Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #1 Skrevet 27. juli 2015 Datteren min på 4 har en hvit flekk på ryggen. Flekken er på størrelse med et kronestykke. Bør jeg få sjekket dette hos lege? Anonymous poster hash: 466b0...42e
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #2 Skrevet 27. juli 2015 Få det sjekket. Trenger ikke være mer enn sopp. Om legen nevner vitiligo (hudsykdom hvor man mister pigment), da bør du be om at jentas kobber og ceruloplasmin-nivåer også sjekkes. Anonymous poster hash: 54f96...148
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #3 Skrevet 27. juli 2015 Huden er helt glatt. Hi Anonymous poster hash: 466b0...42e
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #4 Skrevet 27. juli 2015 Få det sjekket. Trenger ikke være mer enn sopp. Om legen nevner vitiligo (hudsykdom hvor man mister pigment), da bør du be om at jentas kobber og ceruloplasmin-nivåer også sjekkes. Anonymous poster hash: 54f96...148 Sopp? Hvordan i alle dager får man sopp midt på ryggen i en liten flekk? Anonymous poster hash: 466b0...42e
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #5 Skrevet 27. juli 2015 Få det sjekket. Trenger ikke være mer enn sopp. Om legen nevner vitiligo (hudsykdom hvor man mister pigment), da bør du be om at jentas kobber og ceruloplasmin-nivåer også sjekkes. Anonymous poster hash: 54f96...148 Hvorfor bør man sjekke kobber og ceruloplasmin nivåer? Anonymous poster hash: c57aa...099
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #6 Skrevet 27. juli 2015 Få det sjekket. Trenger ikke være mer enn sopp. Om legen nevner vitiligo (hudsykdom hvor man mister pigment), da bør du be om at jentas kobber og ceruloplasmin-nivåer også sjekkes. Anonymous poster hash: 54f96...148 Sopp? Hvordan i alle dager får man sopp midt på ryggen i en liten flekk? Anonymous poster hash: 466b0...42e Jeg hadde det. Startet med en hvit flekk deretter fikk jeg store hvite skjolder. Anonymous poster hash: 6d5e9...955
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #7 Skrevet 27. juli 2015 Jeg har en hvit flekk på fotbladet. På størrelse med en fem kroning. Det ser ut som en malingsflekk da den ikke er helt rund. Oppdaget den for 10 år siden. Har aldri fått den sjekket ut. Så vet ikke hva det er. Men regner med den er ufarlig da den bare er der 😊 Så trenger ikke være noe hudsykdom din datter har. Min er helt kritthvit. Syns den er litt kul. Anonymous poster hash: 4193e...44f
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #8 Skrevet 27. juli 2015 Få det sjekket. Trenger ikke være mer enn sopp. Om legen nevner vitiligo (hudsykdom hvor man mister pigment), da bør du be om at jentas kobber og ceruloplasmin-nivåer også sjekkes. Anonymous poster hash: 54f96...148 Hvorfor bør man sjekke kobber og ceruloplasmin nivåer? Anonymous poster hash: c57aa...099 Fordi kobbermangel kan gi vitiligo. Men man får ikke riktig bilde av kobberstatusen hvis man ikke tar med ceruloplasminverdiene. Anonymous poster hash: 54f96...148
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #9 Skrevet 27. juli 2015 Få det sjekket. Trenger ikke være mer enn sopp. Om legen nevner vitiligo (hudsykdom hvor man mister pigment), da bør du be om at jentas kobber og ceruloplasmin-nivåer også sjekkes. Anonymous poster hash: 54f96...148 Hvorfor bør man sjekke kobber og ceruloplasmin nivåer?Anonymous poster hash: c57aa...099 Fordi kobbermangel kan gi vitiligo. Men man får ikke riktig bilde av kobberstatusen hvis man ikke tar med ceruloplasminverdiene. Anonymous poster hash: 54f96...148 Hmm. Jeg har vitiligo over store deler av kroppen. Har aldri hørt noe om kobbermangel? Anonymous poster hash: c57aa...099
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #10 Skrevet 27. juli 2015 Få det sjekket. Trenger ikke være mer enn sopp. Om legen nevner vitiligo (hudsykdom hvor man mister pigment), da bør du be om at jentas kobber og ceruloplasmin-nivåer også sjekkes. Anonymous poster hash: 54f96...148 Hvorfor bør man sjekke kobber og ceruloplasmin nivåer?Anonymous poster hash: c57aa...099 Fordi kobbermangel kan gi vitiligo. Men man får ikke riktig bilde av kobberstatusen hvis man ikke tar med ceruloplasminverdiene. Anonymous poster hash: 54f96...148 Hmm. Jeg har vitiligo over store deler av kroppen. Har aldri hørt noe om kobbermangel? Anonymous poster hash: c57aa...099 Grunnen til at du ikke har hørt om det er at det knapt finnes leger som kan noe om kobber her til lands... Tyrosin er med på å danne melanin, men for at det skal skje må man ha nok biotilgjengelig kobber i kroppen. Anonymous poster hash: 54f96...148
