Gå til innhold

Er det frekt at ungene samler inn tomflasker i ferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet om flere unger i nabolaget som gjør det i sommer, m en for min del gjør det ikke noe de aktiviserer jo seg selv.

Anonymous poster hash: 19436...3a9
Skrevet

Hvorfor skulle de være frekt?

Anonymous poster hash: 3bf08...64b
Skrevet

Hæ? HVordan kan dette være frekt?

Mener du at de ringer på hos folk og spør om tomflasker? Selv ikke det er frekt, syns jeg.

Anonymous poster hash: 78a41...7b0
Skrevet

Da var det i så fall mange vi var frekke mot da vi var små. Gikk rundt å spurte etter tomflasker for å kjøpe is. Ingen som ble sur av den grunn. Noen ganger fikk vi is istede. :)

Anonymous poster hash: 20e5d...a00

Skrevet

Så lenge de aksepterer et nei med et smil så, ellers er det ikke trivelig og kun tigging. Her går pengene fra familiens pant på ungenes sparegriser hvor de sparer til sommerferielommepenger og slik har det vært i alle år. Hver gang jeg panter gir jeg noen av flaskene til røde kors også.

Anonymous poster hash: d32c9...42f

Skrevet

Plukker de langs veien, eller tigger de hos naboene?

Anonymous poster hash: f3772...2e6
Skrevet

Å plukke opp langt veien er ok. Å ringe på dørene synes jeg er frekt ja. 

Vi gir alltid til idrettslag og skoleklasser som varsler på forhånd at de skal samle inn. Men unger som samler inn til seg selv hadde jeg reagert på ja. 

Skrevet

Frekt?  Tja, det er det vel kanskje ikke så lenge de oppfører seg ordentlig.  Men irriterende og forstyrrende, ja.  Kanskje litt frekt også når jeg tenker meg om.  Det blir jo det samme som å komme å be om penger.  Uansett hva det er , så liker jeg det ikke.

Skrevet

Frekt om de ringer på til naboene å spør etter flasker syns jeg ja.

Skrevet

Ja, det syns jeg er ganske frekt.

Anonymous poster hash: 62678...762

Skrevet

Jeg hadde blitt kjempeglad om noen hentet mine. Jeg pleier å gi dem vekk uansett

Skrevet

Har aldri opplevd at unger ringer på for å spørre etter tomflasker for å kjøpe godteri.

Idrettslag og skoleklasser som skal på klassetur,ja.

Tror ikke jeg ville gitt bort flasker for at ukjente unger skal få kjøpe godteri. Kanskje er det ikke klarert hos foreldrene og at de ikke ønsker at ungene skal ha godteri heller. Jeg vil iallefall ha litt kontroll på godtespisinga til mine unger.

Anonymous poster hash: 10e6d...7cc

Skrevet

Jeg hadde syns det var frekt om de kom å ringte på for å få flasker ja. Syns generelt det er frekt å ringe på å spørre om å få noe som helst.. Ikke vanlig i mine øyne! Men å plukke langs veiene er det jo flott de gjør! Blir ofte mye søppel og dritt ellers. Skulle vært en ordning der ungene kunne meldt seg på "søppelplukking" i ferien. Noe organisert som de kunne tjent litt på, en liste de kunne skrevet seg på hvor en voksen passet på at det ikke ble juks og de plukket søppel for kommunen. Det hadde trengs her!

Anonymous poster hash: eea57...3a9

Skrevet

Jeg hadde syns det var frekt om de kom å ringte på for å få flasker ja. Syns generelt det er frekt å ringe på å spørre om å få noe som helst.. Ikke vanlig i mine øyne! Men å plukke langs veiene er det jo flott de gjør! Blir ofte mye søppel og dritt ellers. Skulle vært en ordning der ungene kunne meldt seg på "søppelplukking" i ferien. Noe organisert som de kunne tjent litt på, en liste de kunne skrevet seg på hvor en voksen passet på at det ikke ble juks og de plukket søppel for kommunen. Det hadde trengs her!

