Gå til innhold

Noen med erfaring med diabetes (på barn) her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter på 10 år som har hanglet litt siste månedene.

*Hun har ett sår på kinnet/haka som ikke vil gro. (Har hatt det siden Februar, var hos lege i Mars og fikk beskjed om å smøre med Basmysin (?). Får det nesten bort, slutter vi å smøre kommer det igjen.)

*Har vært mye sliten siste halvåret.

*Har begynt å drikke mer. (MEN ikke veldig, veldig mye altså. Var dårlig til å drikke før, kunne gå en hel skoledag uten å drikke osv. Nå har hun med seg drikke flaske om natten til og med, tisser flere ganger før hun sovner, men sover natten igjennom når hun først sovner.)

*Har fem episoder siden slutten av Mai der hun gråter uten å vite hvorfor, skjelver og virker redd uten å kunne forklare hvorfor. Alle gangene er etter div. bursdager osv.)

Hun var i bursdag om Søndag og hadde en slik "runde" når hun kom hjem. Hun forklarte det skik: "Jeg vet ikke hvorfor jeg gråter. Det er som okser som tramper inni hodet mitt. Hendene skjelver og føttene kribler. Skuldrene går opp og resten av kroppen går ned."

Etter en times tid gikk det over, hun var veldig sliten, men ellers grei form.

På kvelden fikk vi gjester, hun spiste kveldsmat (en skive grovbrød med majones og tunfisk.) og så spiste hun en muffins uten noe på og ett stykke Brownies.

Etter en stund begynte samme runden igjen. Det varte og rakk. (Jeg gikk fra å lure på om ho brukte det for å være lengre oppe til å skjønne at nei, ungen er syk...) Etter 3 timer begynte det å gi seg. Jeg fortalte det til min søster, som har diabetes og hun kom med ett blodsukker-apparat. Vi målte og det var på 11,9.

Det er jo høyt, men ikke sånn typ 30, som niesen hennes hadde da hun brått ble kjempesyk, da hun fikk diabetes. (Søsteren min har type 2, så hun kan ikke sammenlignes med.)

Hun er mye sliten og har mye vondt i magen. Har ikke gått ned i vekt, heller opp (helt naturlig siden hun før var en "apekatt", men nå sitter eller ligger store deler av dagen...)

Storesøster har en time hos legen om to uker. Tenkte jeg skulle ta med 10 åringen da. Men så begynner jeg å få kalde føtter for jeg vet jo at diabetes kan komme veldig fort med alvorlige komplikasjoner.... Sitter jeg med en "tikkende bombe" her eller er det bare jeg som blir hysterisk??

Noen som har erfaring? Eller synspunkter?

Hilsen frustrert mamma....

Anonymous poster hash: c3627...f99

Skrevet

Må også legge til at vi målte fastende blodsukker i går morges og da lå den på 5,9.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring, men jeg ville ha oppsøkt lege nå. Jeg har en venninne som holdt på å dø fordi foreldrene ikke oppsøkte lege (diabetes), og hvor de burde ha tatt tegnene alvorlig for lenge siden.

Skrevet

Jeg har et barn med diabetes. Ingen tydelige symptomer før han plutselig ble akutt veldig tørst og tisset veldig mye. Drakk 3-4 liter i døgnet og begynte å våkne mye på nettene. Dro til legen etter noen dager, og ble lagt inn på sykehuset med en gang. (Blodsukker på nærmere 20.) Vi hadde ikke merket noe vektnedgang eller at han var noe særlig sliten, men sovnet et par ganger i bilen i tiden før han fikk diagnosen. Vi fant heldigvis ut av det tidlig, men går det for lang tid kan du som det sier ha alvorlige konsekvenser.

Slik jeg har forstått det ligger blodsukkeret til en frisk person mellom 4 og 7 uansett hvor mye søtt man spiser, så at jenta di har over 11 vil jeg si er altfor høyt? Jeg ville absolutt tatt kontakt med lege snarest mulig (og egentlig ikke ventet to uker heller.) Diagnosen blir satt raskt og enkelt ved en urinprøve og en blodprøve.

Anonymous poster hash: afd5f...8ce
Skrevet

5,9 fastende og over 11 etter mat er for høyt, bestill tur til lege og få sjekket ut! Potensielt livsfarlig om det er diabetes og ingenting blir gjort. Bedre å sjekke da :)

Lykke til

Anonymous poster hash: af1c9...b05

Skrevet

Jeg har et barn med diabetes. Ingen tydelige symptomer før han plutselig ble akutt veldig tørst og tisset veldig mye. Drakk 3-4 liter i døgnet og begynte å våkne mye på nettene. Dro til legen etter noen dager, og ble lagt inn på sykehuset med en gang. (Blodsukker på nærmere 20.) Vi hadde ikke merket noe vektnedgang eller at han var noe særlig sliten, men sovnet et par ganger i bilen i tiden før han fikk diagnosen. Vi fant heldigvis ut av det tidlig, men går det for lang tid kan du som det sier ha alvorlige konsekvenser.

Slik jeg har forstått det ligger blodsukkeret til en frisk person mellom 4 og 7 uansett hvor mye søtt man spiser, så at jenta di har over 11 vil jeg si er altfor høyt? Jeg ville absolutt tatt kontakt med lege snarest mulig (og egentlig ikke ventet to uker heller.) Diagnosen blir satt raskt og enkelt ved en urinprøve og en blodprøve.

Fant dette nå: - Det er normalt er å ha blodsukkerverdier på mellom 4 og 8 mmol/l. Lavest er blodsukkeret om morgenen før vi spiser. De høyeste verdier ser vi et par timer etter måltidene. Diabetes-diagnosen blir stilt hvis blodsukkeret er over 7 mmol/l når du er fastende om morgenen eller over 11 mmol/1et par timer etter mat. Dårlig regulerte diabetikere kan ha blodsukkerverdier mellom 15 til 20 mmol/l, opplyser Vaaler.

Så det spørs litt hvor raskt etter maten dere målte henne. Ville uansett tatt en tur til legen raskt. Det er jo så enkelt å sjekke.

Skrevet

Jeg var på apoteket i dag og kjøpte ett slik blodsukker-apparat (har vært på besøk hos farmor og kom hjem sent, så vi driver å pakker det opp nå.)

Man blir jo litt bekymret så tenkte at det kunne være greit å måle om hun føler seg utilpass, fram til denne legetimen om to uker.

Fastlegen har ferie fram til det, men det spiller jo egentlig ingen rolle da, men tenkte liksom at det burde være mer alvorlig (eller en slik episode igjen) før jeg ringer å ber om en time akutt?

Skrevet

Fant dette nå: - Det er normalt er å ha blodsukkerverdier på mellom 4 og 8 mmol/l. Lavest er blodsukkeret om morgenen før vi spiser. De høyeste verdier ser vi et par timer etter måltidene. Diabetes-diagnosen blir stilt hvis blodsukkeret er over 7 mmol/l når du er fastende om morgenen eller over 11 mmol/1et par timer etter mat. Dårlig regulerte diabetikere kan ha blodsukkerverdier mellom 15 til 20 mmol/l, opplyser Vaaler.

Så det spørs litt hvor raskt etter maten dere målte henne. Ville uansett tatt en tur til legen raskt. Det er jo så enkelt å sjekke.

Vi målte litt over 3 timer etter at hun spiste.

Skrevet

Jeg var på apoteket i dag og kjøpte ett slik blodsukker-apparat (har vært på besøk hos farmor og kom hjem sent, så vi driver å pakker det opp nå.)

Man blir jo litt bekymret så tenkte at det kunne være greit å måle om hun føler seg utilpass, fram til denne legetimen om to uker.

Fastlegen har ferie fram til det, men det spiller jo egentlig ingen rolle da, men tenkte liksom at det burde være mer alvorlig (eller en slik episode igjen) før jeg ringer å ber om en time akutt?

Lurt å måle ja, men jeg synes jo egentlig symptomene til jenta di er alvorlige nok. Vi dro jo til legen "bare" på grunn av tørste (selv om den var veldig påfallende og ekstrem). Er veldig glad for det idag, for det er en veldig skummel og alvorlig sykdom, og de tok det veldig alvorlig på både legevakten og sykehuset. Bedre å være føre var.

Skrevet

Vi målte litt over 3 timer etter at hun spiste.

Da høres det altfor høyt ut altså.

Skrevet

Så lenge du har en mistanke ville jeg fått legetime med en gang.

Her var også tørste det klareste symptomet.

Anonymous poster hash: a08f3...d2a

Skrevet

Lurt å måle ja, men jeg synes jo egentlig symptomene til jenta di er alvorlige nok. Vi dro jo til legen "bare" på grunn av tørste (selv om den var veldig påfallende og ekstrem). Er veldig glad for det idag, for det er en veldig skummel og alvorlig sykdom, og de tok det veldig alvorlig på både legevakten og sykehuset. Bedre å være føre var.

Det er liksom det jeg tenker, at hadde hun "bøtta nedpå" litervis med vann og tissa deretter, så hadde jeg dratt på legevakta for lengst....

Niesen hennes hadde en halsbetennelse, fikk penicillin, ble litt bedre, men ble værre med en gang kuren var slutt, så var det ny penicillin. Noen dager etter den siste kuren begynte hun å drikke litervis, hun hadde gått ned flere kilo, man kunne se at muskelmasse forsvant.... Etter to døgn med drikking og tissing (rakk ikke alltid do og den var på naborommet), ble hun vanskelig å snakke med. De dro til legen, ble hentet med ambulanse der og lå på sykehus i 3-4 uker...

Det er har kommet så sakte at jeg vet ikke helt hva jeg skal tro... Men når jeg skrev hovedinnlegget her, så ser jeg jo at det er mye...

Jeg får ringe legen i morra.... (vil jo ikke være hysterisk heller... men det er tross alt barnet mitt, så da får jeg heller være litt hysterisk, hehehe. 😜😄😄)

Takk for at du og dere ville svare! 😊😊

Skrevet

Det forskes mye på diabetes og mange mener at det utløses av et virus/infeksjon. Virker nesten som det er det som skjedde med niesa di.

Skrevet

Det er liksom det jeg tenker, at hadde hun "bøtta nedpå" litervis med vann og tissa deretter, så hadde jeg dratt på legevakta for lengst....

Niesen hennes hadde en halsbetennelse, fikk penicillin, ble litt bedre, men ble værre med en gang kuren var slutt, så var det ny penicillin. Noen dager etter den siste kuren begynte hun å drikke litervis, hun hadde gått ned flere kilo, man kunne se at muskelmasse forsvant.... Etter to døgn med drikking og tissing (rakk ikke alltid do og den var på naborommet), ble hun vanskelig å snakke med. De dro til legen, ble hentet med ambulanse der og lå på sykehus i 3-4 uker...

Det er har kommet så sakte at jeg vet ikke helt hva jeg skal tro... Men når jeg skrev hovedinnlegget her, så ser jeg jo at det er mye...

Jeg får ringe legen i morra.... (vil jo ikke være hysterisk heller... men det er tross alt barnet mitt, så da får jeg heller være litt hysterisk, hehehe. )

Takk for at du og dere ville svare!

Ja, tørste er jo det klassiske symptomet på diabetes, og det med god grunn har jeg forstått nå.. Det var ikke måte på liksom, og når man begynte å notere seg hvor store mengder det faktisk var snakk om så skjønte man at noe ikke stemte. Men det er likevel et sjokk, for det går jo så fort, og når barnet ikke virker sykt på andre måter er det litt merkelig. Jeg følte meg også litt hysterisk når jeg stod der og forklarte hva som var galt. Det høres jo ut som et ganske harmløst symptom, hehe. Diabetes type 1 er jo en autoimmun sykdom, og kommer ofte i etterkant av en infeksjon, så det er nok det som har skjedd med hun du kjenner.

Uansett; jeg tror ingen synes du er hysterisk om du drar til legen med symptomene du skriver om her. Og det er alltid bedre å sjekke en gang for mye enn en for lite. Jeg synes jo målingene dere har tatt også er i høyeste laget, så det er jo også noe å vise til. Lykke til, krysser fingrene for at hun ikke har diabetes, det er noe skikkelig dritt. :(

Skrevet

Det forskes mye på diabetes og mange mener at det utløses av et virus/infeksjon. Virker nesten som det er det som skjedde med niesa di.

Ja, har også sett ett program om diabetes der de har funnet ut at de kan finne ut hvor stor risiko ett barn kan ha for å få diabetes. Det kom av infeksjon i kroppen uten høy feber i første leveår.

Det var noe de fikk i blodet, hadde de 1 hadde de økt risiko for å få diabetes, hadde de 2 hadde de stor mulighet for å få diabetes innen de var 20 (?), hadde de 3 hadde de stor mulighet for å få det innen puberteten og hadde de 4 var det ett tidsspørsmål før det kunne bryte ut, da gjerne pga en infeksjon.

Ja, ta tall og fakta med en klype salt, men videoen ligger på YouTube, det er Sverige's Diabetiker Forbund (?) som har lagt den ut.

Noen andre som vet om noen bra filmsnutter, sider osv som er bra, så kom med dem! 👍👍

Her slukes alt! Godt for alt som kan læres, ikke bare fordi jeg er I denne situasjonen men fordi jeg har veldig lyst på besøk av niesen snart og da kan det jo være greit å vite litt på forhånd, siden de bor langt avgårde og vi ikke kan få foreldrene hennes hit på 3 timer om det skjer noe.

Gleder meg (og gruer meg bittelitt. 😜😄😄)

Skrevet

Jeg får ringe legen i morra.... (vil jo ikke være hysterisk heller... men det er tross alt barnet mitt, så da får jeg heller være litt hysterisk, hehehe. )

Takk for at du og dere ville svare!

Ja, tørste er jo det klassiske symptomet på diabetes, og det med god grunn har jeg forstått nå.. Det var ikke måte på liksom, og når man begynte å notere seg hvor store mengder det faktisk var snakk om så skjønte man at noe ikke stemte. Men det er likevel et sjokk, for det går jo så fort, og når barnet ikke virker sykt på andre måter er det litt merkelig. Jeg følte meg også litt hysterisk når jeg stod der og forklarte hva som var galt. Det høres jo ut som et ganske harmløst symptom, hehe. Diabetes type 1 er jo en autoimmun sykdom, og kommer ofte i etterkant av en infeksjon, så det er nok det som har skjedd med hun du kjenner.

Uansett; jeg tror ingen synes du er hysterisk om du drar til legen med symptomene du skriver om her. Og det er alltid bedre å sjekke en gang for mye enn en for lite. Jeg synes jo målingene dere har tatt også er i høyeste laget, så det er jo også noe å vise til. Lykke til, krysser fingrene for at hun ikke har diabetes, det er noe skikkelig dritt. :(

Ja, jeg krysser fingrene for at dette ikke er diabetes, har fått sett nok til at jeg vet at jeg ikke har minste peiling på hvor mye livet skal bli snudd oppned, for å si det sånn... (Godt man ikke vet alt på forhånd bestandig. 😉)

Klem til deg som er midt oppe i det og håper det går så bra det kan med barnet ditt! ☺☺

Skrevet (endret)

11,9 tre timer etter mat er alt for høyt! Kvalifiserer helt klart for å be om akuttime i min bok... om ikke annet så for å måle langtidsblodsukkeret, det gjør de på labben på legekontoret og det tar ca fem minutter.

Symptomene hun beskriver høres også ut som mannen min når han får høyt blodsukker - han får hjertebank og halsbrann og blir generelt uvel.

Hun trenger ikke få veldig høyt blodsukker i starten, men så høyt såpass lenge etter å ha spist tyder på at kroppen strever med å komme ned igjen - altså at hun har for lite insulin.

Endret av Roheryn
Skrevet

Da har vi forstått hvordan vi fikk apparatet til å virke.

Hun har 8,3 nå.

Spiste en skive, grovbrød med majones og tunfisk (igjen...), for 3 timer siden.

Har spist en is rundt kl.15.00 da, men det skulle vel egentlig ikke hatt noe å si... Ellers har hun spist to ørsmå biter kyllingkjøtt til middag og et skive grovbrød med majones og tunfisk til frokost.

Nei, vi får nok ringe legen i morra i hvertfall, så vi finner ut av dette....

Krysser fingrene og håper det beste....

Skrevet

Fortsatt for høyt. Tre timer etter mat bør det være nede i normalen - altså under 7.

Ring legen ja, viktig å ta det tidligst mulig 😊 lykke til!

Ps: husk å vaske fingre før dere måler - litt søtt på fingertuppen kan gjøre formidable utslag 😛

Skrevet

Fortsatt for høyt. Tre timer etter mat bør det være nede i normalen - altså under 7.

Ring legen ja, viktig å ta det tidligst mulig 😊 lykke til!

Ps: husk å vaske fingre før dere måler - litt søtt på fingertuppen kan gjøre formidable utslag 😛

Ja, vi vasker hendene begge to. Apparatet er sånn uten stix og med stikke-greie som har 6 nåler inne i en "penn", så vi slipper å ta i så mye. Så da skal det vel være så riktig som det kan.

Vi vasker oss med såpe og vann, har ikke sånne sprit-servietter, men såpe og vann og skylle godt er vel bra nok?

Skrevet

Når hun har så høyt blodsukker som 11,9 og er skjelvende og utilpass i formen burde dere reagert og fått hastetime med en gang. Når det også er i nærmeste familie, ville jeg hvertfall tatt det ekstra alvorlig. 

Konsekvensene kan bli så store om man ikke tar diabetes på alvor. 

Ring i morgen den dag og be om en akutt time, selv om fastlegen er borte. Blodsukkeret høres ikke stabilt ut, og det er viktig at dere får medisiner for å stabilisere dette. Kan godt hende hun blir innlagt på sykehus for observasjon og måling, og skulle hun ha diabetes vil dere få ei god opplæring på medikamenter, måling og rutiner før dere blir sendt hjem. 

Diabetes er ikke en sykdom man leker med, så vær så snill å dra til legen!

Anonymous poster hash: 255a5...295
Skrevet

Da har vi ringt legen og vi skal måle fastende på morgenen, to timer etter hvert måltid og ved sengetid fram til timen på Tirsdag.

(Får vi målinger over eller under 12/4 skal vi komme med en gang.)

Så da krysser vi fingrene og håper det beste. 😊

Skrevet

Å få tatt langtids-sukkeret er vel noe legesekretæren kan gjøre. Så jeg ville spurt om det med det første, om legen ikke gir deg hastetime. Å gå med ubehandlet diabetes kan gi multiorgangsvikt.

Anonymous poster hash: a8a51...dba

Skrevet

For å sette deg inn i din nieses situasjon kan det være greit å bli kjent med utstyret hun bruker. Har hun penn, pumpe, sensor? Har foreldrene utarbeidet en handlingsplan til bruk i skolen, kan du be om å få en kopi av den. Foreldrene setter sikkert veldig stor pris på at du ønsker å engasjere deg.

Apparatet du har fått er en Accuchek Mobile. Veldig praktisk, men noen sliter innimellom at det viser for høyt.

Skrevet

Å få tatt langtids-sukkeret er vel noe legesekretæren kan gjøre. Så jeg ville spurt om det med det første, om legen ikke gir deg hastetime. Å gå med ubehandlet diabetes kan gi multiorgangsvikt.

Anonymous poster hash: a8a51...dba

Så lenge vi måler hele tiden er det ikke noe problem. Det er om nivået er for høyt over tid det er farlig og her ligger det normalt stort sett. Så noen dager er ikke noe problem. Men vi drar selvfølgelig med en gang om hun overstiger 12 eller ligger over 8 over flere målinger. (Ved over 7 skal vi måle hver time eller så fort hun føler seg værre.)

Vi får nok høre på damen, men selvsagt drar vi om vi blir usikre på noe. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...