Gå til innhold

Hvor mye har dine barn på sparekonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er 3 og 5 og har omtrent 15-20 000 som de har fått i gaver, pluss det vi har satt inn fra sparebøssene. Vi foreldre setter ikke inn penger der.

Skrevet

40 000.

Jeg har spart 15 000. Resten er gave fra besteforeldre.

Jeg sparer 1500 i måneden.

Hun er ti måneder.

Anonymous poster hash: 11b99...860

Skrevet

Hver av barna har sparekontoer, yngste på 10 har 50 000, mellomste på 18 har 60 000 og eldste på 20 har 100 000. Mulig det ikke er "verd" å ha penger i banken pga lav rente, men du kan jo si det til ungen din når han blir student. Sorry, renta var så lav så det var ikke verd at vi sparte noe til deg.

Jeg er overrasket over hvor mange som mener de må spare slik at ungene får en komfortabel økonomisk start dagen de blir myndig. Vi betaler ned på vår gjeld før vi sparer til ungene, noe som vil bety at vi har ingen lån når de blir studenter, da kan vi støtte dem ved behov. Verken jeg eller mannen har fått nevneverdig økonomisk hjelp (vi kunne fått hadde det vært nødvendig) og jeg ser ingen grunn å spare penger i 2 tiår uten å vite om de trenger det en gang.

Men så er jeg også en slik dame som ikke tenker å sponse barnas bryllup, bolig eller vogn. Også lov for mine unge over å være stolte over at de klarer seg selv (med sikkerhet i ryggen hvis noe går galt).

Anonymous poster hash: 0dd58...d48

Skrevet

Hver av barna har sparekontoer, yngste på 10 har 50 000, mellomste på 18 har 60 000 og eldste på 20 har 100 000. Mulig det ikke er "verd" å ha penger i banken pga lav rente, men du kan jo si det til ungen din når han blir student. Sorry, renta var så lav så det var ikke verd at vi sparte noe til deg.

Jeg er overrasket over hvor mange som mener de må spare slik at ungene får en komfortabel økonomisk start dagen de blir myndig. Vi betaler ned på vår gjeld før vi sparer til ungene, noe som vil bety at vi har ingen lån når de blir studenter, da kan vi støtte dem ved behov. Verken jeg eller mannen har fått nevneverdig økonomisk hjelp (vi kunne fått hadde det vært nødvendig) og jeg ser ingen grunn å spare penger i 2 tiår uten å vite om de trenger det en gang.

Men så er jeg også en slik dame som ikke tenker å sponse barnas bryllup, bolig eller vogn. Også lov for mine unge over å være stolte over at de klarer seg selv (med sikkerhet i ryggen hvis noe går galt).

Både jeg og mannen har fått god starthjelp og jeg ser ikke hvorfor jeg ikke skal kunne gjøre det samme for mine barn. Og det er ikke snakk om en komfortabel start når man blir myndig, men tilskudd til studier eller egenkapital til eiendom.  

Skrevet

Barna har så mye rar sparing... Ikke mitt valg.

Farmor og farfar sparer til sykkel, bil eller hva barna vil ha når de er 18 år. Siden jeg og BF er skilt aner jeg ikke hva de har der, men barna er 6 år, og de summene jeg har sett på kort etc bare til jul og bursdag så tipper jeg rundt 10 000,-

Med mindre de sparer fast da er det langt mer.

Ene tanta sparer og hun har ca 5000,- pr barn på konto.

Andre tanta betaler OBOS medlemskap hvert år.

Far har egen sparekonto med ukjent beløp.

Mormor har konto med ca 5000 pr barn.

Jeg har bolig sparing for barna med 12 000 pr barn. Og sparekonto med 4000 pr barn. Hvert år setter jeg inn det som er mulig på bolig sparing til dem.

Jeg sparer i rykk og napp da jeg er alene med dem selv for så stor familie.

Vi ser ingen og de får i grunn lite av familien. Så det står på meg alene å skaffe sparke sykler, sykler, utstyr til dette, leker, spill, tablets og annen aktivitet.

Ja BF betaler barnebidrag med det er en dråpe i havet slik som barna vokser!

Og jeg har vel meg selv å skylde for at de er litt bortskjemt.

Anonymous poster hash: 57b7d...3f8

Skrevet

Hadde dårlig råd lenge og har hovedsaklig spart til barna de siste 5 åra. Først 250 kr i mnd senere 500. Eldste har jobbet og spart penger selv i tillegg.

I tillegg skal vi nå opprette BSU for de to yngste og har oppfordret eldste til å gjøre det. Renta der er 2% over utlånsrenta til lånekassen.

Litt dumt å opprett bsu på barna, da får de ikke skattefradrag ...

Anonymous poster hash: 03f19...dd0

Skrevet

Tja.

Hvis man er gjeldfri synes jeg det er fint å spare til datteren min slik at hun kan velge de studier hun vil og slippe å starte voksenlivet med gjeld.

JA det er mange som gjør det men det er deilig å slippe.

Anonymous poster hash: 11b99...860

Skrevet

Han er ikke født enda, termin i september, men vi har fått 5000 av onkel/tante til far etter onkelen døde brått noen uker etter vi fant ut at vi skulle ha barn. Han hadde sakt til sin kone at han ville gi det til lille gutt når han ble født så da fikk vi det nå isteden. Jeg har satt over 500kr denne mnd + ordnet med auto trekk fra vår felles konto sån at mannen & jeg setter inn 500 kr hver mnd.

Anonymous poster hash: d68db...10d

Skrevet

Du om det.

Vi ønsker å bruke en del av våre penger på barna. De får disponere dem fritt. Jeg håper de bruker dem til reiser, studier, eller bolig. Det gjorde jeg og det ga meg frihet til å gjøre en del ting jeg ikke kunne gjort senere i livet (bla studere i utlandet).

I tillegg skal jeg sponse sertifikat, bryllup og masse annet! 😄

Og nei, jeg er ikke redd for at barna mine skal bli verken bortskjemte, utakknemlige eller uforsvarlige.

Anonymous poster hash: 41b5b...256

Skrevet

Jeg er heller ikke redd at barn blir bortskjemt, men nå er det slik at barna er dyr og jeg gleder med til den tid når de blir selvstendige og jeg faktisk kan bruke penger på meg selv igjen. De siste 10 år har jeg alltid prioritert dem først og meg selv sist, og jeg er innstilt å gjøre det minst 10 år til, men etter det får de klare seg selv og jeg skal unne meg ting jeg har forsaket meg.

I tillegg er jeg såpass pessimist at jeg tror vår generasjon får betydelig mye mindre ytelser når vi blir pensjonister og det kan være lurt å spare til den tiden.

Skrevet

4-åringen har 50 000,- og 2-åringen har 30 000,-. Sparte mer tidligere per måned men med høye bhg-utgifter og andre utgifter prioriterer vi nå å betale på huslån etc. Setter inn 2-500,- pr måned nå.

Ikke redd for at de skal bli bortskjemte. Mine foreldre sparte barnetrygden til søstren min og meg som vi fikk som voksne. Vi har begge brukt de til å kjøpe vår første leilighet ved å overføre de til BSU da vi begynte å jobbe for å få fordel av skattemulighetene der. Så tenker at om du gir barna gode verdier og økonomisk innsikt i oppveksten så er det en vinn-vinn situasjon!

Anonymous poster hash: 698f3...29f

Skrevet

Vi sparer til ungene men alt står i vårt navn, og ungene vet ikke om dette.

Yngste på 9 år har ca 200 000 på konto.

Eldste har 1 500 000 ++, hvor det meste kommer fra forsikringsutbetalinger pga funksjonshemming. Han vil aldri komme ut i ordinær jobb, så veldig glad for at vi tegnet barneforsikring når han var baby.

Anonymous poster hash: c6bcc...723

Skrevet

Hun er 5 år og hadde 55 000,- Dessverre sto kontoen i min mamam sitt navn. Det var hun som opprettet den og så ble det bare slik. Mamma, pappa, mormor og øvrig familie hadde satt inn penger på den kontoen. Det jeg ikke visste var at mamma hadde sinnsykt mye gjeld så da hun døde kunne jeg ikke overta all gjelda hennes. Måtte takke nei til arv og da forsvant min datter sine penger også. Idiotisk opplegg av meg, jeg vet :(

Jeg har i tillegg en liten sparekonto i mitt navn. Der står det ca. 16 000,-

Anonymous poster hash: 12421...b9a
Skrevet

Under 1000 kr tror jeg.

Vi har god råd og sparer langt mer ved å nedbetale lån og vil så gi dem en kraftig starthjelp når de trenger det.

Anonymous poster hash: 2c1a6...aa0

Skrevet

Både jeg og mannen har fått god starthjelp og jeg ser ikke hvorfor jeg ikke skal kunne gjøre det samme for mine barn. Og det er ikke snakk om en komfortabel start når man blir myndig, men tilskudd til studier eller egenkapital til eiendom.

Enig i dette! Jeg fikk starthjelp til leilighet, veldig glad for det! Datteren vår skal få samme muligheter som oss pg det å eie leilighet kontra å leie som student er gunstig! Da kan hun gjøre som meg leie ut et soverom og selv sove i stuen eller leie ut hele om hun studerer ute av landet!

Sparing vil alltid være lønnsomt. Min datter får ikke disse peng ene til 18 års dag dog, de er øremerket leilighet.

Skrevet

Eldste på 2 år har 20.000. Minste på 6 måneder har 5.000. Har satt inn 1000 hver måned men nå har jeg nettopp opprettet fond til dem og sitter inn 2.000 i måneden. Står i mitt navn for å være på den sikre siden, med tanke på 18- årsdagen:-)

Anonymous poster hash: e13c8...896

Skrevet

De har henholdsvis 10.000 og 3000kr. Ser mange drar frem argumentet med at det ikke lønner seg pga lav rente, formue ved oppstart av studier o.l.

Vi sparer litt hver mnd til hver av dem slik at vi hele tiden hsr råd om behovet for ny vogn, bilstol, dyrt utstyr til fridtidsaktiviteter o.l skulle melde seg. Der setter vi også inn bursdagspenger og sparegrispenger.

Skrevet

Sparer gaver, barnetrygd o.l.

2-åringen har 20.000 på konto, der 10.000 allerede er brukt (hatt 30 tilsammen). Setter inn penger for å ha til ting som trengs fortløpende. Det kan vær alt fra ny vinterdress til ny sykkel. Evt bil, moped, bunad, tannregulering osv.

Vi vet ikke om det er penger på konten når hun blir 18, men da er vi uansett gjeldfrie og kan hjelpe henne om det trengs.

Verken jeg eller mannen fikk en konto når vi ble 18, men har klart oss bra og blitt selvstendige og forstår at vi må jobbe for pengene. Vi har ikke fått hjelp fra foreldre heller i ettertid, da vi aldri spør om hjelp (økonomisk hjelp). Men trenger vår datter økonomisk hjelp har vi mer enn god nok mulighet til å bidra.

Anonymous poster hash: eafd2...6e0

Skrevet

Det de har fått i gave til dåp og bursdag. Jeg sparer ikke til dem.

Tror fireåringen har ca 14000 og hun på ett har 6000.

Anonymous poster hash: 08f14...b64

Skrevet

2 år ca.23000,- bursdagspenger som blir satt rett på konto

Har hatt 2 fødselsdager og det ga 23.000.-

Wow. Trodde smårollinger stort sett fikk leker og kanskje klær i gave jeg.

Kan du adoptere meg?

Anonymous poster hash: 17603...f5b

Skrevet

Sparer barnetrygden hver mnd ☺ Pluss gaver fra feks navnefest ☺

Skrevet

2 åringen har 25.000, 1 åringen har 8.000.

Skrevet

min er 2,5 år og har 5000 akkurat nå, har ikke vert flink til og spare i det siste,men nå har jeg muligheten igjen og spare 700kr mnd og er glad for det,men skal bare spare til 75.000 ellers får han problemer med stipend og slik hvis han vil studere lengre hjemmende fra :)

Skrevet

min er 2,5 år og har 5000 akkurat nå, har ikke vert flink til og spare i det siste,men nå har jeg muligheten igjen og spare 700kr mnd og er glad for det,men skal bare spare til 75.000 ellers får han problemer med stipend og slik hvis han vil studere lengre hjemmende fra :)

Grensa for formue hos lånekassen er 370 000 i år, og den økes årlig. Grensa på 75 000 er i forhold til overformynderi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...