Du synes vel det er frekt når organisasjoner eller TV - aksjoner samler inn til gode formål

Anonymous poster hash: 0fbe6...cfe

Skrevet

Du synes vel det er frekt når organisasjoner eller TV - aksjoner samler inn til gode formål

Hvis ikke du ser ulikheten mellom unger i gata som ber om penger og tomflasker for å kjøpe seg godis og leker og kreftaksjonen f.eks bør du tenke deg litt om. Men jeg gir sjelden til folk på døra, kjøper heller ikke av folk på døra. Ønsker jeg å gi noe gjør jeg det med glede, men på mine premisser og gjerne via nettsider osv. Skal jeg ha avisa går jeg på butikken. Mye av grunnen er at jeg ikke ønsker folk på dørene her da jeg har en mann som jobber turnus og sover mye ugunstige tider. Har faktisk koblet ut ringeklokka. En annen grunn til at det blir sånn er at jeg sjelden har småpenger liggende!

Skrevet

Om de plukker langs veien eller spør naboer er bare helt topp! Om de vil kose seg ekstra med is og godis! Viser jo vilje og arbeidsmoral!

Anonymous poster hash: 39b33...cd4

Skrevet

Hvis ikke du ser ulikheten mellom unger i gata som ber om penger og tomflasker for å kjøpe seg godis og leker og kreftaksjonen f.eks bør du tenke deg litt om. Men jeg gir sjelden til folk på døra, kjøper heller ikke av folk på døra. Ønsker jeg å gi noe gjør jeg det med glede, men på mine premisser og gjerne via nettsider osv. Skal jeg ha avisa går jeg på butikken. Mye av grunnen er at jeg ikke ønsker folk på dørene her da jeg har en mann som jobber turnus og sover mye ugunstige tider. Har faktisk koblet ut ringeklokka. En annen grunn til at det blir sånn er at jeg sjelden har småpenger liggende!

Koselig for barnas venner at du ikke liker folk på døra og har koblet ut ringeklokke. Mye mer bråk med andre barn på besøk enn noen som samler inn penger...

Sært!

Skrevet

Er da virkelig ikke samme sak at unger eller voksne samler inn for idrettsforening, korps eller til å støtte kreftsaken enn at unger vil ha ekstra godteri og is og går å ringer på dører og tigger etter dette, godt mulig uten at foreldrene vet om dette ekstra godteriprosjektet.

Anonymous poster hash: d32c9...42f

Skrevet

Mine pleier å samle det de finner ute, men de får IKKE ringe på til folk. Det er frekt synes jeg, og forbeholdt idrettslag, skoleklasser o.l.

De finner spesielt mye etter fredag og lørdag, og ellers rundt idrettsbane/fotballbane/ungdomshus. Og utenom ferien er det mye rundt ungdomsskoler og videregående skoler ;) Dette vet de og det er fint at de kan "tjene" seg litt penger selv. Til familie får de gå å spørre også.

Anonymous poster hash: 3ca4d...7dd
Skrevet

Når det har vært noe spessielt rundt her hender det at de går på flaskejakt. Finner de en eller flere når de har sykkel de kan ha det på så tar de det med seg, de er litt som meg som ikke liker å se slikt ligge og sleng rundt. Jeg og de kan finne på å plukke søppel også.

En gang det var så mye rundt her, hentet de en vogn for å ha de i. Da kom en ung mann ut og spurte om de ville ha han sine også for han glemte alltid å ta de med på butikken. De takket ja, men angret litt når de så hvor mye det var. Tre søppelsekkerr tror jeg de fikk, men de var super fornøyde da de kom hjem med seddelpenger istede for noen småmynter. Vi har ikke lang vei til butikken, tar to min å gå. Så den trimmen hadde de ikke vondt av heller.

Anonymous poster hash: f120c...924

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det skulle være frekt

Skrevet

Frekt! Lommepenger skal vel foreldrene stå for. Her har barn og ungdom ringt på og løyet om at det er til klassetur. Har også opplevd at venner av barna mine spør om jeg kan kjøpe godteri til de om jeg møter de på kiosken. Nei, det er ikke greit!

Risikabelt er det også for barn å ringe på hos ukjente/folk de ikke kjenner så godt. Bør begrense seg til besteforeldre og andre nære familiemedlemmer.

Anonymous poster hash: 19371...2d3
Gjest Antarctica
Skrevet

Jøss.

Driter du firkanter også?

Skrevet

Jeg synes det vae langt frekkere da nesteårs russ kom på døren for å tigge

flasker til russebuss...

Anonymous poster hash: 75d14...ec3

Skrevet

Jøss.

Driter du firkanter også?

Wow...skikkelig bra, gjennomtenkt og voksent svar............

Anonymous poster hash: f3772...2e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...