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #11 Skrevet 27. juli 2015 Få det sjekket. Trenger ikke være mer enn sopp. Om legen nevner vitiligo (hudsykdom hvor man mister pigment), da bør du be om at jentas kobber og ceruloplasmin-nivåer også sjekkes. Anonymous poster hash: 54f96...148 Hvorfor bør man sjekke kobber og ceruloplasmin nivåer?Anonymous poster hash: c57aa...099 Fordi kobbermangel kan gi vitiligo. Men man får ikke riktig bilde av kobberstatusen hvis man ikke tar med ceruloplasminverdiene. Anonymous poster hash: 54f96...148 Hmm. Jeg har vitiligo over store deler av kroppen. Har aldri hørt noe om kobbermangel?Anonymous poster hash: c57aa...099 Grunnen til at du ikke har hørt om det er at det knapt finnes leger som kan noe om kobber her til lands... Tyrosin er med på å danne melanin, men for at det skal skje må man ha nok biotilgjengelig kobber i kroppen. Anonymous poster hash: 54f96...148 Dette var ny info! Finnes det noen som helst måte å tilføre kroppen det slik at pigmenten stabiliserer seg og kommer tilbake? Anonymous poster hash: c57aa...099
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #12 Skrevet 27. juli 2015 Dette var ny info! Finnes det noen som helst måte å tilføre kroppen det slik at pigmenten stabiliserer seg og kommer tilbake? Anonymous poster hash: c57aa...099 Hvis det er en reell kobbermangel så er det noen som får tilbake pigment, har jeg hørt, ja. Men det kan visst ta tid, og ikke alle får det tilbake. Vær imidlertid oppmerksom på at du IKKE må ta kobbertilskudd uten at du vet at du har en reell mangel (både kobber og ceruloplasmin må sjekkes, ev. årsak til mangel også). For mye kobber kan gi forgiftningsproblemer, og kan også gi en del bivirkninger om man tar høyere doser. Viktig i så fall å sjekke andre mineraler også, siden andre mineraler kan være i ubalanse også. Jeg mistet pigment i kinnene (rett over kjevebenene) og dannet ikke brunfarge ellers. Nå har jeg begynt å få tilbake litt pigment der det var borte, og får også litt farge generelt i solen. Noen sier også at det hjelper å smøre seg med kokosolje (kokos inneholder kobber, så vil tro det er noe av det i oljen også). Den oljen har dessuten en naturlig solfaktor 8 i seg. Hvis du googler så vil du finne en del om det. Det ligger riktignok en del useriøs info om det, spesielt fra ulike forum, og informasjonen der om dosering av kobber bør du ikke følge uten at du har sjekket nivåene dine, og at doseringer blir tilpasset deg. Søker du på copper deficiency og vitiligo så vil jeg tro du finner mye. Anonymous poster hash: 54f96...148
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2015 #13 Skrevet 27. juli 2015 Hvite flekker på rygg og nakke hos barn er helt normalt. Pleier å forsvinne av seg selv. Jeg hadde en del som barn, og har en igjen fremdeles. Husker dessverre ikke navnet, men i alle fall helt ufarlig. Anonymous poster hash: ca425...418
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #14 Skrevet 28. juli 2015 Dette var ny info! Finnes det noen som helst måte å tilføre kroppen det slik at pigmenten stabiliserer seg og kommer tilbake?Anonymous poster hash: c57aa...099 Hvis det er en reell kobbermangel så er det noen som får tilbake pigment, har jeg hørt, ja. Men det kan visst ta tid, og ikke alle får det tilbake. Vær imidlertid oppmerksom på at du IKKE må ta kobbertilskudd uten at du vet at du har en reell mangel (både kobber og ceruloplasmin må sjekkes, ev. årsak til mangel også). For mye kobber kan gi forgiftningsproblemer, og kan også gi en del bivirkninger om man tar høyere doser. Viktig i så fall å sjekke andre mineraler også, siden andre mineraler kan være i ubalanse også. Jeg mistet pigment i kinnene (rett over kjevebenene) og dannet ikke brunfarge ellers. Nå har jeg begynt å få tilbake litt pigment der det var borte, og får også litt farge generelt i solen. Noen sier også at det hjelper å smøre seg med kokosolje (kokos inneholder kobber, så vil tro det er noe av det i oljen også). Den oljen har dessuten en naturlig solfaktor 8 i seg. Hvis du googler så vil du finne en del om det. Det ligger riktignok en del useriøs info om det, spesielt fra ulike forum, og informasjonen der om dosering av kobber bør du ikke følge uten at du har sjekket nivåene dine, og at doseringer blir tilpasset deg. Søker du på copper deficiency og vitiligo så vil jeg tro du finner mye. Anonymous poster hash: 54f96...148 Tusen takk for utfyllende svar! Anonymous poster hash: c57aa...099
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #15 Skrevet 28. juli 2015 Takk for fine svar. Må ringe lege i morgen for kjenner jeg er veldig bekymret. hi Anonymous poster hash: 466b0...42e
HvittHus Skrevet 28. juli 2015 #16 Skrevet 28. juli 2015 Takk for fine svar. Må ringe lege i morgen for kjenner jeg er veldig bekymret. hi Anonymous poster hash: 466b0...42e Det er helt normalt å ha hvite flekker på kroppen. Den ene sønnen min har en på leggen og den andre på hofta. Dette er pigmentflekker som ikke forandrer seg og som ikke hverken er vitiligo eller sopp.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2015 #17 Skrevet 28. juli 2015 Takk for fine svar. Må ringe lege i morgen for kjenner jeg er veldig bekymret. hi Anonymous poster hash: 466b0...42e Det er helt normalt å ha hvite flekker på kroppen. Den ene sønnen min har en på leggen og den andre på hofta. Dette er pigmentflekker som ikke forandrer seg og som ikke hverken er vitiligo eller sopp. Enig. Jeg har et par stk på låret og slik har det vært i 25 år. Ikke fått flere. Anonymous poster hash: 7b98f...ae7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå