 Skrevet 1. august 2015 (endret) Vi startet prĂžvingen pĂ„ vĂ„rt fĂžrste barn i fjor sommer, og har nĂ„ akkurat bikket Ă„ret med prĂžving. PĂ„ grunn av at jeg er tynn og har en kronisk sykdom ble vi forberedt pĂ„ at det kunne ta tid for meg Ă„ bli gravid. Jeg har veldig Ă„lreit fastlege, sĂ„ hun henviste meg til utredning i slutten av juni og vi har fĂ„tt time i slutten av september. BĂ„de gleder og gruer meg til den..  Men.. FĂžr ferien var jeg pĂ„ rutinemessig GU. Forrige onsdag ringte legen meg og sa at de hadde funnet celleforandringer i livmorhalsen, og at jeg mĂ„tte pĂ„ sykehuset for videre undersĂžkelser. Skulle pĂ„ ferie pĂ„ torsdagen og vĂŠre borte ei uke, sĂ„ har fĂ„tt time nĂ„ fĂžrstkommende mandag. Hun ba meg ogsĂ„ om Ă„ legge prĂžvingen pĂ„ vent til jeg var ferdig utredet..  For det fĂžrste blir jeg jo noe bekymret pga dette.. Har hatt venninner med celleforandringer som har fĂ„tt beskjed om ny kontroll hos fastlege om 6 mnd, og ikke rett pĂ„ sykehus. Noen som har erfaringer rundt dette? Spurte rett og slett altfor lite da hun ringte, for ble litt satt ut med en gang.  For det andre,. Jeg blir sĂ„ frustrert!! FĂžler alt er "galt" med denna kroppen, og at det aldri skal klaffe. Vet det er helt normalt med 1 Ă„rs prĂžving, og at mange prĂžver lenger fĂžr spiren sitter. Men akkurat nĂ„ fĂžles alt litt hĂ„plĂžst. HĂ„per hvertfall utredningen gĂ„r raskt, slik at det ikke blir lengr til vi kan starte prĂžvingen igjen.. Langt innlegg, uten noe mer enn en utblĂ„sning egentlig.. Beklager, men mĂ„tte bare fĂ„ det utđđ Endret 1. august 2015 av Solan85
Kjerringa med agurken Skrevet 4. august 2015 #2 Skrevet 4. august 2015 Ting kan vÊre urettferdig i blant ja.. Celleforandringer- hvis det er grad 1 & 2 slipper du unna med kontroll hos fastlegen. Er det 2/3/3+ sÄ er det kontroll pÄ sykehuset med biopsi og konisering. Ved konisering sÄ tar opererer de den infiserte delen av vekk slik at det ikke skal utvikle seg til kreft, og deretter mÄ/bÞr du vente til det har grodd. Jeg fikk beskjed om at jeg mÄtte vente fra april til september. Hadde cellegrad 3 + litt med 2 hÞyere opp. Fikk komplikasjoner i etterkant som gjorde at jeg var sykemeldt i 3 uker (stoppet ikke Ä blÞ, smerter og mÄtte til slutt etse ned sÄrkantene). Mange her inne sier at de bare hadde det i lokalbedÞvelse og at de var oppegÄende i lÞpet av kort tid sÄ det er individuelt. Andre igjen har narkose (slik som jeg fikk). God sÞvn da i det minste Overlegen som hÄndterer utredningen her var fast bestemt pÄ at man ikke burde prÞve fÞr det var ordnet opp i. Under en graviditet kan cellene i livmorhalsen forandre seg, og har man da 2/3/3+ sÄ kan det utvikle seg videre til kreft. Tror de fÊrreste har lyst til Ä sitte der med en nyfÞdt man ikke kan amme og knapt nok se fordi man mÄ intensivbehandles med cellegift. NÄ er det snart september sÄ da er det min tur til videre utredning og endelig kan jeg begynne pÄ pergotime. Jeg er takknemlig for at denne overlegen fant celleforandringene under utredningen for barnlÞshet.  Jeg hadde allerede mistet en liten en, og jeg tror jeg hadde blitt knust om jeg hadde vÊrt lengre pÄ vei og deretter fÄtt beskjeden om at det hadde utviklet seg kreft.  NB! Hvis du blir gravid rett etter konisering KAN dette medfÞre altfor tidlig fÞdsel eller abort. Kan vÊre lurt Ä vente.  Her er en nyttig trÄd: http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/141456152-har-erfaring-med-konisering-cerclage-cervix-osv-2-premature/
Lilletrille17 Skrevet 4. august 2015 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2015 Takk for svar og for tips om trĂ„denđ  Som du sier, jeg er veldig glad for at de fant celleforandringene fĂžr jeg ble gravid. Var pĂ„ sykehuset og tok biopsi i gĂ„r, og fikk beskjed om at de er rimelig sikre pĂ„ at det blir konisering. FĂ„r endelig svar om 4-5 uker (syns det var lenge Ă„ venteđ). Fikk beskjed om at infertilitetsutredningen og videre prĂžving er satt pĂ„ vent, sĂ„ da er det bare Ă„ forholde seg til det. Akkurat nĂ„ gĂ„r det overraskende bra. SelvfĂžlgelig stusselig, men nĂ„ mĂ„ jeg bare fokusere pĂ„ Ă„ bli ferdig med detta fĂžrst!  Jeg ble anbefalt lokalbedĂžvelse og beroligende, men har jo litt tid Ă„ bestemme meg pĂ„.. Aldri fĂ„tt narkose fĂžr, sĂ„ er kanskje det besteđ  SĂ„ godt at ventetiden snart er over for deg, sĂ„ du kan komme i gang igjen. Virker jo uutholdelig lenge Ă„ vente, men vi venter hvertfall ikke forgjeves. Vi ender jo (forhĂ„pentligvis) opp med den stĂžrste premien av dem alleđ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