Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #1 Skrevet 31. juli 2015 Etter en uke som feriegjest gråt jeg nesten da vi måtte reise😂 Mannen har en jobb som gjør at han kan bo hvor som helst og jeg er utdannet lærer og kan nok også få jobb, i det minste et vikariat, så å flytte på oss er ikke helt umulig. Dere som bor i Kr.Sand eller i nærheten, hva vil dere trekke frem som positivt og negativt? Vi har to barnehagebarn, hvordan er bhg dekning- og kvalitet? Hvordan er det å komme som innflytter, mtp å skaffe seg et nettverk? Blir veldig glad hvis noen gidder å dele erfaringer med meg. Anonymous poster hash: 780be...71a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #2 Skrevet 31. juli 2015 Jeg forstår deg så godt! Jeg er fra Kristiansand selv, men pga. ulike årsaker er jeg tvunget til å bo 100 mil hjemmefra. Det er smertefullt, og jeg lengter hjem hver eneste dag. ALT i kroppen roer seg når jeg kommer hjem til Sørlandet. Lykke til med avgjørelse, uansett hva det blir :-)! Jeg misunner deg muligheten! Anonymous poster hash: 6b588...6b0
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #3 Skrevet 31. juli 2015 Kristiansand er som alle andre kystbyer på Sørlandet fantastisk om SOMMEREN. resten av året er det lite som skjer og veldig folketomt. Å skaffe seg nettverk på Sørlandet kan og være ganske vanskelig da man er skeptisk til innflyttere. Du nå på en måte komme I rette miljø noen som har bodd andre steder. Eller det kan jo være du treffer noen på jobb. Barnehagedekning er ganske god må jeg si så det ville ikke vært det største problemet. Anonymous poster hash: 8fa9b...840
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #4 Skrevet 31. juli 2015 Du skal lete lenge etter en plass som er mer rævva resten av året.... Du har bare opplevd sommeren. Vi flytta derfra pågrunn av vinteren alene... Anonymous poster hash: 07149...05e
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #5 Skrevet 31. juli 2015 Bodde i kristiansand i mange år i forbindelse med studier. Fantastisk SOMMERBY, men ingenting som skjer om vinteren eller om det regner. Ingen nevneverdige museer, sentre, lekeland ( eller, har de fått det nå?) noenting. Er ingen større byer i området å reise til heller, bare småbyer som Grimstad osv. Flere av de jeg studerte med som ble lærere og barnehagelærere måtte flytte da en ikke får jobb, da det er flere nyutdannede enn lærerplasser. Kjøp dere heller sommerhytte. Seriøst. Anonymous poster hash: 3e859...eed
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #6 Skrevet 31. juli 2015 Du skal lete lenge etter en plass som er mer rævva resten av året.... Du har bare opplevd sommeren. Vi flytta derfra pågrunn av vinteren alene... Anonymous poster hash: 07149...05e Hvorfor er det så ille om vinteren da? Jeg skjønner jo at sjarmen er størst om sommeren, men bor nå på en plass hvor man holder på å snø ned om vinteren, og det er noe jeg ikke kommer til å savne. Jeg kan love deg at det ikke er mange å treffe på midvinteren mange steder i landet. Hi Anonymous poster hash: 780be...71a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #7 Skrevet 31. juli 2015 Bodde i kristiansand i mange år i forbindelse med studier. Fantastisk SOMMERBY, men ingenting som skjer om vinteren eller om det regner. Ingen nevneverdige museer, sentre, lekeland ( eller, har de fått det nå?) noenting. Er ingen større byer i området å reise til heller, bare småbyer som Grimstad osv. Flere av de jeg studerte med som ble lærere og barnehagelærere måtte flytte da en ikke får jobb, da det er flere nyutdannede enn lærerplasser. Kjøp dere heller sommerhytte. Seriøst.Anonymous poster hash: 3e859...eed Skulle gjerne kjøpt oss en sørlandsperle til ferirbruk, men både økonomi ogavstand gør det svært upraktisk. Hi Anonymous poster hash: 780be...71a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #8 Skrevet 31. juli 2015 Dere som sier at det ikke er noe å finne på... tuller dere? Jeg nevner noe: Kjøpesenter: Nordens største Lekeland: Planeten Pluto, Leos lekeland Aktiviteter: Dyreparken er åpen hele året, Aquarama, Naturmuseum og botaniske hage, curling/ishockey, vitenskapssenter, museer, flotte turløyper... og bare noen mil unna Danmark. ... og noe av det jeg liker aller best: nærheten til resten av Europa. Bil over til Danmark, og vipps! så har du Europa for dine føtter med bil, noe jeg opplever at er MYE mer tungvint herfra hvor jeg bor. Anonymous poster hash: 6b588...6b0
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #9 Skrevet 31. juli 2015 Dere som sier at det ikke er noe å finne på... tuller dere? Jeg nevner noe: Kjøpesenter: Nordens størsteLekeland: Planeten Pluto, Leos lekelandAktiviteter: Dyreparken er åpen hele året, Aquarama, Naturmuseum og botaniske hage, curling/ishockey, vitenskapssenter, museer, flotte turløyper... og bare noen mil unna Danmark. ... og noe av det jeg liker aller best: nærheten til resten av Europa. Bil over til Danmark, og vipps! så har du Europa for dine føtter med bil, noe jeg opplever at er MYE mer tungvint herfra hvor jeg bor. Anonymous poster hash: 6b588...6b0 Tusen takk for gode tips Hi Anonymous poster hash: 780be...71a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #10 Skrevet 31. juli 2015 Dere som sier at det ikke er noe å finne på... tuller dere? Jeg nevner noe: Kjøpesenter: Nordens største Lekeland: Planeten Pluto, Leos lekeland Aktiviteter: Dyreparken er åpen hele året, Aquarama, Naturmuseum og botaniske hage, curling/ishockey, vitenskapssenter, museer, flotte turløyper... og bare noen mil unna Danmark. ... og noe av det jeg liker aller best: nærheten til resten av Europa. Bil over til Danmark, og vipps! så har du Europa for dine føtter med bil, noe jeg opplever at er MYE mer tungvint herfra hvor jeg bor. Anonymous poster hash: 6b588...6b0 Tenker det samme. Er fra Vestlandet og kunne gjerne tenkt oss å flytte til Kristiansand, men av praktiske årsaker går det ikke. Vi reiser ikke med fly, så vi må alltid kjøre til Oslo eller Kristiansand for å komme oss til utlandet. Hadde vært så deilig med den nærheten til Europa. Anonymous poster hash: aecff...7f5
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #11 Skrevet 31. juli 2015 Jeg bor 15 min utenfor Kristiansand, rett ved sjøen, og jobber i byen. Vi stortrives her, hele året. Fornøyd med nærområde, skole, barnehage, fritidsaktiviteter+++ Men det er stor forskjell på sommeren og resten av året, i likhet med de fleste andre steder i landet vil jeg tro. Vi velger stort sett å ha hjemmeferie på sommeren, og legger utenlandsturer til høst og vinter. Dyreparken f.eks. bruker vi ikke så mye i skoleferien, fordi vi ikke orker å "gå i kø". Årskort i begge parker, for hele familien vår, koster ca 5000. Men resten av året er det veldig spennende å gå i Dyreparken. Vi kommer nært på dyrene, dyrepasserne forteller med få mennesker og god tid. Aktiviteter som bob kan barna gjøre så mange ganger de vil, det er nesten ikke kø... Badelandet bruker vi masse i høysesongen, spesielt i år, når sjøen er så kald! Kristiansand sentrum er en fantastisk sommerby (det har du vel fått med deg), men den er koselig hele året, synes jeg. Bra og variert kulturtilbud, mye å finne på med barna eller for de voksne (Idda, samsen, Aquarama, jegers, kilden, ravnedalen+++++) Jeg kan varmt anbefale Kristiansand som helårs-by! 😊👍 Barnehagedekning og sånt er vanskelig å svare konkret på, det avhenger mye av område dere bosetter dere i. Anonymous poster hash: 12c1d...653
Todii Skrevet 31. juli 2015 #12 Skrevet 31. juli 2015 Hei, HI Så koselig å høre at du liker Kristiansand. Jeg er derfra, men har bodd i Grimstad i 3 år nå pga. studier. Ikke at det er så langt, men jeg lengter hjem. Og nå flytter vi tilbake. Jeg gleder meg som en unge! Ja, det kan være litt kjipt om vinteren, men jeg har funnet ut at det er litt hva man gjør det til selv. Hvis man har den holdningen at alt bare er kjipt og dritt, da får man det jammen ikke noe gøy heller. Ja, det er jo typisk slapsevinter her, men det er jo ingen som dør av det. Trenger bare litt mer planlegging Om sommeren er det jo faktastisk, og det skjer ting hele tiden. På vinteren er det masse å finne på. Lekeland når det er ruskevær. Dette finner man i Vågsbygd og Sørlandssenteret. Dyreparken er åpen hele året. Noe av mine beste barndomsminner er fra Dyreparken utenom sommersesongen. I øsende regn gikk vi rundt, det var nesten ikke folk og vi fikk lov til å bli med dyrepasserne og mate dyrene. Helt topp for et dyrefrelst barn Som anonym her oppe nevner, Aquarama, danskebåten, fiskebrygga (er faktisk koselig om vinteren og!), Gimle gård, Ravnedalen, Jegersberg, Baneheia, Kilden, Museet, kino... Vabua på Lund er byens beste akebakke. At det fortsatt er gress igjen der er et under I Kristiansand er vi så heldige å ha naturen rett rundt hjørnet. I de fleste bydelene ligger det turområder nesten rett utenfor døren. Sørlendinger er litt sære, men vi er veldig greie når folk blir kjent med oss. Jeg utvider gjerne nettverket mitt enda mer Har du noen tanker om hvor du kunne tenke deg å bosette deg?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #13 Skrevet 31. juli 2015 Tusen takk for svar, alle sammen ❤️ Jeg kjenner at jeg ikke får mindre lyst til å sjekke dette ut. Vi er helt i startfasen og har ikke peiling på hvor og hvordan vi ev vil bo. Har et stort hus her som vi nok vil prøve å leie bort, i en prøvefase ihvertfall, så vi kan nok se på hus opp til 5 mill. Hvor er det best å bo? Gjerne så nærme sjøen som mulig da. Vi er to voksne med to hjemmeboende barn og to som studerer, må ha litt plass til dem også. Anonymous poster hash: 780be...71a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #14 Skrevet 31. juli 2015 Jeg har bodd i Flekkefjord (oppi knausen bak Spor 2). Jeg er enig med de som sier at det er døvt på Sørlandet vinterstid. I tillegg er det vanskelig å komme inn i miljøer hvis du er utenfra. I tillegg har du jo en del narkomane... Jeg ville ikke flyttet dit. Anonymous poster hash: e756e...f9b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #15 Skrevet 31. juli 2015 Jeg har bodd i Flekkefjord (oppi knausen bak Spor 2). Jeg er enig med de som sier at det er døvt på Sørlandet vinterstid. I tillegg er det vanskelig å komme inn i miljøer hvis du er utenfra. I tillegg har du jo en del narkomane... Jeg ville ikke flyttet dit. Anonymous poster hash: e756e...f9b Haha, ikke sammenlign Kristiansand med Flekkefjord, da!😂 Dere som sier Kristansand er kjip vinterstid; tull! Kristiansand har mye kulturelle arrangement av ulike slag, det gjelder bare - som i resten av verden - å finne frem til dem, og faktisk delta på ting. Anonymous poster hash: e1472...834
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #16 Skrevet 31. juli 2015 Jeg har bodd i Flekkefjord (oppi knausen bak Spor 2). Jeg er enig med de som sier at det er døvt på Sørlandet vinterstid. I tillegg er det vanskelig å komme inn i miljøer hvis du er utenfra. I tillegg har du jo en del narkomane... Jeg ville ikke flyttet dit. Anonymous poster hash: e756e...f9b Vel, når du valgte å bosette deg i rauli, så ligger det vel i navnet... Anonymous poster hash: 264cd...06d
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #17 Skrevet 31. juli 2015 Jeg har bodd i Flekkefjord (oppi knausen bak Spor 2). Jeg er enig med de som sier at det er døvt på Sørlandet vinterstid. I tillegg er det vanskelig å komme inn i miljøer hvis du er utenfra. I tillegg har du jo en del narkomane... Jeg ville ikke flyttet dit. Anonymous poster hash: e756e...f9b Vel, når du valgte å bosette deg i rauli, så ligger det vel i navnet... Anonymous poster hash: 264cd...06d Haha derfor er hele Sørlandet kjedelig? Flekkefjord har i det minste en del fargerike personligheter å by på! Kristiansand har... inngangsporten for mye av Norges rusmidler å by på. Det er jo trass alt der Norges mest kjente narkoh..e kommer fra. Anonymous poster hash: e756e...f9b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #18 Skrevet 31. juli 2015 Jeg har bodd i Flekkefjord (oppi knausen bak Spor 2). Jeg er enig med de som sier at det er døvt på Sørlandet vinterstid. I tillegg er det vanskelig å komme inn i miljøer hvis du er utenfra. I tillegg har du jo en del narkomane... Jeg ville ikke flyttet dit. Anonymous poster hash: e756e...f9b Vel, når du valgte å bosette deg i rauli, så ligger det vel i navnet... Anonymous poster hash: 264cd...06d Haha derfor er hele Sørlandet kjedelig? Flekkefjord har i det minste en del fargerike personligheter å by på! Kristiansand har... inngangsporten for mye av Norges rusmidler å by på. Det er jo trass alt der Norges mest kjente narkoh..e kommer fra. Anonymous poster hash: e756e...f9b Men nå var det kr.sand vi vurderer, Flekkefjord er ikke helt Sørlandet for meg 😝 Anonymous poster hash: 780be...71a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #19 Skrevet 31. juli 2015 Kristiandsand er superfin by! Venninnen min bor i kristiandsand og jobber som lærer på en ungdomsskole. Hun elsker det! Jeg er fra Arendal og bor der enda, men vi tar ofte turen til Kristiansand. Kjempefin by! Anonymous poster hash: ef801...75e
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #20 Skrevet 31. juli 2015 Byen blir jo ikke kjedeligere ennandre byer på vinters fordi det er finest på sommeren? Nydelig by. Fantastisk kulturhus! Ville vurdert Søm,Odderhei,Andøya eller Lund først. Anonymous poster hash: 01fbf...238
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2015 #21 Skrevet 31. juli 2015 Vi har flyttet til kristiansand etter endel år i annen landsdel. Det er et flott sted, og sier meg enig i det meste som er nevnt over. Det eneste jeg synes er vanskelig, er hvor gjennomsyret området er av religion. Her jeg bor finnes det ingen åpne barnehager/babysang feks som ikke er drevet av kirker/menigheter. Vi får mye misjoneringsreklame i posten, og jeg har aldri hatt så mye jehovas vitner på døra som her. Mye stygge holdninger om homofili. Føler mye av den "blide" sørlandsholdningen er en fasade, og at det ikke egentlig gjemmer seg så mye nestekjærlighet bak fasaden. Litt amerikansk kanskje? Har heldigvis venner som er som meg, og kjenner endel innflyttere. Anonymous poster hash: d3526...4a4
Anonym bruker Skrevet 1. august 2015 #22 Skrevet 1. august 2015 Elsker Kristiansand, kommer aldri til å flytte. Hvis dere har små barn er det lettere å bli kjent med andre, men det krever nok litt egeninnsats. Ellers ville jeg bosatt meg i kjernen eller på østsida pga rushtiden morgen og ettermiddag. Bor selv på vestsiden, og trives, men det er tungvindt med jobb og henting i bhg pga rushen. Det er landets beste by i mine øyne :-) Anonymous poster hash: 9ebad...26d
Nyttårs barn Skrevet 1. august 2015 #23 Skrevet 1. august 2015 Har vært mye i kristiansand og har familie der. Flott by, fint sentrum, nytt konserthus og fantastisk om sommeren. Men sørlandet ligger etter andre deler av landet når det gjelder likestilling, holdning til homofile og utdannelsesnivå. Masse unge mødre i gatene og jeg tror nok at det er temmelig konservativt der. Uansett synes jeg det er flott at dere har lyst til å prøve noe nytt og Kristiansand er en utrolig flott by.
Gjest vinterbrud Skrevet 1. august 2015 #24 Skrevet 1. august 2015 Selv elsker jeg Kristiansand og er på Sørlandet en tur hver sommer. Og kunne nok egentlig godt ha bodd der. Men vil ikke bodd i sentrum,men i en av bydelene utenfor,som for eksempel Slettheia eller andre. Nå begynner det å bli noen år siden jeg bodde og jobbet der,men jeg husker at det irriterte meg at bussene var så forsinket på vinteren pga snø. Jeg har ikke bodd der med barn da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå