Gå til innhold

Kunne tenkt meg å ha både blåbær, bringebær, ripsbær og jordbær i hagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette vanskelig å få til? Når burde jeg så? I skygge/sollys? I blomsterbedd?

Anonymous poster hash: c4938...709

Skrevet

Følger denne! Har planer om div frukt og bær her også. 😊

Anonymous poster hash: 5323f...561

Skrevet

Har blåbær, rips og solbær. Står solrikt og med dekkbark rundt.

Anonymous poster hash: e2b44...f32

Skrevet

Blåbær har jeg ingen erfaring med (må du ikke ha ganske mye for at det skal monne?). Hvis du har en "naturhage" kan du jo prøve å ta med deg en tue eller to og plante i hagen på et ca likt sted som du tok dem fra. Bare ta tua fra et godt stykke utenfor sti/vei, og ikke ta for mye.

Rips klarer seg bra de fleste steder, men plant den med litt rom rundt seg, og helst i sol. 

Bringebær sprer seg noe helt vilt, så ha et område som er dedikert til dem og slå ned alt utenfor med hard hånd, eller plant de et sted det ikke er så nøye. 

Jordbær ville jeg plantet enten i opphøyd bed, krukke eller inne i en eller annen form for drivhus. Særlig hvis du er plaget med brunsnegler! De ødelegger alt  :angry: . Jordbær formerer seg selv, så kjøp noen planter og se hvordan de går. (mine har sendt utløpere som nærmer seg meteren :P

Du kan også spørre på diverse hageforum, der finner du mange gode tips :)

Anonymous poster hash: b08a2...118
Skrevet

Anbefaler å kjøpe ferdige planter av alle. Solbær, rips og blåbær er små busker. Bringebær ligner også på en busk men må beskjæres annerledes.

Alle liker mye sol men halvskygge fungerer men kan gå ut over modningen av bærene. Du kan gjerne plante alle nå men får nok ikke bær før tidligst neste år.

Rips og solbær: grav et godt hull på et solrikt sted, fyll på med god jord og gjerne kompost/kukompost. Plant, vann og vent.

Blåbær: sjekk om du må ha mer enn en sort for å få god bestøvning (spør der du kjøper). Blåbær liker sur jord så rhododendronjord er bra. De blåbær man kjøper gir størrer bær enn de i skogen og busken blir også større.

Jordbær vil ha godt bearbeidet hagejord og gjerne kompost. En pallekarm er fin til jordbær. Jordbær lager utløpere som selv setter røtter så de er superenkle å dele.

Lykke til 😊

Skrevet

Blåbær har jeg ingen erfaring med (må du ikke ha ganske mye for at det skal monne?). Hvis du har en "naturhage" kan du jo prøve å ta med deg en tue eller to og plante i hagen på et ca likt sted som du tok dem fra. Bare ta tua fra et godt stykke utenfor sti/vei, og ikke ta for mye.

Rips klarer seg bra de fleste steder, men plant den med litt rom rundt seg, og helst i sol.

Bringebær sprer seg noe helt vilt, så ha et område som er dedikert til dem og slå ned alt utenfor med hard hånd, eller plant de et sted det ikke er så nøye.

Jordbær ville jeg plantet enten i opphøyd bed, krukke eller inne i en eller annen form for drivhus. Særlig hvis du er plaget med brunsnegler! De ødelegger alt :angry: . Jordbær formerer seg selv, så kjøp noen planter og se hvordan de går. (mine har sendt utløpere som nærmer seg meteren :P

Du kan også spørre på diverse hageforum, der finner du mange gode tips :)

Anonymous poster hash: b08a2...118

Åh ja glemte den med at bringebær sprer seg som pesten. Godt husket anonym118 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...